Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
12. 12. Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024065130 Verkaveling Ter Gessel fase 2 - goedkeuring tracé en uitrusting wegenis en rooilijnplan (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Jelke Segers (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde het tracé, het rooilijnplan, de plannen, het typedwarsprofiel en de uitrusting der wegen van het woonproject Ter Gessel fase 2, voor het verkavelen van een grond ter creatie van 22 bouwloten met de aanleg van nieuwe wegenis en aanhorigheden, het gedeeltelijk verleggen van voetweg nr.30 en het ontbossen van een perceel, Ter Gessel ZN, 3078 Meerbeek, goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
Totaal aantal voorstanders: 18
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Wim Moons
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Jelke Segers
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Harold Vanheel
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
Tegenstanders
- Sofie Lapiere
- Bart Nevens
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
12. Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024065130 Verkaveling Ter Gessel fase 2 - goedkeuring tracé en uitrusting wegenis en rooilijnplan
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde het tracé, het rooilijnplan, de plannen, het typedwarsprofiel en de uitrusting der wegen van het woonproject Ter Gessel fase 2, voor het verkavelen van een grond ter creatie van 22 bouwloten met de aanleg van nieuwe wegenis en aanhorigheden, het gedeeltelijk verleggen van voetweg nr.30 en het ontbossen van een perceel, Ter Gessel ZN, 3078 Meerbeek, goed.
Gemeenteraad,
Gelet op de aanvraag nr. OMV_V_ME_2024_09 van 7 juni 2024 van de heer Patrick Willems, Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven, voor het verkavelen van een grond ter creatie van 22 bouwloten met de aanleg van nieuwe wegenis en aanhorigheden, het gedeeltelijk verleggen van voetweg nr.30 en het ontbossen van een perceel, Ter Gessel ZN, 3078 Meerbeek met als kadastrale omschrijving afdeling 3 sectie A nrs. 162B, 162D, 163_, 164_, 165_, 166_, 167_, 201F, 202K en 202S, gelegen tussen de Alfons Dewitstraat en de Dorpsstraat;
Overwegende dat het dossier op 5 juli 2024 volledig en ontvankelijk werd verklaard;
Gelet op het ontwerpdossier dat bij de aanvraag was gevoegd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en de latere wijzigingen;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning
Gelet op het Besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 februari 1979 betreffende de Algemene Administratieve Voorschriften voor uitrusting verkavelingen;
Overwegende dat er een eerste openbaar onderzoek werd gehouden van 15 juli 2024 tot en met 13 augustus 2024;
Overwegende dat er na een wijzigingsverzoek een tweede openbaar onderzoek werd gehouden van 6 september 2024 tot en met 5 oktober 2024;
Gelet op de relevante bezwaren m.b.t. het wegenisdossier en de behandeling ervan hierbij in bijlage toegevoegd (bijlage 1);
Gelet op de ontvangen adviezen van de nutsmaatschappijen met betrekking tot de aansluitbaarheid van de kavels en op de adviezen van de adviesinstanties (bijlage 2);
Gelet op het ongunstig advies van Agentschap Natuur en Bos van 2 augustus 2024 hetgeen na wijzigingsverzoek werd behouden op 4 oktober 2024 (n.v.t. op het wegenisdossier);
Gelet op het ongunstig advies van Aquafin van 22 augustus 2024 hetgeen na wijzigingsverzoek werd gewijzigd naar voorwaardelijk gunstig op 9 september 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Fluvius van 25 september 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Brandweerzone Vlaams-Brabant West van 9 juli 2024;
Gelet op het gunstig advies van Proximus van 7 augustus 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst waterlopen van de Provincie van 19 augustus 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Wyre van 10 juli 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van De Watergroep van 8 juli 2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de GECORO van 10 september 2024;
Gelet op het ongunstig advies van de dienst Mobiliteit van 21 augustus 2024 hetgeen na wijzigingsverzoek werd gewijzigd naar voorwaardelijk gunstig op 4 oktober 2024;
Gelet op het ongunstig advies van de dienst Infrastructuur van 21 augustus 2024 hetgeen na wijzigingsverzoek werd gewijzigd naar voorwaardelijk gunstig op 4 oktober 2024;
Overwegende dat de aanvraag voldoet aan de vormvereisten van het gemeentewegendecreet: Het plan in het omgevingsloket gekend als “BA_Aanleg wegenis Ter Gessel_X_Rooilijn Plan verlegging gemeentewegen_V3” bevat de vereiste gegevens zoals bepaald door artikel 16 van het gemeentewegendecreet;
Overwegende dat de verlegging van de voetweg 30 een verbetering voor de hele omgeving is, daar deze reeds jaar en dag doodloopt op een bebouwd perceel dat grenst aan de Alfons Dewitstraat en door deze woning zou lopen en niet aansluit op de bestaande wegenis van het Jacobshof en het Moeyshof, wat met deze aanvraag ongedaan wordt gemaakt;
Overwegende dat hierdoor kan afgeleid worden dat deze verlegging van de voetweg een verbetering teweeg zal brengen in het kader van het algemeen belang;
Overwegende dat de veiligheid van voetgangers en fietsers op de interne wegenis wordt gewaarborgd dankzij het principe van gemengd verkeer en door de inrichting van het wegbeeld;
Overwegende dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer laag is en de intensiteiten beperkt zijn;
Overwegende dat het op geen enkele plaats op de projectsite mogelijk is om sneller dan 30 km/u te rijden gegeven de vele draaibewegingen en groenstroken. De rechtlijnigheid van de weg is daarenboven ook beperkt. Intensiteiten van gemotoriseerd verkeer liggen laag voor de hele projectsite en worden geschat op 131 personenauto equivalenten (pae)/etmaal;
Overwegende dat een deel van de voetweg die voorzien wordt tussen Moeyshof en Dorpsstraat eveneens het autoverkeer zal ontsluiten. De 10 aanpalende percelen worden namelijk voorzien van een parkeerplaats op eigen terrein. Gegeven de lage verkeersintensiteiten – minder dan de helft van de parkeerplaatsen ontsluit op deze weg – is het principe van gemengd verkeer aanvaardbaar;
Overwegende dat bij snelheden lager of gelijk aan 30 km/u en bij intensiteiten lager dan 2500 pae/etmaal, zijn volgens het afwegingskader van het Vademecum Fietsvoorzieningen (p. 21) geen extra maatregelen nodig om de fietsveiligheid te waarborgen (bv. fietspad of fietsstroken), en dienen fietsers zich te mengen met gemotoriseerd verkeer op het wegdek;
Overwegende dat in de ontwikkeling daarenboven extra aandacht besteed wordt aan de voetganger door het creëren van interne, zachte verbindingen doorheen de site. Tegenover de eerste aanvraag werd de breedte van de trage weg aangepast en wordt nu voldaan aan de minimumbreedte volgens de richtlijnen van de voet- en wandelpaden van 2,00m;
Gelet op het bovenstaande en uit de bezwarenbehandeling kan vastgesteld worden dat het tracé en de uitrusting van de wegenis, verlegging van de voetweg geen nadelige impact heeft op de omgeving;
Beslist,
Het tracé, de plannen, het typedwarsprofiel en de uitrusting der wegen, zoals voorgesteld in het dossier worden goedgekeurd onder volgende voorwaarden:
Artikel 1:
Er dient voldaan te worden aan het advies van de dienst Mobiliteit.
Er dient voldaan te worden aan het hydraulisch en technisch advies van Aquafin.
Er dient voldaan te worden aan het advies van Fluvius.
Er dient voldaan te worden aan het advies van De Watergroep.
Er dient voldaan te worden aan het advies van Wyre.
Er dient voldaan te worden aan het advies van Proximus.
Er dient voldaan te worden aan het advies van de dienst waterlopen van de Provincie.
De voorwaarden, opgelegd in het verslag van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West, dienen integraal nageleefd te worden.
Artikel 2:
2.1: Alle werken die door de nutsmaatschappijen dienen uitgevoerd te worden dienen op de kosten van de aanvrager te worden uitgevoerd.
2.2: Er dient openbare verlichting voorzien te worden. Het type van het toestel openbare verlichting, de plaats van inplanting van de verlichtingspunten en het aantal ervan, zal door de gemeente, in samenspraak met de elektriciteitsmaatschappij bepaald worden.
2.3: De kosten voor keuringen en proeven zijn ten laste van de opdrachtgever.
Artikel 3:
Vooraleer de werken starten, zal de opdrachtgever een coördinatievergadering beleggen waarop relevante betrokken partijen worden uitgenodigd. Het gemeentebestuur stelt voor de vergadering een lokaal ter beschikking. De gemeente wordt nadien ook uitgenodigd op elke werfvergadering. Om deze degelijk te kunnen volgen, wensen zij de nodige documenten, zoals het uitvoeringsdossier en het individueel en gemeenschappelijk werkprogramma van de verschillende aannemers tijdig te ontvangen.
Artikel 4:
4.1: Aan de grond – tracé wegenis en de groenzones ter creatie van 22 bouwloten met de aanleg van nieuwe wegenis en aanhorigheden, het gedeeltelijk verleggen van voetweg nr.30 en het ontbossen van een perceel, Ter Gessel ZN, 3078 Meerbeek die zijn weergegeven op het rooilijnplan en die later gratis worden overgedragen aan het openbaar domein en gemeentelijke eigendom mogen geen enkele rechten worden toegekend en dienen vrij en onbelast te zijn, behoudens uitdrukkelijke goedkeuring van de gemeente.
