Uittreksel van Gemeenteraad Kortenberg , zitting van 27 juni 2022, 18:00
Datum publicatie: 30 juni 2022
Openbare behandeling van agendapunt
9. Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
- Marinus van Greuningen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Ann Van de Casteele
Secretaris: Leen Ceuppens
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijk evenementen goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Totaal aantal voorstanders: 15
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 8
Voorstanders
- René De Becker
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Bart Nevens
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
- Chris Wynants
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
9. Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijk evenementen goed.
Gemeenteraad,
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur
Gelet op de VLAREM-wetgeving betreffende de geluidsnormen en milieuwetgeving;
Gelet op de wet van 28 december 1983 en zijn KB’s betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht;
Gelet op Art. 9 van de wet 15 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging waardoor het de taak van de gemeenten wordt om vergunningen voor het verstrekken van sterke drank af te leveren;
Gelet op de bestaande wetgeving rond drugs- en alcohol;
Gelet op de wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van voedingsmiddelen en andere producten;
Gelet op de nieuwe algemene bestuurlijke politieverordening goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 mei 2021;
Gelet op het zonaal reglement van brandweerzone Vlaams-Brabant West houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing bij evenementen;
Gelet op het reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen van 7 december 2015;
Overwegende het wenselijk is een kader te creëren waarbinnen evenementen georganiseerd kunnen worden;
Overwegende het wenselijk is om een grotendeels eenvormig evenementenreglement te ontwikkelen voor de gemeenten Kortenberg en Herent;
Overwegende het overleg met de politie;
Overwegende het wenselijk is tevens de gemeentelijke politieverordeningen van Kortenberg en Herent op elkaar af te stellen;
Overwegende de adviezen van de jeugd-, sport- en cultuurraad;
Overwegende het antwoord van de gemeente Kortenberg op het advies van de jeugdraad;
Beslist,
De gemeenteraad keurt het reglement ‘Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen’ als volgt goed:
Reglement voor de organisatie van openbaar toegankelijke evenementen
GR 27 juni 2022
Hoofdstuk 1: Algemene voorwaarden
Artikel 1: Openbare evenementen
Dit reglement heeft betrekking op alle openbare evenementen georganiseerd op het grondgebied van Gemeente Kortenberg.
Artikel 2: Definities / terminologie
2.1 Openbaar evenement
Evenement: een evenement is een activiteit voor het publiek toegankelijk, die plaats vindt in openlucht, tent of in zaal, zowel op het openbare plaats als op privéterrein.
-Openbaar evenement: niet-privé evenement waar iedereen welkom is met of zonder betaling van toegangsgeld of waarvoor promotie gevoerd wordt via gedrukte, digitale of andere kanalen.
-Privé evenement: evenement dat alleen toegankelijk is na voorafgaande persoonlijke uitnodiging, waarbij er sprake is van een persoonlijke band tussen organisator en aanwezigen en waarbij de organisator over een gastenlijst beschikt
-Organisator: de publieke of private rechtspersoon of natuurlijke persoon die een evenement organiseert
-Openbare plaats: de openbare weg met inbegrip van de bermen en voetpaden, de openbare pleinen en terreinen en de niet-openbare terreinen op het ogenblik dat zij voor één of meerdere personen vrij toegankelijk kunnen zijn.
2.2 Fuif en dansfeest
Feest waar aan de mensen de mogelijkheid gegeven wordt om samen te komen en te dansen en waar een DJ, orkest of muziekgroep zorgt voor de nodige muziek.
2.3 Fuiftoezichter
Lid van de organisatie die zich op vrijwillige basis aan de toegang en in de onmiddellijke omgeving van de feestzaal bevindt en die verhoogd toezicht doet op basis van sociale controle om zo overlast tot een minimum te herleiden. Met onmiddellijke omgeving wordt bedoeld:
-een straal van 50 meter gerekend vanaf de ingang van de feestzaal
-in geval de inrichting gelegen is binnen een afgebakende private plaats wordt een straal van 50 meter gerekend vanaf de twee meest gebruikte ingangen op de grens tussen het privaat- en het openbare plaats.
2.4 Inplantingsplan
Het inplantingsplan bevat minimaal volgende items:
-plan op schaal 1/50
-een legende
-opstellingen (tenten, podia…)
-evacuatiewegen en nooduitgangen
-hulpposten indien aanwezig
-nutsaansluitingen ( gas(flessen opslag), water, elektriciteit)
-blusmiddelen
-eventueel bijzondere risico’s ( vuurwerk, drukpatronen, andere..)
2.5Grondplan
Het grondplan bevat minimaal volgende zaken:
-plan op schaal 1/200
-een legende
-omliggende straten, eventuele parkings, busstelplaatsen
-hydranten
-afgesloten straten of straten met éénrichtingsverkeer
2.6 Sterke drank
Alle alcoholische dranken die meer dan 1,2 procent gedistilleerde alcohol bevatten en alle niet-gedistilleerde, met een alcoholpercentage van meer dan 22% vol. Ook alcoholpops en alle dranken waarin sterke drank vermengd wordt horen hierbij’
2.7. Brandweerinformatieblad
Een aanvraag tot brandpreventieverslag/advies voor evenementen dient altijd vergezeld te zijn van het brandweerinformatieblad. Een sjabloon is te vinden op de gemeentelijke website.
Hoofdstuk 2: soort evenementen
Artikel 3: Indoor evenement
3.1 Fuiven, dansfeesten en optredens
waarbij elektronisch versterkte muziek wordt geproduceerd of waarbij gebruik gemaakt wordt van andere geluid voortbrengende toestellen.
3.1.1 Extra activiteiten van jeugdhuizen
Activiteiten, georganiseerd door en in het jeugdhuis, waarbij sprake is van: toegangsgeld, optreden, gast DJ of verhuur aan derden
3.1.2 Kleine fuif, dansfeest of optreden
Waar op geen enkel moment meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig zijn.
3.1.3 Grote fuif, dansfeest of optreden
Waar op bepaalde momenten meer dan 500 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.
3.2 Andere indoor evenementen waar meer dan 500 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn
Artikel 4: Openlucht evenement
Evenement dat doorgaat in open lucht of tent en dat wordt onderverdeeld in volgende categorieën:
4.1 Klein - minder dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Evenement waar op geen enkel moment meer dan 1000 personen gelijktijdig aanwezig zijn.
4.2 Middelgroot – meer dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Evenement waar op bepaalde momenten meer dan 1000 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.
4.3 Groot – meer dan 3000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
Evenement waar op bepaalde momenten meer dan 3000 personen gelijktijdig kunnen aanwezig zijn.
Artikel 5: Vuurwerk, kampvuren en kerstboomverbrandingen
Artikel 6: Circussen
Artikel 7: Garageverkoop en rommelmarkt
Artikel 8: Wielerwedstrijden
Hoofdstuk 3: Melding/aanvragen van het evenement
De administratieve procedure met betrekking tot de meldingen en aanvragen van evenementen wordt in de hierna volgende artikelen beschreven.
Artikel 9: Aanvraagtermijn indoor evenementen
Een aanvraag via het evenementenloket op de gemeentelijke website is verplicht.
Aanvraag minimaal 6 weken voorafgaand aan het evenement voor:
3.1 – Fuiven, dansfeesten en optredens
3.2 – Indoorevenementen waar meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig zijn
Artikel 10: Aanvraagtermijn openlucht evenementen
Zonder toelating van de burgemeester is het verboden om in openlucht evenementen te organiseren. De organisator moet binnen de hieronder bepaalde termijn toelating vragen via het evenementenloket op de gemeentelijke website.
Minimaal 6 weken op voorhand voor:
-4.1: Klein evenement (-1000 bezoekers)
-4.2: Middelgroot evenement (+1000 bezoekers)
-5: Vuurwerk
-6: Circus
-7: Garageverkoop en rommelmarkt
-
Minimaal 14 weken op voorhand voor:
-4.3: Groot openlucht evenement (+3000 bezoekers)
Minimaal 14 weken op voorhand voor:
-8: Wielerwedstrijden
Hoofdstuk 4: basisvoorwaarden per soort evenement
Ieder soort evenement bepaald in hoofdstuk 2 moet verplicht voldoen aan een aantal basisvoorwaarden. Na advies van verschillende diensten is De Burgemeester bevoegd om extra voorwaarden op te leggen. Deze extra voorwaarden worden bepaald in hoofdstuk 5 – bijkomende voorwaarden.
Artikel 11: Indoor evenement
3.1 Fuiven, dansfeesten en optredens
3.1.1 extra activiteiten van jeugdhuizen
-Voldoen aan bestaande regel- en wetgeving rond
oGeluidsnormen en milieuwetgeving
oAlcohol, drugs en roken
-Maximaal toegestane capaciteit van de zaal mag nooit overtreden worden
-Verkoop en aanbieden van sterke dranken alleen toegalaten na goedkeuring door Burgemeester.
-Naleven van de voorschriften bepaald in het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone West
3.1.2 Kleine fuif, dansfeesten of optreden (- 500 personen gelijktijdig aanwezig)
-Basisvoorwaarden 3.1.1
-Beschikken over een veiligheidsverantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is, verantwoordelijk is voor de coördinatie van fuiftoezichters en als aanspreekpunt van de politie
-Tijdens het evenement is steeds een EHBO-koffer en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO aanwezig
-De organisatie is in het bezit van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
-Bewijs aangifte Unisono
-Voor jeugdfuiven:
oalle drank schenken in niet breekbare bekers.
osensibiliseren rond gebruik alcohol
ogebruik maken van een systeem om de wetgeving rond alcoholverkoop aan -16 en -18 jarigen af te dwingen.
3.1.3 Grote fuif, dansfeesten of optreden (+ 500 personen gelijktijdig aanwezig)
-basisvoorwaarden 3.1.2
-deelname aan vooroverleg, met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, de dienst evenementen en politie
-beschikken over professionele veiligheidsmensen van een erkende bewakingsdienst of mits toelating van de burgemeester een volwaardig alternatief met vrijwilligers.
-Beschikken over een professionele EHBO-hulppost
-Tijdig bezorgen van het veiligheidsplan aan het evenementenloket
3.2 Andere indoor evenementen waar meer dan 500 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn
-Maximaal toegestane capaciteit van de zaal mag nooit overtreden worden
-Verkoop van sterke dranken is alleen toegestaan na goedkeuring door de burgemeester
-Tijdig een inplantingsplan bezorgen van de zaal bezorgen aan het evenementenloket
Artikel 12: Openlucht evenement
4.1 Klein - minder dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
-Voldoen aan de bestaande regel- en wetgeving rond
oGeluidsnormen en milieuwetgeving
oAlcohol, drugs en roken
-Einduur elektronische versterkte muziek met een maximaal geluidsniveau van 85db(A)LAeq, 15 min.
o22u op een dag voorafgaand aan een weekdag
o24u op een dag voorafgaand aan een weekenddag of feestdag
-Verkoop en aanbieden van sterke dranken is alleen toegestaan na goedkeuring door de burgemeester
-Aangifte Unisono in orde brengen
-Naleven van de voorschriften bepaald in het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone west
-Communicatie naar de omwonenden minstens 5 dagen voor de start van de activiteit
oProgramma van de activiteit
oEinduur muziek – en einduur activiteit
oIndien van toepassing de inhoud van het Politiebesluit mbt inname openbare ruimte
oContactgegevens verantwoordelijke organisatie
-Site en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen
-Indien gebruik van signalisatie moet deze binnen de 24u na het evenement verwijderd worden
oBij de bevestiging mag er geen schade gebracht worden aan bomen, palen of ander materiaal
-Beschikken over een verantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is en als aanspreekpunt voor de politie fungeert
-Tijdens het evenement is er een EHBO-koffer aanwezig en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO
-Voorzien van een inplantings – en grondplan
-Indien het outdoor evenement ook een fuif, bal, festival of optreden is, gelden ook de voorwaarden beschreven in Artikel 11, § 3.1
-Voor evenementen met signalisatie op het openbaar domein
oindienen van volgende documenten: plan van het parcours
osignalisatie dient binnen 24 uur na het evenement verwijderd te zijn
owaarborg bepijling € 200,00
ostart- en aankomstplaats of centrale locatie en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen
oindien het een mountainbiketocht betreft die gebruik maakt van de gemeentelijke mountainbikeroute dient steeds met de rijrichting mee gereden te worden
4.2 Middelgroot – meer dan 1000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
-Voorwaarden van 4.1(klein evenement – minder dan 1000 bezoekers)
-Deelname aan vooroverleg met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, dienst evenementen en politie
-Beschikken over professionele EHBO-hulppost
4.3 Groot – meer dan 3000 bezoekers gelijktijdig aanwezig
-Voorwaarden 4.1 en 4.2
-Advies op maat door Brandweerzone is noodzakelijk
Artikel 13: vuurwerk, kampvuren en kerstboomverbrandingen
-Verplicht naleven van alle bepalingen opgenomen in het zonaal evenementenreglement
-Indien het gaat om een openbaar evenement moeten de organisatoren van dit type evenement ook voldoen aan de basisvoorwaarden bepaald in artikel 12 (openlucht evenement)
