Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Raad voor Maatschappelijk Welzijn Kortenberg , zitting van 28 april 2025, 18:00

Datum publicatie: 2 mei 2025

Openbare behandeling van agendapunt

2.  02. Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Erna Abeloos (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • De Kiek De Brier (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Stijn Dekelver (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Carla Demaertelaere (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Steven Dierckx (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Evi Focquaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Kristien Goeminne (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • David Haelterman (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Gabriëla Langmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Sofie Lapiere (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Filip Libin (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Wim Moons (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Veerle Noppen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jonas Piot (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Sarah Remacle (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Alexander Rillaerts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Alexander Rillaerts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Alexandra Thienpont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Hendrik Trappeniers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Kristof Van Roey (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Ann Van de Casteele (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Wim Vangoidsenhoven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Harold Vanheel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Hans Vanhoof (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Rita Verloy (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Elke Vleminckx (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Tom Jespers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Peter Verhoeven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 1 van de N-VA fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 9

Totaal aantal tegenstanders: 16

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Tegenstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Met als gevolg,

Niet goedgekeurd

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 2 van de N-VA fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 9

Totaal aantal tegenstanders: 16

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Tegenstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Met als gevolg,

Niet goedgekeurd

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 3 van de N-VA fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 4 van de N-VA fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 9

Totaal aantal tegenstanders: 16

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Tegenstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Met als gevolg,

Niet goedgekeurd

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 5 van de N-VA fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 9

Totaal aantal tegenstanders: 16

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Tegenstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Met als gevolg,

Niet goedgekeurd

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 1 van de PRO Kortenberg fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 2 van de PRO Kortenberg fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 9

Totaal aantal tegenstanders: 16

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Tegenstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Met als gevolg,

Niet goedgekeurd

De leden van de raad stemmen openbaar

Stemming over amendement 3 van de PRO Kortenberg fractie

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 9

Totaal aantal tegenstanders: 16

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Tegenstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Met als gevolg,

Niet goedgekeurd

De leden van de raad stemmen openbaar

De raad voor maatschappelijk welzijn heeft een nieuw huishoudelijk reglement goedgekeurd (met toevoeging goedgekeurde amendementen).

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Veerle Noppen
  • Jonas Piot
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 16

Totaal aantal tegenstanders: 9

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Erna Abeloos
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Wim Moons
  • Jonas Piot
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Rita Verloy
  • Elke Vleminckx

Tegenstanders

  • De Kiek De Brier
  • Evi Focquaert
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Veerle Noppen
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Met als gevolg,

Goedgekeurd

02. Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn

De raad voor maatschappelijk welzijn heeft een nieuw huishoudelijk reglement goedgekeurd.

Raad voor maatschappelijk welzijn,


  • Gelet op art. 38 en art. 74 van het decreet over het lokaal bestuur betreffende het vaststellen van een huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn;

  • Gelet op de bespreking met de fractieleiders d.d. 31 maart 2025;

  • Fractie N-VA dient 5 amendementen in :

     

    1. Amendement bij agendapunt 2. Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Artikel 11 §5

    Artikel 11 § 5: laatste zin 1ste paragraaf “Voor een document dat persoonsgegevens of andere informatie bevat die betrekking heeft op de persoonlijke levenssfeer zal de algemeen directeur het advies van de DPO inwinnen.”

     

    Amendement: Voorstel om deze passage aan te passen als volgt:

    Artikel 11 § 5: “Voor een document dat persoonsgegevens of andere informatie bevat die betrekking heeft op de persoonlijke levenssfeer zal de algemeen directeur het advies van de DPO inwinnen over de noodzaak van eventueel te anonimiseren elementen.”

     

    2. Amendement bij agendapunt 2. Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Artikel 11 §5

    Artikel 11 § 5 : laatste paragraaf “Voor het bekomen van een papieren kopie van omvangrijke documenten of van grote formaten dient de toelating gevraagd te worden aan het vast bureau. Een dergelijke aanvraag moet voldoende specifiek geformuleerd en met redenen omkleed zijn.”

     

    Amendement: Voorstel om deze passage aan te passen als volgt:

    Artikel 11 § 5 : laatste paragraaf “Voor het bekomen van een papieren kopie van omvangrijke documenten of van grote formaten dient de toelating gevraagd te worden aan de voorzitter van de raad. Een dergelijke aanvraag moet voldoende specifiek geformuleerd en met redenen omkleed zijn.”

     

    3. Amendement bij agendapunt 2. Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Artikel 13

    Amendement : Voorstel om volgende paragraaf te schrappen:

    Artikel 13 “Tijdens de raad waarop het ontwerp of de aanpassing van het meerjarenplan geagendeerd staat, wordt geen gebruik gemaakt van dit recht, tenzij het gaat om hoogdringende vragen. De voorzitter beoordeelt de hoogdringendheid.”

     

    4. Amendement bij agendapunt 2. Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Artikel 23

    Amendement : Voorstel om volgende paragraaf § 4 toe te voegen aan Artikel 23:

    § 4. De door de gemeentelijke diensten voorbereide documenten ter ondersteuning van de antwoorden en tussenkomsten van het college van burgemeester en schepenen worden na de zitting via de Sharepoint – toepassing ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.

     

    5. Amendement bij agendapunt 2. Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Artikel 29

    § 2. Het presentiegeld bedraagt 239,01 euro voor de vergaderingen van de gemeenteraad. Voor de andere vergaderingen uit de lijst bedraagt het 119,5 euro.

