Uittreksel van Gemeenteraad Kortenberg , zitting van 22 april 2024, 18:00
Datum publicatie: 26 april 2024
Openbare behandeling van agendapunt
7. Reglement betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg – aanpassing (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Jelke Segers (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde een aangepast reglement goed betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
7. Reglement betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg – aanpassing
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde een aangepast reglement goed betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg.
Gemeenteraad,
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 § 3;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals laatst gewijzigd op 3 maart 2023, meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10;
Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, zoals laatst gewijzigd op 22 september 2023, inzonderheid de artikelen 15 en 23 tot en met 44;
Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein en buiten de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Gelet op het reglement van de gemeenteraad betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg, zoals laatst goedgekeurd op 14 december 2020;
Overwegende dat dit gemeentelijk reglement n.a.v. de nieuwe wetgeving dient gewijzigd te worden;
Overwegende dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten sinds 1 juli 2014 een regionale (Vlaamse) bevoegdheid is en dat dus de (ontwerpen van (gewijzigde)) gemeentereglementen voor het organiseren van ambulante en kermisactiviteiten niet meer naar de Vlaamse overheid moeten verstuurd worden;
Gelet op het positief advies met opmerkingen d.d. 27 maart 2024 van de marktraad;
Beslist,
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg als volgt goed:
Reglement betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg
GR 22 april 2024
AFDELING 1 Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare arkten
Artikel 1 Gegevens van openbare markten (wet art. 8 §2)
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in :
MARKT: wekelijkse (donderdag)markt
PLAATS: Dr. V. De Walsplein en Brouwerijstraat tussen Camiel Schuermanslaan en Sint- Amandsstraat.
Indien hier door uitzonderlijke omstandigheden tijdelijk een aantal plaatsen niet beschikbaar zijn, zal de burgemeester plaatsen op een andere locatie ter vervanging aanduiden.
DAG: donderdag
De gemeente richt de wekelijkse markt in op donderdag – ook al valt deze op een feestdag. Uitzondering: Kerstmis en Nieuwjaar: als Kerstmis en Nieuwjaar op een donderdag vallen dan zal de markt plaatsvinden op dinsdag van 14u00 tot 17u00.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de wekelijkse marktdag door het college van burgemeester en schepenen verschoven worden.
UUR: 7.30 tot 13.00 uur
Op marktdagen is op de voor de markt bedoelde plaatsen parkeren of stationeren voor niet-marktkramers verboden tussen 3.00 en 15.00 uur. De politie ziet nauwlettend toe op de naleving van dit verbod.
Tenten, kramen, goederen en andere marktbenodigdheden van de vaste standplaatsen worden op de marktdag geplaatst tussen 5.00 en 7.30 uur. De tenten, kramen, goederen en andere marktbenodigdheden van de losse marktkramers kunnen geplaatst worden tot 8.00 uur.
PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het bijhouden en actualiseren van het register en het plan van de wekelijkse markt. De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen na het advies van de marktraad te hebben ingewonnen. Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen na advies van de marktraad.
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen avond-, jaar- of feestmarkten te organiseren of door derden te laten organiseren. De gemeente moet in dit geval beslissen om welke manifestatie het gaat en de daarbij behorende wettelijke modaliteiten toepassen. De gemeente heeft daarbij de volgende keuze:
een openbare markt;
een ambulante activiteit op het openbaar domein buiten de openbare markt;
een manifestatie met als doel de lokale handel of het leven in de gemeente te bevorderen;
een ambachts- of handelsbeurs;
een manifestatie voor occasionele particuliere verkopen.
Private markten kunnen enkel op privéterrein worden georganiseerd, mits een voorafgaande toestemming van de gemeente, die een privé-markt op privéterrein kan weigeren omwille van redenen van openbare orde, veiligheid en volksgezondheid, bescherming van de consument of indien de gemeente van oordeel is dat het bestaand commercieel aanbod in gevaar wordt gebracht.
