Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling BURGER- en JURIDISCHE ZAKEN. Goedkeuring. (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Vera Jans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
  • Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
  • Raf Withofs (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Pieter Janssen (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Totaal aantal voorstanders: 16

Totaal aantal tegenstanders: 6

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4

Voorstanders

  • Tony Castermans
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Anita Jeurissen
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Peter Verheyen

Tegenstanders

  • Brecht Geurts
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Rudi Mechels
  • Bert Paulissen
  • Raf Withofs

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Leo Joosten
  • Boris Mechels
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel

Met als gevolg,

Goedgekeurd met 16 stemmen akkoord (Open Vld-Vooruit/Groen), 6 stemmen tegen (CD&V) en 4 onthoudingen (N-VA en Vlaams Belang) (26).

Openbare titel besluit:

Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling BURGER- en JURIDISCHE ZAKEN. Goedkeuring. 


Korte openbare beschrijving:

Gemeente Lanaken hernieuwt en integreert haar reglementen m.b.t. administratieve stukken.  Voorliggend reglement behandelt de administratieve stukken en producten van – hoofdzakelijk - afdeling BURGER- en JURIDISCHE ZAKEN
Op dit moment zijn de bepalingen opgenomen in een belastingreglement en een retributiereglement. Aangezien de bepalingen en bedragen gaan over een door de overheid verrichte dienst aan een derde, in diens persoonlijk belang en waarbij de vergoeding redelijk in verhouding staat tot de kostprijs van de verleende dienst, beschouwen we de vergoeding voortaan als retributies. Op beleidsniveau is er geen verschil tussen een belasting en een retributie. De reglementen zijn beide een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het verschil is vooral zichtbaar op het moment dat een belasting of factuur niet betaald wordt en dan is de procedure in het kader van debiteurenbeheer voor een retributie administratief efficiënter.
Het afleveren van administratieve stukken en de behandeling van de aanvragen voor diverse administratieve vergunningen brengen een zekere werklast met zich mee voor de gemeentelijke administratie. Het is redelijk en aangewezen hiervoor een bijdrage in de vorm van een retributie te vragen.
Op basis van de omzendbrief van 19 oktober 2022 betreffende de tarieven voor de identiteitskaarten en rekening houdend met eerdere besluiten wordt voorgesteld om de tarieven voor identiteitskaarten bij te sturen.
Er wordt 1 tarief toegevoegd, met name voor de boeken m.b.t. de geschiedenis van Pietersheim.


De Gemeenteraad,


Bevoegdheid

Juridische context
  • ALGEMEEN
    • Artikel 170§4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;
    • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
    • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
    • De omzendbrief KB ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit;
    • Wijziging technische aanpassing inzake gedeelte belastingreglement naar retributiereglement op het afleveren van diverse administratieve stukken m.b.t. sector administratie, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 4 november 2019.
    • Belastingreglement op het afleveren van diverse administratieve stukken m.b.t. de sector administratie – aanslagjaren 2022-2025, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 maart 2022.
  • ​SPECIFIEK

    Identiteitskaarten (eiD), vreemdelingenkaarten (EVK), Kids-iD, visumaanvragen en Verblijfsaanvragen:
    • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betr. de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;
    • KB van 10 december 1996 betr. de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
    • KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in art. 2, par. 2 van de wet 14.03.1968 tot opheffing van de wetten betr. de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12.10.1953;
    • Wet  van 19 juli 1991betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen ;
    • Het Koninklijk Besluit van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren;
    • Het Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen; 
    • De omzendbrief van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Instellingen en Bevolking van 21 december 2012 inzake de nieuwe prijs van de identiteitsdocumenten die uitgereikt worden aan Belgen en vreemdelingen - Inwerkingtreding : 1 april 2013 (referentie III21/724/R/561/12);
    • De omzendbrief eID van 19 oktober 2022 (26 november 2013): tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2023 - Tabel met de verschillenden kaarttypes en overeenkomstige tarieven - Ref. 4296346
    • De omzendbrief van 9 maart 2022 Inschrijving van de Oekraïense bevolking in de bevolkingsregisters onder het statuut van de tijdelijke bescherming - Ref. iii21/724/R302/22 (+ update 14.03.2022 en aanvulling 29.03.2022)

