Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
12. Reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen – aanpassing (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Jelke Segers (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde een aangepast reglement goed betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen in Kortenberg.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Maarten Willems
- Chris Wynants
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
12. Reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen – aanpassing
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde een aangepast reglement goed betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen in Kortenberg.
Gemeenteraad,
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur inzonderheid artikel 40 §3
Gelet op de wet [betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten (verv. W. 4 juli 2005, art. 2, I: 1 oktober 2006)] inzonderheid de artikelen 8 tot en met 10ter
Gelet op het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, zoals laatst gewijzigd op 22 september 2023, inzonderheid de artikelen 8 tot en met 24;
Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van de wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein en buiten de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Gelet op het reglement van de gemeenteraad van 6 december 2021 houdende wijziging belasting op standplaatsen op ambulante handel, kermissen en markten langs de openbare weg voor 2022-2027;
Gelet op het reglement van de gemeenteraad van 27 juni 2022 houdende de aanpassing van het reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op openbare kermissen;
Overwegende dat dit laatste gemeentelijk reglement n.a.v. de nieuwe wetgeving dient gewijzigd te worden;
Overwegende dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten sinds 1 juli 2014 een regionale (Vlaamse) bevoegdheid is en dat dus de (ontwerpen van (gewijzigde)) gemeentereglementen voor het organiseren van ambulante en kermisactiviteiten niet meer naar de Vlaamse overheid moeten verstuurd worden;
Gelet op het positief advies met opmerkingen d.d. 29 mei 2024 van de raad voor lokale economie (RLE);
Beslist,
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen in Kortenberg als volgt goed:
Reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen in Kortenberg
GR 27 mei 2024
HOOFDSTUK 1 Organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen
Artikel 1 Toepassingsgebied (wet art. 1 5° en art. 2 §2)
Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen.
Artikel 2 Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8 §2)
§1 De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:
ERPS-KWERPS Dorpsplein
- de zaterdag voor 24 juni, ook wanneer 24 juni op zaterdag valt,
- de 3de zaterdag van september.
ERPS-KWERPS Sint-Pietersplein
Kermis valt samen met de Kwerpse feesten. Indien de Kwerpse feesten niet zouden doorgaan, dan valt de kermis in het weekend rond 21 juli, startend op de vrijdag en eindigend op de zondag.
EVERBERG Gemeenteplein
- op donderdag van O. H. Hemelvaart
- de 1ste zaterdag van november
KORTENBERG Dr. V. De Walsplein
- de 1ste zaterdag na Pinksteren
- de 1ste zaterdag na 1 oktober. Als 1 oktober op zondag of maandag valt, start het kermisweekend op 29 of 30 september.
MEERBEEK Sint-Antoniusstraat, aan de kerk
- de 1ste zaterdag na 24 juni en als 24 juni op zaterdag valt is het de 24ste zelf,
- de 1ste zaterdag na 8 oktober.
§2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het vastleggen van de exacte data van de kermissen, alsook met het bepalen van de termijnen voor het innemen van de standplaatsen.
De algemene regel is dat de standplaatsen anderhalve dag voor de opening van de kermis tot uiterlijk 10.00 uur op de dag na de laatste openingsdag van de kermis worden ingenomen. Het college van burgemeester en schepenen kan hierop afwijkingen toestaan.
De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan de vermelde periodes in het besluit van het college van burgemeester en schepenen.
Bij het niet naleven van deze termijnen, zal de kermisuitbater een boete ontvangen wanneer het
feit zich voor de eerste keer voordoet. Deze boete wordt bepaald in de “Algemene bestuurlijke politieverordening”.
Wanneer de kermisuitbater zich meermaals niet aan de afgesproken termijnen houdt, zal de kermisuitbater voor één jaar geschorst worden van alle Kortenbergse openbare kermissen.
Volgend einduur geldt voor de muziek en voor de kermisactiviteiten:
- 22u op een dag voorafgaand aan een weekdag,
- 24u op een dag voorafgaand aan een weekenddag of feestdag.
§3 Een standplaats voor een kermisattractie op het openbaar domein van de gemeente Kortenberg dient minstens acht weken voor de datum van de kermis schriftelijk aangevraagd te worden bij het college van burgemeester en schepenen.
§4 Wanneer er onvoldoende belangstelling bestaat vanuit de standhouders voor één of meerdere kermissen, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om deze kermis(sen) niet te laten doorgaan.
Artikel 3 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 4 §2 en art. 10)
De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:
de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en voor brandrisico's,
de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat (bewijs van inschrijving bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV)) van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert,
als het een kermistoestel met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft, voldoet het toestel aan de voorwaarden vermeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen,
als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen,
de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
Artikel 4 Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8 en 9 § 1)
De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement.