Artikel 14: circussen
-Naleven van de basisvoorwaarden bepaald in artikel 12 (openluchtevenement)
-Voldoen aan de wetgeving rond dierenwelzijn
-Indien dieren meereizen moeten bij toepassing van de omzendbrief van de federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu betreffende het houden van dieren in circussen en rondreizende tentoonstellingen voor het plaats vinden van de activiteit volgende documenten worden gevoegd:
o een kopie van het contract met de erkende dierenarts
o een kopie van het meldingsformulier voor de dieren die niet voorkomen op de lijst A
o een afschrift van de combinatiepolis
o een technische beschrijving van de installaties (verblijven van dieren, tenten, …)
-Indienen van volgende documenten voor het plaats vinden van de activiteit
o Ondernemingsnummer
o inrichtingsplan met aandacht voor veiligheid (evacuatie, toegang hulpdiensten…)
o recent gunstig keuringsattest elektriciteit
o bewijs van afsluiting van een geldige brandverzekering, verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en verzekering objectieve aansprakelijkheid
Artikel 15: garageverkoop en rommelmarkten
Afhankelijk van de grootte van het evenement, de locatie en het aantal deelnemers zijn de voorwaarden voor indoor en/of openluchtevenementen van toepassing.
Bijkomend:
oNiet-verkocht materiaal moet verwijderd worden. Materiaal dat niet verwijderd werd, zal als sluikstort aanzien worden.
oDe organisatie moet een inschrijvingslijst van deelnemende verkopers bezorgen.
oMarktopstelling bezorgen met aanduiding van:
§Standen (verkopers, eet- en/of drankstanden)
§Eventueel EHBO
§Alle relevante info
Artikel 16: Wielerwedstrijden
De administratie van het gemeentebestuur gaat na of er een politiebesluit nodig is. Afhankelijk daarvan zijn er andere voorwaarden van toepassing.
Organisatie is conform de richtlijnen en vorm zoals vastgelegd in het Koninklijk besluit tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
-op openbare domein zonder dat daarvoor een politiebesluit nodig is
osignalisatie dient binnen 24 uur na het evenement verwijderd te zijn
owaarborg bepijling € 200,00
ostart- en aankomstplaats of centrale locatie en onmiddellijke omgeving opruimen, reinigen en in zijn oorspronkelijke staat herstellen
oindien het een mountainbiketocht betreft die gebruik maakt van de gemeentelijke mountainbikeroute dient steeds met de rijrichting mee gereden te worden
otijdens het evenement is steeds een EHBO-koffer en een medewerker met voldoende kennis en ervaring op vlak van EHBO aanwezig
overkoop of aanbieden van sterke dranken is alleen toegelaten na goedkeuring door het college
ode organisator dient rekening te houden met het convenant van de Prins wanneer van toepassing
oaanvraag dient conform de bepalingen in de brandweerrichtlijnen te zijn
oindienen van volgende documenten minimaal 1 maand voor het plaats vinden van de activiteit:
§plan van het parcours
-op openbare plaats waarbij het gebruik van openbare plaats geregeld dient te worden door een politiebesluit
obasisvoorwaarden van 4.1
ocommunicatie naar omwonenden in verband met de inhoud van het politiebesluit , met uitzondering van parkeerverbod
Hoofdstuk 5: bijkomende voorwaarden
Voor alle evenementen, kan de burgemeester, eventueel na advies of risicoanalyse door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer en een veiligheidsdienst bijkomende voorwaarden opleggen (onderstaande opsomming is niet limitatief):
-3.1.1: extra activiteiten van jeugdhuizen
obeschikken over een veiligheidsverantwoordelijke die het ganse evenement aanwezig is, verantwoordelijk is voor de coördinatie van fuiftoezichters en als aanspreekpunt voor de politie fungeert
otijdens het evenement zijn steeds 2 fuiftoezichters actief in de onmiddellijke omgeving van de zaal
oalle drank schenken in herbruikbare bekers
3.1.2: kleine fuif, dansfeesten of optreden
odeelname aan vooroverleg, met risicoanalyse, en evaluatievergadering tussen organisator, de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer en de politie
obijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten
-3.1.3: grote fuif, dansfeesten of optreden
obijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten
Artikel 17: Openlucht evenementen
obijzondere verkeersmaatregelen via politieverordening in functie van de veiligheid en mobiliteit van bezoekers en passanten
oindien het parcours geheel of gedeeltelijk loopt over een gewestweg is toelating van de wegbeheerder vereist
oindien het parcours geheel of gedeeltelijk loopt door een domein beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos is een machtiging of toelating door het Agentschap Natuur en Bos vereist
Voor alle evenementen kan door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer of een veiligheidsdienst een startvergadering en/of evaluatievergadering met organisator worden belegd.
