Type document
Uittreksel document
Besloten behandeling van agendapunt
TPR Straatfeest “De Sjinkerij” dd. 20-23.08.2022.
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christel Gorissen (Schepen)
- Marino Keulen (Burgemeester)
- Jolein Martens (Schepen)
- Astrid Puts (Schepen)
Afwezige leden
- Michel Stevens (Toegevoegde schepen)
- Dominique Terwingen (Schepen)
- Peter Verheyen (Schepen)
Voorzitter: Marino Keulen
Secretaris: William Vancleynenbreugel
Stemmingen bij agendapunt
De leden van het college stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christel Gorissen
- Marino Keulen
- Jolein Martens
- Astrid Puts
Effectieve stemmers
- Christel Gorissen
- Marino Keulen
- Jolein Martens
- Astrid Puts
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
TPR Straatfeest “De Sjinkerij” dd. 20-23.08.2022.
Korte openbare beschrijving:
Schriftelijk verzoek om van zaterdag 20.08.2021 18.30u tot maandag 22.08.2021 23.59u de Bessemerstraat van huisnr. 1 t/m 6, in te nemen voor het Straatfeest Sjinkerij n.a.v. de Augustus Kermis.
Het college van Burgemeester en schepenen,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 56.
- Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
- Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
- decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
- wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
- wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- code van de wegbeheerder - ministrieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Feitelijke context en argumentatie
- Dit evenement aangevraagd mevr. C. Nijsten inv De Sjinkerij, Ladderstraat 65, 3620 Lanaken zal storingen in het normale verkeer teweegbrengen, zodat passende maatregelen zich opdringen.
Tijdens het straatfeest vindt ook de jaarlijkse augustus Kermis plaats in het centrum van Lanaken, hiermee dient rekening gehouden te worden.
Beslissing
Artikel 1: Akkoord onder opschortende voorwaarde dat deze activiteit kan doorgaan ingevolge de Coronacrisis; Artikel 2: Op onderstaande dagen, tijdstippen en locaties zal onderstaand straat(deel) afgesloten worden voor een “Straatfeest n.a.v. de Augustus kermis” thv de huisnrs. 1 t/m 6: -Bessemerstraat, afsluiten tussen het Kerkplein en In de Bruel. Van zaterdag 20.08.2022 18.30u tot maandag 22.08.2022 01.00u Van maandag 22.08.2022 14.00u tot dinsdag 23.08.2022 01.00u Deze maatregelwordt aangeduid door verkeersborden C3 en E3 met onderborden welke de periode van verbod vermelden; Tevens dienen 4 nadars geplaatst te worden bij het café terras om ook bij avond het terras zichtbaar te maken d.m.v. signalisatielampen; Artikel 3: Op onderstaande dagen en tijdstippen zal dedoorgang van Bodestraat richting het Kerkplein afgesloten worden wegens het Straatfeest Sjinkerij; Van zaterdag 20.08.2022 18.30u tot maandag 22.08.2022 01.00u Van maandag 22.08.2022 14.00u tot dinsdag 23.08.2022 01.00u Deze maatregelwordt aangeduid door verkeersborden C3en met onderborden welke de periode van verbod vermelden. De borden worden geplaatstop hekken en voorzien van signalisatielampen van voldoende sterkte; Plaatsing van de hekken: -onderaan de Bodestraat t.h.v. huisnr. 7-9 / 14-18; Artikel 4: Tijdens het straatfeest moet een duidelijke doorgang van 1,5m vrij blijven voor voetgangers; Artikel 5: De aanvrager dient alle omwonenden in kennis te stellen van de geplande feestactiviteiten; Artikel 6: Indien tijdens de in artikel 2 vermelde periode en locatie een tentop het openbaar domein wordt geplaatst mag deze noch met haken, noch met andere materialen in het openbaar domein vastgemaakt worden. Artikel 7: Mevr.C. Nijsteninv De Sjinkerij, Ladderstraat 65, 3620 Lanaken voornoemd, zal de ingenomen plaats bij het einde van de activiteit in een behoorlijke staat dienen achter te laten en alle zwerfvuil op te ruimen. Bij afloop van onderhavige vergunning zal de organisator het openbaar domein (straat, stoep) in dezelfde staat dienen te verlaten als hij het gevonden heeft bij aanvang; Artikel 8: Tijdens de in artikel 2 vermelde periode en locatiesis alle verkeer verboden met uitzondering van leveringen / laden en lossen die betrekking hebben op het evenement; Artikel 9: De signalisatie wordt gebracht en verwijderd door de gemeentelijke technische dienst, de organisator controleert de plaatsing; Heel belangrijk: Omwille van dit straatfeest moet de aanvrager de Bodestraat afsluiten middels de signalisatie die de technische dienst ook klaarzet op de stoep onderaan de heuvel van de Bodestraat. Dit op onderstaande data, omte voorkomen dat het verkeer vanuit de Bodestraatvia de Bessemerstraat zou willen weg te rijden. Van zaterdag 20.08.2022 18.30u tot maandag 22.08.2022 01.00u Van maandag 22.08.2022 14.00u tot dinsdag 23.08.2022 01.00u Deze maatregelwordt aangeduid door verkeersborden C3 muv fietsers en voetgangers en onderborden welke de periode van verbod vermelden, aangebracht op nadars voorzien van signalisatielampen van voldoende sterkte; Artikel 10: Een doorgang van minstens 4 meter in breedte en hoogte moet onmiddellijk kunnen vrijgemaakt worden om, in geval van noodsituatie, de prioritaire voertuigen die bepaald zijn in artikel 37 van het verkeersreglement een vlotte doorgang te verlenen; Artikel 11: Afschrift van dit besluit zal gezonden worden aan alle bevoegde diensten; Artikel 12: Dit reglement treedt in werking de dag zelf dat het wordt bekendgemaakt. |