4.2: Alle kosten die gemaakt dienen te worden voor de eigendomsoverdrachten (notariskosten, dossierkosten,…) zullen gedragen worden door de aanvrager.
Artikel 5:
De nodige straatnaamborden en verkeerssignalisatie dienen op kosten en door de zorgen van de opdrachtgever aangebracht, volgens de richtlijnen van de overheid.
Artikel 6:
De wegeniswerken mogen niet uitgevoerd worden alvorens een regelmatige omgevingsvergunning werd afgeleverd.
Artikel 7:
Overeenkomstig artikel 77 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning wordt verplicht een financiële waarborg bij lasten in natura opgelegd.
Een waarborg voor de goede uitvoering van infrastructuurwerken, zijnde wegenis, omgevingswerken en riolering. Het bedrag van de borg is gelijk aan 100 % van de kostprijs voor de uitvoering van deze infrastructuurwerken inclusief btw. Voorafgaand aan de uitvoering maakt de ontwikkelaar een gedetailleerde meetstaat over waarin de geraamde kostprijs exclusief btw van de infrastructuurwerken wordt vermeld.
De waarborg voor deze aanvraag bedraagt 737 073,27 euro, vermeerderd met de kosten van de nutsmaatschappijen. De waarborg moet gesteld worden binnen een termijn van drie maanden te rekenen van de afgifte van de vergunning, waarvan geen afstand is gedaan.
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen te oordelen over een eventuele vermindering van de dekking tot een niveau dat aanvaardbaar is voor de financiële toestand van de begunstigde van de vergunning. De waarborg mag niet kleiner zijn dan de helft van de geraamde kosten van de lasten.
Tot zekerheid van de goede uitvoering van de werkzaamheden is de ontwikkelaar ertoe gehouden om voorafgaand aan elke uitvoering deze financiële waarborg te verrichten via een overschrijving op de Deposito- en Consignatiekas of bij een (bank)instelling van zijn keuze en hiervan het schriftelijk bewijs te leveren aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8:
De aanleg, de inboet en het onderhoud van de groenzones dient te gebeuren volgens het standaardbestek 205 versie 4.1 alsook versie 4.1a voor groenaanleg. De opdrachtgever blijft 2 jaar na oplevering van de aanplant verantwoordelijk voor het onderhoud van de omgevingsaanleg. De opdrachtgever zal hiervoor een onderhoudsprogramma opmaken en voorleggen ter goedkeuring aan de betrokken gemeentelijk diensten. Het tijdstip van aanplanting zal in onderling overleg besproken worden met de gemeentelijke instanties. De oplevering van de aanplanting kan onderdeel uitmaken van een aparte voorlopige oplevering.
Artikel 9:
9.1: Alle werken dienen uitgevoerd te worden volgens het standaardbestek 250 v. 4.1 alsook versie 4.1a voor wegenis en riolering en volgens de regels van de kunst;
9.2 De wadi’s dienen een infiltratiesnelheid te bereiken van minstens 20mm/u. Alle werken en kosten hiervoor dienen door de aanvrager gedragen te worden;
De infiltratiesnelheid dient gestaafd te worden voor de voorlopige oplevering;
9.3: De werken aan de voorliggende weg dienen goedgekeurd te worden bij de voorlopige oplevering. De definitieve oplevering gebeurt 2 jaar na de voorlopige oplevering, overeenkomstig de wet op de overheidshandelingen, leveringen en diensten.
9.4: Na het beëindigen van de werken en voor de voorlopige oplevering, dienen as-built plannen aan de gemeente overgemaakt te worden, die perfect weergeven hoe de wegenis en riolering, wachtaansluitingen,… exact werden uitgevoerd. Deze worden in tweevoud in papieren versie overgemaakt, evenals digital(in format .dwg, of .dxf). Tevens dient er, volgens de richtlijnen van en binnen de termijnen opgelegd door het AGIV een conform GRB-basis-bestand afgeleverd te worden.
8.4: Bij de definitieve oplevering dient een volledig positief verslag van een camera-onderzoek gevoegd te zijn, zowel op papier als op een digitale gegevensdrager, dat aangeeft dat geen beschadigingen werden uitgevoerd. Het camera-onderzoek dient te dateren van maximum 6 maanden voor de datum van de definitieve oplevering.
Artikel 10:
Bij de definitieve oplevering dient het dossier m.b.t. overname wegenis door de aanvrager aan de gemeente overhandigd te worden. De kosten voor de overname van zowel de wegenis als de groenzones zijn ten laste van de aanvrager.