Uittreksel van Raad voor Maatschappelijk Welzijn Kortenberg , zitting van 24 april 2023, 18:00
Datum publicatie: 25 mei 2023
Openbare behandeling van agendapunt
04. Oplaad/betaal-terminals voor budgetmeters: Nieuwe overeenkomst aangaande beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Walter De Brouwer (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Axel Degreef (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Carla Demaertelaere (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Kristien Goeminne (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- David Haelterman (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Gabriëla Langmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Thomas Malisart (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Wim Moons (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Bart Nevens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Francis Peeters (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jonas Piot (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Stef Ryckmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Alexandra Thienpont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Hendrik Trappeniers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Ann Van de Casteele (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Mia Vandervelde (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Wim Vangoidsenhoven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Harold Vanheel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Hans Vanhoof (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Ann Vannerem (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Tine Vanneste (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Maarten Willems (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Chris Wynants (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Marinus van Greuningen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Sabine Ledens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De raad keurde de nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW’s goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
04. Oplaad/betaal-terminals voor budgetmeters: Nieuwe overeenkomst aangaande beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten
Openbare titel besluit:
Korte openbare beschrijving:
De raad keurde de nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW’s goed.
raad voor maatschappelijk welzijn,
Bevoegdheid
Nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW’s.
Juridische context
Art.14§2 van het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 31 januari 2003 met betrekking tot de sociale openbare dienstverplichtingen in de vrijgemaakte elektriciteitsmarkt.
Besluit nr.12 van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 april 2004 - Goedkeuring overeenkomst tussen Eandis en OCMW Kortenberg aangaande de installatie van oplaadterminals in locaties van het OCMW.
Besluit nr.11 van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 juni 2008-Goedkeuring addendum aan de overeenkomst tussen Eandis en OCMW Kortenberg aangaande de plaatsing van een betaalterminal bij het oplaadpunt.
Besluit nr.09 van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 december 2015 - Goedkeuring nieuwe overeenkomst inzake het gebruik van oplaadterminals voor budgetmeters tussen Eandis en OCMW Kortenberg.
Feitelijke context en argumentatie
De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. In de regelgeving wordt immers aan de netbeheerders (met Fluvius als werkmaatschappij) opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW’s.
Sindsdien is er veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de selfservice oplaadterminals. Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Wij stellen vast dat heden reeds gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet.
Gelet op bovenstaande is de noodzaak ontstaan om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW’s, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.
In een eerste bijlage vindt u een voorstel van nieuwe overeenkomst dat ondersteund wordt door de VVSG. De grondslagen voor de betaling van de vergoeding zijn enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad/betaal-terminal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW’s aan de netbeheerders op diverse aspecten, zoals
• Werken met prepaid: polsen naar de digitale vaardigheden van de klant, betaling uitvoeren en werken
• met PrePaid-Portaal, ...
• Werken met de helpdesk Fluvius (telefonisch of digitaal)
• Begeleiding bij betalingen uitvoeren en consultatie van de verbruiken via het prepaid-portaal
• Aanleren inloggen en gebruik van prepaid-portaal'
• Huisbezoek/ondersteuningen uitleg ter plaatse
• Opladingen via CRM tool voor de OCMW’s
• Schuldbemiddeling voor energiefacturen
• Begeleiding bij overstap naar een andere energieleverancier
• Aanbod van energiescans (via energiesnoeiers of andere partner)
• Promotie en communicatie over premies energiebesparing
• Samenwerking energiehuis (energielening energiebesparende maatregelen, info en advies,...)
• Samenwerking met renovatiecoaches stad/gemeente
• Behandeling technische vragen over energietoevoer
In een tweede bijlage vindt u, op basis van deze nieuwe overeenkomst, een berekening van de vergoeding voor de werkingsjaren 2023 en 2024 en een simulatie voor het werkingsjaar 2025. Het is de bedoeling dat deze nieuwe overeenkomst kan ingaan op 1 januari 2023.
Fluvius wil via deze overeenkomst de samenwerking met de OCMW’s blijven honoreren.
IV. Budgettaire aspecten
Budget werd voorzien op registratiesleutel GBB-10.1/0119-00/70201000/OCMW/VB/IP-GEEN Opbrengsten uit prestaties tlv derden (opladingen):
Voor 2023: 14.453,43 euro
Voor 2024: 14.742,50 euro
Voor 2025: 15.037,35 euro.
Volgende effectieve ontvangsten worden nu voorzien:
Voor 2023 en 2024: 13.223,10 euro (zelfde bedrag als voor 2021)
Voor 2025: 7.376,52 euro (simulatie o.b.v. vaste vergoeding en aantal prepaid klanten)
Budget zal verlaagd worden naar de voorzien bedragen.
V. Bijlagen bij het besluit
1/ Voorstel overeenkomst Fluvius en OCMW vanaf 01/01/2023
2/ Simulatie van vergoeding vanaf werkingsjaar 2025
Beslissing
§1. Goedkeuring nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW’s
§2. Het nodige krediet is voorzien op registratiesleutel GBB-10.1/0119-00/70201000/OCMW/ Opbrengsten uit prestaties tlv derden.
Art. 2. Dit besluit heeft uitwerking op 24 april 2023. De overeenkomst gaat in vanaf 1 januari 2023.
Art. 3. Verdere afhandeling na de raad:
Een uittreksel wordt bewaard onder klasseercode 81 en meegedeeld aan:
Celhoofd sociale dienst, Nicky Van Calster (dossierbehandelaar)
Financieel directeur, Marie-Christine Sunaert