Uittreksel van Gemeenteraad Kortenberg , zitting van 18 december 2023, 19:00
Datum publicatie: 22 december 2023
Openbare behandeling van agendapunt
4. Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen - aanpassing (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde een aanpassing van het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Melody Debaetselier
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Melody Debaetselier
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
4. Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen - aanpassing
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde een aanpassing van het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen goed.
Gemeenteraad,
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur
Gelet op de VLAREM-wetgeving betreffende de geluidsnormen en milieuwetgeving;
Gelet op de wet van 28 december 1983 en zijn KB’s betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht;
Gelet op Art. 9 van de wet van 15 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging waardoor het de taak van de gemeenten wordt om vergunningen voor het verstrekken van sterke drank af te leveren;
Gelet op de bestaande wetgeving rond drugs- en alcohol;
Gelet op de wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van voedingsmiddelen en andere producten;
Gelet op algemene bestuurlijke politieverordening ‘Algemeen verbod op Vuurwerk, feest- en kanongeschut’ goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2023;
Gelet op het zonaal reglement van brandweerzone Vlaams-Brabant West houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing bij evenementen;
Gelet op het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 juni 2022;
Overwegende dat de algemene bestuurlijke politieverordening werd aangepast op 18 december 2023 om een algemeen vuurwerkverbod mogelijk te maken;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema), meer bepaald de artikels 5.3.12.1. en 5.3.12.4.
Overwegende dat het wenselijk is een kader te creëren waarbinnen evenementen georganiseerd kunnen worden;
Overwegende dat het wenselijk is om een grotendeels eenvormig evenementenreglement te ontwikkelen voor de gemeenten Kortenberg en Herent;
Gelet op het overleg met de politie;
Overwegende dat het wenselijk is tevens de gemeentelijke politieverordeningen van Kortenberg en Herent op elkaar af te stellen;
Beslist,
Het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen, integraal opgenomen in dit besluit, wordt goedgekeurd.
REGLEMENT VOOR DE ORGANISATIE VAN OPENBAAR TOEGANKELIJKE EVENEMENTEN
GEMEENTE KORTENBERG
GR 18 december 2023
Hoofdstuk 1: Algemene voorwaarden
Artikel 1: Openbare evenementen
Dit reglement heeft betrekking op alle openbare evenementen georganiseerd op het grondgebied van Gemeente Kortenberg.
Artikel 2: Definities / terminologie
2.1 Openbaar evenement
Evenement: een evenement is een activiteit voor het publiek toegankelijk, die plaats vindt in openlucht, tent of in zaal, zowel op het openbare plaats als op privéterrein.
Openbaar evenement: niet-privé evenement waar iedereen welkom is met of zonder betaling van toegangsgeld of waarvoor promotie gevoerd wordt via gedrukte, digitale of andere kanalen.
Privé evenement: evenement dat alleen toegankelijk is na voorafgaande persoonlijke uitnodiging, waarbij er sprake is van een persoonlijke band tussen organisator en aanwezigen en waarbij de organisator over een gastenlijst beschikt
Organisator: de publieke of private rechtspersoon of natuurlijke persoon die een evenement organiseert
Openbare plaats: de openbare weg met inbegrip van de bermen en voetpaden, de openbare pleinen en terreinen en de niet-openbare terreinen op het ogenblik dat zij voor één of meerdere personen vrij toegankelijk kunnen zijn.
2.2 Fuif en dansfeest
Feest waar aan de mensen de mogelijkheid gegeven wordt om samen te komen en te dansen en waar een DJ, orkest of muziekgroep zorgt voor de nodige muziek.
2.3 Fuiftoezichter
Lid van de organisatie die zich op vrijwillige basis aan de toegang en in de onmiddellijke omgeving van de feestzaal bevindt en die verhoogd toezicht doet op basis van sociale controle om zo overlast tot een minimum te herleiden. Met onmiddellijke omgeving wordt bedoeld:
een straal van 50 meter gerekend vanaf de ingang van de feestzaal
in geval de inrichting gelegen is binnen een afgebakende private plaats wordt een straal van 50 meter gerekend vanaf de twee meest gebruikte ingangen op de grens tussen het privaat- en het openbare plaats.
2.4 Inplantingsplan
Het inplantingsplan bevat minimaal volgende items:
plan op schaal 1/50
een legende
opstellingen (tenten, podia…)
evacuatiewegen en nooduitgangen
hulpposten indien aanwezig
nutsaansluitingen ( gas(flessen opslag), water, elektriciteit)
blusmiddelen
eventueel bijzondere risico’s ( vuurwerk, drukpatronen, andere..)
