Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

9. Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Gemeenteraadslid)
  • Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
  • Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
  • Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
  • Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
  • Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
  • Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
  • Marinus van Greuningen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
  • Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Maarten Willems (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Ann Van de Casteele

Secretaris: Leen Ceuppens

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

De gemeenteraad keurde het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijk evenementen goed.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Axel Degreef
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Chris Wynants

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Axel Degreef
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Chris Wynants

Totaal aantal voorstanders: 15

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 8

Voorstanders

  • René De Becker
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Walter De Brouwer
  • Axel Degreef
  • Bart Nevens
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof
  • Chris Wynants

Met als gevolg,

Goedgekeurd

Openbare titel besluit:

9. Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurde het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijk evenementen goed.


Gemeenteraad, 


  • Gelet op de nieuwe gemeentewet;

  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur 

  • Gelet op de VLAREM-wetgeving betreffende de geluidsnormen en milieuwetgeving; 

  • Gelet op de wet van 28 december 1983 en zijn KB’s betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht; 

  • Gelet op Art. 9 van de wet 15 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging waardoor het de taak van de gemeenten wordt om vergunningen voor het verstrekken van sterke drank af te leveren; 

  • Gelet op de bestaande wetgeving rond drugs- en alcohol; 

  • Gelet op de wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van voedingsmiddelen en andere producten; 

  • Gelet op de nieuwe algemene bestuurlijke politieverordening goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 mei 2021; 

  • Gelet op het zonaal reglement van brandweerzone Vlaams-Brabant West houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing bij evenementen; 

  • Gelet op het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen van 7 december 2015;

  • Overwegende het wenselijk is een kader te creëren waarbinnen evenementen georganiseerd kunnen worden; 

  • Overwegende het wenselijk is om een grotendeels eenvormig evenementenreglement te ontwikkelen voor de gemeenten Kortenberg en Herent; 

  • Overwegende het overleg met de politie; 

  • Overwegende het wenselijk is tevens de gemeentelijke politieverordeningen van Kortenberg en Herent op elkaar af te stellen;

  • Overwegende de adviezen van de jeugd-, sport- en cultuurraad;

  • Overwegende het antwoord van de gemeente Kortenberg op het advies van de jeugdraad;



Beslist,

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement ‘Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen’ als volgt goed: 

Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen

GR 27 juni 2022

Hoofdstuk 1: Algemene voorwaarden

Artikel 1: Openbare evenementen 

Dit reglement heeft betrekking op alle openbare evenementen georganiseerd op het grondgebied van Gemeente Kortenberg. 

Artikel 2: Definities / terminologie

2.1 Openbaar evenement

Evenement: een evenement is een activiteit voor het publiek toegankelijk, die plaats vindt in openlucht, tent of in zaal, zowel op het openbare plaats als op privéterrein. 

-Openbaar evenement: niet-privé evenement waar iedereen welkom is met of zonder betaling van toegangsgeld of waarvoor promotie gevoerd wordt via gedrukte, digitale of andere kanalen. 

-Privé evenement: evenement dat alleen toegankelijk is na voorafgaande persoonlijke uitnodiging, waarbij er sprake is van een persoonlijke band tussen organisator en aanwezigen en waarbij de organisator over een gastenlijst beschikt 

-Organisator: de publieke of private rechtspersoon of natuurlijke persoon die een evenement organiseert 

-Openbare plaats: de openbare weg met inbegrip van de bermen en voetpaden, de openbare pleinen en terreinen en de niet-openbare terreinen op het ogenblik dat zij voor één of meerdere personen vrij toegankelijk kunnen zijn. 

2.2 Fuif en dansfeest

Feest waar aan de mensen de mogelijkheid gegeven wordt om samen te komen en te dansen en waar een DJ, orkest of muziekgroep zorgt voor de nodige muziek.

2.3 Fuiftoezichter

Lid van de organisatie die zich op vrijwillige basis aan de toegang en in de onmiddellijke omgeving van de feestzaal bevindt en die verhoogd toezicht doet op basis van sociale controle om zo overlast tot een minimum te herleiden. Met onmiddellijke omgeving wordt bedoeld: 

-een straal van 50 meter gerekend vanaf de ingang van de feestzaal 

-in geval de inrichting gelegen is binnen een afgebakende private plaats wordt een straal van 50 meter gerekend vanaf de twee meest gebruikte ingangen op de grens tussen het privaat- en het openbare plaats. 