Afdeling 1.1 Toewijzing standplaatsen
Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
Artikel 3 Quota
Ter bevordering van de kwaliteit en diversiteit van het aanbod op de openbare markt is er een quotum opgesteld voor de in te nemen standplaatsen per artikel:
Artikel | Aantal |
Vlees | 2 |
Vis | 2 |
Kip | 1 |
Wild en gevogelte | 1 |
Zuivelproducten | 2 |
Brood en banket | 2 |
Groenten en fruit | 4 |
Seizoensfruit | 1 |
Noten, gedroogd fruit, olijven | 2 |
Snoepgoed | 1 |
Wafels | 1 |
Escargots en hamburgers | 1 |
Onderhoudsproducten | 2 |
Schoenen en/of lederwaren | 2 |
Tafelbekleding | 1 |
Handwerken en wenskaarten | 1 |
Dameskleding | 4 |
Kousen | 1 |
Bijouterie | 1 |
Textiel | 3 |
Beddengoed | 1 |
Bloemen | 1 |
Planten en plantgoed | 1 |
Een quotum kan bereikt worden door inname van standplaatsen door – in volgorde- :
abonnementhouders;
een aanvulling van losse marktkramers.
Kramen die buiten de hier bovengenoemde vermelde categorieën vallen zijn welkom, mits er vrije standplaatsen zijn.
Overschrijding van het quotum is niet toegestaan.
Artikel 4 Toewijzingsregels losse plaatsen (KB art 27)
Kramers die over een vrije plaats wensen te beschikken kunnen vooraf een aanvraag via de gemeentelijke website (kortenberg.be/ondernemen) indienen of melden zich om 7.30 uur aan bij de marktleider en dit aan de ingang van het administratief centrum. De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvraag, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
De marktleider controleert op het moment van de toewijzing:
de identiteit van de marktkramer;
de status van zijn/haar inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
zijn/haar verzekeringsbewijs;
desgevallend, zijn/haar toelating van FAVV;
desgevallend, zijn/haar keuringsbewijs van elektrische installatie en/of gasinstallatie.
De marktleider zal hen in volgorde van aankomst en binnen de mogelijkheid van de beschikbare plaatsen een plaats toewijzen. Zij zijn verplicht zich naar deze toewijzing te schikken zo niet dienen zij de markt te verlaten.
Personen of organisaties die een standplaats (met of zonder kraam) wensen in te nemen:
voor het verkopen van lidmaatschappen,
voor het verkopen van plantjes, gadgets, tombola’s, … voor goede doelen,
voor het inzamelen van fondsen voor goede doelen,
voor het maken van reclame voor organisaties allerhande,
voor het maken van reclame voor de eigen handelszaak, enzovoort,
dienen hiertoe een aanvraag te richten tot het college van burgemeester en schepenen ten minste drie weken voor de geplande activiteit(en). In hun aanvraag dienen de aard en het doel van de activiteit(en), de aard van de stand en de identificatie van de uitvoerende personen duidelijk omschreven te worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing na het advies ingewonnen te hebben van de marktraad. Enkel wanneer aan de marktleider een schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen voor het uitvoeren van deze activiteit(en) kan voorgelegd worden, zal deze de plaats(en) aanduiden waarop deze activiteiten mogen gebeuren zonder dat zij moeten mee aanschuiven of loten. Hierbij mag het vlotte verloop van de markt (o.a. toegang, verkoop, activiteiten georganiseerd door de marktraad) niet gehinderd worden en mag de veiligheid niet in het gedrang komen (o.a. toegang voor hulpdiensten e.d. moet gevrijwaard worden). Dit impliceert dat de standhouder op de toegewezen standplaats blijft staan en niet rondloopt op de markt om bijvoorbeeld te flyeren of bezoekers aan te spreken.
Artikel 5 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30)
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2. Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. De gemeente maakt elke vrije standplaats met abonnement bekend via de website van de gemeente (www.kortenberg.be).
De aanvragen voor één of meer vaste standplaatsen worden aan het college van burgemeester en schepenen gericht, spontaan of na een bekendmaking, volgens één van de vermelde modaliteiten:
per webformulier op www.kortenberg.be tegen ontvangstbewijs,
per e-mail aan ondernemen@kortenberg.betegen ontvangstbewijs,
per aangetekende zending,
per brief afgegeven tegen ontvangstbewijs.
Deze aanvragen dienen minstens de volgende gegevens te bevatten:
naam, voornaam, adres, e-mailadres en telefoonnummer van de aanvrager.
de gewenste afmetingen van de standplaats en het gewenste elektriciteitsvermogen. De marktkramen die uitgerust zijn met een elektrische installatie, dienen over een positief verslag van keuring van de elektrische installatie te beschikken. Dit verslag moet opgesteld zijn door een externe dienst voor technische controle. Dit verslag mag niet ouder zijn dan 1 jaar tenzij een langere geldigheidsduur vermeld is en deze nog niet verstreken is.
periodiciteit (wekelijks, tweewekelijks,…).
eventuele periode van het jaar gedurende dewelke de standplaats zal worden ingenomen (seizoensgebonden activiteit).
de opsomming van de soorten producten en/of diensten die te koop worden aangeboden.
het nummer van inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
in geval gebruik gemaakt wordt van vloeibaar gemaakte petroleumgassen, een attest, afgeleverd door een erkend controleorganisme waaruit blijkt dat de inrichting conform is aan de vigerende wetgeving ter zake (een dergelijk attest is maximum één jaar geldig).
5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31)
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur.. Deze kandidaturen worden geklasseerd:
eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3,
dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst via duurzame drager).
Overeenkomstig het artikel II.41 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De aanvragen waarvoor geen standplaats kan worden toegekend, blijven zes maanden geldig. Na het verstrijken van deze termijn dient de aanvraag te worden hernieuwd.
5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register (KB art 29 en 31)
De vaste standplaatsen op de markt worden onderhands toegewezen door het college van burgemeester en schepenen op advies van de marktraad.
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing van hun standplaats die ze op één van de markten van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van een markt of een deel van de standplaatsen,
personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen,
personen die een wijziging van hun standplaats vragen,
de externe kandidaten.
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en tenslotte volgens datum geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
voorrang wordt gegeven (uitgezonderd voor de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markt(en) van de gemeente heeft. Wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting,
voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager bij een ter post aangetekend schrijven of via e-mail tegen ontvangstbewijs.
Eventueel kan de marktleider een voorlopige standplaats toekennen in afwachting van een definitieve toewijzing.
5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34)
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat :
de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend,
in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel,
het ondernemingsnummer,
de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden,
de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht,
indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit,
desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Overeenkomstig het artikel II.41 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan en/of register steeds geraadpleegd worden.
Afdeling. 1.2 Abonnementen
Artikel 6 Duur en periodiciteit van abonnement (KB art. 32 en 37)
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd, behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7 en 8 van dit reglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame drager tegen ontvangstbewijs door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9, 10, 14, 15, 16 en 18 van dit marktreglement.
Een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die toegekend worden voor hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit (KB art. 37). Gedurende de opschorting kan de standplaats toegewezen worden aan een andere marktkramer.
Artikel 7 Opschorting van het abonnement door de houder (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij/zij ongeschikt is zijn/haar activiteit uit te oefenen:
door ziekte of ongeval van zichzelf of een familielid in de eerste graad op grond van een medisch attest,
door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen. Gedurende de opschorting kan de standplaats toegewezen worden aan een andere marktkramer.
De aanvragen van opschorting en herneming van een abonnement worden betekend bij een
ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs,
of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs,
of via e-mail met ontvangstbewijs.
Iedere afwezigheid moet hetzij vooraf, hetzij de dag zelf gemeld worden aan de marktleider. De marktkramer mag zijn/haar standplaats aan geen andere marktkramer overlaten, ook niet tijdelijk.
Artikel 8 Afstand van het abonnement door de houder (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen,
indien hij/zij definitief ongeschikt is om zijn/haar activiteit uit te oefenen omwille van ziekte of ongeval op grond van een medisch attest of door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn/haar activiteit uitoefent kunnen bij zijn/haar overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij/zij de houder was.
De aanvragen van stopzetting van een abonnement worden betekend volgens één van de volgende modaliteiten:
bij per post aangetekend schrijven,
door overhandiging tegen ontvangstbewijs,
via e-mail tegen ontvangstbewijs.
De standplaatsgelden die reeds betaald zijn voor een periode die niet meer benut zullen worden, kunnen terug betaald worden a rato.
Artikel 9 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente (KB art 32 laatste lid)
Het recht op de verworven vaste standplaats kan met onmiddellijke ingang ingetrokken worden door het college van burgemeester en schepenen op advies van de marktraad als:
een marktkramer zijn standplaatsvergoeding niet of niet tijdig betaalt,
een marktkramer drie achtereenvolgende weken afwezig is zonder verwittiging,
een marktkramer andere waren en/of diensten verkoopt dan diegene vermeld op zijn/haar abonnement,
de betrokkene na twee schriftelijke aanmaningen de goede gang van zaken blijft storen en tegen het marktreglement blijft handelen,
een marktkramer herhaaldelijk de instructies van de marktleider niet respecteert,
de betrokkene niet langer beschikt over een actieve status in de Kruispuntbank der Ondernemingen.
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs.
Artikel 10 Vooropzeg vanuit de gemeente (wet art. 8 § 2)
Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van ten minste 12 maanden vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden. Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).
Het college van burgemeester en schepenen behoudt in ieder geval het recht om het aantal standplaatsen te verminderen of een aantal standplaatsen te verplaatsen zonder enig recht op schadevergoeding van de standplaatshouder.
Artikel 11 Inname standplaats (KB art. 26)
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen,
de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen,
de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening,
de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening,
de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in a) tot d).
De personen vermeld in b) tot e) kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.
Artikel 12 Overdracht standplaats (KB art. 35)
Een vaste standplaats op de markt kan slechts overgedragen worden naar aanleiding van:
het overlijden van de persoon aan wie de standplaats toegewezen is,
een scheiding of de stopzetting van wettelijk samenwonen tussen echtgenoten of wettelijk samenwonenden.
In geval a) moet de gemeente in het bezit gesteld worden van een bewijs van schrapping van de ambulante activiteit uit de Kruispuntbank van Ondernemingen.
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
indien de overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen,
indien de overnemer(s) in het bezit is/zijn van de nodige wettelijke documenten (verzekering, toelating FAVV, enzovoort),
indien de overnemer dezelfde activiteit als zijn voorganger uitoefent, tenzij het college van burgemeester en schepenen na advies van de marktraad te hebben ingewonnen, een andere activiteit toelaat,
binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
Artikel 13 De vergoeding
Vanaf de datum van toekenning van de plaats betaalt de houder van een vaste standplaats de standplaatsvergoeding tot het einde van het lopende semester. Daarna betaalt hij de standplaatsvergoeding per semester, ongeacht afwezigheden. Deze betaling geschiedt door storting van de verschuldigde belasting in de gemeentekas overeenkomstig de modaliteiten van de desbetreffende gemeentelijke belastingverordening.
Degene die een vrije standplaats inneemt, betaalt de vergoeding aan de door de gemeente gemachtigde tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
De mogelijkheid om elektriciteit af te nemen wordt aangeboden, mits betaling van het vastgesteld tarief. Contact dient opgenomen te worden met de marktleider die een stopcontact zal aanwijzen. Het tarief van gebruik van elektriciteit wordt in de gemeentelijke belastingverordening bepaald (belasting op standplaatsen op markten en langs openbare weg).
De marktkramer kan een bezwaar indienen tegen deze standplaatsvergoeding bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging tegen ontvangstbewijs. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de verzending van het aanslagbiljet, of in geval van een vrije standplaats vanaf de datum van betaling.
AFDELING 1.3: Overige bepalingen
Artikel 14 Installatie van de kramen
Het is niet toegelaten voorwerpen in de grond te slaan voor het vastmaken van kramen en dekzeilen. Gebeurlijk kunnen gewichten of andere voorwerpen gebruikt worden. De marktkramers zijn aansprakelijk voor de door hen aangerichte schade.
De vervoermiddelen van de marktkramers die geen onderdeel uitmaken van het kraam, dienen ten laatste bij het beginuur van de markt verwijderd te worden en mogen in geen geval voor 13.00 uur hierop teruggebracht worden. Indien een marktkramer zich niet aan deze regelgeving houdt, zal de marktleider de politie inschakelen om het betreffende voertuig van de markt te laten verwijderen.
Geluidsinstallaties mogen enkel gebruikt worden op een wijze dat de normale activiteiten van de andere marktkramers niet verstoord of onmogelijk gemaakt worden. De overtreders kunnen door de marktleider verzocht worden de markt te verlaten. Indien dit laatste het geval mocht zijn en de overtreder de markt weigert te verlaten, zal de marktleider de politie inschakelen om de overtreder van de markt te verwijderen.
Marktkramers zijn ertoe gehouden het kwijtschrift van het betaalde standgeld te tonen bij elke vordering van de marktleider of gemeentebeambten die aangesteld zijn tot het innen van de standgelden. Zij die dit kwijtschrift niet kunnen tonen, moeten worden aanzien als niet hebbende betaald. Hen kan definitief of tijdelijk de toegang tot de markt worden ontzegd.