     

    De presentiegelden worden jaarlijks aangepast als volgt:

    239,01 euro (of 119,5 euro naargelang het type vergadering) x indexcijfer maand januari betrokken jaar / aanvangsindexcijfer januari 2025

     

    De voorzitter ontvangt geen dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de OCMW-raad die hij voorzit.

     

    Amendement: Voorstel om deze passage aan te passen als volgt (naar analogie met Huishoudelijk Reglement van de gemeenteraad):

    § 2. Het presentiegeld bedraagt 220 euro voor de vergaderingen van de gemeenteraad. Voor de andere vergaderingen uit de lijst bedraagt het 110 euro.

     

    De presentiegelden worden jaarlijks aangepast als volgt:

    220 euro (of 110 euro naargelang het type vergadering) x indexcijfer maand januari betrokken jaar / aanvangsindexcijfer januari 2025

     

    De voorzitter ontvangt geen dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de OCMW-raad die hij voorzit.

     

    Fractie Pro Kortenberg dient 3 amendementen in:

     

    Amendement 1

     

    Onderwerp: Indienen amendement (conform artikel 18 van het huishoudelijk Reglement) op het Huishoudelijk Reglement van Raad van Maatschappelijk Welzijn betreffende artikel 13.

     

    Indiener(s): Raadslid Johan De Brier (Fractie PRO Kortenberg), mede-ingediend door raadslid Sofie Lapière (Fractie PRO Kortenberg)

     

    Datum: 22 april 2025

     

    Voor de raad voor maatschappelijk welzijn van Kortenberg, in vergadering bijeen op 28 april 2025,het voorstel tot aanvulling van het Huishoudelijk Reglement,

     

    Motivatie:

    • Om de transparantie te verhogen naar de inwoners toe, vragen wij dat op de openbare agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn zij de mondelinge vragen kunnen bekijken waarbij vermeld staat welke vraag van welke fractie komt.

     

     

    Stelt het volgende amendement voor:

    Toevoeging bij Artikel 13,  dat als volgt wordt vermeld:

     

    Tekst van de toevoeging het amendement:

     

    Bij het bijvoegsel aan de agenda wordt bij de mondelinge vragen vermeld welke fractie de mondelinge vraag heeft ingediend.

     

    Amendement 2

     

    Onderwerp: Indienen amendement (conform artikel 18 van het huishoudelijk Reglement) op het Huishoudelijk Reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn betreffende artikel 33.

     

    Indiener(s): Raadslid Johan De Brier (Fractie PRO Kortenberg), mede-ingediend door raadslid Sofie Lapière (Fractie PRO Kortenberg)

     

    Datum: 22 april 2025

     

     

    Voor de raad van maatschappelijk welzijn van Kortenberg, in vergadering bijeen op 28 april 2025,

    het voorstel tot wijziging van het Huishoudelijk Reglement,

     

    Motivatie:

    • Om de inwoners meer inspraak te geven en de lokale politiek dichter bij de burger te brengen, willen we de burger de kans bieden om vragen te stellen aangaande het agendapunt voorafgaand aan de stemming van het betreffende agendapunt.

     

    Stelt het volgende amendement voor:

     

    Wijziging bij Artikel 33,  dat als volgt wordt vermeld:

     

     

    Tekst van de wijziging het amendement:

     

    Artikel 33

    Nadat de openbare zitting van de OCMW-raad door de voorzitter werd gesloten, kunnen

    inwoners van de gemeente vragen stellen aan het vast bureau en aan de OCMW-raad.

    De totale spreek- en antwoordtijd van dit vragenuurtje bedraagt één uur. Alle vragen die

    niet kunnen behandeld worden binnen dit tijdsbestek, worden automatisch verdaagd

    naar de volgende OCMW-raadszitting, waar zij bij voorrang behandeld worden. De

    interpellant kan zijn gestelde vragen laten verdagen indien de interpellant om één of

    andere reden niet kan aanwezig zijn bij de OCMW-raadsvergadering.

    Tijdens de openbare zitting van de raad van maatschappelijk welzijn verleent de voorzitter het woord aan de inwoners van de gemeente om vragen te stellen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over een agendapunt vóór de stemming van ieder agendapunt.

     

    Amendement 3

     

    Onderwerp: Indienen amendement (conform artikel 18 van het huishoudelijk Reglement) op het Huishoudelijk Reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn betreffende artikel 13.

     

    Indiener(s): Raadslid Johan De Brier (Fractie PRO Kortenberg), mede-ingediend door raadslid Sofie Lapière (Fractie PRO Kortenberg)

     

    Datum: 22 april 2025

     

     

    Voor de raad van maatschappelijk welzijn van Kortenberg, in vergadering bijeen op 28 april 2025,

    het voorstel tot aanvulling van het Huishoudelijk Reglement,

     

    Motivatie:

    • Alle leden van de raad voor maatschappelijk welzijn moeten hun vragen schriftelijk op voorhand indienen bij de Algemeen Directeur.  Om de opvolging ervan achteraf te vergemakkelijken, zou het ideaal zijn dat de antwoorden na de raad voor maatschappelijk welzijn ook schriftelijk op het online gemeenschappelijke platform (voor de raadsleden)  worden geplaatst.

     

    Stelt het volgende amendement voor:

     

    Toevoeging bij Artikel 13,  dat als volgt wordt vermeld:

     

     

    Tekst van de toevoeging het amendement:

     

    Na de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen de raadsleden op het gemeenschappelijke online platform (voor de raadsleden) ook een schriftelijk antwoord vinden op hun mondelinge vragen.

