Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Retributiereglement voor opvang, verzorging en bewaring van loslopende, rondzwervende, verwaarloosde en inbeslaggenomen dieren (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Vera Jans (Gemeenteraadslid)
- Pieter Janssen (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
- Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
- Raf Withofs (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Jasmine Neven
Secretaris: William Vancleynenbreugel
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Goedgekeurd met algemeen akkoord (25)., met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aanpassing retributiereglement voor opvang, verzorging en bewaring van loslopende, rondzwervende, verwaarloosde en inbeslaggenomen dieren
Korte openbare beschrijving:
Aanpassing bestaande retributiereglement voor de opvang en verzorging van loslopende,
rondzwervende en verwaarloosde dieren zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van 24 februari 2011:
• Afstemming op retributiereglement gemeente Maasmechelen
• Aanpassing tarieven voor de opvang, chippen en registratie.
• Opname paragraaf in het kader van inbeslagnames.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
- Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
- de gecoördineerde grondwet, Artikel 41.
- de gecoördineerde grondwet, Artikel 162.
- de gecoördineerde grondwet, Artikel 170. §4
- Het decreet over het lokaal bestuur
- Het Bestuursdecreet
- Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
- De GAS-verordening van de gemeente Lanaken zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 november 2021.
- Wet van 14 augustus 1986 over de bescherming en het welzijn van dieren en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 25 april 2014 betreffende de indentificatie, registratie en sterilisatie van katten en latere wijzigingen.
- Retributiereglement voor de opvang en verzorging van loslopende, rondzwervende en verwaarloosde dieren zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 februari 2011.
- Overeenkomst tussen vzw Dieren in Nood en gemeente Lanaken voor het vangen, ophalen en vervoeren van alle loslopende, verdwaalde gedomesticeerde dieren, gezond, ziek of gewond op grondgebied van Lanaken en Maasmechelen, met uitzondering van zwerfkatten dd. 6 juni 2013.
- Samenwerkingsovereenkomst in het kader van het provinciaal opvangplan ronddolende dieren tussen gemeente Lanaken, vzw Dieren in Nood en de provincie Limburg dd. 13 februari 2020.
Feitelijke context en argumentatie
- Loslopende, rondzwervende, verwaarloosde en inbeslaggenomen dieren kunnen de openbare veiligheid in gedrang brengen en worden als overlast beschouwd.
Volgens artikel 9 van de wet inzake dierenwelzijn heeft de gemeente de plicht om zwervende, verloren of achtergelaten dieren op te vangen, te verzorgen en er een onderkomen voor te zoeken. Gelet dat de gemeente Lanaken hiervoor een overeenkomst heeft met het dierenasiel vzw Dieren in Nood.
Volgens hetzelfde artikel 9 is de eigenaar van een zwervend, verloren of achtergelaten dier, vergoeding verschuldigd voor de kosten van opname, verzorging en oppas, ongeacht of de eigenaar of houder het dieren al dan niet terugeist.
Gemeente Maasmechelen heeft haar retributiereglement in 2020 aangepast. Gezien Lanaken en Maasmechelen behoren tot dezelfde politiezone is het aangewezen dezelfde uniforme werkwijze te hanteren. De volgende aanpassingen worden doorgevoerd:
• De gemaakte kosten worden integraal doorgerekend aan de eigenaar van het dier, ook in het geval van inbeslagnames
• Het reglement uit 2011 bevat nog de oude tarieven voor de opvang, chippen en registratie. Deze worden geactualiseerd.
Beslissing
Enig artikel: De gemeenteraad keurt navolgende aanpassing van het retributiereglement goed: Retributiereglement voor opvang, verzorging en bewaring van loslopende, rondzwervende, verwaarloosde en inbeslaggenomen dieren. Artikel 1 Er wordt met ingang vanaf 1 juli 2022 ten voordele van de gemeente Lanaken een retributie gevestigd voor de opvang, de verzorging en de bewaring van loslopende, rondzwervende, verwaarloosde en inbeslaggenomen dieren. Artikel 2 Deze retributie is verschuldigd door de, op het ogenblik van de veiligstelling, rechtmatige eigenaar of houder van het betrokken dier. Artikel 3 Loslopende dieren zijn deze die zich hebben onttrokken aan de bewaking van de eigenaar of de houder ervan. Is de rechtmatige eigenaar of de houder gekend, dan is het zijn plicht het betrokken dier terug te nemen. Artikel 4 Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op €75,00 per interventie. Per dag opvang in het asiel wordt het hierboven vermelde forfaitaire tarief verhoogd met een bijkomend bedrag van €18,15 per dag en per dier. De dag van de interventie wordt beschouwd als eerste en een volledige opvangdag. Indien het dier niet voorzien is van een elektronische identificatiechip, of niet getatoeëerd is, of niet geregistreerd is in de desbetreffende databank (zoals CatID, DogID,…) wordt het tarief verhoogd met een bijkomend bedrag van €52,00 voor het chippen en registreren van het dier. Ingeval voor het dier medische verzorging is vereist, wordt het tarief verhoogd met de werkelijke verzorgingskosten door de dierenarts (inclusief kosten voor het ontwormen, ontvlooien of vaccineren)waarvan een kopie van de onkosten bij de factuur van de dierenvanger en het dierenasiel wordt gevoegd. Ingeval de dierenvanger door de lokale politie of de Vlaamse dienst dierenwelzijn wordt gevorderd voor tussenkomst bij een huiszoeking en/of bij een geval van dierenverwaarlozing, worden alle werkelijke kosten van tussenkomst en opvang en verzorging van het dier (zoals vermeld en verantwoord op de factuur van de dierenvanger en het dierenasiel) teruggevoerd door het gemeentebestuur bij de rechtmatige eigenaar of houder van het betrokken dier. Artikel 5 De retributie dient betaald te worden via overschrijving binnen de 30 dagen na toezending van de factuur. Artikel 6 Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2020 (en latere wijzigingen). Artikel 7 Dit retributiereglement vervangt het voorgaande retributiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 24 februari 2011 betreffende de opvang en verzorging van loslopende, rondzwervende en verwaarloosde dieren op het grondgebied van de gemeente Lanaken. Artikel 8 Dit reglement treedt in voege op 1 juli 2022en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |