Type document
Uittreksel document
Besloten behandeling van agendapunt
Scholenveldloop dd. 17-19-20.05.2022
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Marino Keulen (Burgemeester)
Voorzitter: Marino Keulen
Secretaris: Manon Stylman
Stemmingen bij agendapunt
De burgemeester stemt openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Marino Keulen
Effectieve stemmers
- Marino Keulen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Scholenveldloop dd. 17-19-20.05.2022
Korte openbare beschrijving:
Op 17, 19 en 20.05.2022 zal de Scholenveldloop plaatsvinden op de sportterreinen van Sportpark Montaignerhof.
De Burgemeester,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 63.
Juridische context
- Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
- decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
- wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
- wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Feitelijke context en argumentatie
- Dit evenement aangevraagd door Rita Engelen van de Sportdienst, Gauwakkerstraat 11, 3621 Lanaken zal storingen in het normale verkeer zal teweegbrengen, zodat passende verkeersmaatregelen zich opdringen;
Beslissing
Artikel 1.
Akkoord onder opschortende voorwaarde dat deze activiteit kan doorgaan ingevolge de Coronacrisis;
Artikel 2.
Op onderstaande dagen, locatie en tijdstippen, is parkeren en stilstaan verboden m.u.v. organisatie, medewerkers en bussen schoolvervoer aan het evenement;
Locatie:
· Parkeerplaatsen Montaignerhof 1, conform bijgaand plan.
Dagen en tijdstippen:
· 17.05.2022 van 08.30u-15.00u
· 19.05.2022 van 08.30u-15.00u
· 20.05.2022 van 08.30u-15.00u
Deze maatregel wordt aangeduid met de verkeersborden E3, m.u.v. “organisatie, medewerkers en bussen schoolvervoer aan het evenement”, en onderborden welke de periode van verbod vermelden, aangebracht op hekken en voorzien van signalisatielampen van voldoende sterkte;
Artikel 3.
Op onderstaande dagen en tijdstippen, zullen de palen die het fietspad doorheen het Sportpark vanaf de Pannestraat tot Kounterstraat afsluiten voor autoverkeer weggehaald worden, zodat leveranciers, dienstvoertuigen van de organisatie en deelnemers ter plaatse kunnen geraken.
Locatie:
· Fietspad van Pannestraat tot Kounterstraat.
Dagen en tijdstippen:
· 17.05.2022 tot en met 20.05.2022van 08.30u-16.00u
Deze palen zullen vervangen worden door nadars met C3 en D10 en onderborden welke de periode van verbod aangeven m.u.v. “organisatie, leveranciers en deelnemers evenement”. De nadars zullen ook voorzien worden van signalisatielampen van voldoende sterkte;
Artikel 4.
Er zal politiebegeleiding gevraagd worden om de leerlingen (voetgangers en fietsers) aan de rotonde veilig te laten oversteken van Montaigneweg naar Sportpark op onderstaande dagen en tijdstippen:
Locatie:
· Van Montaignerweg naar Sportpark
Dagen en tijdstippen:
· 17.05.2022 van 08.30u-09.10u en van 14.40u tot 15.10u
· 19.05.2022 van 08.30u-09.10u en van 14.40u tot 15.10u
· 20.05.2022 van 08.30u-09.10u en van 14.40u tot 15.10u
Artikel 5.
De signalisatie wordt gebracht en opgehaald door de gemeentelijke technische dienst, de organisator controleert de plaatsing;
Artikel 6.
Een doorgang van minstens 4 meter in breedte en hoogte moet onmiddellijk kunnen vrijgemaakt worden om, in geval van noodsituatie, de prioritaire voertuigen die bepaald zijn in artikel 37 van het verkeersreglement een vlotte doorgang te verlenen;
Artikel 7.
De aanvrager/organisator dient het openbaar domein na de activiteit in dezelfde staat achter te laten als voor de activiteit;
Artikel 8.
Afschrift van dit besluit zal gezonden worden aan de aanvrager en alle bevoegde diensten.