Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 28 november 2022, 19:00

Datum publicatie: 8 december 2022

Openbare behandeling van agendapunt

Goedkeuring GAS 5-verordening (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Vera Jans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
  • Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
  • Raf Withofs (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Pieter Janssen (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Jasmine Neven

Secretaris: William Vancleynenbreugel

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Totaal aantal voorstanders: 16

Totaal aantal tegenstanders: 12

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Tony Castermans
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Anita Jeurissen
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Peter Verheyen

Tegenstanders

  • Brecht Geurts
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Leo Joosten
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Bert Paulissen
  • Alice Roemans
  • Freddy Stouten
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Raf Withofs

Met als gevolg,

Goedgekeurd met 16 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen) en 12 stemmen tegen (CD&V, N-VA en Vlaams Belang) (28).

Openbare titel besluit:

Goedkeuring GAS-verordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5)


Korte openbare beschrijving:

Met het invoeren van de trajectcontroles en de handhaving middels GAS 5 wordt er een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid beoogd.
De GAS 5 – overtredingen, zijnde de beperkte snelheidsovertredingen, en de bijbehorende procedure moeten worden opgenomen in een politieverordening. Er is geen verplichting tot een protocolakkoord met het parket.
Indien er wordt voldaan aan de volgende vijf voorwaarden wordt de snelheidsovertreding bestuurlijk afgehandeld, zoniet wordt zij alsnog strafrechtelijk vervolgd:
1. Toegelaten maximumsnelheid is met maximum 20 km / uur overschreden (na
tolerantiecorrectie), EN
2. Snelheidsovertreding is begaan op een plaats waar de snelheid is beperkt tot 30 of
50 km / uur, EN
3. Overtreding is vastgesteld met automatisch onbemande werkende toestellen die volledig gefinancierd worden door de lokale overheid, EN
4. Overtreder is een meerderjarig natuurlijk persoon of een rechtspersoon, EN
5. Betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld


De gemeenteraad,

Bevoegdheid

Juridische context

Feitelijke context en argumentatie
  • De politieraad is op 18 oktober 2022 tot het volgende besluit gekomen:
    De politieraad geeft positief advies aan het voorstel tot politieverordening GAS 5 aangaande de beperkte snelheidsovertredingen, zoals bijgevoegd, dewelke zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van Lanaken dd. 28 november 2022 en de gemeenteraad van Maasmechelen dd. 29 november 2022.
    Het uitreksel uit de notulen van de politieraad bevindt zich in bijlage.
​Sedert de aanpassing van de Wegverkeerswet van 16 maart 1968 waarbij artikel 29 quater werd ingevoerd mogen lokale besturen gemeentelijke administratieve geldboetes invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur.

  • Het is algemeen gekend dat snelheidsovertredingen een groot veiligheidsprobleem vormen. Het gevoel van straffeloosheid is echter nefast voor preventieve maatregelen tegen overdreven snelheid. Door beperkte snelheidscontroles te sanctioneren onder GAS 5 wordt de werklast verdeeld tussen politie en gemeente.

  • Indien een snelheidsovertreding onder het toepassingsgebied van de GAS 5-verordening valt is deze overtreding niet langer strafrechtelijk strafbaar maar moet deze bestuurlijk worden afgehandeld. Ten einde niet alle beperkte snelheidsovertredingen in een 30 of 50 km zone bestuurlijk af te handelen wordt het toepassingsgebied van de verordening voorlopig beperkt tot de automatisch onbemande werkende toestellen volledig gefinancierd door de lokale overheid. Zodoende vallen de politionele mobiele flitsers voorlopig niet onder de werking van de verordening.

  • Om een vlotte behandeling te bewerkstelligen worden er bijkomende sanctionerende ambtenaren aangesteld en is er een concessie-overeenkomst afgesloten met TaaS voor de trajectcontroles. De trajecten die voorwerp zijn van de controles worden geselecteerd op de aanwezigheid van gevaar voor de zwakke weggebruiker doordat gekend is dat er veelvuldig snelheidsovertredingen plaatsvinden.

  • De aankondiging van de trajectcontroles en de GAS 5-verordening in het gemeentelijke L-magazine en de aanduiding van de aanwezigheid van een ANPR-camera ter plaatse gaan ook een preventieve en sensibiliserende werking hebben.
    Beslissing

    Artikel 1: De gemeenteraad gaat over tot vaststelling van de verordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, in uitvoering van artikel 29 quater van de Wegverkeerswet van 16 maart 1968, met onderstaande tekst:

    HOOFDSTUK 1 : ALGEMENE BEPALINGEN

    Artikel 1

    Het lokaal bestuur voert krachtens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (Wegverkeerswet) de gemeentelijke administratieve sancties in voor de bestraffing van de beperkte snelheidsovertredingen, zoals omschreven in artikel 3 van deze verordening. Doordat het lokaal bestuur de bestuurlijke afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen invoert, kunnen deze overtredingen niet langer strafrechtelijk worden vervolgd. 

    Artikel 2

    Het lokaal bestuur is gebonden aan de voorwaarden en procedure, zoals bepaald in het artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. 