Het abonnement is de regel.
De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
in geval van absolute noodzaak;
wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).
De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die eenzelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Per kermis wordt er telkens één losse standplaats voorzien.
Het abonnement wordt in de vorm van een collegebeslissing door het college van burgemeester en schepenen afgeleverd aan de kermisuitbater.
Artikel 5 Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen
Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)
Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
De kandidatuurstelling voor een standplaats gebeurt door het richten van een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen, minimum 8 weken voor aanvang van de desbetreffende kermis.
De kandidaturen worden digitaal ingediend (via ondernemen@kortenberg.be) volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
De kandidaturen moeten minstens de onderstaande gegevens bevatten:
aanvraag voor zomer- en/of winterkermis in Kortenberg, Erps-Kwerps, Kwerps, Meerbeek
of Everberg,
naam, voornaam en adresgegevens van de persoon die de standplaats aanvraagt,
het ondernemingsnummer,
de aard van de kermisactiviteit,
de aanvraag voor afname elektriciteit (aantal ampère),
de afmetingen van het kermistoestel wanneer deze volledig opengezet is (lengte x breedte),
het aantal woon- en exploitatiewagens en hun afmetingen (lengte x breedte),
het verzekeringsattest burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico,
desgevallend een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV,
een foto of afbeelding van het kermistoestel.
Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)
Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.
De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:
de aard van de attractie of van de vestiging;
de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;
de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;
de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;
de deskundigheid van de uitbater, van de aangestelde verantwoordelijke(n) en van het tewerkgesteld personeel;
desgevallend, de nuttige ervaring;
de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.
Als de burgemeester of zijn afgevaardigde op basis van deze criteria geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten.
Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15 §5)
De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op één van de volgende wijzen:
bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding.
Artikel 6 Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:
de situering van de standplaats;
de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;
de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;
de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;
desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
het ondernemingsnummer;
de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is, met vermelding van de technische specificaties;
de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;
desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het bijhouden en actualiseren van het register en de plannen van de kermis.
Artikel 7 Spoedprocedure (KB art. 17)
Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cf. artikel 5 van dit reglement),
of omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden,
of ten gevolge van hun niet-bezetting wegens de afwezigheid van hun houder,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
1° de gemeente raadpleegt de door haar gekozen kandidaten. Ze richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;
2° de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;
3° de gemeente gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 5.2 van dit reglement;
4° de gemeente stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeld die hun kandidatuur hebben ingediend;
5° indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft de gemeente in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;
6° de gemeente deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van het eerstvolgende college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8 Duur abonnement (KB art. 12 §1 en §2)
1° Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.
Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd, behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).
2° De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan.
Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt ze af van de beoordeling van de burgemeester of van diens afgevaardigde.
Artikel 9 Opschorten abonnement door de houder (KB art. 12 §3)
De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
1° hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op op het einde van de eerstvolgende kermis.
Indien de tijdelijke ongeschiktheid meer dan één openbare kermis overschrijdt, moet de opschorting minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.
2° hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.
De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.
De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
of per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding.
De dienst Ondernemen bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.
Wanneer de kermisuitbater meermaals onwettig afwezig is, zal de kermisuitbater voor één jaar geschorst worden van alle Kortenbergse openbare kermissen.
Artikel 10 Afstand van het abonnement door de houder (KB art. 12 §4)
De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9 1° van dit reglement. De opzegging gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid.
De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. Het college van burgemeester en schepenen beslist over deze aanvraag.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
Artikel 11 Opschorten en intrekking van het abonnement door de gemeente (KB art. 12 § 6)
De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten:
1° omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging;
2° om één of meerdere van volgende redenen:
afwezigheid zonder geldige reden (cf. artikel 9);
niet-betalen van standgeld;
overtredingen inzake openingsuren, inzake periodes (art.2);
stationeren van de kermisattracties op openbaar domein buiten de periodes in art.2;
plaatsen van een andere attractie dan gevraagd werd;
niet-naleven van het gemeentelijk reglement inzake kermisactiviteiten;
indien na of tijdens de opbouw van de attractie bij controle blijkt dat een attractie in een
dusdanige toestand verkeert dat het niet verantwoord is deze attractie op de kermis toe te laten (om esthetische of veiligheidsredenen);om redenen van openbare orde, al dan niet gepaard gaande met daadwerkelijke politie-interventie, of omwille van crimineel gedrag dat de openbare orde op de kermis zou kunnen verstoren, of op advies van de politie;
beschadigingen aan het wegdek, bomen, verlichtingstoestellen, verkeersborden, enz. die vastgesteld worden en die niet voorafgaand werden gemeld door de kermisuitbater.