2.5 Grondplan
Het grondplan bevat minimaal volgende zaken:
plan op schaal 1/200
een legende
omliggende straten, eventuele parkings, busstelplaatsen
hydranten
afgesloten straten of straten met éénrichtingsverkeer
2.6 Sterke drank
Alle alcoholische dranken die meer dan 1,2 procent gedistilleerde alcohol bevatten en alle niet-gedistilleerde, met een alcoholpercentage van meer dan 22% vol. Ook alcoholpops en alle dranken waarin sterke drank vermengd wordt horen hierbij’
2.7. Brandweerinformatieblad
Een aanvraag tot brandpreventieverslag/advies voor evenementen dient altijd vergezeld te zijn van het brandweerinformatieblad. Een sjabloon is te vinden op de gemeentelijke website.
Hoofdstuk 2: soort evenementen
Artikel 3: Indoor evenement
3.1 Fuiven, dansfeesten en optredens
waarbij elektronisch versterkte muziek wordt geproduceerd of waarbij gebruik gemaakt wordt van andere geluid voortbrengende toestellen.
3.1.1 Extra activiteiten van jeugdhuizen
Activiteiten, georganiseerd door en in het jeugdhuis, waarbij sprake is van: toegangsgeld, optreden, gast DJ of verhuur aan derden
3.1.2 Kleine fuif, dansfeest of optreden
Waar op geen enkel moment meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig zijn.
3.1.3 Grote fuif, dansfeest of optreden
Waar op bepaalde momenten meer dan 500 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.
3.2 Andere indoor evenementen waar meer dan 500 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn
Artikel 4: Openlucht evenement
Evenement dat doorgaat in open lucht of tent en dat wordt onderverdeeld in volgende categorieën:
4.1 Klein - minder dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Evenement waar op geen enkel moment meer dan 1000 personen gelijktijdig aanwezig zijn.
4.2 Middelgroot – meer dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Evenement waar op bepaalde momenten meer dan 1000 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.
4.3 Groot – meer dan 3000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Evenement waar op bepaalde momenten meer dan 3000 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.
Artikel 5: Vuurwerk, kampvuren en kerstboomverbrandingen
Artikel 6: Circussen
Artikel 7: Garageverkoop en rommelmarkt
Artikel 8: Wielerwedstrijden
Hoofdstuk 3: Melding/aanvragen van het evenement
De administratieve procedure met betrekking tot de meldingen en aanvragen van
evenementen wordt in de hierna volgende artikelen beschreven.
Indien een aanvraag niet binnen de gewenste termijn gedaan wordt, kan er niet gegarandeerd worden dat de nodige vergunningen op tijd afgeleverd worden.
Artikel 9: Aanvraagtermijn indoor evenementen
Een aanvraag via het evenementenloket op de gemeentelijke website is verplicht.
Aanvraag minimaal 6 weken voorafgaand aan het evenement voor:
3.1 – Fuiven, dansfeesten en optredens
3.2 – Indoorevenementen waar meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig zijn
Artikel 10: Aanvraagtermijn openlucht evenementen
Zonder toelating van de burgemeester is het verboden om in openlucht evenementen te organiseren. De organisator moet binnen de hieronder bepaalde termijn toelating vragen via het evenementenloket op de gemeentelijke website.
Minimaal 6 weken op voorhand voor:
4.1: Klein evenement (-1000 bezoekers)
4.2: Middelgroot evenement (+1000 bezoekers)
5: Vuurwerk
6: Circus
7: Garageverkoop en rommelmarkt
Minimaal 14 weken op voorhand voor:
4.3: Groot openlucht evenement (+3000 bezoekers)
Minimaal 14 weken op voorhand voor:
8: Wielerwedstrijden
Hoofdstuk 4: basisvoorwaarden per soort evenement
Ieder soort evenement bepaald in hoofdstuk 2 moet verplicht voldoen aan een aantal basisvoorwaarden. Na advies van verschillende diensten is De Burgemeester bevoegd om extra voorwaarden op te leggen. Deze extra voorwaarden worden bepaald in hoofdstuk 5 – bijkomende voorwaarden.
Artikel 11: Indoor evenement
3.1 Fuiven, dansfeesten en optredens
3.1.1 extra activiteiten van jeugdhuizen
Voldoen aan bestaande regel- en wetgeving rond
Geluidsnormen en milieuwetgeving
Alcohol, drugs en roken
Maximaal toegestane capaciteit van de zaal mag nooit overtreden worden
Verkoop en aanbieden van sterke dranken alleen toegalaten na goedkeuring door Burgemeester.
Naleven van de voorschriften bepaald in het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone West
3.1.2 Kleine fuif, dansfeesten of optreden (- 500 personen gelijktijdig aanwezig)
Basisvoorwaarden 3.1.1
Beschikken over een veiligheidsverantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is, verantwoordelijk is voor de coördinatie van fuiftoezichters en als aanspreekpunt van de politie
Tijdens het evenement is steeds een EHBO-koffer en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO aanwezig
De organisatie is in het bezit van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
Bewijs aangifte Unisono
Voor jeugdfuiven:
alle drank schenken in niet breekbare bekers.
sensibiliseren rond gebruik alcohol
gebruik maken van een systeem om de wetgeving rond alcoholverkoop aan -16 en -18 jarigen af te dwingen.
3.1.3 Grote fuif, dansfeesten of optreden (+ 500 personen gelijktijdig aanwezig)
basisvoorwaarden 3.1.2
deelname aan vooroverleg, met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, de dienst evenementen en politie
beschikken over professionele veiligheidsmensen van een erkende bewakingsdienst of mits toelating van de burgemeester een volwaardig alternatief met vrijwilligers (zie voorwaarden op https://www.politie.be/5393/vragen/evenement/inzet-van-vrijwillige-security-op-uw-evenement).
Beschikken over een professionele EHBO-hulppost
Tijdig bezorgen van het veiligheidsplan aan het evenementenloket
3.2 Andere indoor evenementen waar meer dan 500 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn
Maximaal toegestane capaciteit van de zaal mag nooit overtreden worden
Verkoop van sterke dranken is alleen toegestaan na goedkeuring door de burgemeester
Tijdig een inplantingsplan bezorgen van de zaal bezorgen aan het evenementenloket
Artikel 12: Openlucht evenement
4.1 Klein - minder dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Voldoen aan de bestaande regel- en wetgeving rond
Geluidsnormen en milieuwetgeving
Alcohol, drugs en roken
Einduur elektronische versterkte muziek met een maximaal geluidsniveau van 85db(A)LAeq, 15 min.
22u op een dag voorafgaand aan een weekdag
24u op een dag voorafgaand aan een weekenddag of feestdag
Verkoop en aanbieden van sterke dranken is alleen toegestaan na goedkeuring door de burgemeester
Aangifte Unisono in orde brengen
Naleven van de voorschriften bepaald in het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone west
Communicatie naar de omwonenden minstens 5 dagen voor de start van de activiteit
Programma van de activiteit
Einduur muziek – en einduur activiteit
Indien van toepassing de inhoud van het Politiebesluit mbt inname openbare ruimte
Contactgegevens verantwoordelijke organisatie
Site en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen.
Indien wordt vastgesteld dat niet voldaan werd aan bovenstaande dan krijgt de organisatie, indien mogelijk, 24u de tijd om dit recht te zetten (opruim locatie, afvalsortering,…). Nadien wordt de kost gefactureerd aan volgend tarief: 50 euro per uur, met een minimum van 100 euro. Ook eventuele extra kosten voor de afvalophaling kunnen worden doorgefactureerd.
Indien gebruik van signalisatie moet deze binnen de 24u na het evenement verwijderd worden
Bij de bevestiging mag er geen schade gebracht worden aan bomen, palen of ander materiaal
Beschikken over een verantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is en als aanspreekpunt voor de politie fungeert
Tijdens het evenement is er een EHBO-koffer aanwezig en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO
Voorzien van een inplantings – en grondplan
Indien het outdoor evenement ook een fuif, bal, festival of optreden is, gelden ook de voorwaarden beschreven in Artikel 11, § 3.1
Voor evenementen met signalisatie op het openbaar domein
indienen van volgende documenten: plan van het parcours
signalisatie dient binnen 24 uur na het evenement verwijderd te zijn
Pijlen of aanduidingsborden die na deze periode nog omhoog hangen worden verwijderd door de gemeente en de kost wordt gefactureerd aan volgend tarief: 50 euro per uur met een minimum van 100 euro.
