Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 26 augustus 2024, 18:00
Datum publicatie: 27 augustus 2024
Openbare behandeling van agendapunt
PD - Actualisering arbeidsreglement 2024-2025 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
- Petra Ceustermans (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
- Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
- Anouk Verslegers (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
- Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Raf Withofs (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Petra Ceustermans
- Brecht Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Anouk Verslegers
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Petra Ceustermans
- Brecht Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Anouk Verslegers
Goedgekeurd door de gemeenteraad met unanimiteit (24)., met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
PD - Actualisering arbeidsreglement 2024-2025
Korte openbare beschrijving:
Het nieuwe arbeidsreglement dient goedgekeurd te worden. De aanpassingen tov het vorige arbeidsreglement zijn toegevoegd in bijlage.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
Bevoegdheid goedkeuring De gemeenteraad is bevoegd om dit arbeidsreglement goed te keuren maar kan dit in het Vlaamse gewest delegeren naar het schepencollege, zie artikel 41, tweede lid, 2e Decreet Lokaal Bestuur. Overleg- en onderhandelingsprocedure (wet van 8 april 1965 – hoofdstuk IIIbis) Voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement moeten de onderhandeling- en overlegprocedures worden gevolgd zoals geregeld in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel („syndicaal statuut‟):
1. voor de bepalingen uit het arbeidsreglement die onderhandelingsmaterie zijn, moet de onderhandelingsprocedure worden gevolgd (bijvoorbeeld: de arbeidsduur en de organisatie van het werk, jaarlijkse vakantieregeling);
2. voor de bepalingen uit het arbeidsreglement die overlegmaterie zijn, moet de overlegprocedure worden gevolgd (bijvoorbeeld: uurroosters, bepalingen i.v.m. bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk). Bepalingen die gewoon worden overgenomen uit bestaande reglementering of die vroeger al zijn onderhandeld of overlegd en in het arbeidsreglement ongewijzigd worden overgenomen, moeten niet opnieuw worden onderhandeld of overlegd alsof ze nooit hebben bestaan. Ook al zou het arbeidsreglement enkel uit dergelijke bepalingen bestaan, toch moet het arbeidsreglement zelf worden overlegd, al was het maar omdat de overleggende partijen het wel moeten eens zijn over het feit dat de bestaande regels correct worden overgenomen en/of dat de verwijzing naar bestaande teksten correct en op een voor iedereen begrijpelijke wijze gebeurt.
Feitelijke context en argumentatie
Overleg met ABOC
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Bovendien is het van belang dat alle personen onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijke onderwijs, worden geïnformeerd over de voorwaarden die op arbeidsverhoudingen van toepassing zijn.
Beslissing
Artikel 1 : Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 29/08/2022 op te heffen.
Artikel 2 : Het gewijzigde arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool Rekem goed te keuren.
Artikel 3 : Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool Rekem.
Artikel 4 : Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten