Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
14. 14. Overeenkomst betreffende de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Erna Abeloos (Gemeenteraadslid)
- De Kiek De Brier (Gemeenteraadslid)
- Stijn Dekelver (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Steven Dierckx (Gemeenteraadslid)
- Evi Focquaert (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Tom Jespers (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Filip Libin (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Sarah Remacle (Gemeenteraadslid)
- Alexander Rillaerts (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Kristof Van Roey (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Peter Verhoeven (Gemeenteraadslid)
- Rita Verloy (Gemeenteraadslid)
- Chloë Vierin (Gemeenteraadslid)
- Elke Vleminckx (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Veerle Noppen (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde de overeenkomst tussen De Watergroep en de gemeente Kortenberg betreffende de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- Erna Abeloos
- De Kiek De Brier
- Stijn Dekelver
- Carla Demaertelaere
- Steven Dierckx
- Evi Focquaert
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Tom Jespers
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Filip Libin
- Wim Moons
- Sarah Remacle
- Alexander Rillaerts
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Kristof Van Roey
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Peter Verhoeven
- Rita Verloy
- Chloë Vierin
- Elke Vleminckx
Effectieve stemmers
- Erna Abeloos
- De Kiek De Brier
- Stijn Dekelver
- Carla Demaertelaere
- Steven Dierckx
- Evi Focquaert
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Tom Jespers
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Filip Libin
- Wim Moons
- Sarah Remacle
- Alexander Rillaerts
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Kristof Van Roey
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Peter Verhoeven
- Rita Verloy
- Chloë Vierin
- Elke Vleminckx
Totaal aantal voorstanders: 18
Totaal aantal tegenstanders: 2
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Voorstanders
- Erna Abeloos
- Stijn Dekelver
- Carla Demaertelaere
- Steven Dierckx
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Filip Libin
- Wim Moons
- Alexander Rillaerts
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Harold Vanheel
- Peter Verhoeven
- Rita Verloy
- Chloë Vierin
- Elke Vleminckx
Tegenstanders
- De Kiek De Brier
- Sofie Lapiere
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Evi Focquaert
- Tom Jespers
- Sarah Remacle
- Kristof Van Roey
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
Met als gevolg,
Goedgekeurd
14. Overeenkomst betreffende de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting
De gemeenteraad keurde de overeenkomst tussen De Watergroep en de gemeente Kortenberg betreffende de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting goed.
Gemeenteraad,
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 23 maart 1999 betreffende de rechterlijke inrichting in fiscale zaken;
Gelet op de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 bepaalt dat elke exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk belast is met de sanering van het door de exploitant aan haar abonnees geleverde water;
Overwegende dat de Europese kaderrichtlijn Water (richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000),
omgezet in het Decreet van 18 juli 2003 betreffende het Integraal Waterbeleid, alle lidstaten oplegt om tegen 2015 een goede ecologische toestand te bereiken voor alle oppervlakte- en grondwater en duurzaam om te springen met water;
Overwegende het decreet van 24 mei 2002 betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, in artikel 6bis §1, De watergroep verplicht om het aan abonnees geleverde water te saneren en artikel 6bis §2 de mogelijkheid voorziet dat De Watergroep beroep doet op een derde;
Overwegende dat in dit decreet, in artikel 2, 19°, de activiteit van sanering omschrijft als ‘het ondernemen van alle acties nodig voor de organisatie en de uitvoering van het opvangen, transporteren, collecteren en zuiveren van het afvalwater’;
Overwegende voor de financiering van de noodzakelijke investeringen en exploitatiekosten voor deze sanering De Watergroep, geïntegreerd in de waterprijs, bijdragen kan aanrekenen aan de abonnee en vergoedingen kan aanrekenen aan de eigen waterwinner;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 februari 2024 over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2013 (jaarnummer 784) de gemeente besliste tot de verlenging van De Watergroep en haar statutaire opdrachten van integraal waterbeheer;
Beslist,
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de overeenkomst, integraal opgenomen in dit besluit, tussen De Watergroep en de gemeente Kortenberg betreffende de overdracht van de gemeentelijke saneringsverplichting goed
TUSSEN ONDERGETEKENDEN
De CV Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep, met zetel te 1030 Brussel, Vooruitgangstraat 189, vertegenwoordigd door Hans GOOSSENS, directeur-generaal,
ingeschreven in het KBO met nummer 0224.771.467
hierna: “De Watergroep / Overdrager”
EN
Gemeente ……………………. vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie optreden ……………….