     

     



Beslist,

Enig artikel 1

Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt als volgt goedgekeurd en vervangt alle voorgaande versies. Dit reglement treedt in werking vanaf 29 april 2025.

 

BIJEENROEPING

 

Artikel 1

 

De OCMW-raad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.

 

Artikel 2

 

§ 1. De voorzitter van de OCMW-raad beslist tot bijeenroeping van de OCMW-raad en stelt de agenda van de vergadering op.

 

De voorzitter kan de gemeente- en OCMW-raad bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten doorgaan.  Hierbij stelt de voorzitter voor gemeente en OCMW duidelijk onderscheiden agenda’s op.

 

§ 2. De oproeping wordt digitaal verzonden naar het persoonlijke e-mailadres van de gemeenteraadsleden dat door de gemeente aan elk raadslid ter beschikking wordt gesteld.

 

De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op de wijze voorzien in art. 9 van dit reglement.

 

§ 3. De voorzitter moet de OCMW-raad bijeenroepen op verzoek van:

1° een derde van de zittinghebbende leden;

2° een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige raad nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus;

3° het vast bureau.

 

In hun schriftelijke aanvraag aan de algemeen directeur moeten de aanvragers de agenda vermelden, met voor elk punt een toegelicht voorstel van beslissing, en de datum en het uur van de beoogde vergadering. De algemeen directeur bezorgt vervolgens de voorstellen aan de voorzitter. Deze aanvraag moet ingediend worden, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen bepaald in art. 2 van dit reglement, kan nakomen.

 

De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda.

 

§ 4. De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de OCMW-raadsleden.

 

In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken. Het is de bevoegdheid van de voorzitter om die spoedeisendheid vast te stellen. Hij brengt de fractieleiders hiervan onverwijld op de hoogte.

 

Een gezamenlijke oproeping in spoedeisende gevallen kan enkel als er zowel voor de gemeenteraad als de OCMW-raad spoedeisende punten zijn.

 

§ 5. De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

 

Een gezamenlijke oproeping bevat duidelijk onderscheiden agenda’s voor de gemeenteraad en de OCMW-raad.

 

Artikel 3

 

§ 1. OCMW-raadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de OCMW-raad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter.

 

Deze aanvullende agendapunten mogen ook digitaal aan de algemeen directeur worden bezorgd, maar uitsluitend op het mailadres algemeen.directeur@kortenberg.be. Dergelijke agendapunten en de beslissingen hierover maken deel uit van de notulen van de vergadering.

 

Noch een lid van het vast bureau, noch het vast bureau als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

 

Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedeisendheid kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

 

§ 2. De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter onmiddellijk mee aan de OCMW-raadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

 

FYSIEK OF DIGITAAL

 

Artikel 4

 

§ 1. De OCMW-raad kan enkel volledig digitaal vergaderen in volgende uitzonderlijke omstandigheden:

-           Een gezondheidscrisis, milieuramp of andere ernstige crisissituatie waarbij het de burgers afgeraden of verboden wordt om samen te komen;

-           Een ernstige verstoring van de openbare orde waardoor het voor de raadsleden onmogelijk gemaakt wordt om fysiek te vergaderen;

-           Een dringende noodzakelijke of spoedeisende beslissing van de raad die niet kan wachten en wanneer een fysieke vergadering niet tijdig georganiseerd kan worden.

 

Pas nadat de voorzitter vastgesteld heeft dat een dergelijke uitzonderlijke omstandigheid zich effectief voordoet, wordt overgegaan tot een digitale vergadering van de gemeenteraad.

 

Dezelfde voorwaarden voor de oproeping gelden als in art. 2 van dit reglement, met daarbij de duidelijke vermelding dat het om een digitale vergadering gaat, inclusief de link met toegang tot de digitale vergadering.

 

Is de oproeping voor vergadering reeds verstuurd, dan blijft die geldig, maar wordt op dezelfde wijze een aanvulling gestuurd die duidelijk maakt dat de vergadering enkel digitaal zal doorgaan, inclusief de link met de toegang tot de digitale vergadering.

Van die aanvulling kan geen gebruik gemaakt worden om nog bijkomende punten aan de agenda toe te voegen. Ook de bekendmaking voor het publiek wordt op dezelfde wijze als art. 8, § 1 van dit reglement aangevuld.

 

§ 2. De voorwaarden voor de gemeenteraad om op digitale wijze te vergaderen zijn:

-           De aanwezige technologie laat toe dat aan alle voorwaarden, inclusief de openbaarheid, kan voldaan worden;

-           Ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;

-           De voorzitter is in staat om de orde te handhaven;

-           Bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stemmen kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

 

Bij openbare vergaderingen van de gemeenteraad die op digitale wijze worden georganiseerd, vindt het publiek via de webtoepassing van de gemeente de dag en het tijdstip van de vergadering en de link naar de livestream.

 

De gemeenteraad kan niet hybride vergaderen.

 

OPENBARE OF BESLOTEN VERGADERING

 

Artikel 5

 

§ 1. De vergaderingen van de OCMW-raad zijn in principe openbaar.

 

§ 2. De vergadering is niet openbaar als:

1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;

2° de OCMW-raad met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.

 

De vergaderingen over de beleidsrapporten (=het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening) zijn in elk geval openbaar.

