Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.besluitenlijst.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Besluitenlijst van Gemeenteraad Lanaken, zitting op 26/06/2023 20:00

Notulen gemeenteraad dd. 22 mei 2023

Voorstel tot goedkeuring van de notulen gemeenteraad dd. 22 mei 2023.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (26).

BBC-jaarrekening Gemeente en OCMW Lanaken 2022. Vaststelling.

Voorliggende jaarrekening 2022 bestaat uit 2 boekdelen- het beleidsrapport jaarrekening 2022.- de documentatie bij de jaarrekening 2022.Beide rapporten zijn toegevoegd als bijlage bij dit besluit. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 1.003.132 euro, waarbij een nieuw aangegane lening van 3 miljoen euro in rekening gebracht is. Samen met het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar en na aftrek van de onbeschikbare gelden (pensioenfonds contractuelen) bedraagt het beschikbaar budgettair resultaat 7.191.587 euro.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Vastgesteld met algemeen akkoord (26).

Onderwerp: Notulering namens CD&V-fractie : De vaststelling van de BBC-jaarrekening 2022 van OCMW en gemeente, waarvoor proficiat aan de administratie/financiële dienst, betekent niet dat wij het gevoerde beleid en de gemaakte beleidskeuzes achter die cijfers goedkeuren.,

Gevolg:

Jaarrekeningen 2022 AGB Lanaken. Advies BBC-jaarrekening en goedkeuring vennootschapsjaarrekening.

AGB Lanaken maakt 2 jaarrekeningen op. De jaarrekening 2022 is enerzijds opgemaakt volgens de beleids- en beheerscyclus (BBC) én anderzijds volgens het wetboek van Verenigingen en Vennootschappen (WVV). De winst over boekjaar 2022 bedraagt € 107.823,32. Samen met het overgedragen winst vanuit 2021 (€ 825.424,01) is er een “Te bestemmen winst” eind 2022 van € 933.247,33. De Raad van Bestuur heeft op haar zitting van 6 juni 2023 beslist over de bestemming van het resultaat waarbij de ‘te bestemmen winst’: Deels uitgekeerd wordt aan gemeente Lanaken als dividend over 2022, dit voor een bedrag van € 50.000,00.Per saldo overgedragen wordt naar volgend boekjaar voor een bedrag van € 883.247,33.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met 16 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen) en 11 onthoudingen (CD&V, N-VA en Vlaams Belang) (27)

Voortgangsrapport 2023 (1ste helft) i.k.v. de opvolging MJP 2020-2025. Kennisname.

Voorliggend rapport geeft een stand van zaken van de realisatie van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan én een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven met betrekking tot de 1ste jaarhelft van 2023.. In Lanaken is er immers voor gekozen om twee keer per jaar (in juni en in januari) een opvolgingsrapportering te doen aan de Raden. Het rapport voor gemeente en OCMW is eenzelfde geconsolideerd rapport. De opvolgingsrapportering gebeurt volgens hetzelfde format als de andere beleidsrapporten. Dit betekent dat er qua structuur een grote gelijkenis is met de ‘strategische nota’ van de aanpassing van het meerjarenplan en met de ‘beleidsevaluatie’ in de jaarrekening. Dit format wordt gebruikt om de raden een ‘voortschrijdend’ inzicht te geven in de voortgang van het meerjarenplan, zowel inhoudelijk als cijfermatig. Aan deze rapportering wordt ook een tabel m.b.t. de voortgang van de reguliere investeringsprojecten toegevoegd.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Algemeen kennisgenomen (27).

Kerkfabrieken - budget- en meerjarenplanwijziging 2023 Sint-Petrus Rekem en Sint-Jozef.Smeermaas Goedkeuring.

De kerkfabrieken stellen een meerjarenplan op voor hun financieel beheergedurende een periode van zes jaar (2020-2025). Kerkfabriek Sint-Jozef Smeermaas wordt geconfronteerd met een dringende nood aan herstelling van de klokken, voor een geraamd bedrag van 22.000 euro. Na overleg tussen het CKB en gemeente Lanaken is beslist om 15.000 euro te verschuiven binnen de globale investeringstoelage-enveloppe van de kerkfabrieken en 7.000 euro bij te passen vanuit de gemeente. Concreet wordt er 15.000 euro verschoven vanuit de investeringstoelage aan Kerkfabriek Sint-Petrus Rekem. Vandaar dat beide kerkfabrieken een meerjarenplan- en budgetwijziging voorleggen.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

Goedkeuring algemene kader organisatiebeheersing

Het algemene kader voor organisatiebeheersing moet goedgekeurd worden door de radenconform art. 41 en 78 DLB.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

Rapportering organisatiebeheersing 2023

Conform artikel 219 DLB rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing en dit uiterlijk voor 30 juni.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Algemeen kennisgenomen (27).

IVSE Maasland - goedkeuring jaarrekening en inhoudelijk verslag 2022

De ‘interlokale vereniging sociale economie Maasland’, afgekort ‘ILV Sociale Economie Maasland', werd opgericht dd. 01/01/2015 en is een intergemeentelijke samenwerking zonder rechtspersoonlijkheid. De jaarrekening en het inhoudelijk verslag 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met 25 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen, CD&V en Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (N-VA) (27).

Aanduiding afvaardiging toewijzingsgraad Woonmaatschappij Limburg

Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren worden gevraagd hun afvaardiging aan te duiden.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

Aansluiting bij het leersteuncentrum Vrij leersteuncentrum Limburg

Het decreet van 3 mei 2023 over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs). Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:* een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),* IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of* OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs Gemeentelijke basisschool Rekem. Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen. Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn. Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC- verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs. Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbare ondersteuningsnet. Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel. * Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken. * Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa. * Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden. De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC). Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling Vrij leersteuncentrum Limburg.geef bestuursorgaan op,BevoegdheidRechtsgrond die bepaalt dat dit orgaan bevoegd is.Juridische contextVoeg juridische context inFeitelijke context en argumentatieVoeg context en argumentatie in

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

Engagementsverklaring Leader Maasland 2023-2027

Naar aanleiding van een eerdere oproep voor de vorming van nieuwe Leader-gebieden enLokale Actiegroepen voor de programmaperiode 2023-2027 werd er de voorbije maanden gewerkt aan de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Maasland. Samen met diverse stakeholders (o.a. gemeenten, RLKM, Boerennatuur Vlaanderen, Limburgse Milieukoepel, Landelijke Gilden, Ferm, Boerenbond, ...) werd er aan de hand van een participatietraject dieper ingegaan op de noden en de behoeften van de regio op basis van een omgevings- en SWOT-analyse. Deze vormden de basis van voorliggende Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Maasland. Hieraan verbonden wordt ook een Lokale Actiegroep opgericht waarbij de lokale besturen binnen de afgebakende Leader-gebieden als partner worden opgenomen binnen de Lokale Actiegroep Leader Maasland.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

Ondertekenen LEKP 2.1

Op 16 december 2022 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie-en Klimaatpact (LEKP 2.1) goed. Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van extra doelstellingen (meer dan LEKP 2.0) en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.Het Pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat-en energiebeleid beklemtonen. De deadline voor lokale besturen om het pact te ondertekenen is 5 juli 2023.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met 20 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen, N-VA en Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (CD&V) (27).

Aanpassing reglement duurzame evenementen

Het gemeentelijk reglement met betrekking tot duurzame evenementen werd goedgekeurd op de GR van 20 december 2021.Het reglement werd na een jaar geëvalueerd om na te gaan of eventuele bijsturing nodig is. Hieruit is gebleken dat het aanpassen van een aantal artikelen gewenst is. Bovendien verstrengt de Vlaamse wetgeving voor evenementen georganiseerd door derden vanaf 15 juni.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met 16 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen) en 11 onthoudingen (CD&V, N-VA en Vlaams Belang) (27).

OO - Grenszone Lanakerveld - samenwerkingsovereenkomst

De samenwerkingsovereenkomst Grenszone Lanakerveld tussen Gemeente Maastricht, Zonnepark Lanakerveld Bv, Fluvius System Operator BV en Gemeente Lanaken wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

OO - Kesselt - Kesseltweg : herstellen en verduurzamen bermen na ondergronds brengen nutsleidingen : lastvoorwaarden en gunningswijz

De lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht "Kesselt - Kesseltweg : herstellen en verduurzamen bermen na ondergronds brengen nutsleidingen" worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd :Raming : € 104.080,00 + € 21.856,80 (21 % btw medecontractant) = € 125.936,80Gunningswijze : vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

OO - Veldwezelt - Tramplein - heraanleg plein en Kleine Omstraat : lastvoorwaarden en gunningswijz

De lastvoorwaarden en de gunningswijze van de overheidsopdracht "Veldwezelt - Tramplein - heraanleg plein en Kleine Omstraat" worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd :Raming : € 370.079,86 + € 77.716,77 (21 % btw medecontractant) = € 447.796,63Gunningswijze : openbare procedure

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met 20 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen, N-VA en Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (CD&V) (27).

GAR Kerkstraat

Dit reglement omvat het parkeerverbod op de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 1 t.e.m. 9 (tot de inrit op Patershof 1).

Stemmingen

Onderwerp: Het voorstel van besluit,

Gevolg: Goedgekeurd met algemeen akkoord (27).

Besluitenlijst goedgekeurd door Gemeenteraad Lanaken

Datum publicatie: 29 juni 2023