Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
4. 4. Retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van vastgoedinformatie, attesten, splitsingen via notariële akte en organisatie van een kwaliteitskamer voor de kalenderjaren 2026 -2031 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Erna Abeloos (Gemeenteraadslid)
- De Kiek De Brier (Gemeenteraadslid)
- Stijn Dekelver (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Evi Focquaert (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Tom Jespers (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Filip Libin (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Veerle Noppen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Remacle (Gemeenteraadslid)
- Alexander Rillaerts (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Kristof Van Roey (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Peter Verhoeven (Gemeenteraadslid)
- Rita Verloy (Gemeenteraadslid)
- Chloë Vierin (Gemeenteraadslid)
- Elke Vleminckx (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Steven Dierckx (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde het retributiereglement op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, attesten, splitsingen via notariële akte en organisatie van een kwaliteitskamer voor de kalenderjaren 2026 – 2031, goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- Erna Abeloos
- De Kiek De Brier
- Stijn Dekelver
- Carla Demaertelaere
- Evi Focquaert
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Tom Jespers
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Filip Libin
- Wim Moons
- Veerle Noppen
- Sarah Remacle
- Alexander Rillaerts
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Kristof Van Roey
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Peter Verhoeven
- Rita Verloy
- Chloë Vierin
- Elke Vleminckx
Effectieve stemmers
- Erna Abeloos
- De Kiek De Brier
- Stijn Dekelver
- Carla Demaertelaere
- Evi Focquaert
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Tom Jespers
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Filip Libin
- Wim Moons
- Veerle Noppen
- Sarah Remacle
- Alexander Rillaerts
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Kristof Van Roey
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Peter Verhoeven
- Rita Verloy
- Chloë Vierin
- Elke Vleminckx
Totaal aantal voorstanders: 16
Totaal aantal tegenstanders: 9
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Voorstanders
- Erna Abeloos
- Stijn Dekelver
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Wim Moons
- Alexander Rillaerts
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Harold Vanheel
- Peter Verhoeven
- Rita Verloy
- Chloë Vierin
- Elke Vleminckx
Tegenstanders
- De Kiek De Brier
- Evi Focquaert
- Tom Jespers
- Sofie Lapiere
- Veerle Noppen
- Sarah Remacle
- Kristof Van Roey
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Filip Libin
Met als gevolg,
Goedgekeurd
4. Retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van vastgoedinformatie, attesten, splitsingen via notariële akte en organisatie van een kwaliteitskamer voor de kalenderjaren 2026 -2031
De gemeenteraad keurde het retributiereglement op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, attesten, splitsingen via notariële akte en organisatie van een kwaliteitskamer voor de kalenderjaren 2026 – 2031, goed.
Gemeenteraad,
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 1 september 2025 houdende begrip dagelijks bestuur;
Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 februari 2024 betreffende de retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, attesten en de organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2024 – 2025 – aanpassing;
Overwegende dat het gerechtvaardigd is een billijke financiële tussenkomst te vragen aan alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven. Aan de hand van dit reglement wordt de kost van de administratieve handelingen voor het behandelen van een omgevingsvergunningsaanvraag of de melding van stedenbouwkundige handelingen of het verkavelen van gronden of het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, gedeeltelijk verhaald op de aanvrager of melder of de aanvraag van attesten of splitsingen via notariële akte. Deze procedures vergen diverse administratieve handelingen, afhankelijk van het type aanvraag en de wijze van indiening. Iedere aanvraag brengt een administratieve kost met zich mee. Deze kost is afhankelijk van de complexiteit van het dossier. De aanvragen die meer administratieve handelingen (bvb regularisatievergunningen,… ) en een hogere kost vergen, worden zwaarder belast;
Gelet op het visum nr. 2025/70 d.d. 14 oktober 2025 van de financieel directeur;
Beslist,
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het reglement retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van vastgoedinformatie, attesten, splitsingen via notariële akte en organisatie van een kwaliteitskamer voor de kalenderjaren 2026 -2031 als volgt goed:
Artikel 1 :
Het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 betreffende de retributie op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2024 – 2025 – aanpassing, wordt opgeheven.
Artikel 2: Omschrijving retributie en tarieven
§1. Er wordt voor de kalenderjaren 2026 – 2031 een retributie gevestigd op de aanvragen tot stedenbouwkundig attest, planologisch attest, splitsing via notariële akte, omgevingsvergunning of voor de melding van stedenbouwkundige handelingen en het exploiteren van een IIOA (ingedeelde inrichtingen of activiteiten) in toepassing van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014. De retributie wordt als volgt vastgesteld:
a) Dossiers waarvoor de gemeente de vergunningverlenende overheid is:
1. aanvraag eenvoudige procedure voor: 80 euro;
2. aanvraag gewone procedure voor:
hetzij 160 euro voor de IIOA, hetzij 160 euro per begonnen 300m³ met een minimum van 160 euro voor de stedenbouwkundige handelingen waarbij enkel het hoogste bedrag geldt; Dit bedrag wordt vermeerderd met 1.000 euro per woongelegenheid wanneer er meer dan één woongelegenheid wordt voorzien;
aanvraag tot verkavelen van gronden zonder wegenis: 1.000 euro per bouwlot;
aanvraag tot verkavelen van gronden met wegenis: 1.500 euro per bouwlot;
bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis: 80 euro per lot; Bij het voorzien van een extra bouwlot(en) wordt dit bedrag vermeerderd met 1.000 euro per lot;
bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis: 80 euro per bouwlot; Bij het voorzien van een extra bouwlot(en) wordt dit bedrag vermeerderd met 1.500 euro per lot.
Wanneer de aanvraag onderworpen is aan een milieueffectenrapport(MER), mobiliteitsrapport(MOBER) of veiligheidsrapport wordt de bovenstaande kost vermeerderd met 2.500 euro.
3. melding: 80 euro;
4. aanvraag planologisch attest: 25.000 euro;
7. aanvraag stedenbouwkundig attest: 160 euro;
b) Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse Overheid de vergunningverlenende overheid is:
1. aanvraag eenvoudige procedure: 80 euro;
2. aanvraag gewone procedure:
hetzij 160 euro voor de IIOA, hetzij 160 euro per begonnen 300m³ met een minimum van 160 euro voor de stedenbouwkundige handelingen waarbij enkel het hoogste bedrag geldt; Dit bedrag wordt vermeerderd met 1000 euro per woongelegenheid wanneer er meer dan een woongelegenheid wordt voorzien;
aanvraag tot verkavelen van gronden zonder wegenis: 1.000 euro per bouwlot;
aanvraag tot verkavelen van gronden met wegenis: 1.500 euro per bouwlot;
bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis: 80 euro per lot; Bij het voorzien van een extra bouwlot(en) wordt dit bedrag vermeerderd met 1.000 euro per lot;
bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis: 80 euro per bouwlot; Bij het voorzien van een extra bouwlot(en) wordt dit bedrag vermeerderd met 1.500 euro per lot.
Wanneer de aanvraag onderworpen is aan een milieueffectenrapport(MER), mobiliteitsrapport(MOBER) of veiligheidsrapport wordt de bovenstaande kost vermeerderd met 2500 euro.
§2. Voor de aanvragen vermeld in §1 a) 2. en b) 2. geldt elk deel van een kubieke meter als gehele kubieke meter. De bepaling van het volume wordt berekend vanaf de buitenzijde van de constructiedelen. De bruikbare ondergrondse gedeeltes worden mee in het volume opgenomen, alsook overkappingen. Een gemeenschappelijke muur wordt vanaf het midden van deze muur meegeteld in de berekening. Het volume wordt berekend en bepaald door de dienst Omgeving van de gemeente Kortenberg. Bij discussie omtrent het vastgelegde volume is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om hierin uitsluitsel te brengen.
§3. Er is een bijkomende retributie verschuldigd die overeenkomst met de reële kosten:
voor het publiceren van berichten in dag- of weekbladen, zoals bepaald in o.a. artikel 22 en 61 van het Besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014;
indien hydraulisch advies werd ingewonnen bij Aquafin;
bij de organisatie van een kwaliteitskamer;
voor organisatie van een openbaar onderzoek.
§4. Bij een aanvraag tot het houden van een projectvergadering, zoals bepaald in artikel 8 van het Omgevingsvergunningendecreet is een retributie verschuldigd van 500 euro door de aanvrager van de vergadering.
§5. Bij de toepassing van een administratieve lus zoals bepaald in artikel 13 van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014 is een bijkomende kost verschuldigd van 80 euro.
§6. Voor aanvragen die analoog worden ingediend is een bijkomende kost verschuldigd van 80 euro.
§7. Voor regularisatieaanvragen zonder handhavingsprocedure worden de tarieven, zoals opgenomen in artikel 1 §1, verdubbeld.
§8. Voor regularisatieaanvragen met een handhavingsprocedure(aanmaning) worden de tarieven, zoals opgenomen in artikel 1 §1, verdrievoudigd.
§9. Voor splitsingen via notariële akte wordt een retributie van 100 euro gevestigd.
Artikel 3: Retributie
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienstverlening en bij gebreke hieraan de vergunninghouder of exploitant.
De retributie is verschuldigd op het ogenblik dat de dienstverlening wordt aangevraagd. De factuur wordt verstuurd nadat de dienstverlening is afgerond.
Zijn van retributie vrijgesteld:
- aanvragen en meldingen van openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut
- voor de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) of door de VMSW erkende maatschappijen
- de (aanvragen) en meldingen voor tijdelijke bijkomende woongelegenheden voor burgers wiens woning onbewoonbaar is geworden door onvoorziene omstandigheden t.g.v. de oorlog in Oekraïne.
De retributie is eveneens verschuldigd na aflevering van een negatief stedenbouwkundig attest, negatief planologische attest, splitsing via notariële akte met opmerkingen, weigering van een vergunning of na ‘geen aktename’ van een melding. Indien een aanvraag 30 dagen voor de uiterste beslissingstermijn, zoals vermeld in het omgevingsloket, wordt ingetrokken worden de bovenstaande kosten gehalveerd en aangevuld met de reële kosten (kosten aangetekende zendingen, hydraulische adviezen,…).
Bij het later intrekken van de aanvraag zullen de bovenstaande kosten integraal aangerekend worden.
De retributie dient betaald te worden vóór de vervaldatum vermeld op de factuur. Bij het uitblijven van betaling wordt de retributie ingevorderd overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking voor aanvragen ingediend vanaf 1 januari 2026.
Artikel 5: Toezichthoudende overheid
Dit retributiereglement wordt verzonden aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.