Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - aanslagjaren 2023-2025 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
- Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Pieter Janssen (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
- Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
- Raf Withofs (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Vera Jans (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Marino Keulen
Secretaris: William Vancleynenbreugel
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Totaal aantal voorstanders: 23
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 3
Voorstanders
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Boris Mechels
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - aanslagjaren 2023-2025
Korte openbare beschrijving:
Tijdens de gemeenteraad van 26 oktober 2020 heeft de gemeente Lanaken beslist om vanaf 1 januari 2021 in te stappen in het systeem van de directe inning georganiseerd door Limburg.net.
We willen voorstellen om dit reglement aan te passen, in die zin dat alle alleenstaanden en één-oudergezinnen die rechthebbende zijn van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, vanaf aanslagjaar 2023 een rechtstreekse korting krijgen van 60 euro op het bedrag van hun afvalbelasting.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
- Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
- de gecoördineerde grondwet, artikelen 41, 162 en 170 §4.
- Het decreet over het lokaal bestuur
- Het Bestuursdecreet
- Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
- Het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 27/11/2017.
- Het aangepaste retributiereglement op het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen huis-aan-huis en op het gemeentelijk recyclagepark zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2020
- Het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen – aanslagjaren 2021 – 2025, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 26 oktober 2020
- De convenant tussen de gemeente Lanaken en Limburg.net inzake het recyclagepark en de directe inning , zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 26 oktober 2020
- Het toelagereglement op het aanbieden van huisvuil voor de aanslagjaren 2021-2025 ten voordele van alleenstaanden en éénoudergezinnen met verhoogde tegemoetkoming en zonder eigendom zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 30 augustus 2021.
- Het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28 en latere wijzigingen.
- Het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 septemb6er 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Milieuverantwoord Beheer van Huishoudelijke Afvalstoffen en tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Gescheiden Inzameling Bedrijfsafval van Kleine Ondernemingen.
- De statuten van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net.
- De financiële toestand van de gemeente.
- Op voordracht van het college van Burgemeester en schepenen.
Feitelijke context en argumentatie
Tijdens de gemeenteraad van 26 oktober 2020 werd het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de aanslagjaren 2021 – 2025 goedgekeurd.Daardoor is de gemeente Lanaken sedert 1 januari 2021 ingestapt in het systeem van de directe inning van Limburg.net.
Dit heeft tot gevolg dat sedert 2021 elk gezin, dat in de gemeente Lanaken op 1 januari is ingeschreven, een belastingbedrag moet betalen - afhankelijk van de gezinsgrootte.
Het belastingbedrag is samengesteld uit een vast bedrag van 123,50 euro, vermeerderd met een quotumbedrag.
Dit quotumbedrag bestaat enerzijds uit 8,40 euro voor 12 ledigingen (aan 0,70 euro per lediging) en anderzijds een bedrag voor een aantal kilogram restafval (60-120-150-180) dat vooraf wordt aangerekend aan 0,18 euro per kilogram – afhankelijk van de grootte van het gezin (1-2-3-4 of meer personen)
Schematisch komen we tot de volgende bedragen :
Gezinsgrootte | Vaste kost | minimum kilo | bedrag kilo's afval | 12 aanbiedingen grijze container | te betalen bedrag |
1 persoon | € 123,50 | 60 | € 10,80 | € 8,40 | € 142,70 |
2 personen | € 123,50 | 120 | € 21,60 | € 8,40 | € 153,50 |
3 personen | € 123,50 | 150 | € 27,00 | € 8,40 | € 158,90 |
4 of meer personen | € 123,50 | 180 | € 32,40 | € 8,40 | € 164,30 |
In het reglement van 26 oktober 2020 waren twee vrijstellingen voorzien :
1° In het kader van het zorgwonen, zoals omschreven in artikel 4.1.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 zouden we een vrijstelling van deze belasting willen voorzien voor de bewoner(s) van de ondergeschikte wooneenheid, met andere woorden aan de zorgwonende(n).
2° De personen die in de registers van de gemeente Lanaken ingeschreven zijn met een referentieadres.
We willen voorstellen om dit reglement in die mate aan te passen dat er een vermindering wordt toegekend aan de éénpersoonsgezinnen (= alleenstaanden) en de éénoudergezinnen die rechthebbende zijn van de verhoogde tegemoetkoming. Deze vermindering komt dan in de plaats van de toelage van 60 euro ten voordele van alleenstaanden en éénoudergezinnen met verhoogde tegemoetkoming en zonder eigendom zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 30 augustus 2021.
Op deze manier bereiken we een grotere doelgroep en kunnen de gerechtigden ook automatisch van hun rechten gebruik maken.
Beslissing
Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen (2023 – 2025) __________________________________________________ HOOFDSTUK 1 - Algemene begrippen van de belastingArtikel 1 - Algemene bepalingenMet ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn van 5 jaar, eindigend op 31 december 2025, wordt in de gemeente volgens de bepaling van dit reglement een belasting gevestigd op het inzamelen en verwerken van diverse fracties huishoudelijke afvalstoffen. Dit reglement stelt twee verschillende belastingen vast: ·Een kohierbelasting die in de gemeente verschuldigd is voor de basisdienst. Deze belasting wordt hierna kohierbelasting genoemd. ·Een contantbelasting die in de gemeente verschuldigd is voor de inzameling en verwerking door LIMBURG.NET van de huishoudelijke afvalstoffen aan huis of op de containerparken, waarvan de inzameling en verwerking niet begrepen is in de basisdienst. Deze belasting wordt hierna contantbelasting genoemd. Artikel 2 - Bepalingen eigen aan de uniformiteit van de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen in het bedieningsgebiedIn alle gemeenten in het bedieningsgebied van LIMBURG.NET waar een gelijk reglement als dit reglement is goedgekeurd, geldt als beginsel voor de toepassing van dit reglement, dat de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen ingericht door LIMBURG.NET uniform verloopt en inwisselbaar is voor alle belastingplichtigen van deze gemeenten. Dit houdt in: ·dat de belastingplichtigen van de gemeente gerechtigd zijn om de basisdienst uit te oefenen in het hele bedieningsgebied overeenkomstig het afvalreglement van de andere gemeenten waar de basisdienst wordt uitgeoefend en die een gelijkaardig reglement hebben goedgekeurd, met uitzondering van het aanleveren van afvalstoffen op het gemeentelijk containerpark. ·dat de belastingplichtigen van de andere gemeenten in het bedieningsgebied