Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
- Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
- Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
- Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
- Raf Withofs (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Vera Jans (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Willy Stöcker
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Willy Stöcker
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Nieuw raadslid Petra Ceustermans neemt deel aan de zitting en neemt deel aan de stemming. Goedgekeurd met 17 stemmen akkoord (Open Vld-Vooruit/Groen), 10 stemmen tegen (CD&V en N-VA) en 2 onthoudingen (Vlaams Belang) (29). , met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID
Korte openbare beschrijving:
De aanpassingen aan het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd :
Wijziging tarieven eID
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
Het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022.
De omzendbrief van IBZ van 6 november 2023 dewelke de tarieven van de eID vanaf 1 januari 2024 vastlegt.
Feitelijke context en argumentatie
eID : de prijzen worden aangepast volgens de omzendbrief van IBZ.
Beslissing
Vanaf 1 januari 2024 wordt het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken als volgt aangepast :
Artikel 1 De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. De retributie op de afgifte van administratieve stukken mag niet worden toegepast als de geldende regelgeving bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven. Artikel 2 Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 3 De retributie is niet toepasselijk op gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instelling van openbaar nut.
Artikel 4 De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.
Artikel 5 Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’ van 2 maart 2020 (en latere wijzigingen).
Artikel 6 Dit besluit vervangt voorgaande besluiten met betrekking tot deze materie, met name : het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022.
Artikel 7 Dit reglement treedt in voege op 1 januari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding van gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
|