start- en aankomstplaats of centrale locatie en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen
indien het een mountainbiketocht betreft die gebruik maakt van de gemeentelijke mountainbikeroute dient steeds met de rijrichting mee gereden te worden
4.2 Middelgroot – meer dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Voorwaarden van 4.1(klein evenement – minder dan 1000 bezoekers)
Deelname aan vooroverleg met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, dienst evenementen en politie
Beschikken over professionele EHBO-hulppost
4.3 Groot – meer dan 3000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Voorwaarden 4.1 en 4.2
Advies op maat door Brandweerzone is noodzakelijk
Artikel 13: vuurwerk, kampvuren en kerstboomverbrandingen
Verplicht naleven van alle bepalingen opgenomen in het zonaal reglement van brandweerzone Vlaams-Brabant West voor zover dit niet in tegenspraak is met de algemene bestuurlijke politieverordening;
Indien het gaat om een openbaar evenement moeten de organisatoren van dit type evenement ook voldoen aan de basisvoorwaarden bepaald in artikel 12 (openlucht evenement)
Specifiek voor wat vuurwerk betreft is artikel 86 uit de algemene bestuurlijke politieverordening van toepassing waarin staat dat het verboden is om, zowel op de openbare plaats als op private eigendommen, binnenplaatsen en op alle plaatsen die palen aan de openbare weg, om het even welk vuurwerk af te steken, vreugdeschoten af te vuren of voetzoekers, thunderflashes, knal- en rookbussen of andere zaken te laten ontploffen en wensballonnen op te laten. De burgemeester is ertoe gemachtigd toestemming te verlenen om geluidsarm feestvuurwerk af te steken door professionele vuurwerkfirma’s. Aanvragen tot het afsteken van eindejaarsvuurwerk door particulieren worden niet aanvaard. Enkel aan professionele vuurwerkfirma’s kan toestemming gegeven worden door de burgemeester mits inachtname van alle nodige veiligheidsmaatregelen.
Artikel 14: circussen
Naleven van de basisvoorwaarden bepaald in artikel 12 (openluchtevenement)
Voldoen aan de wetgeving rond dierenwelzijn
Indien dieren meereizen moeten bij toepassing van de omzendbrief van de federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu betreffende het houden van dieren in circussen en rondreizende tentoonstellingen voor het plaats vinden van de activiteit volgende documenten worden gevoegd:
een kopie van het contract met de erkende dierenarts
een kopie van het meldingsformulier voor de dieren die niet voorkomen op de lijst A
een afschrift van de combinatiepolis
een technische beschrijving van de installaties (verblijven van dieren, tenten, …)
Indienen van volgende documenten voor het plaats vinden van de activiteit
Ondernemingsnummer
inrichtingsplan met aandacht voor veiligheid (evacuatie, toegang hulpdiensten…)
recent gunstig keuringsattest elektriciteit
bewijs van afsluiting van een geldige brandverzekering, verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en verzekering objectieve aansprakelijkheid
Artikel 15: garageverkoop en rommelmarkten
Afhankelijk van de grootte van het evenement, de locatie en het aantal deelnemers zijn de voorwaarden voor indoor en/of openluchtevenementen van toepassing.
Bijkomend:
Niet-verkocht materiaal moet verwijderd worden
.De organisatie moet een inschrijvingslijst van deelnemende verkopers bezorgen.
Marktopstelling bezorgen met aanduiding van:
Standen (verkopers, eet- en/of drankstanden)
Eventueel EHBO
Alle relevante info
Artikel 16: Wielerwedstrijden
De administratie van het gemeentebestuur gaat na of er een politiebesluit nodig is. Afhankelijk daarvan zijn er andere voorwaarden van toepassing.
Organisatie is conform de richtlijnen en vorm zoals vastgelegd in het Koninklijk besluit tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
op openbare domein zonder dat daarvoor een politiebesluit nodig is
signalisatie dient binnen 24 uur na het evenement verwijderd te zijn
Pijlen of aanduidingsborden die na deze periode nog omhoog hangen worden verwijderd door de gemeente en de kost wordt gefactureerd aan volgend tarief: 50 euro per uur met een minimum van 100 euro.
start- en aankomstplaats of centrale locatie en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen
Indien wordt vastgesteld dat niet voldaan werd aan bovenstaande dan krijgt de organisatie, indien mogelijk, 24u de tijd om dit recht te zetten (opruim locatie, afvalsortering,…). Nadien wordt de kost gefactureerd aan volgend tarief: 50 euro per uur, met een minimum van 100 euro. Ook eventuele extra kosten voor de afvalophaling kunnen worden doorgefactureerd.
