Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

7. Retributiereglement op begraafplaatsen 2023-2028 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Gemeenteraadslid)
  • Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
  • Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
  • Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
  • Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
  • Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
  • Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
  • Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
  • Marinus van Greuningen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
  • Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Er werd een nieuw retributiereglement goedgekeurd op de begraafplaatsen voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2028 omdat het vorige op 31 december 2022 zal aflopen.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

7. Retributiereglement op begraafplaatsen 2023-2028

Korte openbare beschrijving:

Er werd een nieuw retributiereglement goedgekeurd op de begraafplaatsen voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2028 omdat het vorige op 31 december 2022 zal aflopen.


Gemeenteraad, 




Beslist,

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement op begraafplaatsen 2023-2028 als volgt goed:

Artikel 1: Er wordt voor een termijn eindigend op 31 december 2028 een retributie gevestigd op de gemeentelijke begraafplaatsen.

Artikel 2 :Onder inwoner van Kortenberg wordt verstaan:

-de persoon die ingeschreven is in de bevolkingsregisters van Kortenberg.

Asuitstrooiing en begraving niet-inwoner die niet in Kortenberg overleden is

Artikel 3De retributie is verschuldigd op:

·begraving

·bijzetting in columbarium

·begraving op het urnenveld

·uitstrooiing op de strooiweide

en wordt vastgesteld op:

·1000 euro per begraving 

·1000 euro per bijzetting/begraving van urne

·250 euro per uitstrooiing van de as

Artikel 4: De retributie is verschuldigd voor niet-inwoners voor wie de begraving, bijzetting in een columbarium of uitstrooiing van de as wordt aangevraagd en wordt contant betaald bij de aanvraag of het bewijs van betaling wordt uiterlijk twee dagen voor de begrafenis bezorgd op de dienst burgerzaken.

Artikel 5: De retributie is niet verschuldigd voor niet-inwoners van Kortenberg, die als begunstigde van een concessie op de begraafplaats van Kortenberg kunnen beschouwd worden.

Grafconcessies en nissen in het columbarium voor niet-inwoners

Artikel 6: De retributie voor niet- inwoners van Kortenberg voor dertig jaar wordt als volgt vastgesteld:

a. op de perken:

- voor 1 persoon: € 1750, voor 2 personen: € 2125 

b. in de gesloten nissen van het columbarium: 

- voor 1 persoon: € 1750, voor 2 personen: € 2125

c. urnen in percelen:

- voor 1 persoon: € 1750, voor 2 personen: € 2125 

Artikel 7: De prijs voor de grafkelders is niet in deze prijzen begrepen. De gemeente plaatst de grafkelders in eigen beheer en de aanvrager betaalt de kostprijs van de kelder.

Artikel 8: De retributie is verschuldigd door de persoon die de aanvraag voor de grafconcessie indient.

Artikel 9: Het verschuldigd bedrag wordt contant betaald bij de aanvraag of het bewijs van betaling wordt uiterlijk twee dagen voor de begrafenis bezorgd op de dienst burgerzaken.

Bijstand administratieve taken bij inkisting voor internationaal vervoer voor niet-inwoners

Artikel 10: Er is een retributie verschuldigd voor de inkisting van de niet gecremeerde lichamen van personen die niet ingeschreven zijn, op datum van het overlijden, in het bevolkingsregister van de gemeente Kortenberg en die internationaal dienen vervoerd te worden van op het grondgebied van de gemeente Kortenberg. De retributie wordt vastgesteld op 300 euro voor het keuren en verzegelen van de lijkkist en voor het voorzien van voldoende personeel om de wettelijke en administratieve verplichtingen te kunnen voldoen.

Artikel 11: De retributie wordt contant betaald bij de aanvraag

Grafconcessies en nissen in het columbarium voor inwoners

Artikel 12: De retributie voorinwoners van Kortenberg voor dertig jaar wordt als volgt vastgesteld:

a. op de perken:

- voor 1 persoon: € 750, voor 2 personen: € 1125 

b. in de gesloten nissen van het columbarium: 

- voor 1 persoon: € 750, voor 2 personen: € 1125

c. urnen in percelen:

- voor 1 persoon: € 750, voor 2 personen: € 1125 

Artikel 13: De prijs voor de grafkelders is niet in deze prijzen begrepen. De gemeente plaatst de grafkelders in eigen beheer en de aanvrager betaalt de kostprijs van de kelder.

Artikel 14: De retributie is verschuldigd door de persoon die de aanvraag voor de grafconcessie indient.

Artikel 15: Het verschuldigd bedrag wordt contant betaald bij de aanvraag of het bewijs van betaling wordt uiterlijk twee dagen voor de begrafenis bezorgd op de dienst burgerzaken.

Artikel 16: Zijn vrijgesteld van deze retributie:

-levenloos geboren kinderen die de wettelijke levensvatbaarheidsgrens nog niet hebben bereikt

-minderjarige kinderen waarvan één van de ouders is ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Kortenberg en die begraven worden op het kinderperk van de gemeentelijke begraafplaats.

Ontgravingen

Artikel 17: De retributie voor de toelating tot opgraving wordt bepaald op € 750 voor de opgraving van een kist en € 250 voor de opgraving (of herplaatsing) van een urne.

Artikel 18De kosten van de opgraving, wegruiming en eventuele overbrenging zijn ten laste van de belanghebbenden.

Artikel 19: Het bedrag van de retributie wordt contant betaald of het bewijs van betaling wordt bij de aanvraag bezorgd op de dienst burgerzaken.

Artikel 20: Zijn vrijgesteld van deze retributie:

-ontgravingen verricht in uitvoering van rechterlijke beslissingen;

-ontgravingen die ambtshalve verricht worden door de gemeente.

Naamplaatjes op gedenkzuilen

Artikel 21: Op verzoek van de nabestaanden en na het betalen van de verschuldigde retributie kan een naamplaatje aangebracht worden op de herdenkingszuil. 

Artikel 22: Enkel geboortedatum, overlijdensdatum en naam en voornaam worden er op vermeld.

Artikel 23: Het bedrag van de retributie voor een naamplaatje wordt vastgesteld op € 15 (exclusief gravering) en wordt contant betaald bij de aanvraag of overgeschreven op de rekening van de gemeente waarna het bewijs van betaling wordt bezorgd op de dienst burgerzaken.

Artikel 24: De naamplaatjes worden na het graveren door tussenkomst van de diensten van het gemeentebestuur op de herdenkingszuil geplaatst.

Afdekplaten op urnengraven en columbarium

Artikel 25:De nieuwe perken voor urnegraven worden op alle begraafplaatsen ingericht op uniforme wijze.Het is daarom noodzakelijk om afdekplaten voordie urnengraven af te leveren.

Artikel 26De retributie op het afleveren van een afdekplaat op urnengraven wordt vastgesteld op € 180 en wordt contant betaald bij de aanvraag of het bewijs van betaling wordt uiterlijk twee dagen voor de begrafenis bezorgd op de dienst burgerzaken.

Artikel 27De retributie op het afleveren van een afdekplaat voor een nis in het columbarium wordt vastgesteld op € 100 en wordt contant betaald bij de aanvraag of het bewijs van betaling wordt uiterlijk twee dagen voor de begrafenis bezorgd op de dienst burgerzaken.

Artikel 28: De afdekplaten worden geplaatst door de diensten van het gemeentebestuur.

Artikel 29: Bij niet-betaling zal de retributie ingevorderd worden via dwangbevel of via gerechtelijke weg.

Artikel 30: Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.