met een gelijkaardig reglement gerechtigd zijn om de basisdienst uit te oefenen in de gemeente overeenkomstig het in de gemeente geldende afvalreglement, met uitzondering van het aanleveren van afvalstoffen op het gemeentelijk containerpark. Artikel 3 - DefinitiesVoor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1°huishoudelijke afvalstoffen: de afvalstoffen zoals gedefinieerd in artikel 3, 17° van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.2°huisvuil: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en de gelijkgestelde afvalstoffen die ongesorteerd en conform het afvalreglement in de voorgeschreven recipiënten voor huisvuilophaling worden aangeboden, met uitzondering van de selectief ingezamelde afvalstoffen zoals papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval of groenafval, plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons.3°LIMBURG.NET: de opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Gouverneur Verwilghensingel nr. 32, ingeschreven in de kruispuntenbank der ondernemingen onder het nummer 0214.533.712 en waarvan de gemeente aandeelhouder is.LIMBURG.NET heeft als opdrachthoudende vereniging tot doel de bevoegdheden van de gemeente uit te oefenen die betrekking hebben op het afvalbeheer, de afvalverwijdering en afvalverwerking in de gemeente met uitsluiting van de bevoegdheid tot het vaststellen van retributies of het uitvaardigen van fiscale en politionele maatregelen. LIMBURG.NET treedt in deze bevoegdheden op in plaats van de gemeente.LIMBURG.NET wordt in dit reglement belast met de inning en de invordering van de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting en contantbelastingen.4°het bedieningsgebied: het geografische gebied van de gemeentes die hun bevoegdheden inzake afvalbeheer, afvalverwijdering en afvalverwerking aan LIMBURG.NET hebben overgedragen.5°afvalreglement: de gemeentelijke politieverordening waarin het beheer en de inzamelwijze van de diverse fracties aan huishoudelijke afvalstoffen in de gemeente wordt gereglementeerd.6°gezin: voor de toepassing van dit reglement worden beschouwd als een gezin:-hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft in een woongelegenheid -hetzij de leefgemeenschap van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk éénzelfde individuele woongelegenheid betrekken en er samenleven. -hetzij de leefgemeenschap van meerdere personen die gewoonlijk in eenzelfde collectieve woongelegenheid verblijven en er samenleven en waarvan de leden volgens het rijkregister in het bevolkings- of vreemdelingenregister aangeduid staan als lid van een gemeenschap (dit zijn de leden van een kloostergemeenschap, militairen die gewoonlijk in een kazerne verblijven of bewoners die gewoonlijk verblijven in een verzorgingsinstelling voor bejaarden of mindervaliden). Deze collectieve leefgemeenschappen worden voor de toepassing van dit reglement niet als een gezin beschouwd wanneer hun afval voor een belangrijk deel bestaat uit ander afval dan huisvuil. 7°onderneming: elke afzonderlijke activiteitskern of bedrijfsvestiging op het grondgebied van de gemeente van enige natuurlijke persoon, rechtspersoon, feitelijke vereniging of inrichting, die als hoofd en/of bijkomende activiteit een zelfstandig of een vrij beroep uitoefent of een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent dan wel een gemeenschapstaak vervult.8°ophaalpunt: elk gebouw met een huisnummer of een busnummer waar een gezin of een onderneming is gevestigd of een bijkomend verblijf heeft en waar in opdracht van LIMBURG.NET huishoudelijke afvalstoffen huis-aan-huis worden opgehaald voor zover ze worden aangeboden op de in het afvalreglement gereglementeerde wijze.9°basisdienst: het geheel van diensten verleend door LIMBURG.NET waarop de gezinnen gevestigd in de gemeente recht hebben in het bedieningsgebied. De basisdienst omvat:·voor de huis-aan-huisophaling: ®van het huisvuil: 1) wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven huisvuilcontainer: ·de beschikking per gezin, over standaard één huisvuilcontainer, uitgerust met een gegevens-chip, die gebruikt wordt voor de registratie van DIFTAR-gegevens vermeld in Artikel 3 - 10°. De gegevens worden gelezen bij de lediging. ·de huis-aan-huisinzameling op reguliere tijdstippen en in maximaal 12 ophaalbeurten per jaar, en waar per gezin een jaarlijks quotum huisvuil is inbegrepen, berekend in functie van de gezinssamenstelling (toestand 1 januari): ·1 persoonsgezin: 60 kg huisvuil ·2 persoonsgezin: 120 kg huisvuil ·3 persoonsgezin: 150 kg huisvuil ·4 persoonsgezin en meer: 180 kg huisvuil ·Er kan per gezin maximum 60 kg huisvuil worden overgedragen naar het volgend jaar, op voorwaarde dat er minimaal 1 ophaalbeurt van het huisvuil heeft plaats gevonden. 2) wanneer het huisvuil aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in de daartoe voorgeschreven plastic zak: ·De huis-aan-huisinzameling op reguliere tijdstippen aan het ophaalpunt van het gezin van het huisvuil in plastic zakken en waar per gezin een jaarlijks quotum huisvuil is inbegrepen, berekend in functie van de gezinssamenstelling (toestand 1 januari): ·1 persoonsgezin: 440 liter, zijnde 2 rollen kleine zakken (of equivalent) ·2 persoonsgezin: 880 liter, zijnde 1 rol grote zakken + 2 rollen kleine zakken (of equivalent) ·3 persoonsgezin: 1100 liter, zijnde2 rollen grote zakken + 1 rol kleine zakken (of equivalent) ·4 persoonsgezin en meer: 1320 liter, zijnde 3 rollen grote zakken (of equivalent) De start van de bedelingsperiode van de plastic zak wordt door Limburg.net via meerdere communicatiekanalen ter kennis gebracht aan de gezinnen en de afhaling dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het dienstjaar, rekening-houdend met de openingsdata van de verdeelpunten. 3) wanneer het huisvuil moet worden gedeponeerd in een ondergrondse container van Limburg.net: ·De beschikking per gezin over standaard één pas, die toegang geeft tot de ondergrondse huisvuilcontainer. De toegangspas is uitgerust met een gegevens-chip, die gebruikt wordt voor de registratie van DIFTAR-gegevens vermeld in Artikel 3 - 10°. De gegevens worden gelezen bij het openen van de trommel. ·Per gezin is het jaarlijks quotum huisvuil inbegrepen om in de ondergrondse container te deponeren, berekend in functie van de gezinssamenstelling (toestand 1 januari): ·Voor een 1 persoonsgezin: 440 liter, zijnde 20 openingen van de trommel ·Voor een 2 persoonsgezin: 880 liter, zijnde 40 openingen van de trommel ·Voor een 3 persoonsgezin: 1100 liter, zijnde 50 openingen van de trommel ·Voor een 4 persoonsgezin en meer: 1320 liter, zijnde 60 openingen van de trommel Overdracht van resterende kilo’s naar het jaar nadien kan maar gebeuren indien minimum 1 lediging in het dienstjaar is uitgevoerd en is geplafonneerd tot maximum 20 openingen. 