indien het een mountainbiketocht betreft die gebruik maakt van de gemeentelijke mountainbikeroute dient steeds met de rijrichting mee gereden te worden
tijdens het evenement is steeds een EHBO-koffer en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO aanwezig
verkoop of aanbieden van sterke dranken is alleen toegelaten na goedkeuring door het college
de organisator dient rekening te houden met het convenant van de Prins wanneer van toepassing
aanvraag dient conform de bepalingen in de brandweerrichtlijnen te zijn
indienen van volgende documenten minimaal 1 maand voor het plaats vinden van de activiteit:
plan van het parcours
op openbare plaats waarbij het gebruik van openbare plaats geregeld dient te worden door een politiebesluit
basisvoorwaarden van 4.1
communicatie naar omwonenden in verband met de inhoud van het politiebesluit , met uitzondering van parkeerverbod
Hoofdstuk 5: bijkomende voorwaarden
Voor alle evenementen, kan de burgemeester, eventueel na advies of risicoanalyse door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer en een veiligheidsdienst bijkomende voorwaarden opleggen (onderstaande opsomming is niet limitatief):
3.1.1: extra activiteiten van jeugdhuizen
beschikken over een veiligheidsverantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is, verantwoordelijk is voor de coördinatie van fuiftoezichters en als aanspreekpunt voor de politie fungeert
tijdens het evenement zijn steeds 2 fuiftoezichters actief in de onmiddellijke omgeving van de zaal
alle drank schenken in herbruikbare bekers
3.1.2: kleine fuif, dansfeesten of optreden
deelname aan vooroverleg, met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer en de politie
bijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten
3.1.3: grote fuif, dansfeesten of optreden
bijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten
Artikel 17: Openlucht evenementen
o bijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten
o indien het parcours geheel of gedeeltelijk loopt over een gewestweg is toelating van de wegbeheerder vereist
o indien het parcours geheel of gedeeltelijk loopt door een domein beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos is een machtiging of toelating door het Agentschap Natuur en Bos vereist
Voor alle evenementen kan door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer of een veiligheidsdienst een startvergadering en/of evaluatievergadering met organisator worden belegd.
Hoofdstuk 6: Bepalingen betreffende verkoop en aanbieden van alcoholische dranken
o Het college kan, onder bepaalde voorwaarden, en eventueel na advies of risicoanalyse door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer, toestemming geven tot de verkoop of het aanbieden van sterke dranken.
o De burgemeester kan het politiereglement aangaande het tijdelijk en plaatselijk verbod op de verkoop en het gebruik van alcoholische dranken in de omgeving van risicodragende evenementen instellen.
o De burgemeester kan het politiereglement aangaande het tijdelijk verbod op de verkoop van alcoholische dranken naar aanleiding van risicodragende evenementen instellen.
Hoofdstuk 7: Afwijkingen betreffende de geluidsnormen
Voor alle evenementen kan het college van burgemeester en schepenen volgende afwijkingen op de basisvoorwaarden toestaan:
Indoor evenementen
Het college kan toestemming geven tot afwijking van de standaard geluidsnormen. Het maximaal toegestane geluidsniveau mag nooit meer bedragen dan 95dB(A)LAeq.15 min. En steeds dienen volgende maatregelen genomen te worden:
Het geluidsvolume wordt gedurende het volledige evenement gemeten te worden met een reglementair meettoestel
Het gemeten geluidsvolume is permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient
Openlucht evenementen
Het college kan in zeer uitzonderlijke omstandigheden toestemming geven tot afwijking van de standaard geluidsnormen. De uitzondering kan toegestaan worden tot 85dB(A), 95dB(A) en in uitzonderlijke situaties gedurende 1u tot maximum 100 dB(A).
Steeds dienen volgende maatregelen genomen te worden:
Het geluidsvolume dient gedurende het volledige evenement gemeten te worden met een reglementair meettoestel.
Het gemeten geluidsvolume is permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient.
Hoofdstuk 8: Afwijkingen betreffende de einduren voor openlucht evenementen
Voor alle evenementen kan het college van burgemeester en schepenen volgende afwijkingen op de basisvoorwaarden toestaan:
Het college kan in zeer uitzonderlijke omstandigheden toestemming geven tot afwijking van de standaard einduren en dit tot max. 3u.
Hoofdstuk 9: Slot- en opheffingsbepalingen
Artikel 18
Dit reglement treedt in werking vanaf 19 december 2023.
Het reglement ‘Organisatie van openbaar toegankelijke evenementen’ van 27 juni 2022 wordt opgeheven.