Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Toelagereglement voor het stimuleren van ondernemerschap in Lanaken. Aanpassing 2022. (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Pieter Janssen (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
  • Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
  • Raf Withofs (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Vera Jans (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Marino Keulen

Secretaris: William Vancleynenbreugel

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Alice Roemans
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Alice Roemans
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Totaal aantal voorstanders: 20

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5

Voorstanders

  • Tony Castermans
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Alice Roemans
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Brecht Geurts
  • Jean-Pierre Hermans
  • Rudi Mechels
  • Bert Paulissen
  • Raf Withofs

Met als gevolg,

Goedgekeurd

Openbare titel besluit:

Toelagereglement voor het stimuleren van ondernemerschap in Lanaken. Aanpassing 2022. 


Korte openbare beschrijving:

In uitvoering van actieplan 2.4 van de prioritaire strategische doelstelling 2 "Lanaken maakt werk van werk" van het strategisch  meerjarenplan 2020-2025 wenst het gemeentebestuur het toelagereglement voor het stimuleren van het ondernemerschap in Lanaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 2 maart 2020 aan te passen in het licht van de ontspoorde inflatie en energieprijzen waarmee de maatschappij geconfronteerd wordt.
Het gemeentebestuur wenst in die zin een aantal middelen te heroriënteren in functie van deze problematiek, met als gevolg een aanpassing van onderstaand reglement.
Tegelijk wil het gemeentebestuur de tussenkomsten zoals eerder voorzien vereenvoudigen.
Voor de tussenkomst AGB bedrijven ten behoeve van nieuwe bedrijven  – tot op heden in de vorm van een toelage – wordt voorgesteld om het systeem om te vormen naar een rechtstreekse belastingvrijstelling op de AGB bedrijven gedurende 3 jaar. Dit betekent dus een automatische rechtenverwerving voor alle nieuwe bedrijven en een administratieve ontzorging voor die bedrijven.
De tussenkomst in het gemeentelijke deel van de onroerende voorheffing moet in de vorm van een toelage blijven bestaan. Het is immers de Vlaamse Belastingdienst die de onroerende voorheffing heft en int (en het gemeentelijk deel doorstort aan de gemeente). Ook hier is het voorstel om de duurtijd te beperken in de tijd (voor alle nieuwe bedrijven) tot 3 jaar.
Het inkorten van de duurtijd heeft ook tot gevolg dat de budgetten (en dus bewegingsruimte) in de komende jaren en volgende legislatuur niet gehypothekeerd worden.
Het huidige reglement wordt uitdovend gemaakt. Alle bestaande aanvragen inzake tussenkomst AGB Bedrijven en gemeentelijk deel OV blijven uiteraard wel doorlopen vanuit het beginsel van rechtszekerheid.
Nieuwe bedrijven die zich sinds 2/1/2022 in Lanaken vestigden en bijgevolg belastingplichtig zijn vanaf aanslagjaar 2023 vallen onder de nieuwe regeling van belastingvrijstelling voor de AGB bedrijven. Voor nieuwe bedrijven die zich tot en met 1/1/2022 in Lanaken vestigden, geldt een overgangsregeling.


De gemeenteraad, 


Bevoegdheid

Juridische context
  • Gemeentelijk toelagereglement voor het stimuleren van het ondernemerschap in Lanaken van 2 maart 2020.
  • ​Het reglement van de algemene gemeentebelasting bedrijven aanslagjaren 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 april 2020, en latere wijzigingen.
  • ​Het belastingreglement betreffende de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing van het Gewest voor aanslagjaren 2020-2025 zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 december 2019.