 

Artikel 6

 

De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.

 

Bij een gezamenlijke oproeping opent de voorzitter eerst de openbare zitting van de gemeenteraad, waarbij de voorzitter de vergadering van de gemeenteraad schorst nadat de agenda van het openbare deel en eventuele mondelinge en schriftelijke vragen van inwoners m.b.t. de gemeenteraad afgewerkt zijn. Tijdens deze schorsing van de gemeenteraad opent de voorzitter de OCMW-raad waarna de agenda van de OCMW-raad volledig afgewerkt wordt. Na het sluiten van de vergadering van de OCMW-raad, opent de voorzitter het besloten deel van de gemeenteraad.

 

Als tijdens de openbare vergadering van de OCMW-raad blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de OCMW-raad, enkel met dit doel, worden onderbroken.

 

Als tijdens de besloten vergadering van de OCMW-raad blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende OCMW-raad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken.

 

Artikel 7

 

De OCMW-raadsleden, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de OCMW-raad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht.

 

INFORMATIE VOOR HET PUBLIEK

 

Artikel 8

 

§ 1. Plaats, dag en uur van de vergaderingen van de OCMW-raad en de agenda worden openbaar bekend gemaakt door publicatie op de webstek van de gemeente (www.kortenberg.be). Dit gebeurt uiterlijk acht dagen voor de vergadering.

 

Indien raadsleden punten aan agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld, op dezelfde wijze bekendgemaakt

 

In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering, op dezelfde wijze bekendgemaakt.

 

§ 2. De agenda van de vergadering van de raad worden bezorgd aan alle lokale perscorrespondenten. Voor diegene die de raadszitting bijwoont ligt bij het binnenkomen de agenda ter beschikking.

 

§ 3. Het OCMW maakt, aan iedere natuurlijke persoon en aan iedere rechtspersoon of groepering die erom verzoekt uitsluitend op het mailadres interneondersteuning@kortenberg.be, de agenda van de OCMW-raad over.

 

INFORMATIE VOOR RAADSLEDEN

 

Artikel 9

 

§ 1. Vanaf de verzending van de oproeping worden alle stukken die horen bij de agenda digitaal ter beschikking gesteld voor de raadsleden. In het bijzonder gaat het over de verklarende nota’s, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de gemotiveerde ontwerpen van beslissing. Ook de nog goed te keuren notulen van de vorige vergadering worden op dezelfde wijze ter beschikking gesteld.

 

Vaststelling (vooraf) van het ontbreken van eventuele documenten worden door het raadslid onverwijld via e-mail gemeld aan algemeen.directeur@kortenberg.be. Deze kunnen dan nog tijdig bezorgd worden aan de raadsleden.

 

Documenten, zoals jaarverslagen van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, plannen, die vanwege hun formaat of omvang moeilijk of onmogelijk digitaal kunnen opgeladen worden blijven wel ter inzage in het dossier zoals bepaald in art.9, § 3.

 

§ 2. Elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, en de bijbehorende documentatie, worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt conform art. 9, § 1 en § 3 ter beschikking gesteld aan de raadsleden.

Elke fractie kan steeds 1 uitgeprinte versie van deze ontwerpen aanvragen via algemeen.directeur@kortenberg.be.

 

Indien de technologie niet toelaat om deze ter beschikking te stellen conform art. 9, § 1, kunnen de documenten vermeld in deze paragraaf via gewone post of via afgifte aan het loket bezorgd worden.

 

Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.

 

Deze stukken worden op dezelfde wijze ter beschikking gesteld aan de raadsleden zoals vermeld in art. 9, § 1 en § 3 van dit reglement.

 

§ 3. De documenten vermeld in art. 9 §§ 1 en 2 worden ter inzage van de raadsleden gehouden op de dienst Interne ondersteuning tijdens de kantooruren. Zij maken hiervoor een afspraak met de dienst Interne ondersteuning, mondeling of via e-mail aan interneondersteuning@kortenberg.be.

 

Artikel 10

 

Aan de raadsleden moet, op hun verzoek, door de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden technische toelichting worden verstrekt over de stukken in de dossiers voor de vergadering van de OCMW-raad.

Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.

 

De raadsleden richten hiervoor hun verzoek aan de algemeen directeur via e-mail aan algemeen.directeur@kortenberg.be.

 

Artikel 11

 

§ 1. De OCMW-raadsleden hebben het recht van inzage in dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van het OCMW betreffen.

 

§ 2. De notulen van het vast bureau worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het vast bureau volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, digitaal ter beschikking gesteld aan de OCMW-raadsleden.

 

§ 3. De briefwisseling gericht aan de voorzitter en die bestemd is voor de OCMW-raad, wordt meegedeeld aan de OCMW-raadsleden.

 

§ 4. Alle andere documenten en dossiers dan die in art. 9 en art. 11 die betrekking hebben op het bestuur van het OCMW, kunnen door de raadsleden ter plaatse geraadpleegd worden.

 

Om het vast bureau in de mogelijkheid te stellen te onderzoeken of de gevraagde stukken of akten betrekking hebben op het bestuur van het OCMW, delen de raadsleden aan het vast bureau schriftelijk mee welke documenten zij wensen te raadplegen.

 

Aan de raadsleden wordt uiterlijk binnen acht werkdagen na de ontvangst van de aanvraag meegedeeld waar en wanneer de stukken kunnen worden ingezien.

