Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

03. e-Inclusie - Reglement bruikleensysteem laptops voor cliënteel sociale dienst (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Walter De Brouwer (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Carla Demaertelaere (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • David Haelterman (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Gabriëla Langmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Sofie Lapiere (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Thomas Malisart (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Wim Moons (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Nevens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Francis Peeters (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jonas Piot (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Stef Ryckmans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jelke Segers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Alexandra Thienpont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Hendrik Trappeniers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Ann Van de Casteele (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mia Vandervelde (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Wim Vangoidsenhoven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Harold Vanheel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Hans Vanhoof (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Ann Vannerem (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Maarten Willems (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Chris Wynants (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Melody Debaetselier (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Kristien Goeminne (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Sabine Ledens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tine Vanneste (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het reglement voor het uitlenen van laptops aan cliënten van de sociale dienst werd goedgekeurd.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Carla Demaertelaere
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Jelke Segers
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Carla Demaertelaere
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Jelke Segers
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

03. e-Inclusie - Reglement bruikleensysteem laptops voor cliënteel sociale dienst


Korte openbare beschrijving:

Het reglement voor het uitlenen van laptops aan cliënten van de sociale dienst werd goedgekeurd.


Raad voor maatschappelijk welzijn,


Bevoegdheid
  • Reglement voor het uitlenen van laptops aan economisch kwetsbare cliënten van de sociale dienst.


Juridische context
  • Besluit Vlaamse Regering 20221507 m.b.t. subsidie ter ondersteuning van de uitrol van een e-inclusiebeleid.

    Besluit nr. 12 van het vast bureau van 30 november 2022 houdende kennisname goedkeuring subsidieaanvraag uitrol e-inclusiebeleid.


Feitelijke context en argumentatie
  • In het kader van ‘het vergroten van de digitale inclusie’ (actie 6.2.4 en 5) werken we op 3 speerpunten:

    1/ beschikbaarheid van hardware

    2/ beschikbaarheid van internet

    3/ digitale ondersteuning.

     

    Voor de digitale ondersteuning bestond er reeds een digipunt in de bibliotheek. De digipunten werden recent uitgebreid naar locaties Berkenhof en Atrium.

    Voor de beschikbaarheid van internet is er wifi in de gemeentelijke gebouwen en computers ter beschikking in de bibliotheek. Nu faciliteren we ook internettoegang op het thuisadres van (economisch) kwetsbare inwoners via het promoten van initiatieven rond betaalbare internetabonnementen (Telenet Essential Internet, Sociaal Telecomtarief).

    Voor het toegankelijk maken van de hardware die nodig is om het internet te gebruiken, hebben we – naast de computers in de bibliotheek - laptops ter beschikking die kunnen uitgeleend worden.

     

    Sinds de coronapandemie beschikt het Welzijnshuis over veertig laptops, die door Huis van het Kind aan gezinnen met kinderen werden uitgeleend om ‘Smart School’ te faciliteren, maar die sinds het einde van de pandemie niet meer worden gebruikt.

    Het project e-Inclusie heeft als doel gesteld om deze laptops opnieuw veelvuldig, kosteloos uit te lenen aan cliënten van de sociale dienst.

     

    Hiervoor is een reglement opgesteld, dat alle relevante voorwaarden en procedures omschrijft voor cliënten.

    Data Protection Officer (DPO) Anna Debaetselier heeft de procedure onderzocht en geconcludeerd dat die in orde is vanuit het perspectief van privacy en traceerbaarheid.

    Budgettaire aspecten

     

    Gebruiksklaar maken 15 laptops

    Updaten, opschonen etc. van Laptops in bezit WZH.

    €998

    Indien nodig: nog 15 extra laptops gebruiksklaar maken

    Indien de vraag naar bruikleen van laptops de verwachting overstijgt

    €998

    Periodiek opschonen

    Laptops eens per half jaar volledig herinstalleren

    2 x €750 = €1.500

    Ad-hoc reparaties laptops

    2021: 2 reparaties a €242 totaal

    2022: 2 reparaties a €256 totaal

    (bij uitleen van +- 25 v/d 40 laptops)

    Maximaal €500 per jaar

    Raming jaarlijkse kosten

     

    €4.000

     

    Kosten te betalen uit de projectsubsidie ‘Iedereen Digitaal’ die Kortenberg in 2023 heeft toegezegd gekregen voor een bedrag van 48.867 euro. Hiervan is reeds 80% ontvangen (geboekt op registratiesleutel 2023/ACT-6.2.5/0900-02/74069999/OCMW/VB/IP-GEEN). Overige 20% na afloop projectperiode.

     

    Budget van 17.000 euro werd voorzien op registratiesleutel 2024/ACT-6.2.5/0900-02/61399999/OCMW/VB/IP-GEEN Prestaties externen e-inclusie. Hiervan is 4.000 euro voor de kosten n.a.v. de bruikleen laptops.



Beslissing
Artikel 1

§1. Goedkeuring van het reglement bruikleen laptops.

§2. De uitgave die verbonden is aan het organiseren van de bruikleen wordt geraamd op 4.000 euro.

Het nodige krediet is voorzien op registratiesleutel 2024/ACT-6.2.5/0900-02/61399999/OCMW/VB/IP-GEEN Prestaties externen e-inclusie.

Artikel 2

Dit besluit heeft uitwerking vanaf 22 april 2024.