Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 18 december 2023, 19:00

Datum publicatie: 23 december 2023

Openbare behandeling van agendapunt

Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
  • Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
  • Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
  • Raf Withofs (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Vera Jans (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Nieuw raadslid Petra Ceustermans neemt deel aan de zitting en neemt deel aan de stemming. Goedgekeurd met 17 stemmen akkoord (Open Vld-Vooruit/Groen), 10 stemmen tegen (CD&V en N-VA) en 2 onthoudingen (Vlaams Belang) (29). , met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Retributie op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken : aanpassing tarieven eID


Korte openbare beschrijving:

De aanpassingen aan het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd :

Wijziging tarieven eID


De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context
  • Het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022.

  • De omzendbrief van IBZ van 6 november 2023 dewelke de tarieven van de eID vanaf 1 januari 2024 vastlegt.


Feitelijke context en argumentatie
  • eID : de prijzen worden aangepast volgens de omzendbrief van IBZ.


Beslissing

Vanaf 1 januari 2024 wordt het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken als volgt aangepast :

Artikel 1

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. De retributie op de afgifte van administratieve stukken mag niet worden toegepast als de geldende regelgeving bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven.

Artikel 2

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

 

ALGEMEEN

 

 

 1.

 Afleveren kiezerslijst

 Aan kostprijs

 2.

 Fotokopie of print zwart-wit

 € 0,10 per blad

 

 Fotokopie of print kleur

 € 0,50 per blad

 

 Fotokopie of print

Vrijstelling wanneer bedrag minder is dan 1 euro (als het gaat over bestuursdocumenten en alle documenten die vallen onder het bestuursdecreet van 7/12/2018 zoals gewijzigd)

 3.

Fotoboek Oud-Rekem

 €75

 

Boeken/publicaties Pietersheim

 €20

 4.

Elektronische chipkaart maaltijdcheques

Aan kostprijs (aanmaak- en verzendingskost)

 

Toegangs- en/of tijdregistratiebadge

Aan kostprijs (aanmaak- en verzendingskost)

 

 

Uitzondering: bij diefstal – waarvan een PV werd opgemaakt – valt de kost ten laste van het gemeentebestuur.

5.

Bestekken

Indien onderhandelingsprocedure: gratis Indien andere procedure: - t.e.m. 24 bladzijden: € 20 bij afhaling; € 30 bij aangetekende zending. - vanaf 25 bladzijden: € 30 bij afhaling; € 40 bij aangetekende zending.

BURGERZAKEN

 

 

1.

Elektronisch Identiteitskaarten voor Belgen (eID en Kids-ID)

 

1.1

KID's ID (< 12 jaar)

 

 

Gewone procedure

€8

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeenten

€105

 

Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

€142

1.2

Elektronische Identiteitskaart (12 jaar en ouder)

 

 

Gewone procedure

€25

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

€122

 

Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

€159

 

 

 

2.

Elektronisch Identiteitskaarten voor vreemdelingen (eVK)

 

2.1

Elektronische Vreemdelingenkaart

 

 

Gewone procedure

€25

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

€122

 

 

 

2.2

Biometrische Vreemdelingenkaart

 

 

Gewone procedure

€25

 

Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

€122

 

 

 

 

Vrijstelling: De Oekraïners die – naar aanleiding van de oorlog in hun thuisland – een beschermd statuut hebben in België, zijn vrijgesteld van het betalen van het bedrage van € 24,00 voor hun eerste biometrische vreemdelingenkaart (gewone procedure) = “A-kaart”. Deze biometrische kaart is geldig overeenkomstig de bepalingen in de omzendbrieven tijdelijke bescherming. Asielzoekers die erkend worden als vluchteling vóór diezelfde datum van geldigheid zoals bepaald in de omzendbrieven tijdelijke bescherming, zijn vrijgesteld van het betalen van het bedrag van € 24,00 voor hun eerste biometrische vreemdelingenkaart (gewone procedure) = “Akaart”.

 

 

 

 

2.3

Attest immatriculatie

€1

 

 

 

3.

Paspoorten en reisdocumenten

 

3.A

Internationale paspoorten (reispassen)

 

 

Gewone procedure – jonger dan 18 jaar

€45

 

Gewone procedure – ouder dan 18 jaar

€80

 

Dringende procedure – jonger dan 18 jaar

€215

 

Dringende procedure – ouder dan 18 jaar

€245

 

Superdringende procedure – jonger dan 18 jaar

€275

 

Superdringende procedure – ouder dan 18 jaar

€305

3.B

Reisdocumenten (voor vluchtelingen, staatlozen of vreemdelingen)

 

 

Gewone procedure – jonger dan 18 jaar

€51

 

Gewone procedure – ouder dan 18 jaar

€76

 

Dringende procedure – jonger dan 18 jaar

€215

 

Dringende procedure – ouder dan 18 jaar

€235

 

Superdringende procedure – jonger dan 18 jaar

€275

 

Superdringende procedure – ouder dan 18 jaar

€295

 

 

 

4.

Rijbewijzen

 

 

Voorlopig rijbewijs

€25

 

Nieuw rijbewijs in bankkaartmodel

€25

 

Internationaal rijbewijs (boekje)

€16

 

 

 

5.

Trouwboekje (incl.aankoopkosten)

€20

 

Artikel 3

De retributie is niet toepasselijk op gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instelling van openbaar nut.

 

 

Artikel 4

De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.

 

Artikel 5

Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’ van 2 maart 2020 (en latere wijzigingen).

 

Artikel 6

Dit besluit vervangt voorgaande besluiten met betrekking tot deze materie, met name :

het retributiereglement op het afleveren van administratieve stukken afdeling burger en juridische zaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022.

 

Artikel 7

Dit reglement treedt in voege op 1 januari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding van gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.