4) wanneer het huisvuil moet worden gedeponeerd in een gezamenlijke container van Limburg.net met een gesolidariseerd quotum(van toepassing in een wooncomplex met 8 wooneenheden of meer): ·de toegang tot een of meerdere containers waarnaar het jaarlijks quotum huisvuil (uitgedrukt in kilograms zoals hierboven omschreven) van meerdere gezinnen zijn omgezet. ·Het jaarlijks recht van de gezamenlijke container is de som van alle rechten waarop elk afzonderlijk gezin recht heeft volgens de gezinstoestand van 1 januari. Overdracht van resterende kilo’s is enkel mogelijk indien er in het dienstjaar minimum één lediging heeft plaatsgevonden en geplafonneerd op een maximum van 60 kg. ®van het groente, fruit en tuinafval (gft): wanneer het gft aan het ophaalpunt moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven gft container, uitgerust met een chip: ·de beschikking per gezin, over standaard één gft container uitgerust met een gegevens-chip, die gebruikt wordt voor de registratie van DIFTAR-gegevens vermeld in Artikel 3 - 10°. De gegevens worden gelezen bij de lediging. ®Voor de huis-aan-huisophaling van de volgens het afvalreglement te sorteren fracties van huishoudelijke afvalstoffen, die gescheiden huis-aan-huis worden ingezameld: De huis-aan-huisinzameling op reguliere tijdstippen aan het ophaalpunt van het gezin van deze afzonderlijke fracties huishoudelijke afvalstoffen voor zover ze worden aangeboden in het aangepaste recipiënt en ongeacht of er voor het bekomen van dit recipiënt een contantbelasting verschuldigd is. Wanneer het recipiënt uitgerust is met een gegevens-chip, dan wordt deze gebruikt voor de registratie van de DIFTAR-gegevens vermeld in Artikel 3 - 10°. De gegevens worden gelezen bij de lediging. ·voor het aan huis ophalen op afroep: De op afroep ophaling aan het ophaalpunt van het gezin van herbruikbare goederen, die conform het afvalreglement ter ophaling worden aangeboden. Onder herbruikbare goederen wordt verstaan de afgedankte huishoudelijke goederen, maar met uitzondering van enig elektrisch of elektronisch apparaat, die op zichzelf geen afvalstof zijn en waarvan de staat voldoende is om ze, eventueel na schoonmaken en een kleine herstelling, te hergebruiken voor hetzelfde doel als dat waarvoor ze waren bedoeld. ·Voor het brengen van huishoudelijke afvalstoffen naar de door LIMBURG.NET beheerde inzamelpunten: Voor de straat- of wijkcontainers: Het deponeren van de huishoudelijke afvalstoffen glas of textiel in de daartoe geëigende straat- of wijkcontainers. ·Voor het brengen van huishoudelijke afvalstoffen naar het door de GEMEENTE beheerde containerpark: De toegang tot het gemeentelijke containerpark. Het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op het gemeentelijk containerpark, tot de maximumquota van specifieke fracties van huishoudelijke afvalstoffen. In de basisdienst conform punt 9° zijn m.b.t. het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op het containerpark enkel de fracties begrepen die kunnen aangeboden worden aan € 0,00 of de fracties die onder de vastgelegde quota liggen:
De pmd-fractie (of p+md, zodra van toepassing) wordt steeds aangeleverd in de voorgeschreven blauwe zak. De vermelde basisdiensten omvatten telkens de inzameling en de verwerking van de vermelde huishoudelijke afvalstoffen. 10°CARDS: de databank waarin LIMBURG.NET per gezin of per onderneming registreert:·de relevante identificatiegegevens van het gezin of de onderneming en de referentiepersoon van het betrokken gezin of onderneming, zoals vermeld in Artikel 4 ·Indien van toepassing, de relevante DIFTAR-gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen, individueel en gedifferentieerd per afvalstroom, zodat ze afzonderlijk kunnen getarifeerd worden. De relevante gegevens zijn onder meer de aard van de aangeboden afvalstof, het gewicht ervan en het aantal afvalbewegingen. ·alle andere geregistreerde gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen die nuttig zijn voor de toepassing van het belastingreglement. ·de rekenstaat van het gezin of de onderneming. ·Indien van toepassing, de identificatiegegevens van de ophaalrecipiënten die verbonden zijn aan het ophaalpunt van het gezin of de onderneming. ·Indien van toepassing, de verantwoordelijke persoon op wiens naam de gezamenlijke container met een gesolidariseerdquotum in een wooncomplex van 8 wooneenheden of meer geregistreerd wordt (bv. syndicus). 11°referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in de CARDS-databank als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:-voor een gezin wordt van rechtswegede persoon die, volgens de opgave van het rijksregister, als referentiepersoon van het gezin, vermeld staat in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, ook geregistreerd als de referentiepersoon in CARDS. -voor een onderneming kan de onderneming de referentiepersoon zijn; zo niet is het een meerderjarige natuurlijke persoon die geacht wordt de onderneming te vertegenwoordigen. 12°rekenstaat: de rekenstaat is de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de CARDS-databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:-de volgens dit reglement verschuldigde kohierbelasting -de volgens dit reglement verschuldigde contantbelastingen, indien van toepassing De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld, het voorschot en/of hetquotum is van het gezin of de onderneming. Artikel 4 - Bepalingen inzake de CARDS-databankOm gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen moeten de gezinnen of de ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in de LIMBURG.NET CARDS-databank. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert LIMBURG.NET de registratie uit op basis van deze gegevens. Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk. Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in de databank een CARDS-formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan gemaakt worden, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, het nummer van de E-identiteitskaart en het LIMBURG.NET-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het CARDS-formulier wordt aangemaakt voor een gezin of voor een onderneming. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming. In de CARDS databank worden tevens geregistreerd: -het type en het aantal van de ter beschikking gestelde containers per ophaalpunt. -de (extra) toegangsbadges voor het containerpark die werden verleend. -De toegangspas(sen) tot het ondergrondse inzamelsysteem van Limburg.net (indien van toepassing) Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de CARDS-databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake ophaling, inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen te ontvangen. Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake huishoudelijke afvalstoffen en dit gemeld wordt aan LIMBURG.NET sluit LIMBURG.NET de CARDS-registratie voor het gezin of de onderneming. LIMBURG.NET vereffent de rekenstaat van het gezin of de onderneming door invordering van de nog openstaande schulden aan belastingen of door betaling van het onbestede voorschot op het rekeningnummer van de referentiepersoon, indien van toepassing. De aansluiting van de referentiepersoon wordt afgesloten. Artikel 5 - Het ter beschikking stellen van huisvuilcontainers of toegangspassen voor een ondergronds inzamelsysteem van Limburg.netDe containers - te gebruiken als recipiënt voor huisvuil - worden ter beschikking gesteld op basis van volgende bepalingen: 1°Het aantal containers wordt vastgesteld in een verhouding van één container van 240 liter per gezin of ophaalpunt.Voor een gezin met tenminste zes personen kan na verzoek van de referentiepersoon bij LIMBURG.NET het gebruik van een tweede container voor huisvuil van 240 liter worden toegestaan waarvoor via de voorschottenrekening een contantbelasting wordt aangerekend van € 30,00. Uitzonderlijk kan een container van 240 liter vervangen worden door een gelijkaardige container van 120 liter, op verzoek van de bewoner van een pand waarin door bijzondere omstandigheden het gebruik van een container van 240 liter moeilijk of onmogelijk is. 2°De individuele containers kunnen vervangen worden door een gezamenlijke container met gesolidariseerdquotum(in principe van 1.100 liter)voor wooncomplexen vanaf acht gezinnen in appartementen of studio’s, indien bij deze gebouwen niet kan voorzien worden in het gebruik van een gewone container van 240 liter per afzonderlijk ophaalpunt. Ook kan voorzien worden in het gebruik van een container van 1.100 liter voor ophaalpunten ten behoeve van openbare diensten. De aanvraag tot het bekomen van een gezamenlijke container wordt ingediend bij Limburg.net. 3°Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een bijkomende container voor het afval uit hun zelfstandige activiteit. 4°Op specifieke adressen wordt een ondergronds inzamelsysteem voorzien door Limburg.net. In dat geval ontvangt het gezin standaard 1 toegangspas voor het ondergronds inzamelsysteem. Per extra toegangspas die geleverd moet worden aan het gezin wordt € 15,00 aangerekend. De containers zijn verbonden aan het ophaalpunt. Ingeval van verhuis moeten de afvalcontainers in goede en gereinigde staat in een overdekt lokaal aan het ophaalpunt achtergelaten worden. Artikel 6 - Het ter beschikking stellen van gft-containersDe containers te gebruiken als recipiënt voor gft-afval worden ter beschikking gesteld op basis van volgende bepalingen: 1°Het aantal containers wordt vastgesteld naar verhouding van één container van 120 liter per gezin of ophaalpunt. 2°Uitzonderlijk kan een container van 120 liter vervangen worden door een container van 40 liter, op verzoek van de referentiepersoon van een gezin dat een pand bewoont waarin door bijzondere omstandigheden het gebruik van een container van 120 liter moeilijk of onmogelijk is. Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een bijkomende container voor het afval uit hun zelfstandige activiteit. De containers zijn verbonden aan het ophaalpunt. Ingeval van verhuis moeten de afvalcontainers in goede en gereinigde staat in een overdekt lokaal aan het ophaalpunt achtergelaten worden. HOOFDSTUK 2 - De kohierbelastingArtikel 7 - Algemene beginselenDe verschuldigde kohierbelasting omvat, verrekend per belastingplichtige, alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de huishoudelijke afvalstoffen die aangeboden worden in het kader van de basisdienst, voor zover de afvalstoffen worden aangeboden volgens de bepalingen van het afvalreglement. Deze kosten worden berekend door LIMBURG.NET. LIMBURG.NET brengt deze kostenberekening ter kennis aan de gemeente. Artikel 8 - De belastingplichtigeDe kohierbelasting is verschuldigd door elk gezindat op 1 januari van het belastingjaar volgens de opgave van het rijksregister is ingeschreven in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente of dat zonder in een register te zijn ingeschrevenop 1 januari van het belastingjaar effectief en duurzaam verblijft op het grondgebied van de gemeente, daaronder niet begrepen het gezin dat op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijfplaats heeft. De kohierbelasting wordt geheven per gezin en is hoofdelijk verschuldigd door alle meerderjarige leden van het gezin. Artikel 9 - Het bedrag van de kohierbelastingHet bedrag van de kohierbelasting wordt berekend in functie van het aantal personen die deel uitmaken van het gezin op 1 januari: 1.€ 142,70 voor een eenpersoonsgezin 2.€ 153,50 voor een tweepersoonsgezin 3.€ 158,90 voor een driepersoonsgezin 4.€ 164,30 voor een vierpersoonsgezin en meer Artikel 10 - Vrijstellingen en verminderingenVrijstellingen worden verleend aan inwoners die staan ingeschreven in het bevolkingsregister als : ° personen met een referentieadres ° personen met het statuut zorgwonen Een vermindering van € 60,00 op de totale belasting wordt verleend aan de volgende categorie van personen/gezinnen die op 1 januari van het aanslagjaar ingeschreven staan in het bevolkingsregister en gerechtigde zijn van het statuut van recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming op basis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juili 1994 : ° alleenstaanden (= éénpersoonsgezinnen) en ° éénoudergezinnen Deze vermindering wordt in principe automatisch verrekend in de belastingaanslag. Indien de belasting desondanks voor het volledige bedrag werd ingekohierd kan de vermindering vooralsnog toegekend worden indien, binnen de 6 maanden nadat het aanslagbiljet is afgeleverd, een attest van het ziekenfonds wordt aangeleverd waaruit blijkt dat de betrokkene op 1 januari (van het aanslagjaar) recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming op basis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994. Dit attest dient bezorgd aan de gemeente Lanaken, afdeling financiën, Jan Rosierlaan 1 te 3620 LANAKEN. Artikel 11 - Sancties bij niet-betalingWanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten uit artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen Artikel 12 - OndeelbaarheidDe kohierbelasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. Met uitzondering van de hieronder uitdrukkelijk voorziene situaties zal het overlijden of het verhuizen uit de gemeente in de loop van het belastingjaar geen aanleiding geven tot enige belastingvermindering of -teruggave. Volgende verhuissituaties worden uitdrukkelijk geregeld: ·Ingeval van een verhuizing van het gehele gezin binnen het bedieningsgebied, zal er geen nieuwe kohierbelasting verschuldigd zijn voor het jaar waarin de verhuizing plaatsvindt. Daarbij zal gelden: Ødat wanneer een gezin verhuist uit een gemeente waar het huisvuil voor de huis-aan-huisophaling moet worden aangeboden in een daartoe voorgeschreven plastic zak naar een gemeente waar het huisvuil moet worden aangeboden in een huisvuilcontainer, de overeenkomstige waarde van de volledige verpakkingen plastic zakken die bij de GEMEENTE worden ingeruild, zal worden omgezet in een waarde voor de huis-aan-huisophaling van het huisvuil met huisvuilcontainer onder de vorm van een quotum uitgedrukt in kilogram. Ødat wanneer een gezin verhuist uit een gemeente waar het huisvuil voor de huis-aan-huisophaling moet worden aangeboden in een huisvuilcontainer naar een gemeente waar het huisvuil moet worden aangeboden in de daartoe voorgeschreven plastic zak, de nog niet gebruikte waarde voor de huis-aan-huisophaling van het huisvuil met huisvuilcontainer per schijf van 30 kilogram zal worden omgezet in een quotum voor de belastingplichtige waarmee hij plastic zakken kan verwerven. ·Ingeval individuele personen uit een gezin verhuizen naar een andere vestigingsplaats, blijft de basisdienst behouden voor het gedeelte van het gezin dat op het oorspronkelijk adres gevestigd blijft. ·De quota op het recyclagepark zijn berekend onafhankelijk van de gezinsgrootte en bijgevolg wordt het quotum recyclagepark niet overgedragen ingevolge een gedeeltelijke