Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
12. Iverlek - Algemene vergadering tevens jaarvergadering van 26 juni 2024 - vaststelling mandaat (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Jelke Segers (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De agenda voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Iverlek van 26 juni 2024 werd door de gemeenteraad goedgekeurd. Aan de vertegenwoordiger van de gemeente werd opgedragen zijn/haar stemgedrag hierop af te stemmen.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
12. Iverlek - Algemene vergadering tevens jaarvergadering van 26 juni 2024 - vaststelling mandaat
Korte openbare beschrijving:
De agenda voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Iverlek van 26 juni 2024 werd door de gemeenteraad goedgekeurd. Aan de vertegenwoordiger van de gemeente werd opgedragen zijn/haar stemgedrag hierop af te stemmen.
Gemeenteraad,
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de raad van bestuur in zitting van 18 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2024 plaatsheeft in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de raad van bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 26 juni 2024;
Overeenkomstig artikel 472 van het decreet over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De raad van bestuur van Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Gelet op de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek van 26 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023,
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels),
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV,
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023,
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas,
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten,
7. Statutaire benoemingen,
8. Benoeming van een commissaris,
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen,
10. Statutaire mededelingen;
Gelet op artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Beslist,
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 26 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
[VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek.
De algemene vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Aan de heer René De Becker, die als vertegenwoordiger van de gemeente zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarnaar deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavig raadsbesluit, namelijk goedkeuring van alle agendapunten, onder voorbehoud van het specifieke verloop van de besprekingen in de vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek via e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.