Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

4. Retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2023 – 2025 – aanpassing (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Gemeenteraadslid)
  • Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
  • Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
  • Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
  • Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
  • Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
  • Jelke Segers (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
  • Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
  • Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
  • Chris Wynants (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

De gemeenteraad keurde het retributiereglement op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2024 – 2025 – aanpassing, goed. De retributie m.b.t. het afleveren van vastgoedinformatie werd geschrapt aangezien dit geregeld is via het Vastgoedinformatieplatform.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Stef Ryckmans
  • Jelke Segers
  • Alexandra Thienpont
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Stef Ryckmans
  • Jelke Segers
  • Alexandra Thienpont
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Maarten Willems
  • Chris Wynants

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

4. Retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2023 – 2025 – aanpassing


Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurde het retributiereglement op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning,  attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2024 – 2025 – aanpassing, goed. De retributie m.b.t. het afleveren van vastgoedinformatie werd geschrapt aangezien dit geregeld is via het Vastgoedinformatieplatform.


Gemeenteraad,


  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuurmet in bijzonder artikels 40§3, 41 tweede lid 14°, 286 en 330;

  • Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet;

  • Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);

  • Gelet op het Decreet betreffende de omgevingsvergunning

  • Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 september 2023 betreffende de retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning en op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels en attesten en de organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing i.v.m. de organisatie van een kwaliteitskamer;

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 februari 2024 betreffende de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en het bijhorende retributiereglement worden de kosten betreffende vastgoedinformatie uit dit retributiereglement geschrapt;



Beslist,

Artikel 1

Het besluit van de gemeenteraad van 4 september 2023 betreffende de retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning en op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels en attesten voor de aanslagjaren en de organisatie van een kwaliteitskamer 2023 – 2025 – aanpassing wordt opgeheven.

Artikel 2

§1. Er wordt voor de aanslagjaren 2024 – 2025 een retributie gevestigd op de aanvragen tot stedenbouwkundig attest, omgevingsvergunning of voor de melding van stedenbouwkundige handelingen en het exploiteren van een IIOA (ingedeelde inrichtingen of activiteiten) in toepassing van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014. De retributie wordt als volgt vastgesteld:

a) Dossiers waarvoor de gemeente de vergunningverlenende overheid is:

1. aanvraag eenvoudige procedure voor: 80 euro;

2. aanvraag gewone procedure voor: 160 euro;

stedenbouwkundige handelingen: 160 euro per begonnen 300 m³ met een minimum van 160 euro;

gemengd project: hetzij 160 euro voor de IIOA, hetzij 160 euro per begonnen 300m³ met een minimum van 160 euro voor de stedenbouwkundige handelingen waarbij enkel het hoogste bedrag geldt;

aanvraag tot verkavelen van gronden zonder wegenis: 80 euro per bouwlot;

aanvraag tot verkavelen van gronden met wegenis: 160 euro per bouwlot;

bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis: 80 euro per bouwlot;

bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis: 80 euro per bouwlot;

3. melding: 80 euro;

4. omzetting van milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning: 80 euro;

5. omzetting omgevingsvergunning na klassenverhoging door wijziging van de indelingslijst: 80 euro;

6. aanvraag planologisch attest: 2.500 euro;

7. aanvraag stedenbouwkundig attest: 80 euro;

b) Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse Overheid de vergunningverlenende overheid is:

1. aanvraag eenvoudige procedure: 80 euro;

2. aanvraag gewone procedure: 2.500 euro;

3. aanvraag gewone procedure onderworpen aan een milieueffectrapport of veiligheidsrapport: 2.500 euro.

 

§2. Voor de aanvragen vermeld in §1 a) 2. geldt elk deel van een kubieke meter als gehele kubieke meter. De bepaling van het volume wordt berekend vanaf de buitenzijde van de constructiedelen. De bruikbare ondergrondse gedeeltes worden mee in het volume opgenomen, alsook overkappingen. Een gemeenschappelijke muur wordt vanaf het midden van deze muur meegeteld in de berekening. Het volume wordt berekend en bepaald door de dienst Omgeving van de gemeente Kortenberg. Bij discussie omtrent het vastgelegde volume is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om hierin uitsluitsel te brengen.

 

§3. Er is een bijkomende retributie verschuldigd die overeenkomt met de reële kosten:

  • voor het publiceren van berichten in dag- of weekbladen, zoals bepaald in o.a. artikel 22 en 61 van het Besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014;

  • indien hydraulisch advies werd ingewonnen bij Aquafin;

  • bij de organisatie van een kwaliteitskamer;

  • voor organisatie van een openbaar onderzoek.

 

§4. Bij een aanvraag tot het houden van een projectvergadering, zoals bepaald in artikel 8 van het Omgevingsvergunningendecreet is een retributie verschuldigd van 300 euro door de aanvrager van de vergadering.

 

§5. Bij de toepassing van een administratieve lus zoals bepaald in artikel 13 van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014 is een bijkomende kost verschuldigd van 80 euro.

 

§6. Voor aanvragen die analoog worden ingediend, is een bijkomende kost verschuldigd van 80 euro.

 

§7. Voor regularisatieaanvragen worden de tarieven, zoals opgenomen in artikel 2 §1, verdubbeld.

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de gewenste dienstverlening en bij gebreke hieraan de vergunninghouder of exploitant. De retributie is verschuldigd na toezending van de factuur door het gemeentebestuur van Kortenberg. Indien de retributie niet wordt betaald, zal de retributie worden gevorderd op het moment dat de aanvraag verwerkt is.

 

Volgende aanvragen en meldingen zijn van retributie vrijgesteld:

- afkomstig van openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut

- voor de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) of door de VMSW erkende maatschappijen

- voor tijdelijke bijkomende woongelegenheden voor burgers wiens woning onbewoonbaar is geworden door onvoorziene omstandigheden t.g.v. de oorlog in Oekraïne.

Artikel 4

De retributie is eveneens verschuldigd na aflevering van een negatief stedenbouwkundig attest, weigering van een vergunning of na ‘geen aktename’ van een melding. Indien een aanvraag voortijdig wordt ingetrokken, zijn uitsluitend de reëel gemaakte kosten verschuldigd.

Artikel 5

Dit reglement treedt in werking met onmiddellijke ingang.

Artikel 6

Dit retributiereglement wordt verzonden aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.