Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

8.  Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Erik Eurlings (Gemeenteraadslid)
  • Marc Fraussen (Gemeenteraadslid)
  • Patrick Gerets (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Leon Haesen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Marco Lambrigts (Gemeenteraadslid)
  • Patrick Maesen (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Anneleen Massot (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Anita Miermans (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Lucas Prevaes (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Brecht Caenen (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erik Eurlings
  • Marc Fraussen
  • Patrick Gerets
  • Brecht Geurts
  • Leon Haesen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Marco Lambrigts
  • Patrick Maesen
  • Jolein Martens
  • Anneleen Massot
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Anita Miermans
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Lucas Prevaes
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Willy Stöcker
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Peter Verheyen

Effectieve stemmers

  • Erik Eurlings
  • Marc Fraussen
  • Patrick Gerets
  • Brecht Geurts
  • Leon Haesen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Marco Lambrigts
  • Patrick Maesen
  • Jolein Martens
  • Anneleen Massot
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Anita Miermans
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Lucas Prevaes
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Willy Stöcker
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Peter Verheyen

Totaal aantal voorstanders: 17

Totaal aantal tegenstanders: 10

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Marc Fraussen
  • Patrick Gerets
  • Leon Haesen
  • Anita Jeurissen
  • Marino Keulen
  • Marco Lambrigts
  • Patrick Maesen
  • Jolein Martens
  • Anita Miermans
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Lucas Prevaes
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Willy Stöcker
  • Dominique Terwingen
  • Peter Verheyen

Tegenstanders

  • Erik Eurlings
  • Brecht Geurts
  • Jean-Pierre Hermans
  • Leo Joosten
  • Anneleen Massot
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Bert Paulissen
  • Alice Roemans
  • Piet Van Berkel

Met als gevolg,

Goedgekeurd door de gemeenteraad met - 17 stemmen voor : Marc Fraussen; Patrick Gerets; Leo Haesen; Anita Jeurissen; Marino Keulen; Marco Lambrigts; Patrick Maesen; Jolein Martens; Anita Miermans; Jasmine Neven; Dirk Opsteyn; Luc Prevaes; Astrid Puts; Viviane Schellingen; Willy Stöcker; Dominique Terwingen; Peter Verheyen - 10 stemmen tegen : Erik Eurlings; Brecht Geurts; Jean Pierre Hermans; Leo Joosten; Anneleen Massot; Boris Mechels; Rudi Mechels; Bert Paulissen; Alice Roemans; Piet Van Berkel

Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID

De aanpassingen aan het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling
burger en juridische zaken worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd :
• Wijziging tarieven eID

De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context
  • Het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger- en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2023.

  • De omzendbrief van IBZ van 1 oktober 2023 dewelke de tarieven van de eID vanaf 1 januari 2025 vastlegt.

Feitelijke context en argumentatie

Tijdens de gemeenteraad van 24 juni 2013 werd beslist om een gemeentebelasting van € 5,00 te heffen op de eID-kaarten (behalve de KID’s ID).

Tijdens het CBS van 05 december 2013 werd beslist om de aanrekenprijs van de eID af te ronden op de hogere euro.

Op 1 oktober 2024 ontvingen we van IBZ de nieuwe tarieven na indexering vanaf 01/01/2025, waarop het hiernavolgende overzicht is gebaseerd:

 

Kostprijs 2024

Kostprijs 2025

Kids gewoon

€ 8

€ 8

Spoed kids met levering op gemeentehuis

€ 105

€ 109

Spoed kids met afhaling in Brussel

€ 142

€ 147

 

 

 

Belgen gewone eID

€ 25

€ 25

Spoed met levering op gemeentehuis

€ 122

€ 126

Spoed met afhaling in Brussel

€ 159

€ 164

 

 

 

Vreemdel. Gew. EID

€ 25

€ 25

Spoed met levering op het gemeentehuis

€ 122

€ 126

 

 

 

Biometr. gew Eid

€ 25

€ 25

Spoed met levering op het gemeentehuis

€ 122

€ 126

 

 

 

Attest immatriculatie

€ 1

€ 10

eID : de prijzen worden aangepast volgens de omzendbrief van IBZ.



Beslissing
Enig artikel 1

Vanaf 1 april 2025 wordt het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken als volgt aangepast :

Artikel 1

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

De retributie op de afgifte van administratieve stukken mag niet worden toegepast als de geldende regelgeving bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven.