 

Het raadslid, dat de in deze paragraaf bedoelde stukken niet is komen raadplegen tijdens de week volgend op  het tijdstip waarop hem is meegedeeld dat ze ter inzage liggen, wordt geacht af te zien van inzage.

 

§ 5. De gemeenteraadsleden kunnen een afschrift op papier bekomen van een document dat niet digitaal kan worden bezorgd. De aanvraag wordt gericht aan de algemeen directeur via algemeen.directeur@kortenberg.be. Voor een document dat persoonsgegevens of andere informatie bevat die betrekking heeft op de persoonlijke levenssfeer zal de algemeen directeur het advies van de DPO inwinnen.

 

Voor het bekomen van een papieren kopie van omvangrijke documenten of van grote formaten dient de toelating gevraagd te worden aan het vast bureau. Een dergelijke aanvraag moet voldoende specifiek geformuleerd en met redenen omkleed zijn.

 

Artikel 12

 

De OCMW-raadsleden hebben het recht de instellingen van het OCMW en diensten die het OCMW opricht en beheert te bezoeken.

 

Om het vast bureau in de mogelijkheid te stellen het bezoekrecht praktisch te organiseren, delen de raadsleden minstens acht werkdagen vooraf schriftelijk mee welke instelling zij willen bezoeken en op welke dag en welk uur.

 

Tijdens het bezoek van een inrichting van het OCMW mogen de raadsleden zich niet mengen in de werking. De raadsleden zijn op bezoek en gedragen zich als een bezoeker.

 

Artikel 13

 

De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.

 

Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

 

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de OCMW-raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de OCMW-raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

 

Het raadslid kan de mondelinge vraag bondig toelichten.

Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien de voorzitter oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking.

 

Bij het bijvoegsel aan de agenda wordt bij de mondelinge vragen vermeld welke fractie de mondelinge vraag heeft ingediend.

 

QUORUM

 

Artikel 14

 

§ 1. Vooraleer aan de vergadering van de gemeente- en OCMW-raad deel te nemen, tekenen de leden de aanwezigheidslijst. De namen van de aanwezige leden worden in de notulen vermeld.

 

Van dit artikel kan worden afgeweken in geval van een digitale vergadering waarbij de voorzitter de aanwezigheid controleert via afroep.

 

§ 2. De OCMW-raad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende OCMW-raadsleden aanwezig is.

 

Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan.

 

Indien tijdens de vergadering het quorum niet meer gehaald wordt, schorst de voorzitter de vergadering voor een kwartier. Stelt de voorzitter na de heropening vast dat er nog steeds niet voldoende leden aanwezig zijn, dan sluit de voorzitter de vergadering.

 

De agendapunten die niet afgehandeld zijn, worden hernomen bij de start van de eerstvolgende raadsvergadering. Ze worden ook op die wijze opgenomen in de agenda.

 

§ 3. De OCMW-raad kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

 

In de oproep wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het DLB overgenomen.

 

VERGADEREN

 

Artikel 15

 

§ 1. De voorzitter zit de vergaderingen van de OCMW-raad voor, en opent en sluit de vergaderingen.

 

Op de voor de vergadering vastgestelde dag en uur en zodra voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, verklaart de voorzitter de vergadering voor geopend.

 

§ 2. Op vraag van een raadslid of op eigen initiatief, kan de voorzitter de vergadering schorsen als dat wenselijk is. De duur van de schorsing wordt bepaald door de voorzitter. Van deze schorsing wordt melding gemaakt in de notulen.

 

§ 3. Het laten deelnemen van derde personen aan de vergadering is slechts toegelaten in de gevallen voorzien in het DLB.

 

Buiten deze gevallen kunnen derden bij de behandeling van een bepaald agendapunt slechts toegelaten worden met het oog op het verstrekken van informatie, toelichtingen en/of technische adviezen inzake materies, waarin zij uit hoofde van hun vorming, kwalificatie en /of beroepservaring als deskundig worden erkend. Bovendien dienen zij door de voorzitter uitgenodigd te worden. Zij kunnen in geen geval deelnemen aan de besluitvorming.

 

§ 4. In geval van een digitale vergadering wordt gebruik gemaakt van de chat-functie om mee te delen dat men de zitting (tijdelijk) verlaat, dat men (opnieuw) deelneemt, en om het woord te vragen. De chat-functie wordt enkel om deze redenen gebruikt.

 

§ 5. De voorzitter geeft kennis van de tot de raad gerichte verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen.

 

De OCMW-raad vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde, tenzij de raad er anders over beslist.

 

§ 6. Een punt dat niet op de agenda van de OCMW-raad voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.

 

Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

 

Artikel 16

 

§ 1. Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de voorzitter welk lid aan het woord wenst te komen over het voorstel.

De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen en, ingeval van gelijktijdige aanvraag, naar de rangorde van de raadsleden.

 

§ 2. Indien de OCMW-raad deskundigen wenst te horen, bepaalt de voorzitter wanneer ze aan het woord komen.

 

§ 3. De voorzitter kan aan de algemeen directeur vragen om toelichtingen te geven.

 

§ 4. Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten.

 

In de volgende gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking aldus wordt geschorst :

1° om te vragen dat men niet zal besluiten;

2° om de verdaging te vragen;

3° om voor te stellen dat een ander dan het in bespreking zijnde probleem bij voorrang zou behandeld worden;

4° om te eisen dat het voorwerp van de beslissing concreet zou omschreven worden;

5° om naar het reglement te verwijzen.