Hoofdstuk 6: Bepalingen betreffende verkoop en aanbieden van alcoholische dranken
oHet college kan, onder bepaalde voorwaarden, en eventueel na advies of risicoanalyse door de gemeentelijke administratie voor evenementenbeheer, toestemming geven tot de verkoop of het aanbieden van sterke dranken.
oDe burgemeester kan het politiereglement aangaande het tijdelijk en plaatselijk verbod op de verkoop en het gebruik van alcoholische dranken in de omgeving van risicodragende evenementen instellen.
oDe burgemeester kan het politiereglement aangaande het tijdelijk verbod op de verkoop van alcoholische dranken naar aanleiding van risicodragende evenementen instellen.
Hoofdstuk 7: Afwijkingen betreffende de geluidsnormen
Voor alle evenementenkan het college van burgemeester en schepenen volgende afwijkingen op de basisvoorwaarden toestaan:
-Indoor evenementen
Het college kan toestemming geven tot afwijking van de standaard geluidsnormen. Het maximaal toegestane geluidsniveau mag nooit meer bedragen dan 95dB(A)LAeq.15 min. En steeds dienen volgende maatregelen genomen te worden:
oHet geluidsvolume wordt gedurende het volledige evenement gemeten te worden met een reglementair meettoestel
oHet gemeten geluidsvolume is permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient
-Openlucht evenementen
Het college kan in zeer uitzonderlijke omstandigheden toestemming geven tot afwijking van de standaard geluidsnormen. De uitzondering kan toegestaan worden tot 85dB(A), 95dB(A) en in uitzonderlijke situaties gedurende 1u tot maximum 100 dB(A).
Steeds dienen volgende maatregelen genomen te worden:
oHet geluidsvolume dient gedurende het volledige evenement gemeten te worden met een reglementair meettoestel.
oHet gemeten geluidsvolume is permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient.
Hoofdstuk 8: Afwijkingen betreffende de einduren voor openlucht evenementen
Voor alle evenementen kan het college van burgemeester en schepenen volgende afwijkingen op de basisvoorwaarden toestaan:
Het college kan in zeer uitzonderlijke omstandigheden toestemming geven tot afwijking van de standaard einduren en dit tot max. 3u.
Hoofdstuk 9: andere afwijkingen ten opzichte van de basisvoorwaarden van dit reglement
Het afsteken van feestvuurwerk zoals vermeld in categorie B 3.3 in artikel 3 kan zonder toelating op oudejaarsnacht tussen 31 december 23u45 en 1 januari 0u45 onder volgende voorwaarden:
-het afsteken gebeurt op minimaal 100m van elke bebouwing
-afsteken gebeurt op privé domein
-de veiligheidsvoorschriften zoals vermeld op de gemeentelijke website worden strikt nageleefd
Hoofdstuk 10: Slot- en opheffingsbepalingen
Artikel 18
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2022.
Het reglement ‘Organisatie van openbaar toegankelijke evenementen’ van 7 december 2015 wordt opgeheven.