Type document
Uittreksel document
Besloten behandeling van agendapunt
23. TPV Tijdelijke knip in de Sint-Catharinastraat en randmaatregelen Bosstraat
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Schepen)
- Kristien Goeminne (Schepen)
- David Haelterman (Schepen)
- Wim Moons (Toegevoegde schepen)
- Alexandra Thienpont (Burgemeester)
- Ann Vannerem (Schepen)
- Maarten Willems (Schepen)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van het college stemmen openbaar
Het college van burgemeester en schepenen keurde de tijdelijke politieverordening op het wegverkeer goed voor de tijdelijke knip in de Sint-Catharinastraat en de randmaatregelen Bosstraat van 9 september 2024 t.e.m. 11 juli 2025.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Wim Moons
- Alexandra Thienpont
- Ann Vannerem
- Maarten Willems
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Wim Moons
- Alexandra Thienpont
- Ann Vannerem
- Maarten Willems
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
23. TPV Tijdelijke knip in de Sint-Catharinastraat en randmaatregelen Bosstraat
Korte openbare beschrijving:
Het college van burgemeester en schepenen keurde de tijdelijke politieverordening op het wegverkeer goed voor de tijdelijke knip in de Sint-Catharinastraat en de randmaatregelen Bosstraat van 9 september 2024 t.e.m. 11 juli 2025.
Het college van burgemeester en schepenen,
Bevoegdheid
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens(16 mei 2008)
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 maart 2013 waarin de bevoegdheid voor het uitvaardigen van de aanvullende reglementen wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Juridische context
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Feitelijke context en argumentatie
Overwegende dat:
de Sint-Catharinastraat is een smalle straat waar verkeer in beide richtingen niet mogelijk is.
vrachtwagens nemen bijna de volledig breedte in van de rijbaan.
passanten in de omgeving van een vrachtwagen bij leveringen lopen potentieel gevaar.
leveringen kunnen in tijd variëren van 15 minuten tot enkele uren, frequentie van de leveringen wordt geschat op een aantal keer/ week.
tijdens bovengenoemde leveringen is de straat telkens afgesloten voor het verkeer, omdat er dan geen auto’s kunnen passeren.
de werken zullen 1 jaar duren.
leveringsdata/-uren liggen niet vast.
er gebruik wordt gemaakt van werfhekken en het werfhek dat de straat afsluit kan opengedraaid worden.
het werfhek dat de straat afsluit altijd los blijft
op het werfhek dat de straat afsluit een opschrift komt dat hulpdiensten het hek mogen opendraaien, zodat bij een vergissing een doorgang mogelijk is.
op het werfhek dat de straat afsluit een opschrift komt voertuigen langer dan 6m wel het hek mogen openen om te vermijden dat ze achteruit de straat uitrijden.
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen betreffen.
Overwegende het signalisatieplan in bijlage.
Beslissing
Onderstaan aanvullend reglement wordt tijdelijke opgeheven.
In de Sint-Catharinastraat, richting de Leuvensesteenweg, is de verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A. In de Sint-Catharinastraat, richting de Bosstraat, is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee richtingen rijden.
Deze maatregel is geldig van 9 september 2025 tot en met 11 juli 2025.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C1
M3
F19
M5
In de Sint-Catharinastraat is de toegang verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Deze maatregel is geldig van 9 september 2025 tot en met 11 juli 2025.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C3
GIV
In de Sint-Catharinastraat is de toegang is verboden in beide richtingen op de plaats van het mobiel werfhek in het verlengde van de grens tussen huisnummer 9 en 11., voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor voertuigen langer dan 6m en hulpdiensten.
Deze maatregel is geldig van 9 september 2025 tot en met 11 juli 2025.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C3
GIV
In de Bosstraat, tussen kruispunt Sint-Catharinastraat tot en met huisnummer 5 is het stilstaan en parkeren verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Deze maatregel is geldig van 9 september 2025 tot en met 11 juli 2025. Deze maatregel geldt niet op zaterdag, zondagen en feestdagen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E3
GXa
GXb
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.