Uittreksel van Raad voor Maatschappelijk Welzijn Kortenberg , zitting van 27 juni 2022, 18:00
Datum publicatie: 16 september 2022
Openbare behandeling van agendapunt
02. Organisatiebeheersing - Rapportage 2021 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Walter De Brouwer (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Axel Degreef (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Carla Demaertelaere (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Kristien Goeminne (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- David Haelterman (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Gabriëla Langmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Thomas Malisart (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Wim Moons (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Bart Nevens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Francis Peeters (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jonas Piot (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Stef Ryckmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Alexandra Thienpont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Hendrik Trappeniers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Ann Van de Casteele (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Mia Vandervelde (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Wim Vangoidsenhoven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Hans Vanhoof (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Ann Vannerem (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Tine Vanneste (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Chris Wynants (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Marinus van Greuningen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Sabine Ledens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Harold Vanheel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Maarten Willems (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Voorzitter: Ann Van de Casteele
Secretaris: Leen Ceuppens
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de rapportage 2021 van de organisatiebeheersing.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Kennisname, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
02. Organisatiebeheersing - Rapportage 2021
Korte openbare beschrijving:
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de rapportage 2021 van de organisatiebeheersing.
Raad voor maatschappelijk welzijn,
Bevoegdheid
Rapportering organisatiebeheersing over het jaar 2021.
Juridische context
Gelet op de artikelen 217 tot 220 van het decreet over het lokaal bestuur
Gelet op het besluit nr. 02 van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2016 houdende vaststelling van het algemene kader van het interne controlesysteem.
Gelet op het besluit nr. 07 van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2019 houdende goedkeuring uitdieping van het algemene kader organisatiebeheersing.
Gelet op het besluit nr. 02 van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 mei 2021 houdende kennisname rapportage organisatiebeheersing 2020.
Feitelijke context en argumentatie
In de raad van 29 juni 2016 werd het algemene kader van interne controlesysteem vastgelegd. Er is toen beslist dat het intern controlesysteem zal opgesteld en geïmplementeerd worden op basis van de Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen, opgesteld door de Vlaamse overheid. Op basis van deze leidraad werd een zelfevaluatie uitgevoerd en per thema verbeteracties geformuleerd evenals hun prioriteit.
In de raad van 2 december 2019 werd dan een gedetailleerder kader goedgekeurd, waarin de elementen m.b.t. de periodiciteit en rapportering werden uitgediept.
De opvolging van de verbeteracties in 2020 werd in semester 2 niet opgenomen door de prioritaire aandacht voor de acties rond corona. De verbeteracties zijn echter wel gekend bij de medewerkers en werden zo goed als mogelijk verder opgenomen.
In 2021 is er terug een expliciete opvolging gebeurd. 2021 is bovendien het laatste jaar van de evaluatiecyclus. Verbeteracties werden dan ook afgesloten.
In 2021 is zoals voorzien na de zomervakantie een nieuwe zelfevaluatie opgestart. Op basis van die zelfevaluatie en de nog niet afgeronde acties van de voorbije periode worden dan nieuwe verbeteracties bepaald voor de periode 2022-2024.
In het rapport bij deze beslissing is een overzicht opgenomen van de verschillende verbeteracties en de mate van realisatie op 31 december 2021.
Beslissing
Kennisname rapportage 2021 van de organisatiebeheersing.