Paspoorten
• Wet van 21 december 2013 houdende het Consulair Wetboek
• MB van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten
• De omzendbrief Afgifte van paspoorten van 2 augustus 2004- Ref. C23. 1-92

Rijbewijzen
• MB van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de in het KB 23.03.1998 betreffende het rijbewijs en in het KB 04.05.2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E bepaalde retributies
• KB van 23 maart 1998 betr. het rijbewijs

Feitelijke context en argumentatie
  • In de omzendbrief gemeentefiscaliteit staan volgende zaken vermeld: Identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, visumaanvragen en verblijfsaanvragen worden aangevraagd bij de gemeente, maar niet door de gemeente zelf aangemaakt. De kaarten worden gemaakt door de FOD Binnenlandse Zaken en aan de gemeenten geleverd. De aanmaakkosten worden door de FOD gefactureerd aan de gemeenten. De gemeenten rekenen deze kost vervolgens door aan de burger. Ze kunnen daar bovenop nog een kleine retributie vragen voor de afgifte van de kaarten.

    De gemeenten zijn ertoe gemachtigd om in sommige gevallen paspoorten af te leveren. De

    consulaire heffing, de aanmaakprijs en de leveringsprijs worden bepaald door de FOD Buitenlandse Zaken. De gemeente kan daarbovenop een kleine retributie vragen voor de afgifte van het document.

    Artikel 61 en artikel 64 sexies van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

    bepalen de retributies die verschuldigd zijn voor de afgifte van de verschillende soorten

    rijbewijzen. De gemeente int die retributie voor rekening van de federale overheid.

    De gemeente kan bovenop de federale vergoeding een kleine retributie vragen voor de afgifte van

    het rijbewijs.

    Het voorstel voor aanpassing van de tarieven van identiteitskaarten en – documenten is als volgt, rekening houdend met het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2013 om een vergoeding te heffen op EID-kaarten, met name 5 euro voor zowel gewone, spoed- als extreme spoedprocedure en rekening houdend met CBS-besluit van 5 december 2013 om de vergoeding af te ronden op de hogere euro.

    Kostprijs 2013

    Huidige regeling

    Kostprijs 2022

    Nieuwe regeling

    vanaf 01/01/2023

    Kid's gewoon

    6

    € 7

    7,3

    € 8

    Spoed kind

    109

    € 92

    100,8

    € 101

    Gedecentraliseerd

    173

    € 125

    136,2

    € 137

    Belgen gewone EID

    15

    € 22

    18,3

    € 24

    Spoed

    116

    € 107

    111,8

    € 117

    Gedecentraliseerd

    180

    € 140

    147,1

    € 153

    Vreemdel. Gew. EID

    15

    € 22

    18,3

    € 24

    Spoed

    116

    € 107

    111,8

    € 117

    Andere Vreemdel.

    n.v.t.

    € 23

    18,8

    € 24

    Spoed

    n.v.t.

    € 107

    111,8

    € 117


    Beslissing

    Met ingang vanaf 1 januari 2023 wordt ten behoeve van gemeente Lanaken een retributie gevestigd op het afleveren van administratieve stukken overeenkomstig de volgende bepalingen: 

    Artikel 1

    De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. 

    De retributie op de afgifte van administratieve stukken mag niet worden toegepast als de geldende regelgeving bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven.

    ­

    Artikel 2: Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

    ALGEMEEN

    1.

    Afleveren kiezerslijst 

    Aan kostprijs

    2.

    Fotokopie of print zwart-wit

    € 0,10 per blad

    Fotokopie of print kleur

    € 0,50 per blad

    Fotokopie of print 

    Vrijstelling wanneer bedrag minder is dan 1 euro (als het gaat over bestuursdocumenten en alle documenten die vallen onder het bestuursdecreet van 7/12/2018 zoals gewijzigd)

    3.

    Fotoboek Oud-Rekem

    € 75 

    Boeken/publicaties Pietersheim

    € 20

    4.

    Elektronische chipkaart maaltijdcheques

    Aan kostprijs (aanmaak- en verzendingskost)

    Uitzondering: bij diefstal – waarvan een PV werd opgemaakt – valt de kost ten laste van het gemeentebestuur. 

    Toegangs- en/of tijdregistratiebadge

    5.

    Bestekken

    Indien onderhandelingsprocedure: gratis

    Indien andere procedure: 

    - t.e.m. 24 bladzijden: € 20 bij afhaling; € 30 bij aangetekende zending.

    - vanaf 25 bladzijden: € 30 bij afhaling; € 40 bij aangetekende zending.

    BURGERZAKEN

    1.

    Elektronisch Identiteitskaarten voor Belgen (eID en Kids-ID)

    1.1

    KID's ID (< 12 jaar)

    Gewone procedure

    € 8

    Spoedprocedure met levering van de kaart en

    PIN/PUK op de gemeenten

    € 101

    Spoedprocedure met gecentraliseerde levering

    van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

    € 137

    1.2

    Elektronische Identiteitskaart (12 jaar en ouder)

    Gewone procedure

    € 24

    Spoedprocedure met levering van de kaart en

    PIN/PUK op de gemeente

    € 117

    Spoedprocedure met gecentraliseerde levering

    van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

    € 153

    2. 

    Elektronisch Identiteitskaarten voor vreemdelingen (eVK)

    2.1 

    Elektronische Vreemdelingenkaart

    Gewone procedure

    € 24

    Spoedprocedure met levering van de kaart en

    PIN/PUK op de gemeente

    € 117

    2.2

    Biometrische Vreemdelingenkaart

    Gewone procedure

    € 24

    Spoedprocedure met levering van de kaart en

    PIN/PUK op de gemeente

    € 117

    Vrijstelling: De Oekraïners die – naar aanleiding van de oorlog in hun thuisland – een beschermd statuut hebben in België, zijn vrijgesteld van het betalen van het bedrage van € 24,00 voor hun eerste biometrische vreemdelingenkaart (gewone procedure) = “A-kaart”. Deze biometrische kaart is geldig overeenkomstig de bepalingen in de omzendbrieven tijdelijke bescherming. 
    Asielzoekers die erkend worden als vluchteling vóór diezelfde datum van geldigheid zoals bepaald in de omzendbrieven tijdelijke bescherming, zijn vrijgesteld van het betalen van het bedrag van € 24,00 voor hun eerste biometrische vreemdelingenkaart (gewone procedure) = “A-kaart”. 

    Vrijstelling

    2.3

    Attest Immatriculatie

    € 1

    3

    Paspoorten en reisdocumenten

    3.A 

    Internationale paspoorten (reispassen)

    Gewone procedure – jonger dan 18 jaar

    € 45

    Gewone procedure – ouder dan 18 jaar

    € 80

    Dringende procedure – jonger dan 18 jaar

    € 215

    Dringende procedure – ouder dan 18 jaar

    € 245

    Superdringende procedure – jonger dan 18 jaar

    € 275

    Superdringende procedure – ouder dan 18 jaar

    € 305

    3.B

    Reisdocumenten (voor vluchtelingen, staatlozen of vreemdelingen)

    Gewone procedure – jonger dan 18 jaar

    € 51

    Gewone procedure – ouder dan 18 jaar

    € 76

    Dringende procedure – jonger dan 18 jaar

    € 215

    Dringende procedure – ouder dan 18 jaar

    € 235

    Superdringende procedure – jonger dan 18 jaar

    € 275

    Superdringende procedure – ouder dan 18 jaar

    € 295 

    4

    Rijbewijzen

    Voorlopig rijbewijs

    € 25

    Nieuw rijbewijs in bankkaartmodel

    € 25

    Internationaal rijbewijs (boekje)

    € 16

    5

    Trouwboekje (incl. aankoopkosten)

    € 20

    Artikel 3: 

    De retributie is niet toepasselijk op gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instelling van openbaar nut. 

    Artikel 4: 

    De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.

    Artikel 5: 

    Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’ van 2 maart 2020 (en latere wijzigingen).

    Artikel 6:

    Dit besluit vervangt voorgaande besluiten m.b.t. deze materie, met name:

    -belastingreglement op het afleveren van diverse administratieve stukken met betrekking tot de sector administratie, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 maart 2022. 

    Wijziging technische aanpassing inzake gedeelte belastingreglement naar retributiereglement op het afleveren van diverse administratieve stukken m.b.t. sector administratie, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 4 november 2019

    Artikel 7: 

    Dit reglement treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding van gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.