verhuizing van een gezin. Indien het gezin op 1 januari woonachtig was op een adres waar de inzameling gebeurde met een gezamenlijke container met gesolidariseerd quotum, kan het individueel verbruik niet meer achterhaald worden en zijn de bijzondere verhuissituaties niet van toepassing. Artikel 13 - De inkohiering en de inningDe kohierbelasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier, dat jaarlijks wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De ingekohierde belasting wordt in naam en voor rekening van de gemeente geïnd door LIMBURG.NET, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan LIMBURG.NET, die onverwijld instaat voor het opmaken en het versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen. Het aanslagbiljet wordt nauwkeurig in overeenstemming met het vastgestelde kohier opgesteld en bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 3 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kohierbelasting is betaalbaar binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet door LIMBURG.NET. Artikel 14 - De mogelijkheid van bezwaarDe belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingtoeslag of een administratieve geldboete een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn wordt vermeld. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar. Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting. Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding aan de belastingplichtige en verwittigt onmiddellijk LIMBURG.NET via de CARDS databank. Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Artikel 15 - Aanvangsmoment van het reglement wat de kohierbelasting betreftDit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2021. HOOFDSTUK 3 - De contantbelastingAFDELING I - BeginselenArtikel 16 - Algemene beginselenIn de gemeente is een contantbelasting verschuldigd op het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de huis-aan-huisinzameling georganiseerd door LIMBURG.NET, op het aanbieden van afvalstoffen op het gemeentelijke containerpark of het aankopen van recipiënten om deze huishoudelijke afvalstoffen aan te bieden, voor zover het inzamelen van deze afvalstoffen niet begrepen is in de basisdienst. De toegang tot het gemeentelijk containerpark is enkel mogelijk mits voorleggen van een identificatiebewijs (e-id) of een toegangsbadge type zelfstandige ondernemers. De contantbelasting wordt vastgelegd rekening houdend met het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld rekening houdende met volgende beginselen: ·De minimum- en maximumbedragen zoals vastgelegd in het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), bijlage 5.1.4. ·Er wordt geen contantbelasting geheven op de afvalstromen waarvoor een aanvaardingsplicht bestaat zoals gedefinieerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. ·De contantbelasting voor het selectief ingezameld huishoudelijk verpakkingsafval waarvoor een terugnameplicht bestaat (papier/karton, holglas en pmd (of p+md, van zodra van toepassing )) wordt vastgesteld rekening houdende met de richtlijnen zoals verstrekt door FOST Plus, erkend organisme voor de selectieve inzameling en financiering van het huishoudelijk verpakkingsafval. ·Voor alle bedragen van de contantbelasting wordt rekening gehouden met de richtlijnen van LIMBURG.NET, die streeft naar een uniforme prijs voor gelijke dienstverlening binnen het bedieningsgebied. ·De verschuldigde contantbelasting omvat alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de fractie aan huishoudelijke afvalstoffen die worden aangeboden buiten het kader van de basisdienst en die werden omgeslagen naar een relevante hoeveelheidsparameter per fractie. Deze kosten worden berekend door LIMBURG.NET en weergegeven in een overzicht op te geven aan de gemeente. ·Het bedrag van de contantbelasting wordt bepaald ervan uitgaande dat de aangeboden afvalstoffen worden aangeboden conform de bepalingen van het afvalreglement. Artikel 17 - Afvalstoffen onderworpen aan de contantbelastingVoor zover de aangeboden fractie huishoudelijke afvalstoffen niet valt onder de toepassing van de basisdienst, is er een contantbelasting verschuldigd door elk gezin of ondernemingdie in de gemeente één van de volgende fracties huishoudelijke afvalstoffen aanbiedt: ·in te zamelen volgens de haalmethode (huis-aan-huisophaling): ·huisvuil (voor zover dit niet begrepen is in de basisdienst) en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval; ·pmd (of p+md, van zodra van toepassing) ·gft en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval. ·in te zamelen volgens de haalmethode (op afroep): ·grofvuil; ·in te zamelen volgens de brengmethode (naar het containerpark): ·alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: Papier/karton, glas (vlak + hol), pmd (of p+md, van zodra van toepassing ) , kga, aeea, autobanden, gemengde kunststoffen …. ·asbest ·tuinafval, zuiver bouwpuin, grond en afbraakhout ·gemengd bouwpuin, gipsplaten en landbouwfolies ·grofvuil, roofing, treinbielzen (C-hout) AFDELING II - De bedragen van de contantbelasting voor de inzameling aan huis en op afroepArtikel 18 - De bedragen voor de aan huis inzamelingVoor de inzameling en verwerking van de aan huis opgehaalde huishoudelijke afvalstoffen, die aan het ophaalpunt worden aangeboden volgens het afvalreglement in het aangepaste recipiënt en voor zover ze niet vallen onder de basisdienst, is de volgende contantbelasting verschuldigd: ·Contantbelasting: gft en huisvuil Het huisvuil en het gft worden opgehaald door middel van respectievelijk een grijze en groene container uitgerust met een chip. Op specifieke adressen moet het huisvuil worden gedeponeerd in de ondergrondse containers van Limburg.net. De contantbelasting bedraagt:
·Contantbelasting: pmd (of p+md, van zodra van toepassing) textiel en lederwaren, papier en karton, hol glas en metaal De contantbelasting bedraagt:
Artikel 19 - De bedragen voor de inzameling op afroepVoor het ophalen van het grofvuil op afroep wordt de contantbelasting vastgesteld op € 20,00 per ophaalbeurt. AFDELING III - de contantbelasting verschuldigd op het containerparkArtikel 20 - De toegang tot het containerparkDe toegang tot het containerpark gebeurt op basis van een toegangsbadge/ elektronische identiteitskaart. Zelfstandige ondernemers, kmo’s, verenigingen of instellingen moeten beschikken over een toegangsbadge voor zelfstandige ondernemers.Deze toegangsbadge is aan te vragen bij de gemeente aan € 15,00/badge , verschuldigd vanaf de eerste badge. Het gebruik van de toegangsbadge [of e-id] heeft als gevolg dat de bezoeker geregistreerd wordt. Artikel 21 - De bedragen van toepassing op het containerparkDe hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd met ingang van 01/01/2014 door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van onderstaande fracties op het containerpark. Voor bepaalde fracties geldt voor particuliere gezinnen een vrijstelling van contantbelasting tot aan een bepaald gewicht (quotum). Deze vrijstelling geldt per kalenderjaar en is niet overdraagbaar op het einde van het kalenderjaar. Kmo’s en verenigingen genieten deze quota niet. De pmd-fractie (of p+md, zodra van toepassing) wordt steeds aangeleverd in de voorgeschreven blauwe zak.