Feitelijke context en argumentatie
  • Door  persoons- en bedrijfsvriendelijke fiscale maatregelen wenst de gemeente Lanaken het klimaat voor het ondernemerschap binnen haar grondgebied te optimaliseren, zodat meer ondernemers, als mogelijke toekomstige werkgevers, zich in Lanaken willen komen vestigen of aan uitbreiding  van hun bestaande bedrijvigheid in Lanaken gaan denken.
    De gemeente Lanaken wenst volop in te zetten op het ondernemerschap op haar grondgebied, met inbegrip van het ondernemen in buurtwinkels in Lanaken en de verschillende deelgemeenten.
    Om nieuwe en bestaande ondernemers meer financiële ademruimte te geven,  heeft de gemeenteraad op 2 maart 2020 een toelagereglement goedgekeurd, waarbij de gemeente haar bedrijvenbelasting (AGBB) en het gemeentelijk deel van de onroerende voorheffing gedurende de eerste 5 jaren (en 10 jaren voor horeca) integraal aan nieuwe bedrijven en/of bestaande bedrijven die zich uitbreiden, terug betaalt.
    Voorliggende aanpassing van het reglement kadert in de bovenvermelde heroriëntering van middelen naar het energie-thema, administratieve vereenvoudiging en budgettaire beheersbaarheid.
    Vaststelling is dat een beperkt aantal bedrijven (en zelfs geen horeca-zaken) aanvraag doen en de toelages in huidige vorm dus zijn doel voorbij schieten.
    Om budgetten beheersbaar te houden en te kunnen heroriënteren wordt de mogelijkheid om retro-actief toelagen aan te vragen geschrapt. Er kan enkel een toelage aangevraagd worden in en met betrekking tot het aanslagjaar van de belasting. Toelagen m.b.t. aanslagjaar 2021 of eerder kunnen dus niet retro-actief aangevraagd worden.

Beslissing

De gemeenteraad keurt navolgende aanpassing aan het toelagereglement voor het stimuleren van het ondernemerschap in Lanaken, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 2 maart 2020, goed: 

Artikel 1 definities:

Aanslagjaar : het aanslagjaar is het jaar waarvoor de belasting verschuldigd is.

AGBB : de algemene gemeentebelasting Bedrijven (A.G.B.-bedrijven) zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 27/04/2020 en latere wijzigingen. 

Bedrijf : de belastingplichtige ikv het toepasselijke reglement binnen de gemeente Lanaken inzake de AGBB en/of gemeentelijke opcentiemen op de OV 

Horecazaak : een bedrijf dat eet- en/of drinkgelegenheden en/of logiesverstrekkende gelegenheid omvat, met volgende bijkomende voorwaarden :

·indien de hoofdactiviteit van het bedrijf logiesverstrekking is, dient dit bedrijf over een eet- en/of drinkgelegenheid te beschikken die voor alle consumenten toegankelijk is, met name ook voor consumenten die geen gebruik maken van de logiesverstrekking.

·indien het horecabedrijf gecombineerd wordt met een andere branche, dient minimaal 50% van de winkelvloeroppervlakte in het kader van de eet- en drinkgelegenheid voor de consument toegankelijk te zijn.

KI :het kadastraal inkomen is het gemiddeld jaarlijks netto-huurinkomenvan een onroerend goed op 1/1/1975. 

Nieuw bedrijf: Een nieuw bedrijf in Lanaken is een onderneming die op 1 januari van het aanslagjaar X een vestiging op het grondgebied van de gemeente Lanaken heeft, maar (nog) niet op 1 januari van het aanslagjaar X – 1.

OV : de onroerende voorheffing is een jaarlijkse belasting op het KI (kadastraal inkomen) van onroerende goederen. 

Uitbreiding : de verhoging van de oppervlakte van een bedrijf, hetgeen een verhoging van de AGBB en/of OV voor dat bedrijf tot gevolg heeft.

Artikel 2: terugbetaling AGB bedrijven 

§ 1. De tussenkomst in de AGB bedrijven in de vorm van een toelage wordt opgeheven vanaf 1/1/2023 en vervangen door een systeem van rechtstreekse belastingvrijstelling overeenkomstig de bepalingen in het geldende belastingreglement Algemene Gemeentebelasting bedrijven. 