hierna: “De gemeente / Overnemer”
Hierna samen “Partijen” en afzonderlijk “Partij” genoemd.
WORDT VOORAFGAANDELIJK OVERWOGEN WAT VOLGT:
1.-
Art. 2.3.5, §1 van het Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (hierna: “Decreet”) bepaalt dat elke exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk belast is met de sanering van het door de exploitant aan haar abonnees geleverde water. Deze saneringsplicht wordt opgelegd met het oog op het behoud van de kwaliteit van het geleverde water.
Artikel 2.3.5, §2 van het Decreet stelt dat de exploitant, om aan zijn saneringsverplichting te voldoen, de sanering hetzij zelf kan organiseren, hetzij hiervoor beroep kan doen op een derde, zoals voorzien in artikel 2.6.1.3.3,§1 van het Decreet.
Artikel 2.6.1.3.3, §2, eerste lid van het Decreet bepaalt dat de exploitant aan de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting voldoet door een overeenkomst te sluiten met de gemeente, gemeentebedrijf, intercommunale of intergemeentelijk samenwerkingsverband of een door de gemeente na een publieke marktbevraging aangestelde entiteit.
Het voorwerp van de onderhavige overeenkomst betreft het beroep van de exploitant op een derde zoals bedoeld in artikel 2.6.1.3.3, §1 van het Decreet
2.-
Artikel 4, § 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 februari 2024 over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting (hierna: “Besluit”) bepaalt welke activiteiten de gemeentelijke saneringsverplichting omvat.
Artikel 4, § 2 van het Besluit bepaalt dat er per gemeente maar één instantie verantwoordelijk kan zijn om de gemeentelijke saneringsverplichting in te vullen.
Dit zal overeenkomstig artikel 2.6.1.3.3, § 1 van het Decreet in principe de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk zijn. In dat geval kiest de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk om de saneringsverplichting zelf te organiseren. Deze kan op haar beurt beroep doen op een onderaannemer om de gemeentelijke saneringsverplichting geheel of gedeeltelijk uit te voeren (artikel 4, § 2, lid 2 van het Besluit). De exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk blijft in dat geval te allen tijde het aanspreekpunt voor de bevoegde entiteit en blijft de eindverantwoordelijkheid dragen voor de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting en de verplichtingen bedoeld in hoofdstuk 3, 4 en 5 van het Besluit.
De exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk kan evenwel ook de gemeente, het gemeentebedrijf, de intercommunale of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of de entiteit die de gemeente na een marktbevraging heeft aangesteld, aanwijzen die zal instaan voor de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting. De exploitant zal in dat geval de gemeentelijke saneringsverplichting in haar geheel overdragen. De gemeente, het gemeentebedrijf, de intercommunale of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of de entiteit die de gemeente na een marktbevraging heeft aangesteld kan op haar beurt beroep doen op een onderaannemer om de gemeentelijke saneringsverplichting geheel of gedeeltelijk uit te voeren. De gemeente, het gemeentebedrijf, de intercommunale of het intergemeentelijk samenwerkingsverband of de entiteit die de gemeente na een marktbevraging heeft aangesteld, blijft in dat geval te allen tijde het aanspreekpunt voor de bevoegde entiteit en blijft de eindverantwoordelijkheid dragen voor de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting en de verplichtingen bedoeld in hoofdstuk 3, 4 en 5 van het Besluit (artikel 6 van het Besluit).
3.-
Overeenkomstig artikel 2.6.1.3.3, § 2 eerste lid van het Decreet wordt in hoofde van de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk aan de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting voldaan door een overeenkomst te sluiten met de gemeente, gemeentebedrijf, intercommunale of intergemeentelijk samenwerkingsverband of een door de gemeente na een publieke marktbevraging aangestelde entiteit.
Huidige Overeenkomst kadert in voormelde verplichting van de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk om een overeenkomst af te sluiten met de derde partij zoals bedoeld in artikel 2.6.1.3.3, §2, eerste lid van het Decreet voor de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting. Hierdoor is de gemeente het aanspreekpunt voor de bevoegde entiteit en draagt de gemeente de eindverantwoordelijkheid voor het naleven van de saneringsverplichtingen.
WORDT OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
Hoofdstuk I: Algemeen
Artikel 1. Definities en interpretatieregels
1 Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in deze Overeenkomst, hebben de hierna vermelde begrippen en woorden met een hoofdletter de volgende betekenis:
“Aanspraken”: de aanspraken beschreven in artikel 5;
“Abonnees”: de groep van personen, zoals omschreven in artikel 2.1.2, 2° van het Decreet;
“Besluit van 8 april 2011”: Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement;
“Besluit van 23 februari 2024”: Besluit van de Vlaamse Regering van 23 februari 2024 over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting;
“Bevoegde entiteit”: de bevoegde entiteit zoals gedefinieerd in artikel 3, 1° van het Besluit van 23 februari 2024;
Contractduur: de duur bepaald in artikel 10.1;
“Dag”: kalenderdag;
“Decreet”: Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018;
“Derden”: de publiekrechtelijk of privaatrechtelijke natuurlijke of rechtspersonen die zelf geen partij zijn bij de Overeenkomst;
“Doelstellingen”: de doelstellingen waarnaar wordt verwezen in het Besluit van 23 februari 2024;
“Exploitant”: de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk zoals omschreven in artikel 2.1.2, 9° van het Decreet;
“Gemeentelijke saneringsverplichting”: de verplichting zoals gedefinieerd in artikel 2.1.2.12° van het Decreet en zoals uitgewerkt in het Besluit van 23 februari 2024 en het Besluit van 8 april 2011;
“Overeenkomst”: deze overeenkomst met al haar bijlagen;
“Partijen”, “Partij”: de exploitant van het openbaar waterdistributienetwerk en / of rioolbeheerder.
2 Een verwijzing naar een artikel of subartikel is een verwijzing naar een artikel of subartikel van de Overeenkomst.
3 De termijnen worden berekend in overeenstemming met artikel 1.7 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 2. Voorwerp
Onder de voorwaarden van de Overeenkomst belast De Watergroep de gemeente , die aanvaardt, met de uitvoering van de Gemeentelijke saneringsverplichting.
Hoofdstuk II: Verantwoordelijkheden en verplichtingen
Artikel 3. Eindverantwoordelijkheid Gemeentelijke saneringsverplichting
3.1 De Overnemer verklaart en waarborgt dat hij tijdens de Contractduur de Gemeentelijke saneringsverplichting zal verrichten volgens de geldende regelgevingen, en richtlijnen opgesteld door de bevoegde entiteit en mondelinge of schriftelijke raadgevingen, aanmaningen en bevelen door de toezichthoudende ambtenaar.
3.2 De Overnemer verklaart en waarborgt dat hij de opdracht op zodanige wijze zal verrichten dat de Overdrager op ieder ogenblik tijdens de gehele duur van de Overeenkomst voldoet aan zijn Gemeentelijke saneringsverplichting zoals bepaald in het besluit van 8 april 2011, het besluit van 23 februari 2024 en andere uitvoeringsbesluiten op basis van het Decreet tenzij in geval van overmacht zoals bepaald in artikel 5.5.
Artikel 4. Vergoeding
341 De Overdrager en Overnemer bepalen jaarlijks en uiterlijk de laatste werkdag van het lopende jaar en overeenkomstig de bepalingen bedoeld in afdeling I, II en III van hoofdstuk III van titel IV van het Decreet de in deze afdelingen bedoelde bijdragen en vergoedingen die van toepassing zullen zijn tijdens het volgende kalenderjaar.
Elke Partij stelt ter zake ten aanzien van de andere Partij alle documenten en informatie ter beschikking om deze bijdragen en vergoedingen te kunnen bepalen.
De bijdragen, vergoedingen, hun verantwoording en de gehanteerde methodologie worden opgenomen in bijlage 1 van deze Overeenkomst.
4.2 De Overnemer bepaalt in overleg met de Overdrager jaarlijks en uiterlijk vóór 31 januari en overeenkomstig de bepalingen bedoeld in afdeling I, II en III van hoofdstuk III van titel IV van het Decreet de in deze afdelingen bedoelde economische, ecologische en sociale kortingen die van toepassing zullen zijn tijdens dat kalenderjaar.
Elke Partij stelt ter zake ten aanzien van de andere Partij alle documenten en informatie die redelijkerwijs nodig zijn, ter beschikking om deze economische, ecologische en sociale kortingen te kunnen bepalen.
De economische, ecologische en sociale kortingen, hun verantwoording en de gehanteerde methodologie worden opgenomen in bijlage 2 van deze Overeenkomst.
4.3 De exploitanten bepalen jaarlijks gezamenlijk via Aquaflanders vzw het percentage voor de administratieve werkingskosten dat van toepassing zal zijn tijdens dat kalenderjaar.
Het percentage en de gehanteerde methodologie voor het bepalen ervan worden opgenomen in bijlage 3 van deze Overeenkomst.
4.4 De beslissingen bedoeld in artikel 4.1, 4.2 en 4.3 worden ter kennis gebracht door de partij die beslissing neemt aan de Bevoegde entiteit met bijlage 4 van deze Overeenkomst. Deze beslissingen zijn van toepassing vanaf 1 januari.
4.5 De Overdrager betaalt per kalenderjaar aan de Overnemer een vergoeding die bestaat uit het totale bedrag van alle gefactureerde bijdragen en vergoedingen bedoeld in afdeling 1, 2 en 3 van hoofdstuk III van titel IV van het Decreet, verminderd met het percentage voor de administratieve werkingskosten bedoeld in artikel 4.3. Deze vergoeding wordt door de Overnemer enkel aangewend voor de verdere uitbouw en het duurzame onderhoud van de gemeentelijke saneringsinfrastructuur zoals onder andere bedoeld in de Omzendbrief “De aanwending gemeentelijke saneringsbijdrage- en vergoeding” LNE 2013/2.
De Overnemer kan driemaandelijks 3/12e van de totale vergoeding opvragen bij de Overdrager. De Overdrager mag dit verzoek van de Overnemer niet onredelijk weigeren en zal het opgevraagde bedrag binnen een termijn van 30 dagen betalen aan de Overnemer.
Na het verstrijken van het kalenderjaar waarop de vergoeding betrekking heeft, deelt de Overdrager aan de Overnemer uiterlijk tegen 1 maart de in het eerste lid gefactureerde bijdragen en vergoedingen van dat kalenderjaar mee. De Overnemer vraagt op dat moment de resterende vergoeding op bij de Overdrager of betaalt de te veel opgevraagde vergoeding terug binnen een termijn van 30 dagen.
4.6 In geval van laattijdige betaling door één van de Partijen van de resterende vergoeding of de te veel opgevraagde vergoeding zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling interesten verschuldigd ten belope van de wettelijke interestvoet zoals bedoeld in artikel 2 van de wet van 5 mei 1865 betreffende de lening tegen intrest (of in onderling overleg) op dit bedrag vanaf de vervaldatum. Elke betwisting dient per aangetekende zending te worden meegedeeld binnen de tien dagen volgend op het betaalverzoek.