2.4 Inplantingsplan

Het inplantingsplan bevat minimaal volgende items:

-plan op schaal 1/50

-een legende

-opstellingen (tenten, podia…)

-evacuatiewegen en nooduitgangen

-hulpposten indien aanwezig

-nutsaansluitingen ( gas(flessen opslag), water, elektriciteit)

-blusmiddelen

-eventueel bijzondere risico’s ( vuurwerk, drukpatronen, andere..)

2.5Grondplan

Het grondplan bevat minimaal volgende zaken:

-plan op schaal 1/200

-een legende

-omliggende straten, eventuele parkings, busstelplaatsen

-hydranten

-afgesloten straten of straten met éénrichtingsverkeer

2.6 Sterke drank

Alle alcoholische dranken die meer dan 1,2 procent gedistilleerde alcohol bevatten en alle niet-gedistilleerde, met een alcoholpercentage van meer dan 22% volOok alcoholpops en alle dranken waarin sterke drank vermengd wordt horen hierbij’ 

2.7. Brandweerinformatieblad 

Een aanvraag tot brandpreventieverslag/advies voor evenementen dient altijd vergezeld te zijn van het brandweerinformatieblad. Een sjabloon is te vinden op de gemeentelijke website.

Hoofdstuk 2: soort evenementen 

Artikel 3: Indoor evenement

3.1 Fuiven, dansfeesten en optredens

waarbij elektronisch versterkte muziek wordt geproduceerd of waarbij gebruik gemaakt wordt van andere geluid voortbrengende toestellen. 

3.1.1 Extra activiteiten van jeugdhuizen

Activiteiten, georganiseerd door en in het jeugdhuis, waarbij sprake is van: toegangsgeld, optreden, gast DJ of verhuur aan derden 

3.1.2 Kleine fuif, dansfeest of optreden 

Waar op geen enkel moment meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig zijn. 

3.1.3 Grote fuif, dansfeest of optreden

Waar op bepaalde momenten meer dan 500 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.

3.2 Andere indoor evenementen waar meer dan 500 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn

Artikel 4: Openlucht evenement

Evenement dat doorgaat in open lucht of tent en dat wordt onderverdeeld in volgende categorieën: 

4.1 Klein - minder dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig

Evenement waar op geen enkel moment meer dan 1000 personen gelijktijdig aanwezig zijn.

4.2 Middelgroot – meer dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig

Evenement waar op bepaalde momenten meer dan 1000 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.

4.3 Groot – meer dan 3000 bezoekers gelijktijdig aanwezig 

Evenement waar op bepaalde momenten meer dan 3000 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.

Artikel 5: Vuurwerk, kampvuren en kerstboomverbrandingen

Artikel 6: Circussen

Artikel 7: Garageverkoop en rommelmarkt

Artikel 8: Wielerwedstrijden 

Hoofdstuk 3: Melding/aanvragen van het evenement 

De administratieve procedure met betrekking tot de meldingen en aanvragen van evenementen wordt in de hierna volgende artikelen beschreven. 

Artikel 9: Aanvraagtermijn indoor evenementen 

Een aanvraag via het evenementenloket op de gemeentelijke website is verplicht. 

Aanvraag minimaal 6 weken voorafgaand aan het evenement voor:

3.1 – Fuiven, dansfeesten en optredens

3.2 – Indoorevenementen waar meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig zijn

Artikel 10: Aanvraagtermijn openlucht evenementen

Zonder toelating van de burgemeester is het verboden om in openlucht evenementen te organiseren. De organisator moet binnen de hieronder bepaalde termijn toelating vragen via het evenementenloket op de gemeentelijke website. 

Minimaal 6 weken op voorhand voor:

-4.1: Klein evenement (-1000 bezoekers)

-4.2: Middelgroot evenement (+1000 bezoekers)

-5: Vuurwerk

-6: Circus

-7: Garageverkoop en rommelmarkt

-

Minimaal 14 weken op voorhand voor: 

-4.3: Groot openlucht evenement (+3000 bezoekers)

Minimaal 14 weken op voorhand voor:

-8: Wielerwedstrijden

Hoofdstuk 4: basisvoorwaarden per soort evenement 

Ieder soort evenement bepaald in hoofdstuk 2 moet verplicht voldoen aan een aantal basisvoorwaarden. Na advies van verschillende diensten is De Burgemeester bevoegd om extra voorwaarden op te leggen. Deze extra voorwaarden worden bepaald in hoofdstuk 5 – bijkomende voorwaarden.