Artikel 2

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

ALGEMEEN

 

 

1.

Afleveren kiezerslijst

Aan kostprijs

2.

Fotokopie of print zwart-wit

€ 0,10 per blad

 

Fotokopie of print kleur

€ 0,50 per blad

 

Fotokopie of print

Vrijstelling wanneer bedrag minder is dan 1 euro (als het gaat over bestuursdocumenten en alle documenten die vallen onder het bestuursdecreet van 7/12/2018 zoals gewijzigd)

3.

Fotoboek Oud-Rekem

€ 75

 

Boeken/publicaties Pietersheim

€ 20

4.

Elektronische chipkaart maaltijdcheques

Aan kostprijs (aanmaak- en verzendingskost)

 

Toegangs- en/of tijdregistratiebadge

Aan kostprijs (aanmaak- en verzendingskost)

 

 

Uitzondering: bij diefstal – waarvan een PV werd opgemaakt – valt de kost ten laste van het gemeentebestuur.

BURGERZAKEN

 

 

1.

Elektronisch Identiteitskaarten voor Belgen (eID en Kids-ID)

 

1.1

Kids ID (< 12 jaar)

 

 

Gewone procedure

€ 8

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeenten

€ 109

 

Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

€ 147

1.2

Elektronische Identiteitskaart (12 jaar en ouder)

 

 

Gewone procedure

€ 25

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

€ 126

 

Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

€ 164

 

 

 

2.

Elektronisch Identiteitskaarten voor

vreemdelingen (eVK)

 

2.1

Elektronische Vreemdelingenkaart

 

 

Gewone procedure

€ 25

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

€ 126

 

 

 

2.2

Biometrische Vreemdelingenkaart

 

 

Gewone procedure

€ 25

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

€ 126

 

 

 

 

Vrijstelling: De Oekraïners die – naar aanleiding van de oorlog in hun thuisland – een beschermd statuut hebben in België, zijn vrijgesteld van het betalen van het bedrage van € 25,00 voor hun eerste biometrische vreemdelingenkaart (gewone procedure) = “A-kaart”.

Deze biometrische kaart is geldig overeenkomstig de bepalingen in de omzendbrieven tijdelijke bescherming.

Asielzoekers die erkend worden als vluchteling vóór diezelfde datum van geldigheid zoals bepaald in de omzendbrieven tijdelijke bescherming, zijn vrijgesteld van het betalen van het bedrag van € 24,00 voor hun eerste biometrische vreemdelingenkaart (gewone procedure) = “Akaart”.

 

 

 

 

2.3

Attest immatriculatie

€ 10

 

 

 

3.

Paspoorten en reisdocumenten

 

3.A

Internationale paspoorten (reispassen)

 

 

Gewone procedure – jonger dan 18 jaar

€ 45

 

Gewone procedure – ouder dan 18 jaar

€ 80

 

Dringende procedure – jonger dan 18 jaar

€ 215

 

Dringende procedure – ouder dan 18 jaar

€ 245

 

Superdringende procedure – jonger dan 18 jaar

€ 275

 

Superdringende procedure – ouder dan 18 jaar

€ 305

3.B

Reisdocumenten (voor vluchtelingen, staatlozen of vreemdelingen)

 

 

Gewone procedure – jonger dan 18 jaar

€ 51

 

Gewone procedure – ouder dan 18 jaar

€ 76

 

Dringende procedure – jonger dan 18 jaar

€ 215

 

Dringende procedure – ouder dan 18 jaar

€ 235

 

Superdringende procedure – jonger dan 18 jaar

€ 275

 

Superdringende procedure – ouder dan 18 jaar

€ 295

 

 

 

4.

Rijbewijzen

 

 

Voorlopig rijbewijs

€ 25

 

Nieuw rijbewijs in bankkaartmodel

€ 25

 

Internationaal rijbewijs (boekje)

€ 16

 

 

 

5.

Trouwboekje (incl.aankoopkosten)

€ 20

 

Artikel 3

De retributie is niet toepasselijk op gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instelling van openbaar nut.

 

Artikel 4

De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.

 

Artikel 5

Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk

retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’ van 23 oktober 2023 (en latere wijzigingen).

 

Artikel 6

Dit besluit vervangt voorgaande besluiten met betrekking tot deze materie, met name :

het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische

zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2023.

 

Artikel 7

Dit reglement treedt in voege op 1 april 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding van gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.