 

§ 5. Raadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering amendementen indienen op de agendapunten die werden ingediend conform artikel 2.

Subamendementen en amendementen die betrekking hebben op aanvullende agendapunten  worden uiterlijk om 09.00u tijdens de dag van de vergadering ingediend.

 

Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van (sub)amendement schriftelijk (of digitaal) aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter.

 

(Sub)amendementen die niet binnen bovenvermelde termijnen werden ingediend, worden niet in bespreking gebracht, behalve in spoedeisende gevallen of indien deze voortvloeien uit de besprekingen ter zitting.

 

De amendementen worden vóór de hoofdvraag, en de subamendementen vóór de amendementen, ter stemming gelegd.

 

Subamendementen en amendementen zijn bedoeld om een beslissing inhoudelijk te wijzigen. Voor aanpassing van (schrijf)fouten, materiële vergissingen of omissies in de tekst is geen (sub)amendement vereist.

 

§ 6. Niemand mag onderbroken worden wanneer hij of zij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.

 

Als een lid van de OCMW-raad, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het lid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk lid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.

 

Dit geldt eveneens voor hen, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.

 

Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.

 

§ 7. Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien de voorzitter oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking.

 

Artikel 17

 

§ 1. De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de raadsvergadering.

Van de handelingen die de voorzitter in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.

 

§ 2. Elk raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk lid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt.

 

§ 3. De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen.

 

De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene.

 

§ 4. Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal geschorst of gesloten worden.

 

Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit de voorzitter de vergadering. De leden van de raad moeten dan onmiddellijk de zaal verlaten.

 

Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.

 

STEMMEN

 

Artikel 18

 

§ 1. Voor elke stemming in de OCMW-raad omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken.

 

Mogelijke werkwijzen van stemmen:

1°        de openbare stemming (bij handopsteking, mondeling of elektronisch)

2°        de geheime stemming

 

Bij een digitale vergadering verloopt de stemming conform artikel 4 § 2.

 

§ 2. De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen (behalve in de gevallen van artikel 21 van dit reglement).

 

§ 3. De leden van de OCMW-raad stemmen niet geheim, behalve in de volgende gevallen:

1°        de vervallenverklaring van het mandaat van lid van de OCMW-raad en van lid van het vast bureau;

2°        het aanwijzen van de leden en het beëindigen van deze aanwijzing van de bestuursorganen van het OCMW en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;

3°        individuele personeelszaken.

 

§ 4. De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.

 

Artikel 19

 

Er wordt mondeling gestemd telkens als een derde van de aanwezige leden daarom verzoekt.

 

Artikel 20

 

Voor een geheime stemming op papier worden vooraf gemaakte stembriefjes gebruikt en wordt eenvormig schrijfgerief ter beschikking gesteld.

 

De raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. De onthouding gebeurt door het afgeven van een blanco stembriefje.

 

Voor de stemming en de stemopneming wordt een bureau samengesteld uit de voorzitter en minstens de jongste twee raadsleden. Ieder raadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan.

 

Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.

 

Artikel 21

 

Voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.

 

Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, dan wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Personen worden benoemd, aangesteld, verkozen of voorgedragen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur.

 

Artikel 22

 

§ 1. De OCMW-raad stemt over het eigen deel van elk beleidsrapport.

 

§ 2. De OCMW-raad stemt telkens over het geheel van het eigen deel van het beleidsrapport.

 

In afwijking daarvan kan elk lid van de OCMW-raad de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die het OCMW-raadslid aanwijst in het OCMW- deel van het beleidsrapport.  In dat geval mag de OCMW-raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming.

 

Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de OCMW-raad.

 

Is er in de gemeenteraad een afzonderlijke stemming geweest, waardoor de stemming over het geheel verdaagd is naar een volgende vergadering van de gemeenteraad en had de OCMW-raad ervoor zijn deel van het beleidsrapport al vastgesteld, dan vervalt die vaststelling en stelt de OCMW-raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.

 

NOTULEN, ZITTINGSVERSLAG EN ONDERTEKENING

 

Artikel 23

 

§ 1. De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.

 

Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of het raadslid voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield

 

De notulen en het zittingsverslag (de audio-opname) van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het DLB.

 

Op uitdrukkelijke vraag kan een raadslid of fractie de rechtvaardiging van het stemgedrag bij onthouding laten opnemen in de notulen. Dit uitsluitend in geval van openbare stemming. Het raadslid deelt dit ter zitting mee.

Het raadslid bezorgt hiertoe de uitgeschreven tekst van de rechtvaardiging die het raadslid heeft toelicht tijdens de vergadering, uiterlijk om 12u ’s middags de volgende werkdag aansluitend op de dag van de vergadering, via mail aan algemeen.directeur@kortenberg.be.

De tekst wordt toegevoegd aan de notulen, uitsluitend indien tijdig ingediend en deze de inhoud van de gegeven toelichting correct weergeeft.

 

§ 2. De zittingsverslagen van de vergaderingen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Overeenkomstig art. 278, §1 DLB wordt aan de verplichting tot opmaak van een zittingsverslag voor de openbare zitting voldaan middels een audio-opname.

 

§ 3. Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 5 en 6 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag (audio-opname) opgesteld.

 

Artikel 24

 

§ 1. De nog goed te keuren notulen en het nog goed te keuren zittingsverslag van de vorige raadsvergadering worden ter beschikking gesteld van de raadsleden zoals bepaald in artikel 9 § 1 van dit reglement.