Artikel 11: Indoor evenement 

3.1 Fuiven, dansfeesten en optredens 

3.1.1 extra activiteiten van jeugdhuizen

-Voldoen aan bestaande regel- en wetgeving rond

oGeluidsnormen en milieuwetgeving

oAlcohol, drugs en roken

-Maximaal toegestane capaciteit van de zaal mag nooit overtreden worden

-Verkoop en aanbieden van sterke dranken alleen toegalaten na goedkeuring door Burgemeester. 

-Naleven van de voorschriften bepaald in het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone West 

3.1.2 Kleine fuif, dansfeesten of optreden (- 500 personen gelijktijdig aanwezig

-Basisvoorwaarden 3.1.1

-Beschikken over een veiligheidsverantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is, verantwoordelijk is voor de coördinatie van fuiftoezichters en als aanspreekpunt van de politie

-Tijdens het evenement is steeds een EHBO-koffer en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO aanwezig

-De organisatie is in het bezit van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid

-Bewijs aangifte Unisono

-Voor jeugdfuiven:

oalle drank schenken in niet breekbare bekers. 

osensibiliseren rond gebruik alcohol

ogebruik maken van een systeem om de wetgeving rond alcoholverkoop aan -16 en -18 jarigen af te dwingen. 

3.1.3 Grote fuif, dansfeesten of optreden (+ 500 personen gelijktijdig aanwezig)

-basisvoorwaarden 3.1.2 

-deelname aan vooroverleg, met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, de dienst evenementen en politie

-beschikken over professionele veiligheidsmensen van een erkende bewakingsdienst of mits toelating van de burgemeester een volwaardig alternatief met vrijwilligers.

-Beschikken over een professionele EHBO-hulppost 

-Tijdig bezorgen van het veiligheidsplan aan het evenementenloket

3.2 Andere indoor evenementen waar meer dan 500 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn

-Maximaal toegestane capaciteit van de zaal mag nooit overtreden worden

-Verkoop van sterke dranken is alleen toegestaan na goedkeuring door de burgemeester

-Tijdig een inplantingsplan bezorgen van de zaal bezorgen aan het evenementenloket

Artikel 12: Openlucht evenement

4.1 Klein - minder dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig

-Voldoen aan de bestaande regel- en wetgeving rond 

oGeluidsnormen en milieuwetgeving

oAlcohol, drugs en roken

-Einduur elektronische versterkte muziek met een maximaal geluidsniveau van 85db(A)LAeq, 15 min. 

o22u op een dag voorafgaand aan een weekdag

o24u op een dag voorafgaand aan een weekenddag of feestdag 

-Verkoop en aanbieden van sterke dranken is alleen toegestaan na goedkeuring door de burgemeester

-Aangifte Unisono in orde brengen

-Naleven van de voorschriften bepaald in het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone west

-Communicatie naar de omwonenden minstens 5 dagen voor de start van de activiteit

oProgramma van de activiteit

oEinduur muziek – en einduur activiteit 

oIndien van toepassing de inhoud van het Politiebesluit mbt inname openbare ruimte

oContactgegevens verantwoordelijke organisatie

-Site en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen

-Indien gebruik van signalisatie moet deze binnen de 24u na het evenement verwijderd worden

oBij de bevestiging mag er geen schade gebracht worden aan bomen, palen of ander materiaal

-Beschikken over een verantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is en als aanspreekpunt voor de politie fungeert

-Tijdens het evenement is er een EHBO-koffer aanwezig en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO

-Voorzien van een inplantings – en grondplan 

-Indien het outdoor evenement ook een fuif, bal, festival of optreden is, gelden ook de voorwaarden beschreven in Artikel 11, § 3.1