Overgangsregeling:

§ 2. De regeling dat de AGB Bedrijven van de eerste 5 aanslagjaren voor een nieuw bedrijf of 10 jaren voor een nieuwe horecazaak integraal terug betaald wordt, blijft van kracht voor nieuwe bedrijven die zich vestigden t.e.m. 01/01/2022. 

§ 3. De regeling voor bestaande bedrijven en horeca-zaken die een uitbreiding deden, blijft van kracht voor de aanvragen die tot en met 31/12/2022 ingediend worden. Het betreft volgende regeling: Indien een bestaand bedrijf een uitbreiding realiseert waardoor de AGBB vermeerdert, wordt het meer te betalen bedrag van deze AGBB gedurende een periode van 5 jaren (10 jaar voor horecazaken), integraal terugbetaald.

Om het meer te betalen bedrag te bepalen, wordt het bedrag van de AGBBvan het aanslagjaar vóór de uitbreiding als referentie gebruikt. 

§ 4.Enkel de toelage m.b.t. het lopende aanslagjaar kan aangevraagd worden voor zover het aanslagjaar valt in de periode van 5 of 10 jaar zoals in artikel 2 §2 of §3 bepaald. In jaar X (of uiterlijk tot 28/2/X+1) kan enkel de AGB bedrijven van jaar X aangevraagd worden.

§ 5 .Alle uitbetalingen gebeuren slechts na verificatie van de effectieve betaling van de AGBB en dit aan de belastingplichtige inzake de AGBB.

Artikel 3: terugbetaling gemeentelijk deel onroerende voorheffing. 

§ 1. Het gemeentelijke aandeel van de OV wordt gedurende de eerste 3 aanslagjaren voor een nieuw bedrijf integraal terug betaald aan de belastingplichtige inzake OV. 

Indien een bestaand bedrijf een uitbreiding realiseert waardoor het KI vermeerdert, wordt het meer te betalen bedrag van het gemeentelijke aandeel van de OV, gedurendede eerste 3 aanslagjaren integraal terugbetaald. Om het meer te betalen bedrag te bepalen, wordt het bedrag van het gemeentelijk aandeel van de OV van het aanslagjaar vóór de uitbreiding als referentie gebruikt. 

Overgangsregeling

§ 2. De regeling dat het gemeentelijk aandeel van de OV gedurende de eerste 5 aanslagjaren voor een nieuw bedrijf of 10 jaren voor een nieuwe horecazaak integraal terugbetaald wordt, blijft van kracht voor nieuwe bedrijven die zich vestigden t.e.m. 01/01/2022.

§ 3. De regeling voor bestaande bedrijven en horeca-zaken die een uitbreiding deden, blijft van kracht voor de aanvragen die tot en met 31/12/2022 ingediend worden. Het betreft volgende regeling: Indien een bestaand bedrijf een uitbreiding realiseert waardoor het KI vermeerdert, wordt het meer te betalen bedrag van het gemeentelijke aandeel van de OV, gedurende een periode van 5 jaren (10 jaar voor horecazaken) integraal terugbetaald. 

Om het meer te betalen bedrag te bepalen, wordt het bedrag van het gemeentelijk aandeel van de OV van het aanslagjaar vóór de uitbreiding als referentie gebruikt. 

§ 4 Enkel de toelage m.b.t. het lopende aanslagjaar kan aangevraagd worden voor zover het aanslagjaar valt in de periode van 5 of 10 jaar zoals in artikel 2 §2 of §3 bepaald. In jaar X (of uiterlijk tot 28/2/X+1) kan enkel het gemeentelijk deel van de onroerende voorheffing van jaar X aangevraagd worden.

§ 5. Alle uitbetalingen gebeuren aan de belastingplichtige inzake de OV na verificatie van de effectieve betaling van de OV.

Artikel 4 : uitsluitingen 

Komen niet in aanmerking voor de toekenning van de stimuli opgenomen in artikel 2 en/of artikel 3 :

·Bedrijven met een KBO inschrijving maar zonder een vestiging. 