Ingeval van intrekking kan het college van burgemeester en schepenen de standplaats opnieuw toewijzen (cf. artikel 5) zonder dat de titularis van de standplaats hiervoor enige schadevergoeding kan eisen.
Aan elke titularis van een intrekkings- of opschortrecht op een standplaats kan van rechtswege de toegang tot het kermisterrein worden ontzegd.
De beslissing tot schorsing of intrekking wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager (e-mail) tegen ontvangstbewijs.
Artikel 12 Overdracht standplaats (KB artikel 18)
De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:
die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie
en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente.
Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester of diens afgevaardigde heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.
Artikel 13 Inname standplaatsen (KB art. 11)
De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;
de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;
de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;
de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt a. tot en met d..
De personen, vermeld in het eerste lid, b. tot en met e., kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.
Artikel 14 Afvalbeleid
1° De kermisexploitanten verwijzen naar de door de gemeente voorziene afvalstraten om de gebruikers toe te laten hun afval erin te deponeren. Volgende afvalsoorten dienen gescheiden ingezameld te worden: PMD in de blauwe bak, papier en karton in de bak met geel deksel, GFT in de groene bak en restafval in de zwarte bak. In de afvalcontainers kan enkel PMD, papier en karton, GFT en restafval gescheiden worden ingezameld; oliën zijn niet toegelaten.
De vuilniszakken die in de afvalstraten zitten voor PMD en restafval dienen elke avond verwijderd te worden in de 1100 liter containers (1 voor PMD en 1 voor restafval). Voor GFT wordt in 120 liter of 240 liter containers voorzien. De containers worden door de gemeente op de evenementenlocatie geplaatst voor de duur van de kermis. Er wordt per kermis een verantwoordelijke aangeduid die ’s avonds de containers opent en nadien weer afsluit om sluikstort tegen te gaan.
2° Na het beëindigen van de kermis, en vooraleer de standplaats te verlaten, dient de vergunninghouder ervoor te zorgen dat de locatie netjes opgeruimd is. Bij nalatigheid zal dit gebeuren door de gemeentelijke diensten, op kosten van de overtreder.
Artikel 15 Bijkomende voorwaarden en verplichtingen met betrekking tot de algemene orde op de openbare kermissen
1° Tussen elke inrichting zal een ruimte gelaten worden van minimum één meter om het plaatsen te vergemakkelijken en de uitbreiding van gebeurlijke branden te voorkomen. Deze ruimte, die niet is begrepen in de uitgestrektheid van de standplaatsen, moet gedurende de ganse duur van de kermis vrijgehouden worden.
2° Beschadigingen aan het wegdek, bomen, verlichtingstoestellen, verkeersborden, enz. die door de kermisexploitanten zouden aangericht zijn, zullen door de gemeente als schadebedrag worden ingeschat en op de betrokken kermisexploitant worden verhaald. Onder geen enkel voorwendsel mogen de kermisexploitanten hun inrichting vasthechten aan de weg, bomen, verlichtingstoestellen, verkeersborden, enz..
Beschadigingen die vastgesteld worden en die niet voorafgaand werden gemeld door de kermisuitbater, kunnen leiden tot schorsing (cf. artikel 11).
3° Het college van burgemeester en schepenen kan bijkomende voorwaarden en verplichtingen opleggen.
Artikel 16 Vooropzeg vanuit de gemeente (wet art. 8§ 2)
Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.
Deze termijn bedraagt twaalf maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt zes maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hiervan afgeweken worden en is er geen minimumtermijn van vooropzeg van toepassing.
HOOFDSTUK 2: Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen
Artikel 17 Toepassingsgebied (KB art. 19 en 20)
Op aanvraag van een kermisuitbater
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragenbij de gemeente.
Deze aanvraag dient te gebeuren conform artikel 5.1 van dit reglement en wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Van uit de gemeente
Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.
Artikel 18 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (zie artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (zie artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 19 Duur machtiging (KB art. 22)
De machtiging wordt door de gemeente toegekend
voor een bepaalde periode
of per abonnement.
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 20 Abonnementen (KB art. 23)
De artikelen 8 tot en met 12 zijn van toepassing op de abonnementen toegekend krachtens hoofdstuk 2 van dit reglement.
HOOFDSTUK 3: Aanvullende bepalingen
Artikel 21 Bevoegdheid aangestelde (KB art. 24)
De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester of diens afgevaardigde zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren.
Artikel 22 Inwerkingtreding (Wet art. 10 §2)
Onderhavig reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten op de openbare kermissen in Kortenberg vervangt alle vorige reglementen en treedt in werking op de vijfde dag na bekendmaking.