 

Het zittingsverslag (de audio-opname) van de vorige vergadering is, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via de webstek van de gemeente.

 

Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag (de audio-opname) van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Het zittingsverslag (de audio-opname) kan niet worden aangepast.

 

Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag (de audio-opname) als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

 

§ 2. Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

 

Artikel 25

 

§ 1. De reglementen, beslissingen, akten, brieven en alle andere stukken worden ondertekend zoals bepaald in artikel 279 tot 283 van het DLB.

 

§ 2. De stukken, die niet vermeld worden in artikel 279, §1 tot §5 van het decreet over het lokaal bestuur, worden ondertekend door de voorzitter van het vast bureau en medeondertekend door de algemeen directeur. Zij kunnen deze bevoegdheid overdragen conform artikel 280 en artikel 283 van het DLB.

 

§ 3. De beslissingen van de gemeenteraad worden door de burgemeester bekendgemaakt op de webstek van de gemeente zoals bepaald in art. 285 tot 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.)

 

FRACTIES

 

Artikel 26

 

In de OCMW-raad wordt niet gewerkt met fracties.

 

RAADSCOMMISSIES

 

Artikel 27

 

In de OCMW-raad wordt niet gewerkt met raadscommissies.

 

DIENSTVERLENENDE EN OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING

 

Artikel 28

 

Elk OCMW-raadslid dat namens de gemeente zetelt in de raad van bestuur van een opdrachthoudende of dienstverlenende vereniging brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de OCMW-raad verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

 

Het OCMW-raadslid informeert hierover de algemeen directeur uiterlijk 25 dagen voor de zitting van de OCMW-raad.

 

VERGOEDINGEN RAADSLEDEN

 

Artikel 29

 

§ 1. Aan de OCMW-raadsleden, met uitzondering van de voorzitter en de leden van het vast bureau, wordt presentiegeld verleend voor volgende vergaderingen waarop zij aanwezig zijn:

 

1°        de vergaderingen van de OCMW-raad die niet aansluit op een vergadering van de gemeenteraad (tenzij het gaat om een lid van de OCMW-raad dat geen lid is van de gemeenteraad omwille van de geslachtsvoorwaarde. Dat lid krijgt ook een presentiegeld wanneer de vergadering van de OCMW-raad aansluit op die van de gemeenteraad);

2°        de vergaderingen met de vertegenwoordigers van de intern verzelfstandigde agentschappen;

3°        de vergaderingen met de vertegenwoordigers van de verenigingen of vennootschappen voor maatschappelijk welzijn;

4°        de vergadering waarvoor men in principe recht op presentiegeld heeft, maar waarvoor het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt;

5°        de vergaderingen die slechts gedeeltelijk en minstens voor de helft van de agendapunten werden bijgewoond. Bij aansluitende vergaderingen van de gemeente- en OCMW-raad worden de agendapunten van beide raden samengeteld;

6°        de vergaderingen die werden hervat op een andere dag.

7°        de vergaderingen van de deontologische commissie

 

§ 2. Het presentiegeld bedraagt  239,01 euro  voor de vergaderingen van de gemeenteraad.

Voor de andere vergaderingen uit de lijst bedraagt het 119,5 euro.

 

De presentiegelden worden jaarlijks aangepast als volgt:

239,01 euro (of 119,5 euro naargelang het type vergadering) x indexcijfer maand januari betrokken jaar / aanvangsindexcijfer januari 2025

 

De voorzitter ontvangt geen dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de OCMW-raad die hij voorzit.

 

§ 3. De presentiegelden worden jaarlijks uitbetaald op het einde van de maand december.

 

Artikel 30

 

Het OCMW sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de OCMW-raadsleden. Het OCMW sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de OCMW-raadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt.

 

Artikel 31

 

Elk raadslid krijgt een mailbox en e-mailadres van de gemeente. Raadsleden gebruiken uitsluitend dit e-mailadres voor e-mails die te maken hebben met het raadslidmaatschap en gebruiken het e-mailadres ook enkel daarvoor.

 

Het automatisch doorsturen van e-mails naar een persoonlijk e-mailadres is niet toegelaten.

 

Inhoudelijke dossiers of informatie van het bestuur mogen niet worden doorgestuurd naar private mailboxen, niet gekopieerd worden en niet gedeeld worden via onvoldoende beveiligde platformen zoals o.a. Dropbox of Google Drive. Het downloaden naar een eigen toestel is wel toegelaten.

 

Artikel 32

 

Voor de OCMW-raad worden geen opleidingskosten terugbetaald.

 

VRAGENUURTJE

 

Artikel 33

 

Nadat de openbare zitting van de OCMW-raad door de voorzitter werd gesloten, kunnen inwoners van de gemeente vragen stellen aan het vast bureau en aan de OCMW-raad. De totale spreek- en antwoordtijd van dit vragenuurtje bedraagt één uur. Alle vragen die niet kunnen behandeld worden binnen dit tijdsbestek, worden automatisch verdaagd naar de volgende OCMW-raadszitting, waar zij bij voorrang behandeld worden. De interpellant kan zijn gestelde vragen laten verdagen indien de interpellant om één of andere reden niet kan aanwezig zijn bij de OCMW-raadsvergadering.

