Type document
Uittreksel document
Besloten behandeling van agendapunt
MOB - TPR - Rommelmarkt & uitbreiding terras Café Mesjeu dd. 26-27.05.2024
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christel Gorissen (Schepen)
- Marino Keulen (Burgemeester)
- Jolein Martens (Schepen)
- Astrid Puts (Schepen)
- Michel Stevens (Toegevoegde schepen)
- Dominique Terwingen (Schepen)
- Peter Verheyen (Schepen)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van het college stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christel Gorissen
- Marino Keulen
- Jolein Martens
- Astrid Puts
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Effectieve stemmers
- Christel Gorissen
- Marino Keulen
- Jolein Martens
- Astrid Puts
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
MOB - TPR - Rommelmarkt & uitbreiding terras Café Mesjeu dd. 26-27.05.2024
Korte openbare beschrijving:
Schriftelijk verzoek om op 26 en 27.05.2024 de jaarlijkse rommelmarkt en uitbreiding van het caféterras bij Café Mesjeu te organiseren tijdens de Kermis Neerharen.
College van burgemeester en schepenen,
Bevoegdheid
Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Feitelijke context en argumentatie
Dit evenement aangevraagd door Dhr. H. Manders i.n.v. Café Mesjeu Kasteelstraat 48 te 3620 Lanaken zal storingen in het normale verkeer zal teweegbrengen, zodat passende verkeersmaatregelen zich opdringen;
De marktkramers moeten de mogelijkheid krijgen om hun inrichting op te bouwen of af te breken, hiervoor dienen plaatsen vrijgehouden te worden;
Dit is een jaarlijks terugkerend evenement.
Beslissing
Artikel 1: Locatie:
Dit evenement vindt plaats op volgende straten:
* Ladderstraat
* Kasteelstraat
Artikel 2: Parkeer, verkeer – en stilstaan verbod
Zondag 26.05.2024 vanaf 05u00 tot 17u00
Is alle verkeer en parkeren en stilstaan verboden m.u.v. de organisatie van het evenement op onderstaande straten:
* Kasteelstraat vanaf het kruispunt Keelhoffstraat - Kasteelstraat
* Ladderstraat, vanaf huisnummer 54
Zondag 26.05.2024 vanaf 17.00u tot 24u00
Is alle verkeer en parkeren en stilstaan verboden op onderstaande straten:
* Kasteelstraat vanaf het kruispunt Keelhoffstraat – Kasteelstraat tot en met het kruispunt Kasteelstraat – Ladderstraat
Deze maatregelen worden aangeduid door verkeersborden C3 en E3 die het tijdstip van verbod vermelden op nadarhekken en voorzien van signalisatielampen van voldoende sterkte.
(4 nadars dienen geplaatst te worden bij het café terras om ook bij avond het terras zichtbaar te maken d.m.v. signalisatielampen)
Maandag 27.05.2024 vanaf 11u00 tot 24u00
Is alle verkeer en parkeren en stilstaan verboden op onderstaande straten:
* Kasteelstraat vanaf het kruispunt Keelhoffstraat – Kasteelstraat tot en met kruispunt Kasteelstraat – Ladderstraat
Deze maatregelen worden aangeduid door verkeersborden C3 en E3 die het tijdstip van verbod vermelden op nadarhekken en voorzien van signalisatielampen van voldoende sterkte.
(4 nadars dienen geplaatst te worden bij het café terras om ook bij avond het terras zichtbaar te maken d.m.v. signalisatielampen)
Artikel 3:
De aanvrager dient alle omwonenden in kennis te stellen van de geplande feestactiviteiten.
Artikel 4:
Dhr. H. Manders i.n.v. Café Mesjeu Kasteelstraat 48 voornoemd, zal de ingenomen plaats bij het einde van de activiteit in een behoorlijke staat dienen achter te laten en alle zwerfvuil op te ruimen. Bij afloop van onderhavige vergunning zal de organisator het openbaar domein (straat, stoep) in dezelfde staat dienen te verlaten als hij het gevonden heeft bij aanvang.
Artikel 5:
Tijdens de in artikel 1 & 2 vermelde perioden en locaties is alle verkeer verboden met uitzondering van leveringen / laden en lossen die betrekking hebben op het evenement.
Artikel 6:
De signalisatie wordt geplaatst en opgehaald door de gemeentelijke technische dienst, de organisator controleert de plaatsing.
Artikel 7:
Een doorgang van minstens 4 meter in breedte en hoogte, moet onmiddellijk kunnen vrijgemaakt worden om, in geval van noodsituatie, de prioritaire voertuigen die bepaald zijn in artikel 37 van het verkeersreglement een vlotte doorgang te verlenen.
Artikel 8:
Afschrift van dit besluit zal gezonden worden aan alle bevoegde diensten.
Artikel 9:
Dit reglement treedt in werking de dag zelf dat het wordt bekendgemaakt.