-Voor evenementen met signalisatie op het openbaar domein

oindienen van volgende documenten: plan van het parcours

osignalisatie dient binnen 24 uur na het evenement verwijderd te zijn

owaarborg bepijling € 200,00

ostart- en aankomstplaats of centrale locatie en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen

oindien het een mountainbiketocht betreft die gebruik maakt van de gemeentelijke mountainbikeroute dient steeds met de rijrichting mee gereden te worden

4.2 Middelgroot – meer dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig

-Voorwaarden van 4.1(klein evenement – minder dan 1000 bezoekers)

-Deelname aan vooroverleg met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, dienst evenementen en politie

-Beschikken over professionele EHBO-hulppost

4.3 Groot – meer dan 3000 bezoekers gelijktijdig aanwezig 

-Voorwaarden 4.1 en 4.2

-Advies op maat door Brandweerzone is noodzakelijk

Artikel 13: vuurwerk, kampvuren en kerstboomverbrandingen

-Verplicht naleven van alle bepalingen opgenomen in het zonaal evenementenreglement

-Indien het gaat om een openbaar evenement moeten de organisatoren van dit type evenement ook voldoen aan de basisvoorwaarden bepaald in artikel 12 (openlucht evenement)

Artikel 14: circussen

-Naleven van de basisvoorwaarden bepaald in artikel 12 (openluchtevenement)

-Voldoen aan de wetgeving rond dierenwelzijn

-Indien dieren meereizen moeten bij toepassing van de omzendbrief van de federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu betreffende het houden van dieren in circussen en rondreizende tentoonstellingen voor het plaats vinden van de activiteit volgende documenten worden gevoegd: 

een kopie van het contract met de erkende dierenarts 

een kopie van het meldingsformulier voor de dieren die niet voorkomen op de lijst A 

een afschrift van de combinatiepolis 

een technische beschrijving van de installaties (verblijven van dieren, tenten, …)

-Indienen van volgende documenten voor het plaats vinden van de activiteit 

Ondernemingsnummer

o inrichtingsplan met aandacht voor veiligheid (evacuatie, toegang hulpdiensten…)

recent gunstig keuringsattest elektriciteit

bewijs van afsluiting van een geldige brandverzekering, verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en verzekering objectieve aansprakelijkheid

Artikel 15: garageverkoop en rommelmarkten

Afhankelijk van de grootte van het evenement, de locatie en het aantal deelnemers zijn de voorwaarden voor indoor en/of openluchtevenementen van toepassing. 

Bijkomend:

oNiet-verkocht materiaal moet verwijderd wordenMateriaal dat niet verwijderd werd, zal als sluikstort aanzien worden.

oDe organisatie moet een inschrijvingslijst van deelnemende verkopers bezorgen.

oMarktopstelling bezorgen met aanduiding van:

§Standen (verkopers, eet- en/of drankstanden)

§Eventueel EHBO

§Alle relevante info

Artikel 16: Wielerwedstrijden

De administratie van het gemeentebestuur gaat na of er een politiebesluit nodig is. Afhankelijk daarvan zijn er andere voorwaarden van toepassing. 

Organisatie is conform de richtlijnen en vorm zoals vastgelegd in het Koninklijk besluit tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.

-op openbare domein zonder dat daarvoor een politiebesluit nodig is

osignalisatie dient binnen 24 uur na het evenement verwijderd te zijn

owaarborg bepijling € 200,00

ostart- en aankomstplaats of centrale locatie en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen

oindien het een mountainbiketocht betreft die gebruik maakt van de gemeentelijke mountainbikeroute dient steeds met de rijrichting mee gereden te worden

otijdens het evenement is steeds een EHBO-koffer en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO aanwezig

overkoop of aanbieden van sterke dranken is alleen toegelaten na goedkeuring door het college

ode organisator dient rekening te houden met het convenant van de Prins wanneer van toepassing

oaanvraag dient conform de bepalingen in de brandweerrichtlijnen te zijn

oindienen van volgende documenten minimaal 1 maand voor het plaats vinden van de activiteit:

§plan van het parcours

-op openbare plaats waarbij het gebruik van openbare plaats geregeld dient te worden door een politiebesluit

obasisvoorwaarden van 4.1

ocommunicatie naar omwonenden in verband met de inhoud van het politiebesluit , met uitzondering van parkeerverbod 

Hoofdstuk 5: bijkomende voorwaarden

Voor alle evenementen, kan de burgemeester, eventueel na advies of risicoanalyse door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer en een veiligheidsdienst bijkomende voorwaarden opleggen (onderstaande opsomming is niet limitatief):

-3.1.1: extra activiteiten van jeugdhuizen

obeschikken over een veiligheidsverantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is, verantwoordelijk is voor de coördinatie van fuiftoezichters en als aanspreekpunt voor de politie fungeert

otijdens het evenement zijn steeds 2 fuiftoezichters actief in de onmiddellijke omgeving van de zaal

oalle drank schenken in herbruikbare bekers

3.1.2: kleine fuif, dansfeesten of optreden 

odeelname aan vooroverleg, met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer en de politie

obijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten

-3.1.3: grote fuif, dansfeesten of optreden 

obijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten

Artikel 17: Openlucht evenementen

obijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten

oindien het parcours geheel of gedeeltelijk loopt over een gewestweg is toelating van de wegbeheerder vereist

oindien het parcours geheel of gedeeltelijk loopt door een domein beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos is een machtiging of toelating door het Agentschap Natuur en Bos vereist

Voor alle evenementen kan door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer of een veiligheidsdienst een startvergadering en/of evaluatievergadering met organisator worden belegd.

Hoofdstuk 6: Bepalingen betreffende verkoop en aanbieden van alcoholische dranken 

oHet college kan, onder bepaalde voorwaarden, en eventueel na advies of risicoanalyse door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer, toestemming geven tot de verkoop of het aanbieden van sterke dranken.

oDe burgemeester kan het politiereglement aangaande het tijdelijk en plaatselijk verbod op de verkoop en het gebruik van alcoholische dranken in de omgeving van risicodragende evenementen instellen. 

oDe burgemeester kan het politiereglement aangaande het tijdelijk verbod op de verkoop van alcoholische dranken naar aanleiding van risicodragende evenementen instellen. 

Hoofdstuk 7: Afwijkingen betreffende de geluidsnormen 

Voor alle evenementenkan het college van burgemeester en schepenen volgende afwijkingen op de basisvoorwaarden toestaan:

-Indoor evenementen

Het college kan toestemming geven tot afwijking van de standaard geluidsnormen. Het maximaal toegestane geluidsniveau mag nooit meer bedragen dan 95dB(A)LAeq.15 min. En steeds dienen volgende maatregelen genomen te worden:

oHet geluidsvolume wordt gedurende het volledige evenement gemeten te worden met een reglementair meettoestel

oHet gemeten geluidsvolume is permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient

-Openlucht evenementen

Het college kan in zeer uitzonderlijke omstandigheden toestemming geven tot afwijking van de standaard geluidsnormen. De uitzondering kan toegestaan worden tot 85dB(A), 95dB(A) en in uitzonderlijke situaties gedurende 1u tot maximum 100 dB(A). 

Steeds dienen volgende maatregelen genomen te worden:

oHet geluidsvolume dient gedurende het volledige evenement gemeten te worden met een reglementair meettoestel. 

oHet gemeten geluidsvolume is permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient.

Hoofdstuk 8: Afwijkingen betreffende de einduren voor openlucht evenementen 

Voor alle evenementen kan het college van burgemeester en schepenen volgende afwijkingen op de basisvoorwaarden toestaan:

Het college kan in zeer uitzonderlijke omstandigheden toestemming geven tot afwijking van de standaard einduren en dit tot max. 3u. 

Hoofdstuk 9: andere afwijkingen ten opzichte van de basisvoorwaarden van dit reglement 

Het afsteken van feestvuurwerk zoals vermeld in categorie B 3.3 in artikel 3 kan zonder toelating op oudejaarsnacht tussen 31 december 23u45 en 1 januari 0u45 onder volgende voorwaarden:

-het afsteken gebeurt op minimaal 100m van elke bebouwing

-afsteken gebeurt op privé domein

-de veiligheidsvoorschriften zoals vermeld op de gemeentelijke website worden strikt nageleefd

Hoofdstuk 10: Slot- en opheffingsbepalingen

Artikel 18

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2022. 

Het reglement ‘Organisatie van openbaar toegankelijke evenementen’ van 7 december 2015 wordt opgeheven.