Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
8. Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Erik Eurlings (Gemeenteraadslid)
- Marc Fraussen (Gemeenteraadslid)
- Patrick Gerets (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Leon Haesen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Marco Lambrigts (Gemeenteraadslid)
- Patrick Maesen (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Anneleen Massot (Gemeenteraadslid)
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Anita Miermans (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Lucas Prevaes (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Brecht Caenen (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Erik Eurlings
- Marc Fraussen
- Patrick Gerets
- Brecht Geurts
- Leon Haesen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Marco Lambrigts
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Anneleen Massot
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Anita Miermans
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Lucas Prevaes
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Willy Stöcker
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
Effectieve stemmers
- Erik Eurlings
- Marc Fraussen
- Patrick Gerets
- Brecht Geurts
- Leon Haesen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Marco Lambrigts
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Anneleen Massot
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Anita Miermans
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Lucas Prevaes
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Willy Stöcker
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
Totaal aantal voorstanders: 17
Totaal aantal tegenstanders: 10
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Marc Fraussen
- Patrick Gerets
- Leon Haesen
- Anita Jeurissen
- Marino Keulen
- Marco Lambrigts
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Anita Miermans
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Lucas Prevaes
- Astrid Puts
- Viviane Schellingen
- Willy Stöcker
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Tegenstanders
- Erik Eurlings
- Brecht Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Leo Joosten
- Anneleen Massot
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Piet Van Berkel
Met als gevolg,
Goedgekeurd door de gemeenteraad met - 17 stemmen voor : Marc Fraussen; Patrick Gerets; Leo Haesen; Anita Jeurissen; Marino Keulen; Marco Lambrigts; Patrick Maesen; Jolein Martens; Anita Miermans; Jasmine Neven; Dirk Opsteyn; Luc Prevaes; Astrid Puts; Viviane Schellingen; Willy Stöcker; Dominique Terwingen; Peter Verheyen - 10 stemmen tegen : Erik Eurlings; Brecht Geurts; Jean Pierre Hermans; Leo Joosten; Anneleen Massot; Boris Mechels; Rudi Mechels; Bert Paulissen; Alice Roemans; Piet Van Berkel
Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID |
De aanpassingen aan het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling |
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 februari 2025.
Juridische context
Het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger- en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2023.
De omzendbrief van IBZ van 1 oktober 2023 dewelke de tarieven van de eID vanaf 1 januari 2025 vastlegt.
Feitelijke context en argumentatie
Tijdens de gemeenteraad van 24 juni 2013 werd beslist om een gemeentebelasting van € 5,00 te heffen op de eID-kaarten (behalve de KID’s ID). Tijdens het CBS van 05 december 2013 werd beslist om de aanrekenprijs van de eID af te ronden op de hogere euro. Op 1 oktober 2024 ontvingen we van IBZ de nieuwe tarieven na indexering vanaf 01/01/2025, waarop het hiernavolgende overzicht is gebaseerd:
|
eID : de prijzen worden aangepast volgens de omzendbrief van IBZ.
Beslissing
Enig artikel
Vanaf 1 april 2025 wordt het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken als volgt aangepast : Artikel 1 De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. De retributie op de afgifte van administratieve stukken mag niet worden toegepast als de geldende regelgeving bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven. Artikel 2 Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 3 De retributie is niet toepasselijk op gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instelling van openbaar nut.
Artikel 4 De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.
Artikel 5 Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’ van 23 oktober 2023 (en latere wijzigingen).
Artikel 6 Dit besluit vervangt voorgaande besluiten met betrekking tot deze materie, met name : het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2023.
Artikel 7 Dit reglement treedt in voege op 1 april 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding van gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |