Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

4. Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken aanslagjaren 2024 – 2027 - aanpassing (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Gemeenteraadslid)
  • Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
  • Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
  • Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
  • Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
  • Jelke Segers (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
  • Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
  • Chris Wynants (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
  • Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

De gemeenteraad keurde een aantal aanpassingen goed aan het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken aanslagjaren 2024 – 2027.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Carla Demaertelaere
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Jelke Segers
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Carla Demaertelaere
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Jelke Segers
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

4. Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken aanslagjaren 2024 – 2027 - aanpassing


Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurde een aantal aanpassingen goed aan het belastingreglement voor het afleveren van administratieve stukken aanslagjaren 2024 – 2027.


Gemeenteraad,


  • Gelet op artikel 170§4 van de grondwet;

  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40;

  • Gelet op het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

  • Gelet op de brief van FOD Binnenlandse Zaken van 8 december 2023 aangaande de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, waarbij het huidige identiteitsbewijs, een kartonnen document voor een niet-Belgisch kind jonger dan 12 jaar, wordt vervangen door meerdere elektronische kaarten. De elektronische verblijfsdocumenten voor niet-Belgische kinderen onder 12 jaar zijn net als de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder 12 jaar niet verplicht;

  • Overwegende dat het afleveren van allerhande administratieve stukken voor de gemeente zware lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen bij het afleveren van die documenten;

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 12 december 2022 over de gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken aanslagjaren 2023 -2027;



Beslist,

Artikel 1

Het besluit van de gemeenteraad van 12 december 2022 over de gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken aanslagjaren 2023 -2027 wordt opgeheven.

Artikel 2

Er wordt voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2027 een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken.

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd. De belasting wordt toegerekend bovenop de doorgerekende kostprijs die de hogere overheid aanrekent voor de aanmaak van de administratieve stukken.

Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.

Artikel 3

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1° voor de elektronische identiteitskaarten en de elektronische vreemdelingenkaarten: 3 euro. De belasting is niet van toepassing op kinderen jonger dan 12 jaar.

2° voor de afgifte van een attest van immatriculatie: 3 euro

3° voor de paspoorten en reisdocumenten: 8 euro. Bij afgifte van reispassen aan kinderen jonger dan 12 jaar vervalt de consulaire zegel;

4° voor rijbewijzen: 5 euro 

5° voor aanvraag en afleveren van een nieuwe PUK-code van elektronische identiteitskaarten, elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar, elektronisch verblijfsdocument voor niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar en elektronische vreemdelingenkaart: 5 euro;

6° voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een woning: 62,50 euro voor een woning, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1.250 euro;

7° voor alle andere documenten, getuigschriften, uittreksels, afschriften, wettigingen, vergunningen, enz. voor dewelke geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd: 1,50 euro.

Artikel 4

De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document.

Artikel 5

Worden van de belasting vrijgesteld:

-de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;

- de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;

- de machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;

- de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;

- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden;

- de stukken die dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op eventuele aanwerving;

-de stukken die elektronisch worden verstuurd naar de aanvrager.

Artikel 6

Gelet op de reglementering van de postdienst, worden de verzendingskosten ten laste van de aanvrager gelegd, zelfs als de afgifte kosteloos is, en éénvormig vastgesteld op 2 euro.

Artikel 7

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Artikel 8

Dit reglement gaat in voege vanaf 1 mei 2024 en eindigt op 3l december 2027.