Artikel 5. Aansprakelijkheid en vrijwaring
5.1
Onverminderd hetgeen verder bepaald is in artikel 5.5 van deze Overeenkomst inzake overmacht, vrijwaart de Overnemer de Overdrager voor:
Alle Aanspraken van Derden – van welke aard ook – wegens het niet-nakomen van de Gemeentelijke saneringsverplichting;
Alle Aanspraken van Derden wegens rechtstreekse schade die veroorzaakt wordt door de Overnemer en/of een door de Overnemer aangestelde partij bij de uitvoering van de Gemeentelijke saneringsverplichting;
Alle Aanspraken van Derden wegens rechtstreekse schade die veroorzaakt wordt door de door de Overnemer gebruikte infrastructuur voor de Gemeentelijke saneringsverplichting.
De Overdrager blijft ondanks voormelde vrijwaringsplichten gehouden om zijn verbintenissen uit artikel 4 na te komen. De Overdrager zal echter gerechtigd zijn om voormelde verbintenissen op te schorten indien de Overnemer voormelde vrijwaringsplichten niet vrijwillig nakomt.
5.2 De Overnemer is niet gehouden de Overdrager te vrijwaren voor schade die veroorzaakt is door een fout van de Overdrager en/of haar aangestelde. De Overdrager vrijwaart de Overnemer voor alle Aanspraken van Derden wegens schade die veroorzaakt wordt door de Overdrager en/of haar aangestelde.
5.3 Partijen verbinden er zich toe te goeder trouw samen te werken in hun verweer tegen Aanspraken. Deze verplichting doet echter geen afbreuk aan hun recht om tegenover elkaar alle verweren, excepties en argumenten in te roepen die zij putten uit de wet of deze Overeenkomst.
5.4 De verplichting tot vrijwaring blijft bestaan na de beëindiging van de Overeenkomst voor Aanspraken die betrekking hebben op feiten, gebeurtenissen en handelingen die dateren van vóór de beëindiging van de Overeenkomst.
5.5 Partijen zijn niet aansprakelijk ten aanzien van elkaar wanneer zij hun verplichtingen krachtens deze Overeenkomst niet kunnen nakomen ingevolge bewezen overmacht in de zin van artikel 5.226 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 6. Verzekering
Tot dekking van hun verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en de risico’s die de Gemeentelijke saneringsverplichting met zich meebrengt, kunnen Partijen hun respectievelijke verplichtingen en risico's verzekeren bij een erkende verzekeraar.
Hoofdstuk III: Controlemechanismen
Artikel 7. Controlemogelijkheden van de Overdrager
7.1 Bijkomende rapportage- en informatieverplichtingen in hoofde van de Overnemer
De Overnemer zal alle informatie die hij overeenkomstig de bepalingen van het Besluit heeft overgemaakt aan de Bevoegde entiteit eveneens overmaken aan de Overdrager op diens eerste verzoek. De Overnemer zorgt er in elk geval voor dat de Overdrager steeds beschikt over een leestoegang tot deze informatie in het elektronisch platforum van de Bevoegde entiteit, van zodra deze mogelijkheid op dit platform beschikbaar is. Van zodra de Overdrager beschikt over deze leestoegang, komt de mogelijkheid, bedoeld in de eerste zin van dit artikel, te vervallen.
7.2 Thematische controle op initiatief van de Overdrager
De Overdrager heeft op ieder moment tijdens de uitvoering van de Overeenkomst het recht om op basis van hetzij vaststellingen ter plaatse of verkregen inlichtingen een thematische controle ter plaatse of op afstand uit te voeren teneinde na te gaan of door de Overnemer op voldoende wijze wordt voldaan aan de Gemeentelijke saneringsverplichting.
De informatie die wordt vereist in het kader van een dergelijke thematische controle kan door de overdrager op gemotiveerd verzoek via inzage bekomen worden. De partijen bepalen in onderling overleg de termijn waarbinnen de inzage wordt toegestaan. De overdrager kan met gebruik van eigen middelen een kopie nemen van deze aanvullende informatie.
