Type document
Uittreksel document
Besloten behandeling van agendapunt
15. Retributies afdeling Vrije Tijd – update
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Marino Keulen (Burgemeester)
- Patrick Maesen (Toegevoegde schepen)
- Jolein Martens (Schepen)
- Jasmine Neven (Schepen)
- Astrid Puts (Schepen)
- Dominique Terwingen (Schepen)
- Peter Verheyen (Schepen)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van het college stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Marino Keulen
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Jasmine Neven
- Astrid Puts
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Effectieve stemmers
- Marino Keulen
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Jasmine Neven
- Astrid Puts
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Retributies afdeling Vrije Tijd – update
In de gemeenteraad van 25 maart 2024 werd het kader en de bijzondere voorwaarden vande retributie, vastgelegd en goedgekeurd. Het vaststellen van het tarief zelf en de bepalingvan de wijze van inning worden aan het College gedelegeerd.
Het college van Burgemeester en schepenen,
Bevoegdheid
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 56.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 februari 2025.
Juridische context
Het retributiereglement inzake inhoudelijke werking en dienstverlening van de afdelingVRIJE TIJD werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 maart 2024. Dit nieuwereglement is – net als het vorige reglement – een delegatiebesluit.Het reglement duurzame evenementen, waarvan de laatste aanpassing werd goedgekeurdop de gemeenteraad van 26 juni 2023.
Feitelijke context en argumentatie
In dit gedelegeerd besluit nemen we enerzijds de aanpassing van het goedgekeurde gemeenteraadsbesluit dd 25 maart 2024 op en stellen we een aantal nieuwe tarieven en omschrijvingen voor. Ook de kosten voor het gebruik van gemeentelijke restfratiecontainers bij de organisatie van evenementen wordt nu in dit reglement opgenomen:
Artikel 3.1
Lidgelden en andere kosten
Artikel 3.1
Aanvraag uit andere openbare bibliotheek
Huidig tarief: € 3 -> Aanpassing : € 5
Artikel 4.1.3
Titel: het woord “middelbare” verwijderen.
Artikel 4.1.3
In het bijhorende Excel-overzicht: het woord “secundair” verwijderen.
Artikel 4.2
Huur bijkomende materialen bij huur Jan Rosierzaal en hal: wijziging diverse omschrijvingen, schrappen materialen en opname nieuwe materialen
Artikel 8
Artikel 8. UiTpas → schrijfwijze corrigeren naar UiTPAS.
Artikel 9
Verkoop agenda’s – € 3 → verwijderen, aangezien deze kost elders wordt gerecupereerd.
Artikel 10
Schrappen zin mbt toelage afwaskosten (reglement wordt geschrapt)
Artikel 11
Huur containers: nieuw, wegens schrapping reglement (djuma 8176) + verhoging tarief (€ 10 -> € 12,65) + toevoeging ivm mosseldiners.
Alle andere tarieven bij de diverse artikels blijven behouden.
Beslissing
Artikel 1 : Het college van Burgemeester en schepenen keurt het retributiereglement afdeling Vrije Tijd goed. |