 

Artikel 34

 

De vragen dienen schriftelijk te worden geformuleerd. Ze moeten met de post of digitaal verstuurd worden naar de algemeen directeur of kunnen aan het onthaal van het administratief centrum te Kortenberg overhandigd worden en dit tenminste 14 kalenderdagen vóór de OCMW-raadszitting. De vragen worden behandeld in volgorde van aankomst op het gemeentehuis.

De vraag dient gesteld te worden door diegene die de brief ondertekende. Wordt de brief ondertekend door meerdere personen, dan dient in de brief gespecificeerd te worden wie de vraag zal stellen.

 

Artikel 35

 

Na bespreking en afhandeling van de schriftelijke vragen kunnen leden van het publiek die de OCMW-raad bijwoonden vragen stellen over agendapunten die op de voorbije OCMW-raadszitting behandeld werden.

Dit dient te gebeuren binnen de voorziene tijdspanne van maximum één uur na de sluiting van de openbare zitting van de OCMW-raad. Indien er geen schriftelijke vragen werden ingediend bedraagt de maximum tijdspanne voor het stellen en beantwoorden van mondelinge vragen over agendapunten van de voorbije OCMW-raadszitting 30 minuten.

 

Artikel 36

 

In geval van digitale vergadering is het omwille van het niet-interactieve karakter voor de inwoners niet mogelijk om mondelinge vragen te stellen na de openbare zitting over agendapunten die op de voorbije gemeenteraadszitting behandeld werden.

 

Wie toch een dergelijke vraag wenst te formuleren dient deze via algemeen.directeur@kortenberg.be over te maken aan de algemeen directeur en dit uiterlijk de laatste werkdag voorafgaand aan de dag van de vergadering.

 

De voorzitter beoordeelt of de vraag conform dit artikel werd ingediend en zal deze laten behandelen door het bevoegde raadslid na sluiting van het openbaar gedeelte van de zitting en na bespreking en afhandeling van de schriftelijke vragen.

 

Artikel 37

 

De vragen moeten betrekking hebben op aangelegenheden van gemeentelijk belang.

 

Artikel 38

 

Onderwerpen die volgens de geest van het DLB dienen behandeld te worden in geheime zitting of aangelegenheden die de persoonlijke levenssfeer raken, worden niet behandeld.

 

VERZOEKSCHRIFTEN

 

Artikel 39

 

§ 1. Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van het OCMW in te dienen.

 

Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.

 

De organen van het OCMW zijn de OCMW-raad, het vast bureau, het bijzonder comité voor de sociale dienst, de voorzitter van de OCMW-raad, de voorzitter van het vast bureau, de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de algemeen directeur en elk ander orgaan van het OCMW dat als overheid optreedt.

 

§ 2. De verzoekschriften worden aan het orgaan van het OCMW gericht tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling.

 

§ 3. Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van het OCMW behoort, zijn onontvankelijk.

 

Verzoekschriften die duidelijk tot de bevoegdheid van de gemeente behoren, worden overgemaakt aan het bevoegde orgaan van de gemeente. De indiener wordt daarvan op de hoogte gebracht.

 

§ 4. Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:

1° de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;

2° het louter een mening is en geen concreet verzoek;

3° de vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend;

4° het taalgebruik ervan beledigend is.

 

Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Het orgaan of de voorzitter van het orgaan kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.

 

Artikel 40

 

§ 1. Is het een verzoekschrift voor de OCMW-raad, dan plaatst de voorzitter het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende OCMW-raad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen.  Wordt het verzoekschrift later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.

 

§ 2. De OCMW-raad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het vast bureau of het bijzonder comité voor de sociale dienst verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken.

 

§ 3. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door het betrokken orgaan van het OCMW.  In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.

 

§ 4. Het betrokken orgaan van het OCMW verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.

 

 

BEPALINGEN OVER HET BIJZONDER COMITE VOOR DE SOCIALE DIENST

 

Artikel 41

 

§ 1. Het presentiegeld dat toegekend wordt aan de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst (of de plaatsvervanger als die aanwezig is) bedraagt: 150,00 euro. Dit presentiegeld wordt jaarlijks aangepast aan de spilindex van de maand januari.

 

De presentiegelden worden jaarlijks uitbetaald op het einde van de maand december.

 

§ 2. De bepalingen uit artikels 30 t.e.m. 32 van dit reglement zijn van overeenkomstig van toepassing op de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

 

§ 3. Er kunnen plaatsvervangers worden aangeduid die de effectieve leden van het bijzonder comité vervangen als die afwezig zijn.

 

Deze plaatsvervangers moeten lid zijn van de OCMW-raad en worden aangewezen door een meerderheid van de leden van de raad die de voordrachtakte ondertekend hebben van het effectieve lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

 

De aanduiding van de plaatsvervangers gebeurt door per lid van het bijzonder comité van de sociale dienst een ondertekende verklaring af te gegeven tegen ontvangstbewijs aan de algemeen directeur. De algemeen directeur zorgt voor een kennisgeving hiervan op de eerstvolgende OCMW-raad. De aanduiding is geldig vanaf de datum vermeld op het ontvangstbewijs.

 

Wanneer een nieuw lid verkozen wordt in het bijzonder comité voor de sociale dienst, moet ook de plaatsvervanger vernieuwd of bevestigd worden door een verklaring zoals bepaald in dit artikel. Het kan daarbij gaan om hetzelfde raadslid.

 

Is er geen geldige verklaring tot plaatsvervanging ingediend, dan is er geen plaatsvervanger voor het betreffende lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.