AFDELING IV - De heffingArtikel 22 - De heffing van de contantbelastingWanneer het afval wordt aangeboden in een daartoe bestemde zak of met de daartoe bestemde sticker, dan is de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop van de afvalzak of de sticker. Wanneer het afval voor ophaling wordt aangeboden in een gft-container met sticker dan is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik van het ledigen van de container. De gft-sticker moet jaarlijks vernieuwd worden. Wanneer het grofvuil op afroep wordt opgehaald zonder sticker is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat LIMBURG.NET de lijst definitief opstelt van de ophaalronde waarin het betrokken ophaalpunt wordt aangedaan. Wanneer het afval wordt aangeleverd op het containerpark wordt dit steeds geregistreerd en gewogen op een daartoe bestemde weegbrug. De aanvoerder moet zich, alvorens het afval te storten, aanmelden bij de parkwachter. Een eerste weging met de lading afval wordt uitgevoerd (brutoweging). Na het storten van het afval van één bepaalde prijscategorie op de daartoe bestemde plaats op het containerpark, wordt een tweede weging uitgevoerd (tarraweging). Het bekomen nettogewicht, met een minimum van 5 kg, wordt bepaald en op basis hiervan wordt het verschuldigde bedrag vastgesteld. De weegcyclus wordt herhaald per prijscategorie. Wordt de weegcyclus niet herhaald, wordt het hoogste tarief van de afvalfractie voor de totale aanvoer genomen. Het is verboden uit het voertuig te stappen tijdens de weging. Hetaantal personen in het voertuig dient bij de bruto- en de tarraweging steeds hetzelfde te zijn. De persoon die afvalstoffen aanvoert zoals hierboven vastgesteld, is na overschrijding van de vastgelegde quota, de contantbelasting verschuldigd na de laatste tarraweging van de aanvoer. Hij/zij ontvangt een ticket en de contantbelasting wordt in mindering gebracht van het vooraf betaalde bedrag via de voorschottenregeling. Bij een toevallige storing of een buitendienststelling van het automatische weegsysteem op het containerpark, maakt de parkwachter een schatting van de aangeleverde hoeveelheden. De parkwachters noteren het badgenummer of het e-id nummer, tezamen met het verschuldigde bedrag. Na herstelling van het defect worden de genoteerde gegevens ingegeven onder het identificatiebestand van de desbetreffende bezoeker. De gebruikers verklaren zich, vanaf het moment dat zij het containerpark verlaten, automatisch akkoord met de aangerekende contantbelasting. Artikel 23 - BelastingplichtigeIndien het afval wordt aangeboden voor een gezin dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven. Indien het afval wordt aangeboden voor een onderneming of vereniging dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft. Artikel 24 - Voorschotaanrekening§ 1 De contantbelasting voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, wordt aangerekend bij wijze van voorschotten volgens de in dit artikel opgenomen bepalingen. De voorschotten worden aangerekend met betalingsuitnodigingen verstuurd aan de in de CARDS-databank geregistreerde referentiepersoon. De betalingen van de aangerekende voorschotten worden opgenomen in de rekenstaat. De contantbelasting verschuldigd voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, worden op de rekenstaat in mindering gebracht op de betaalde voorschotten. De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat. De kohierbelasting uit HOOFDSTUK 2 wordt nooit op de voorschotten aangerekend of vermengd met de verschuldigde contantbelastingen. De voorschotten worden uitsluitend aangerekend in volgorde van de afname van de dienst. De rekenstaat vermeldt uitdrukkelijk op welke datum en voor welke dienstverlening (huis-aan-huisophaaldiensten of aanlevering van niet vrijgestelde fracties aan de containerparken). De eerste betalingsuitnodiging kan verstuurd worden naar aanleiding van de opname van het gezin /de onderneming / verantwoordelijke van een wooncomplex met gesolidariseerd in de CARDS-databank. Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd. § 2 Voor elk gezin / onderneming / wooncomplex met gesolidariseerd quotum wordt een voorschot aangerekend op basis van de aantallen en type containers die aan de referentiepersoon ter beschikking zijn gesteld: ·per container 1.100 liter:€ 180,00 ·per container 120/240 liter huisvuil:€ 30,00 ·per container 40/120 liter gft:€ 12,50 ·ingeval van een ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net€ 30,00 § 3 Wanneer het beschikbare saldo op de rekenstaat lager is dan een positief bedrag op de rekenstaat, drempelbedrag genoemd, wordt een betalingsuitnodiging voor een nieuw voorschot verstuurd. Het drempelbedrag wordt als volgt vastgesteld: ·een container van 1.100 liter:€ 40,00 ·een container van 240 liter/120 liter huisvuil:€ 10,00 ·een container van 120 liter/40 liter gft:€ 5,00 ·ingeval van een ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net€ 10,00 Wanneer het gezin /de onderneming / wooncomplex met gesolidariseerd quotum meerdere containers ter beschikking heeft is het drempelbedrag de opstelsom van alle containers die het gezin of de onderneming ter beschikking heeft. Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging zal gelijk zijn aan het voorschot uit § 2 behalve wanneer het saldo van de rekenstaat negatief is. In dit laatste geval zal het bedrag van de betalingsuitnodiging gelijk zijn met het voorschot uit § 2 vermeerderd met het bedrag nodig om het negatief saldo aan te zuiveren. § 4 Voor betalingsuitnodigingen van de voorschotten geldt een betalingstermijn van 21 dagen.§ 5 Een voor de huis-aan-huisinzameling aangeboden afvalcontainer zal enkel geledigd worden, voor zover het op de rekenstaat beschikbare voorschot niet lager is dan onderstaande bedragen: ·een container van 1.100 liter:€ 20,00 ·een container van 240 liter/120 liter huisvuil:€ 5,00 ·een container van 120 liter/40 liter gft:€ 2,50 ·ingeval van een ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net€ 0,00 Het aanrekenen van de dienstverlening op de beschikbare voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de datum van de afname van de dienst. Onder de datum van afname van de dienst wordt begrepen: ·de datum van ophaling van de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker ·de datum van het bezoek aan het containerpark met aangeboden fracties boven de quota § 6 De afname van de dienst, de aard en de datum ervan worden geregistreerd en vermeld in de rekenstaat. De rekenstaat vermeldt het bedrag dat voor de dienst werd aangerekend op het voorschot. § 7Door de betaling van een voorschot verklaart de belastingplichtige zich akkoord met de aanwending van de voorschotten conform dit reglement.Artikel 25 - Overzicht van de stand van de rekenstaatOp elke nieuwe voorschotbetalingsuitnodiging zal een overzicht gegeven worden voor de periode verstreken sedert de laatste betalingsuitnodiging, van