    HOOFDSTUK 2 : TOEPASSINGSGEBIED

    Artikel 3

    Het lokaal bestuur kan, mits tussenkomst van de aangestelde sanctionerend ambtenaar, op basis van deze politieverordening en conform artikel 29 quater Wegverkeerswet, gemeentelijke administratieve sancties opleggen ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen wanneer cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan: 

    1.Het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge); 

    2.Het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur; 

    3.Het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende onbemande toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid; 

    4.Het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon; 

    5.Het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

    HOOFDSTUK 3 : ADMINISTRATIEVE GELDBOETE

    Artikel 4

    §1. 

    De sanctionerende ambtenaar kan overeenkomstig deze verordening bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete voor de beperkte snelheidsovertredingen. 

    §2. 

    De bedragen van de administratieve geldboetes die van toepassing zijn op de beperkte snelheidsovertredingen zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. 

    §3. 

    De administratieve geldboete wordt betaald op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald. 

    HOOFDSTUK 4 : ADMINISTRATIEVE PROCEDURE

    Afdeling 1. Verloop procedure

    Artikel 5

    De vaststeller bezorgt zijn proces-verbaal binnen de 14 dagen na vaststelling van de overtreding aan de sanctionerend ambtenaar. 

    Artikel 6

    De sanctionerend ambtenaar bezorgt binnen de 14 dagen na de dag van ontvangst van het proces-verbaal, dit proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete aan de overtreder. 

    Artikel 7

    De overtreder dient de boete te betalen binnen de 30 dagen na kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar, tenzij schriftelijk verweer werd ingediend bij de sanctionerend ambtenaar binnen diezelfde 30 dagen. 

    Artikel 8

    De sanctionerend ambtenaar dient binnen de 30 dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer een beslissing te nemen omtrent de ontvankelijkheid en gegrondheid van het verweer en dient deze beslissing ter kennis te geven van de overtreder binnen diezelfde termijn. 

    Het verweer wordt als gegrond beschouwd wanneer de sanctionerend ambtenaar niet binnen de 30 dagen na de dag van ontvangst van het verweer, de verweermiddelen van de overtreder onontvankelijk of ongegrond verklaart. 

    Als de sanctionerend ambtenaar de verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen dertig dagen met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. De administratieve geldboete wordt betaald binnen de 30 dagen na kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar. 

    Artikel 9

    De beslissing om een administratieve geldboete op te leggen, heeft uitvoerbare kracht als ze definitief geworden is. De voormelde beslissing is definitief op een van de volgende tijdstippen: 

    1° dertig dagen na de kennisgeving van de administratieve geldboete, vermeld in het tweede lid, als er geen beroep is aangetekend; 

    2° dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing, vermeld in het vierde lid, als er geen beroep is aangetekend. 

    Artikel 10

    Indien de boete niet betaald wordt binnen de termijn van dertig dagen zoals voorzien in artikel 30 en 31 §3 van de wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, dan wordt, behoudens in geval van respectievelijk verweermiddelen en/of beroep: 

    1.een herinnering verstuurd bij gewone zending met uitnodiging tot betaling binnen een nieuwe termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van de herinnering. 

    2.Indien er binnen de termijn zoals voorzien in de herinnering niet betaald wordt, wordt er een tweede herinnering verstuurd bij aangetekende zending met uitnodiging tot betaling binnen een nieuwe termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van de tweede herinnering 

    3.Indien er binnen de termijn zoals voorzien in de tweede herinnering niet betaald wordt, zal er via een deurwaarder ingevorderd worden 

    Artikel 11

    Als de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd. 

    Artikel 12 

    Indien de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd zijn de artikelen 67 bis en 67 ter van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer van toepassing. 

    Afdeling 2. Sanctionerend ambtenaar

    Artikel 13 

    De sanctionerend ambtenaar, aangesteld door de gemeenteraad, staat in voor en waakt over de verwerking en afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggende verordening. De sanctionerend ambtenaar neemt in volledige onafhankelijkheid de beslissingen. 

    Afdeling 3. Vaststeller 

    Artikel 14

    De vaststelling van de beperkte snelheidsovertredingen moet gebeuren door de bevoegde personen, vermeld in artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg]. 

    Afdeling 4 Beroepsprocedure

    Artikel 15

    Tegen een beslissing van de sanctionerend ambtenaar waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd, kan de overtreder, binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing volgens de burgerlijke procedure beroep aantekenen bij de politierechtbank. De politierechtbank oordeelt over de wettelijkheid en de proportionaliteit van de opgelegde administratieve geldboete. Hij kan de opgelegde administratieve geldboete bevestigen of herzien. De beslissing van de politierechtbank is niet vatbaar voor hoger beroep. 

    HOOFDSTUK 5 : INWERKINGTREDING – BEKENDMAKING

    Artikel 16

    De politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen treedt in werking op 01.01.2023. 

    Artikel 17

    Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 van het Decreet Lokaal Bestuur. 

    Artikel 18

    §1. Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren aan de heer Procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Limburg, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Tongeren en van de politierechtbank te Maaseik. 

    §2. Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraat.

    Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de politierechtbank Maaseik en de procureur des Konings.