Artikel 15 De uitoefening van de handel
De marktkramers dienen in regel te zijn met en zich te schikken naar alle reglementen, wetten en besluiten wat betreft hun handel. In het bijzonder moeten zij ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen en van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Deze inschrijving en het verzekeringsbewijs moet worden voorgelegd op elk verzoek van de marktleider, de politie en van de ambtenaren die belast zijn met het toezicht en de controle op de ambulante activiteiten. Het niet kunnen of willen voorleggen van deze inschrijving machtiging of van het verzekeringsbewijs kan ertoe leiden dat het college van burgemeester en schepenen aan de betrokken marktkramer definitief of tijdelijk de toegang tot de markt ontzegt.
De marktkramers zijn onderworpen aan de wetgeving met betrekking op de ijking der maten, gewichten en weegtoestellen.
Op markten is het aan de handelaars die er hun koopwaren uitstallen en aan allen die er opgesteld staan verboden de vrijheid van handel te hinderen, de orde te storen, met elkaar te twisten en het publiek lastig te vallen of te plagen. De overtreders kunnen door de marktleider verzocht worden de markt te verlaten. Indien dit laatste het geval mocht zijn en de overtreder de markt weigert te verlaten zal de marktleider de politie inschakelen om de overtreder van de markt te verwijderen. Het college van burgemeester en schepenen kan hen tevens definitief of tijdelijk de toegang tot de markt(en) in de gemeente ontzeggen.
De marktkramers zijn verplicht te zorgen voor de reinheid van hun standplaats, hun kraam of winkelwagen. Er mogen geen brandbare, hinderlijke of onwelriekende vloeistoffen op de grond druipen. Het is strikt verboden afval van welke aard ook op de grond te werpen of te stapelen. Het afval zal in dozen of plastieken zakken worden verzameld en op warme dagen zal afval dat insecten aantrekt, in gesloten recipiënten worden opgeborgen. De marktkramers zullen geen afval of andere voorwerpen onder of naast hun kraam of winkelwagen op de grond werpen of laten liggen.
Er worden geen levende dieren verkocht op de markt.
De ambulante verkopers van voedingswaren die aan een reglementering onderworpen zijn, moeten met deze wetgeving in overeenstemming zijn en, indien dit vereist is, gedekt zijn door de nodige vergunningen uitgereikt door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Een kopie van het aanvraagformulier gericht aan het FAVV volstaat als bewijs om de activiteit te mogen starten.
Buitenlandse ambulante handelaars in voeding moeten geen toelating hebben van het FAVV, maar wel voldoen aan de wetgeving van het land waarin zij gevestigd zijn, dus ten minste geregistreerd bij het equivalent van het FAVV in hun land als ambulante handelaar in voeding. Deze toelating moet worden voorgelegd op elk verzoek van de marktleider, de politie en van de ambtenaren die belast zijn met het toezicht en de controle op de ambulante activiteiten. Het niet kunnen of willen voorleggen van deze toelating kan ertoe leiden dat het college van burgemeester en schepenen aan de betrokken marktkramer tijdelijk of definitief de toegang tot de markt ontzegt.
Het is verboden bedorven, beschadigde, vervalste of tot het verbruik ongeschikte waren te verkopen of aan te bieden. De waren waarvoor deze bepaling niet wordt nageleefd, zullen in beslag genomen worden overeenkomstig het strafwetboek en zullen vernietigd worden. Een proces-verbaal zal ten laste van de overtreders opgesteld worden. Dit proces-verbaal vermeldt de naam, voorna(a)m(en), adres en beroep van de betrokkenen, alsook de aard en de hoeveelheid van de vernietigde waren. De burgemeester zal op de hoogte worden gebracht van de vastgestelde overtreding(en). Het college van burgemeester en schepenen mag de toegang tot de markt definitief of tijdelijk verbieden aan al wie veroordeeld werd wegens verkoop ten bedrieglijke titel.
Artikel 16 Veiligheid
De marktkramers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid in en rond hun kraam of winkelwagen. Zij zullen kraam of winkelwagen zo opstellen en inrichten dat zij geen gevaar, geur- of geluidshinder opleveren voor naburige kramen, winkelwagens of publiek.
