Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Besloten behandeling van agendapunt

TPR Ibizamarkt dd. 17-18.06.2023

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christel Gorissen (Schepen)
  • Marino Keulen (Burgemeester)
  • Jolein Martens (Schepen)
  • Astrid Puts (Schepen)
  • Michel Stevens (Toegevoegde schepen)
  • Dominique Terwingen (Schepen)
  • Peter Verheyen (Schepen)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van het college stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christel Gorissen
  • Marino Keulen
  • Jolein Martens
  • Astrid Puts
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Peter Verheyen

Effectieve stemmers

  • Christel Gorissen
  • Marino Keulen
  • Jolein Martens
  • Astrid Puts
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Peter Verheyen

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

TPR Ibizamarkt dd. 17-18.06.2023

Korte openbare beschrijving:

Schriftelijk verzoek om de Ibizamarkt te organiseren op de evenementenweide van Kasteel Pietersheim te Lanaken. Dit op 17 & 18.06.2023.


Het college van Burgemeester en schepenen,


Bevoegdheid


Juridische context


Feitelijke context en argumentatie
  • Dit evenement aangevraagd door mevr. S. Devens Paalsteenlaan 58 3620 Lanaken, zal storingen in het normale verkeer teweegbrengen, zodat passende maatregelen zich opdringen.

Beslissing

Artikel 1. Locatie

Op de evenementenweide van het kasteel Pietersheim (tussen Waterstraat en Kasteel), Merodelaan z/n (= verkeersvrij) zal er op onderstaande dag en tijdstip het evenement Ibiza markt georganiseerd worden;

-zaterdag 17 & zondag 18.06.2023 10.00u-19.00u.

 

Artikel 2. Parkeervoorzieningen

Het toekomende publiek zal naar de beide parkings en de voorziene fietsparking (zie plan) geleid worden met daartoe voorziene borden vanuit de toegangswegen N77 en N78;

De geleiding vindt plaats via de Koning Albertlaan – Waterstraat – Merodestraat;

- zaterdag 17 & zondag 18.06.2023 10.00u-19.00u.

 

Deze maatregel wordt aangeduid door de borden F41: “PARKING Markt, PARKING Fieters''.

 

Artikel 3. Opbouw en afbraak

Op de evenementenweide van het kasteel Pietersheim (tussen Waterstraat en Kasteel),  Merodelaan z/n (= verkeersvrij)  zal er op onderstaande dagen en tijdstippen een volledig parkeer-/ stilstaan verbod gelden m.u.v. organisatie, leveringen en laden/lossen die betrekking hebben op het evenement;

- zaterdag 17.06.2023 van 07.30u - 10.00u

- zondag 18.06.2023 19.00u - 22.00u.

 

Deze maatregel wordt aangeduid door  verkeersborden E3 met een onderborden welke de periode van verbod vermelden m.u.v. organisatie,  leveringen en laden/lossen die betrekking hebben op het evenement.

 

Artikel 4. Parkeerverbod

Op  onderstaande geldt een parkeerverbod:

  • Waterstraat: gedeelte tussen Druivenstraat en Koning Albertlaan;

  • Merodelaan: gedeelte tussen Burgemeester Martinstraat en en de Waterstraat;

  • Koning Albertlaan: weg naar het kasteel Pietersheim en Rode Kruisstraat;

  • De straat en bermen van de Merodelaan z/n, het gedeelte tussen de Waterstraat en de afsluiting  naar het kasteel;

 

Deze maatregel wordt aangeduid door verkeersborden E1 en of Z E1 met onderborden die de periode van verbod vermelden.

De verkeersborden die langs de rijbaan worden geplaatst, moeten aangevuld worden met witte onderborden met zwarte pijl “Type X a,b,of d”;

Dit met uitzondering voor:

- voertuigen van de hulpdiensten en dringend opgeroepen geneesheren

- organisatie, en leveringen die betrekking hebben op het evenement.

                                  

Artikel 5.

De voorzijde van Kasteel Pietersheim (toegang via de dreef vanaf K. Albertlaan) dient volledig vrij te blijven voor mogelijke huwelijksplechtigheden in de waterburcht. De doorgang voor het bruidspaar wordt geregeld door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6.

Het is alle medewerkers aan de praktische organisatie van deze activiteit verboden alcoholische dranken te verbruiken 17 & 18.06.2023 zolang ze de hun toevertrouwde taak of taken niet volledig hebben uitgevoerd. De seingevers worden alleszins voor de aanvang van de markt door de organisatie duidelijk gebrieft over de taken die ze moeten uitvoeren.

 
Artikel 7.
De organisatie/verantwoordelijken zorgen er tevens voor dat al diegene die meewerken aan het evenement het milieu in de meest algemene zin respecteren. Dit wil bijv. zeggen dat seingevers geen afval achterlaten op de plaatsen waar zij hun taak hebben vervuld. Alle medewerkers worden in die zin gebrieft vóór de activiteit door de organisatie.

 

Artikel 8.
Dit reglement zal ter kennis gebracht worden van de weggebruikers en de bevolking  door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.

Artikel 9.

De signalisatie, m.u.v. deze genoemd in artikel 2 (F41: “PARKING Markt, PARKING Fieters'')  wordt geplaatst door de gemeentelijke technische dienst.

De verantwoordelijken verbinden zich ertoe de signalisatie na de drukte rond het evenement te verwijderen en in bewaring te nemen tot de technische dienst ze terug ophaalt.

 

Artikel 10.

De aanvrager/organisator dient het openbaar domein na de activiteit in dezelfde staat achter te laten als voor de activiteit.

 

Artikel 11.

Het evenement mag slechts aangevangen worden nadat de voorziene signalisatie werd aangebracht.

 

Artikel 12.

De verantwoordelijken verbinden zich ertoe alle maatregelen betreffende dit evenement voorafgaandelijk  aan de buurtbewoners te communiceren.

 

Artikel 13.

Een doorgang van minstens 4 meter in breedte en hoogte, moet onmiddellijk kunnen vrijgemaakt worden om, in geval van noodsituatie, de prioritaire voertuigen die bepaald zijn in artikel 37 van het verkeersreglement een vlotte doorgang te verlenen.

 

Artikel 14.

Afschrift van dit besluit zal gezonden worden aan alle bevoegde diensten.

 

Artikel 15.

Dit reglement treedt in werking de dag zelf dat het wordt bekendgemaakt.