de betaalde voorschotten en de bij het bezoek van het containerpark of voor de huis-aan-huisinzameling aangerekende contantbelasting (via containers aan huis of via een ondergronds inzamelsysteem). Indien de inzameling gebeurt op een adres met een gezamenlijke container met een gesolidariseerd quotum worden de betalingsuitnodigingen voor de huis aan huis inzameling gestuurd aan de verantwoordelijke die hiervoor in CARDS geregistreerd werd (bv. een syndicus). De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat. De toerekening van de voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de afname van de dienst zoals geregistreerd op de rekenstaat. AFDELING V - Diverse bepalingen inzake de contantbelastingArtikel 26 - De verkoop van afvalzakkenDe afvalzakken waarvoor een contantbelasting verschuldigd is kunnen aangekocht worden op het gemeentehuis of op andere door de gemeente en/of door LIMBURG.NET gecommuniceerde plaatsen. LIMBURG.NET wordt gemachtigd om een verkoopnet te organiseren voor afvalzakken via de kleinhandelaars. De verplichte verkoopprijs voor de afvalzak is gelijk aan de contantbelasting. Artikel 27 - Beschadiging of verlies van afvalcontainers, hangslot of toegangspas ondergrondse containerBij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van een geleverde container, gegevenschip of toegangsbadge wordt voor de vervanging volgende contantbelasting aangerekend: ·container 1.100 liter met gegevenschip:€ 235,50 ·container 240 liter met gegevenschip:€ 75,00 ·container 120 liter met gegevenschip:€ 50,00 ·container 40 liter met gegevenschip:€ 50,00 ·gegevenschip:€ 25,00 Indien bij beschadiging de gegevenschip kan worden herbruikt, wordt het bedrag van de container aangerekend minus het bedrag van de gegevenschip. Voor het aanleggen van een hangslot op een container wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot. Een container met slot wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis. Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van de toegangspas voor de ondergrondse container wordt een bedrag van € 15,00 aangerekend voor de verzending van een nieuwe toegangspas. Bij beschadiging door normaal gebruik wordt kosteloos een nieuwe pas opgestuurd, nadat de beschadigde pas werd ingeleverd. De verschuldigde bedragen worden in mindering gebracht van de voorschottenrekening. Indien gedurende een periode van meer dan één jaar geen lediging voor een afvalcontainer geregistreerd werd, kan LIMBURG.NET of de gemeente de betrokken afvalcontainer terugvorderen. Artikel 28 - De inningDe voorschotten op de contantbelasting en de contantbelastingen kunnen in naam en voor rekening van de gemeente geïnd worden door LIMBURG.NET, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. De inning van de contantbelasting door LIMBURG.NET verloopt volgens de verdere bepalingen. Artikel 29 - De mogelijkheid van bezwaarDe belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de aangerekende contantbelasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag vanaf de kennisgeving van een afrekening van een geheven contantbelasting. Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar. Het college van burgemeester en schepenen, of een personeelslid van het gemeentepersoneel dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds aan de referentiepersoon of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds aan LIMBURG.NET. Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan LIMBURG.NET. Artikel 30 - Omzetting in een kohierbelastingWanneer de rekenstaat een negatief saldo aan contantbelasting(en) vertoont, wordt het volledige negatief saldo van contantbelasting(en) op de rekenstaat - conform artikel 4, §7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet - in een kohierbelasting. Artikel 31 - Het aanvangsmoment van het reglement wat de contantbelasting betreftDe contantbelasting krachtens dit reglement is van toepassing voor het afval dat buiten de basisdienst wordt aangeboden vanaf 1 januari 2021. HOOFDSTUK 4 - De wijze waarop LIMBURG.NET de gereglementeerde belastingen intArtikel 32 - De aanrekening van de belastingenLIMBURG.NET is verantwoordelijk en staat in voor: ·de correcte en tijdige aanrekening aan de belastingplichtigen van de belastingen die in dit reglement worden vastgesteld; ·het correct bijhouden van de rekenstaten; ·de correcte en tijdige aanrekening van de inningskosten waarmee de belastingen krachtens dit reglement kunnen worden verhoogd bij niet tijdige betaling van de verschuldigde belastingen. Behoudens afwijkende bepalingen in de eerdere hoofdstukken, gebeurt de aanrekening van de belastingen volgens de bepalingen van dit hoofdstuk: 1°De belastingen worden aan de belastingplichtige aangerekend door het verzenden van het aanslagbiljet wat de kohierbelasting betreft en het kennisgeven van het betalingsdocument wat de contantbelasting betreft (indien van toepassing). Het aanslagbiljet van de kohierbelasting en het betalingsdocument van de contantbelasting kunnen in een enkele verzending aan de belastingplichtige worden overgemaakt. 2°De kennisgeving van het betalingsdocument voor een contantbelasting gebeurt in de regel op papier onder gesloten omslag verzonden per gewone post op het adres van de belastingplichtige (indien van toepassing). De aanrekening van de contantbelasting kan verzonden worden op het e-mailadres van de belastingplichtige indien hij zijn e-mailadres opgaf aan de CARDS databank. De kennisgeving mag vervangen worden door een overhandiging van het betalingsdocument aan de belastingplichtige. Artikel 33 - De vermeldingen op de betaaldocumenten§ 1 Alle betaaldocumenten bevatten minstens volgende vermeldingen: de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, het bedrag dat moet worden betaald, de rekening waarop kan worden betaald, de referte die bij de betaling moet worden vermeld, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift. Als bijlage aan de betalingsdocumenten voor belastingen wordt een beknopte samenvatting van het belastingreglement toegevoegd. § 2 Alle betaaldocumenten m.b.t. de kohierbelasting vermelden op de achterzijde de volgende tekst: ‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’ De aangerekende belasting is betaalbaar binnen een termijn van twee maanden na de verzending van dit document. Klachten of bezwaren moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het kohiernummer en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document. Het bezwaar heeft geen opschortende werking. ‘Herinnering’ Wanneer een aangerekende belasting niet binnen de vastgestelde termijn van twee maanden is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief de belastingplichtige aan de betaling herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de verzending van de herinnering. ‘Tweede herinnering’ Wanneer een aangerekende belasting niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste herinnering, verstuurt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief aan de belastingplichtige. Deze tweede herinneringsbrief verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien de belasting niet volledig binnen deze betalingstermijn worden voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal de belasting met een bevel tot betaling ingevorderd worden. § 3 De betaaldocumenten m.b.t. de contantbelasting waarmee aan de belastingplichtige een negatief saldo van de rekenstaat wordt meegedeeld, vermelden op de achterzijde volgende tekst: ‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’ Het op de voorzijde vermelde negatief saldo is betaalbaar binnen een termijn van 21 dagen na de kennisgeving van dit document. Klachten of bezwaren omtrent de aangerekende belastingen moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het nummer van dit document en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document. ‘Herinnering’ Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig binnen de vastgestelde termijn van 21 dagen is betaald, zal LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail de belastingplichtige aan de betaling van het negatief saldo herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de verzending van de herinnering. ‘Tweede herinnering’ Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste herinnering, verstuurt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief aan de belastingplichtige. Deze tweede herinneringsbrief verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien het negatief saldo van deze tweede herinneringsbrief niet volledig binnen deze betalingstermijn worden voldaan, wordt de belastingplichtige geacht het aangerekende bedrag niet te betwisten en zal het negatief saldo met een bevel tot betaling ingevorderd worden. Artikel 34 - De herinneringen§ 1 Indien het aanslagbiljet van de kohierbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald binnen 2 maanden na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument, verzendt LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De herinnering kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de verzending van de herinnering. Indien na de termijn van de eerste herinnering het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald wordt, verzendt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief met een betaaltermijn van 31 dagen. Bijkomend vermeldt de tweede herinneringsbrief dat in een volgende fase een bevel tot betaling wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen voormelde termijn. § 2 Indien de contantbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald of wanneer de rekenstaat meer dan 21 opeenvolgende dagen na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument een negatief saldo vertoont, verzendt LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De herinnering kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de verzending van de herinnering. Indien na de termijn van de eerste herinnering het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald, verzendt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief met een betaaltermijn van 31 dagen. Bijkomend vermeldt deze tweede herinneringsbrief dat in een volgende fase een bevel tot betaling wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn. Artikel 35 - De kostenaanrekening van het bevel tot betalingDe kosten verbonden aan het bevel tot betaling worden aan de belastingplichtige aangerekend. De kosten van het bevel tot betaling worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder. Artikel 36 - De betalingDe betalingen gebeuren op de rekening van LIMBURG.NET onder vermelding van de referte vermeld in het betalingsdocument. Bij afwezigheid van een correcte referte tracht LIMBURG.NET op basis van de identiteit of het bedragte achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft. Gedeeltelijke betalingen waarvan redelijkerwijze niet kan worden achterhaald op welke openstaand saldo ze betrekking hebben, worden, voor zover van toepassing, eerst toegerekend op een openstaande kohierbelasting,vervolgens op een negatief saldo van de contantbelastingen of tarieven, in functie van de ouderdom van de schuld en tenslotte op aangerekende voorschotten (indien van toepassing). Een eventuele rest wordt op de rekenstaat geboekt als een voorschot op de contantbelasting / tarieven. Betalingen waarvan duidelijk is dat ze betrekking hebben op een niet verschuldigde belasting, worden teruggestort aan de betaler. Betalingen die geboekt werden als voorschot, kunnen worden teruggevorderd. Artikel 37 - De aanrekening van intrestenDe intresten over de niet-betaalde kohierbelasting of de intresten over een openstaand negatief saldo van de contantbelasting (indien van toepassing) kunnen aangerekend worden vanaf de datum van de tweede herinnering tot de datum van daadwerkelijke betaling. Artikel 38 - Uitzondering op de inningsbevoegdheid§ 1Van zodra LIMBURG.NET of door de gemeente of door de belastingplichtige of door diens schuldbemiddelaar in kennis wordt gesteld dat de belastingplichtige een collectieve schuldenregeling is toegestaan teneinde zijn financiële toestand als schuldenaar te herstellen overeenkomstig de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen onroerende goederen én de belastingplichtige een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen en/of nalatigheidsintresten, draagt LIMBURG.NET het inningsdossier van de belastingplichtige terug over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan. § 2De belastingplichtige die niet voldoet aan de voorwaarden van §1 en die desondanks een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen en/of nalatigheidsintresten, richt zijn vraag tot de gemeente. Indien de gemeente instemt met de afbetaling in verschillende termijnen stelt de gemeente LIMBURG.NET onverwijld in kennis van die beslissing. LIMBURG.NET draagt het inningsdossier met onmiddellijke ingang over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan. HOOFDSTUK 5 - Slot- en overgangsbepalingenArtikel 39 - InwerkingtredingDit reglement treedt in werking op 1 januari 2021. Artikel 40 - OpheffingDit reglement vervangt de bepalingen betreffende deze inhoud in alle vorige reglementen. Artikel 41 - BekendmakingDit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 envan het Decreet Lokaal Bestuur. Er wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur. Een eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan: ·LIMBURG.NET; ·de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij; ·het DepartementOmgeving, Afdeling Handhaving en/of de Vlaamse Minister vanOmgeving; ·de technische dienst (milieudienst, verantwoordelijke containerpark). Stemming : Goedgekeurd met 23 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen, CD&V en Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (N-VA) (26). |