·Nachtwinkels

·Private bureaus voor telecommunicatie

·Automatenshops

·Wedkantoren

·Bedrijven die ontstaan door een loutere wijziging van de rechtsvorm van een reeds bestaand bedrijf

·Overnames door verbonden of geassocieerde vennootschappen in de betekenis van art. 11 wetboek Vennootschappen

Artikel 5 : aanvraag & bewijsstukken

Een aanvraag tot het bekomen van de toelage dient aangetekend verzonden of tegen

ontvangstbewijs afgeleverd te worden aan 

Gemeente Lanaken, tav dienst economie,Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken;

De aanvraag dient de volgende documenten te bevatten om ontvankelijk te zijn:

·Het behoorlijk ingevulde en door de wettelijk vertegenwoordiger van de aanvrager ondertekende aanvraagformulier. Het aanvraagformulier is online beschikbaar op www.lanaken.be/ondernemen <http://www.lanaken.be/ondernemen>.

·Het bewijs van rechtsgeldige ondertekening van het aanvraagformulier. 

·Een kopie van de identiteitskaartvan de wettelijk vertegenwoordiger van de aanvrager; Eénmalige aanlevering bij de eerste aanvraag volstaat.

·Een kopie van het aanslagbiljet OV op naam van de aanvrager; 

·Betalingsbewijs van de OV waarvan de aanvrager de terugbetaling aanvraagt

·Het rekeningnummer waarop de toelage, na toekenning conform de voorwaarden van onderhavig reglement, mag overgemaakt worden.

·Indien het KI betrekking heeft op een bedrijfs- én woongedeelte dient de aanvrager bewijzen van de Algemene Administratie der Patrimoniumdocumentatie (AAPD) aan te leveren, waaruit de opdeling van het KI tussen het bedrijfs- en woongedeelte blijkt, zodat de toelage énkel kan uitbetaald worden omtrent het bedrijfsgedeelte.

Artikel 6 : Volledigheid & ontvankelijkheid van de aanvraag

De dienst economie onderzoekt de ingediende aanvragen op hun volledigheid

overeenkomstig artikel 5.Binnen 1 maand na ontvangst van de aanvraag, deelt de

dienst economie schriftelijk aan de aanvrager mee of zijn aanvraag volledig dan wel

onvolledig is, in dit laatste geval met opgave van de ontbrekende documenten.

De mededeling van de volledigheid van het dossier houdt geen inhoudelijke beoordeling van

de aanvraag zelf in en geeft op geen enkele wijze recht op toekenning van de stimuli.

De aanvraag is pas ontvankelijk zodra deze volledig is.

Artikel 7 : Beslissing

Het college van burgemeester en schepenen beslist op advies van de dienst economie om

de aanvraag te aanvaarden of te weigeren, en deelt zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

De gemeente behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn

voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert,

vervalt het recht op de stimuli.

Artikel 8 :Verval van recht op de stimuli.

Het recht op de stimuli, en bij uitbreiding alle door de gemeente aangegane verbintenissen,

vervalt van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de

uitbetaling van de stimuli één van volgende feiten plaatsvindt:

·Het faillissement, de gerechtelijke reorganisatie of de vereffening van de aanvrager;

·De aangifte van faillissement door de aanvrager of het instellen van een procedure tot faillissement;

·De stopzetting van het bedrijf door de aanvrager;

·Vaststelling van frauduleuze praktijken.

Artikel 9 : Uitbetaling van de stimuli.

Uiterlijk binnen 2 maanden na aanvaarding van de aanvraag door het college van burgemeester en schepenen zal de gemeente tot terugbetaling van de aangevraagde stimuli overgaan.

Artikel 10 : Cumuleerbaarheid

De stimuli zijn binnen de voorwaarden van onderhavig reglement cumuleerbaar met andere gemeentelijke steunmaatregelen.

Artikel 11 :Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking vanaf1 november 2022 doch alleszins na verloop van de wettelijke toezichtstermijn.