Artikel 8. Controlemogelijkheden door Overnemer
De Overnemer heeft op ieder moment tijdens de uitvoering van de Overeenkomst het recht om de berekening van de vergoeding bedoeld in artikelen 4.3 en 4.5 van deze Overeenkomst te controleren. In het kader van dit controlerecht zal de Overdrager op eerste verzoek van de Overnemer aan een door deze laatste aangestelde bedrijfsrevisor, externe accountant of financieel deskundig medewerker inzage verlenen tot alle relevante boekhoudkundige en andere documenten om de onderbouwing van de vergoeding bedoeld in artikel 4.5 van de Overeenkomst te controleren. De overnemer of diens vertegenwoordiger kan met gebruik van eigen middelen een kopie nemen van deze informatie.
Artikel 9. Responsabilisering en sanctionering van de Overnemer
9.1 De Overdrager deelt de resultaten van zijn uitgevoerde nazicht als gevolg van de toepassing van artikelen 7.1 tot en met 7.3 binnen een redelijke termijn mee aan de Bevoegde entiteit. Hetzelfde geldt bij het weigeren van verstrekken van of inzage tot informatie door de Overnemer aan de Overdrager binnen een redelijke termijn.
9.2 Indien de toezichthoudende ambtenaar overgaat tot het geven van raadgevingen, aanmaningen en bevelen bedoeld in artikel 5.2.1.1, § 3 van het Decreet of het opleggen van één van de maatregelen bedoeld in artikel 5.2.1.2, § 1/1 van het Decreet ten aanzien van de Overnemer, stelt de Overnemer de Overdrager hiervan onmiddellijk en uiterlijk vijftien dagen na de kennisname van deze raadgevingen, aanmaningen, bevelen en maatregelen op de hoogte.
Hoofdstuk IV: Specifieke bepalingen tussen Partijen
Alle specifieke vergoedingsregelingen m.b.t. gebruikers van een private of collectieve IBA of KWZI, grootverbruikers, landbouwers enz.… worden opgenomen in de bijlagen 1 en 2 .
Hoofdstuk V: Overige bepalingen
Artikel 10. Contractduur en beëindiging
10.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor een onbepaalde duur. Zij treedt in werking op 01.09.2025.
10.2 De Overeenkomst kan door iedere Partij worden opgezegd met inachtneming van een opzeggingstermijn van 12 maanden die ingaat op de eerste maand volgend op de maand waarin de aangetekende brief is verzonden. De opzegging kan enkel rechtsgeldig gebeuren bij aangetekende brief verzonden aan het adres vermeld in deze Overeenkomst of aan een ander adres dat conform artikel 15 aan de andere Partij is meegedeeld.
10.3 De Overeenkomst wordt automatisch en van rechtswege beëindigd indien de Overdrager om welke reden ook wordt ontbonden of opgeheven, behoudens in het geval van overname van de rechten en verplichtingen van de Overdrager, op basis van de Overeenkomst, door de rechtsopvolger van de Overdrager, zonder dat deze overname de continuïteit van de uitvoering van de Overeenkomst mag verstoren.
10.4 De Overeenkomst kan te allen tijde worden opgezegd door Partijen om dwingende redenen van algemeen belang die verband houden met de openbare dienstverlening, alsmede indien zich op of na de datum van deze Overeenkomst een wijziging in de toepasselijke wet- of regelgeving voordoet als gevolg waarvan in redelijkheid kan worden aangenomen dat de Partijen niet op dat of enig ander moment tijdens de duur van deze Overeenkomst aan hun verplichtingen tegenover elkaar of tegenover Derden kunnen voldoen.