De marktkramers die gebruik maken van een elektrische en/of gasinstallatie met welk doel dan ook dienen een verzekering af te sluiten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing. Zij dienen het verzekeringsbewijs steeds bij te hebben om het op elk verzoek te kunnen tonen aan de marktleider of de politie. Bovendien moeten zij steeds een conform brandblustoestel op hun standplaats hebben.
Het gebruik van gastoestellen dient te gebeuren conform de wettelijke voorschriften.
De marktkramen die uitgerust zijn met een vaste elektrische installatie, dienen over een positief verslag van keuring van de elektrische installatie te beschikken. Dit verslag moet opgesteld zijn door een externe dienst voor technische controle. Dit verslag mag niet ouder zijn dan 1 jaar tenzij een langere geldigheidsduur vermeld is en deze nog niet verstreken is. Dit verslag moet worden voorgelegd op elk verzoek van de marktleider, de politie of de brandweer. Het niet kunnen of willen voorleggen van dit verslag zal er automatisch toe leiden dat het gebruik van deze installaties verboden wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 17 Ontruimen van de markt
De marktkramers mogen de markt niet verlaten voor 12.30 uur en dienen het terrein te ontruimen voor 14.00 uur. Zij dienen zelf alle afval en verpakkingsmateriaal mee te nemen en hun standplaats in zindelijke staat achter te laten. Indien dit niet het geval is, wordt dit beschouwd als sluikstorten en wordt deze standplaats opgeruimd op hun kosten.
Artikel 18 Strafbepalingen
Marktkramers die in overtreding zijn met voorgaande bepalingen en weigeren zich te gedragen naar en zich te onderwerpen aan de onderrichtingen die hen door dit reglement of door de marktleider worden gegeven, zullen ertoe verplicht zijn op het eerste bevel daartoe gegeven door de marktleider, de markt te verlaten. Ingeval de marktkramers weigeren aan dit bevel gevolg te geven zal de politie ingeschakeld worden. Het college van burgemeester en schepenen kan hen definitief of voor bepaalde duur de toegang tot de markt in Kortenberg ontzeggen.
AFDELING 2: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Afdeling 2.1 Organisatie van ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze
Artikel 19 Toepassingsgebied (wet art. 4 en 9)
Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente zoals vermeld in artikel 20.1.
Artikel 20 Voorafgaande machtiging
20.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43)
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 19, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden via de gemeentelijke website.
20.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
de identiteit van de aanvrager,
de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen,
de toegestane route,
de datum en duur van de verkoop.
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
redenen van openbare orde en veiligheid,
redenen van volksgezondheid,
bescherming van de consument,
wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn,
de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.
Ingeval van weigering wordt/worden de reden(en) objectief en grondig gemotiveerd in de kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en wordt verwezen naar de rechtsmiddelen inzake beroep.
Afdeling 2.2 Organisatie van ambulante activiteiten op plaatsen op het openbaar domein die niet vooraf zijn bepaald
Artikel 21 Toepassingsgebied (KB art. 38)
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente zoals vermeld in artikel 22.1.
Artikel 22 Voorafgaande machtiging
22.1 Aanvraag machtiging
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 21 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden via de gemeentelijke website.
22.2 Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
de identiteit van de aanvrager,
de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen,
de toegestane route,
de datum en duur van de verkoop.
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
redenen van openbare orde en veiligheid,
redenen van volksgezondheid,
bescherming van de consument,
wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn,
de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.
Ingeval van weigering wordt/worden de reden(en) objectief en grondig gemotiveerd in de kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en wordt verwezen naar de rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 23 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
Eenieder die voldoet aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 11), kan standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
De toewijzing van standplaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde locatie en specialisatie. Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 24 Vergoeding
Vanaf de datum van toekenning van de plaats betaalt de houder de standplaatsvergoeding tot het einde van de vergunde periode. Deze betaling geschiedt door storting van de verschuldigde belasting in de gemeentekas overeenkomstig de modaliteiten van de desbetreffende gemeentelijke belastingverordening.
AFDELING 3: Aanvullende bepalingen
Artikel 25 Bevoegdheid marktleider
De marktleider is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Artikel 26 Inwerkingtreding
Onderhavig reglement betreffende de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein in Kortenberg vervangt alle vorige reglementen en treedt in werking op de vijfde dag na bekendmaking.