Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 27 november 2023, 19:00

Datum publicatie: 4 december 2023

Openbare behandeling van agendapunt

Aanpassing arbeidsreglement voor het personeel van de gemeente 2023 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Vera Jans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
  • Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
  • Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
  • Raf Withofs (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Goedgekeurd met algemeen akkoord (28) , met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Aanpassing arbeidsreglement voor het personeel van de gemeente 2023


Korte openbare beschrijving:

Ons actuele Arbeidsreglement werd voor het laatst gewijzigd in augustus 2022. Het Arbeidsreglement bestaat naast de Rechtspositieregeling en omvat aanvullende regelingen voor het personeel, waaronder veiligheidsinstructies, arbeidsroosters, welzijnsregels, tijdsregistratie, overuren, teambuilding, thuiswerken, deontologie, etc.. Gezien de context van onze organisatie constant verandert en er frequent wijzigingen in de wetgeving zijn, dringt een regelmatige evaluatie en aanpassing van dit document zich op. De voornaamste wijzigingen zijn de aanpassing van de glijdende werktijden, flexibeler thuiswerken en invoeren van bepalingen rond het recht op deconnectie. Verdere werden ingevolge wetswijzigingen enkele bepalingen rond psychosociaal welzijn aangepast.


De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context
  • Het decreet over het lokaal bestuur

  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de Arbeidsreglementen en volgende wijzigingen

  • Arbeidsreglement, geldig op het moment van dit besluit, goedgekeurd door de Gemeenteraad/OCMW-raad van 29 augustus 2022.

  • Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978 en daarop volgende wijzigingen.


Feitelijke context en argumentatie
  • Na de evaluatie van het actuele Arbeidsreglement, van toepassing op ons personeel, blijkt dat een aantal wijzigingen zich opdringen. Dit ingevolge gewijzigde wetgeving enerzijds, maar ook om anno 2023 een aantrekkelijke werkgever te blijven met een juiste work-life balance.

    Volgende elementen in het actuele Arbeidsreglement zullen worden gewijzigd:

    • Bekendmaking van de interne vertrouwenspersonen i.k.v. psychosociale belasting.

    • Aanpassing van artikel 56 e.v. betreffende de klachtenprocedure bij een formele interventie in het kader van psychosociale belasting.

    • Versoepeling van het systeem van glijtijden met een uitbreiding van de glijtijden tussen 7u en 20u enerzijds en het inperken van de stamtijden tot 3,5u/dag.

    • Het verlengen van de opnametermijn voor gemaakte overuren voor het personeel van de afdeling Vrije Tijd omwille van de drukke voorjaarsperiode en kalmere zomerperiode.

    • Uitbreiding van de mogelijkheid om occasioneel en na individuele afspraak met de leidinggevende op werkdagen na 15u thuis te werken, indien de medewerker voordien op deze werkdag op kantoor was.

    • Invoeren van bijlage VIII: bepalingen rond het recht op deconnectie teneinde het gebruik van digitale communicatiemiddelen en de bereikbaarheid van medewerkers buiten de reguliere arbeidstijd te reguleren.

    • De wijzigingen in het Arbeidsreglement zijn van kracht met ingang van 01/01/2024 met uitzondering van de versoepeling van de glijtijden en het thuiswerken. De ingangsdatum daarvoor zal ten vroegste op 01/07/2024 zijn, afhankelijk van het moment, waarop de software voor tijdsregistratie is aangepast aan de nieuwe regeling. Dit moment kan door het College of Vast Bureau nog gewijzigd worden.


Beslissing

Artikel 1

Het voorstel van nieuw Arbeidsreglement met wijzigingen naar aanleiding van bovenstaande besluiten en adviezen met de naam "AR LAN 2023_ontwerp Raad" wordt goedgekeurd. De nieuwe regeling gaat van kracht met ingang van 01/12/2023, met uitzondering van de wijzigingen in het reglement tijdsregistratie en thuiswerken.  Hiervoor is de richtdatum 01/07/2024, in functie van het aanpassen van de software tijdsregistratie door de personeelsdienst.  Deze datum kan door het College van Burgemeester en Schepenen worden gewijzigd.

Bijlagen