Indien de openbare dienstverlening het vereist, bedraagt de opzeggingstermijn slechts 1 maand vanaf de ontvangst van de opzegging overeenkomstig hetgeen is bepaald in artikel 15 van deze Overeenkomst. De opzegging kan enkel rechtsgeldig gebeuren bij aangetekende brief verzonden aan het adres vermeld in deze Overeenkomst of aan een ander adres dat conform artikel 15 aan de andere Partij is meegedeeld.
10.5 De Overnemer zal altijd de nodige maatregelen en voorzorgen treffen om, in geval van (voortijdige) stopzetting van de uitvoering van de Overeenkomst, ongeacht de reden en om de continuïteit van de dienstverlening niet in het gevaar te brengen, een perfecte overdracht van de uitvoering van de Overeenkomst naar een nieuwe overnemer te garanderen.
10.6 Voor de voortijdige beëindiging van de Overeenkomst wegens ernstige tekortkoming, wordt verwezen naar artikel 9.
10.7 Overeenkomstig artikel 5 § 2, lid 2 van het Besluit dient de Overdrager binnen de 30 dagen een kopie over te maken van de beëindigde overeenkomst aan de Bevoegde entiteit.
10.8 Deze Overeenkomst vervangt alle voorgaande overeenkomsten met betrekking tot de uitvoering van de Gemeentelijke saneringsverplichting door een derde zoals bedoeld in artikel 2.6.1.3.3, §2, eerste lid van het Decreet.
Artikel 11. Splitsbaarheid
11.1 De nietigheid van één der artikelen, of een deel ervan, van deze Overeenkomst tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze Overeenkomst noch van deze Overeenkomst in haar geheel aan.
11.2 Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van deze Overeenkomst zullen Partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
11.3 Desgevallend zullen Partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor ieder aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet is voorzien in deze Overeenkomst.
Artikel 12. Wijzigingen aan de Overeenkomst
Wijzigingen aan deze Overeenkomst moeten schriftelijk gebeuren. Overeenkomstig artikel 5 § 2, lid 2 van het Besluit dient de Overdrager binnen de 30 dagen een kopie over te maken van de gewijzigde overeenkomst aan de Bevoegde entiteit.
Artikel 13. Uitwerking
Deze Overeenkomst komt slechts tot stand en kent slechts enig recht-/verplichting toe vanaf de datum van haar ondertekening door beide Partijen.
Artikel 14. Bijlagen
Bijlagen maken integraal deel uit van de Overeenkomst.
Artikel 15. Schriftelijke mededelingen
Elke mededeling moet schriftelijk gebeuren aan de volgende diensten:
De Watergroep: bot@dewatergroep.be dienst facturatie, Vooruitgangstraat 189, 1030 Brussel
Gemeente: Kortenberg, Dr. V. De Walsplein 3070 Kortenberg
Mededelingen worden geacht ontvangen te zijn:
Dezelfde dag: wanneer ze per drager worden bezorgd;
Twee dagen na de poststempel: wanneer ze aangetekend worden verzonden;
Dezelfde dag: wanneer ze per e-mail worden verzonden en andere Partij de ontvangst heeft bevestigd.
Artikel 16. GDPR
Partijen respecteren in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst te allen tijde de bepalingen van de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
Artikel 17. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken / hoven
De Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht. Alle geschillen verbonden aan de geldigheid, de interpretatie en de uitvoering van deze Overeenkomst behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken en hoven van het gerechtelijk arrondissement waartoe de gemeente behoort.
Opgesteld te Brussel en door partijen elektronisch ondertekend. Elk van de partijen erkent en aanvaardt dat de elektronische handtekening die zij aan dit document hecht, dezelfde juridische waarde heeft als haar handgeschreven handtekening, dat de technische middelen die in het kader van deze handtekening zijn geïmplementeerd een definitieve datum aan dit document toekennen en dat het elektronisch handtekeningproces elk van hen in staat stelt om over een kopie van dit document op een duurzame drager te beschikken of er toegang toe te hebben.
Voor de GEMEENTE Voor DE WATERGROEP,
Hans Goossens
directeur-generaal