Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Kortenberg , zitting van 1 september 2025, 18:00

Datum publicatie: 5 september 2025

Openbare behandeling van agendapunt

10.  10. Gemeentelijk reglement betreffende afkoppelingsprojecten 2025-2031 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Erna Abeloos (Gemeenteraadslid)
  • De Kiek De Brier (Gemeenteraadslid)
  • Stijn Dekelver (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • Steven Dierckx (Gemeenteraadslid)
  • Evi Focquaert (Gemeenteraadslid)
  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Tom Jespers (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
  • Filip Libin (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Remacle (Gemeenteraadslid)
  • Alexander Rillaerts (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
  • Kristof Van Roey (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verhoeven (Gemeenteraadslid)
  • Rita Verloy (Gemeenteraadslid)
  • Chloë Vierin (Gemeenteraadslid)
  • Elke Vleminckx (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Veerle Noppen (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

De gemeenteraad keurde het gemeentelijk reglement betreffende afkoppelingsprojecten goed. Het gemeentelijk reglement treedt in werking vanaf 1 september 2025 en loopt tot 31 december 2031.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Tom Jespers
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Peter Verhoeven
  • Rita Verloy
  • Chloë Vierin
  • Elke Vleminckx

Effectieve stemmers

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Evi Focquaert
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Tom Jespers
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Sarah Remacle
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Peter Verhoeven
  • Rita Verloy
  • Chloë Vierin
  • Elke Vleminckx

Totaal aantal voorstanders: 20

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6

Voorstanders

  • Erna Abeloos
  • De Kiek De Brier
  • Stijn Dekelver
  • Carla Demaertelaere
  • Steven Dierckx
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sofie Lapiere
  • Filip Libin
  • Wim Moons
  • Alexander Rillaerts
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Harold Vanheel
  • Peter Verhoeven
  • Rita Verloy
  • Chloë Vierin
  • Elke Vleminckx

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Evi Focquaert
  • Tom Jespers
  • Sarah Remacle
  • Kristof Van Roey
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Hans Vanhoof

Met als gevolg,

Goedgekeurd

10. Gemeentelijk reglement betreffende afkoppelingsprojecten 2025-2031

De gemeenteraad keurde het gemeentelijk reglement betreffende afkoppelingsprojecten goed. Het gemeentelijk reglement treedt in werking vanaf 1 september 2025 en loopt tot 31 december 2031.

Gemeenteraad,


  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur

  • Gelet op de wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging en latere aanpassingen;

  • Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning (Vlarem I) en latere aanpassingen;

  • Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en latere aanpassingen;

  • Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 maart 1999 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 1996 houdende vaststelling van de voorwaarden, alsook van de verhouding waarin het Vlaamse gewest bijdraagt in de kosten verbonden aan de aanleg en de verbetering door de gemeenten van openbare riolen, andere dan prioritaire rioleringen, evenals houdende vaststelling van nadere regels met betrekking tot de procedure tot vaststelling van de subsidiëringprogramma’s;

  • Gelet op de ministeriële beslissing van 20 augustus 2012 met betrekking tot de vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp en de aanleg van rioleringssystemen en latere aanpassingen;

  • Gelet op de Europese kaderrichtlijn Water 2000/60/EG;

  • Gelet op het decreet van de Vlaamse regering van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid en latere aanpassingen;

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 oktober 1999 houdende verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater en de verplichte aansluiting op de openbare riolering;

  • Gelet op de provinciale verordening inzake afkoppeling van hemelwater afkomstig van verharde oppervlakten en de provinciale verordening inzake de afkoppeling van hemelwater afkomstig van dakvlakken;

  • Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2004 en latere aanpassingen houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater die de bewoners van bepaalde gebouwen verplicht hun afval- en regenwater te scheiden;

  • Overwegende dat de bescherming van het leefmilieu een der prioritaire opdrachten van de gemeente is;

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 november 2005 houdende goedkeuring van het principe en de voorwaarden voor het afsluiten van een concessieovereenkomst inzake rioolwaterinfrastructuur teneinde deze opdracht snel en efficiënt te laten verlopen;

  • Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2007 houdende het afsluiten van een concessieovereenkomst inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer met de nv Aquafin;

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 10 januari 2022 waarbij de aanpassingen aan de concessieovereenkomst met Aquafin, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar werden goedgekeurd;

  • Gelet op de vaststelling door de Vlaamse minister van openbare werken van het zoneringsplan van de gemeente;

  • Overwegende dat, naast de functie van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen als bufferopvang van hemelwater, ook de afkoppeling van het hemelwater van de gewone of gescheiden riolering bij hevige regenval de druk op het gemeentelijk rioleringsstelsel en de kans op mogelijke overstromingen en overstorten verkleint, er minder water moet worden afgevoerd, de afvoer bovendien vertraagt en de grondwaterreserves aanvult;

  • Overwegende dat hierin voorzien is dat de aanvoer van niet-vervuild hemelwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallaties zoveel mogelijk beperkt moet worden om deze installaties naar behoren te laten werken;

  • Overwegende dat drinkwater kwalitatief te hoogwaardig is om gebruikt te worden voor het doorspoelen van toiletten, voor het gebruik in de tuin, voor de schoonmaak of voor andere laagwaardige toepassingen;

  • Overwegende dat met het gebruik van hemelwater de mogelijkheid geschapen wordt om minder drinkwater te verbruiken en op te pompen uit de grondwaterlagen;

  • Overwegende dat hiermee het aanwenden van een schaarse grondstof op een oordeelkundige en duurzame manier beperkt wordt en dat verdrogingverschijnselen tegengegaan worden en met gunstig effect op de versterking en het behoud van de diversiteit;

  • Overwegende dat preventieve acties en een aanmoedigingsbeleid ter voorkoming van milieuverontreiniging meer nut hebben dan repressieve acties;

  • Overwegende dat de gemeente sterk investeert in de aanleg van gescheiden rioleringssystemen;

  • Overwegende dat het wenselijk is, om de rendabiliteit van deze investeringen te verhogen, de inwoners te overtuigen het hemelwater op privédomein af te koppelen en mogelijk te infiltreren;

  • Overwegende dat de aanleg van 2 DWA-leidingen met een optimale afkoppeling op woningniveau noodzakelijk is om in aanmerking te komen voor de maximale subsidies voor de uitvoering van rioleringswerken vanwege de VMM;

  • Overwegende dat bij nieuwbouw of verbouwing aanleg van een afvalwaterleiding tot aan de perceelsgrens wordt opgelegd en infiltratie van het hemelwater op eigen terrein wordt opgelegd in de omgevingsvergunning;

  • Overwegende dat burgers met een IBA aansluitingsplicht hebben vanaf het ogenblik dat de mogelijkheid tot aansluiting op de openbare riolering in de weg bestaat;

  • Overwegende dat deze IBA’s definitief buiten gebruik gesteld en verwijderd dienen te worden zodra de bedoelde woning aangesloten wordt op de openbare riolering;

  • Overwegende dat de gemeente al zijn bewoners op een gelijke manier wenst te behandelen inzake sanering van afvalwater, ongeacht de woonplaats;

  • Overwegende dat het wenselijk is het oppervlakte- en grondwater te beschermen en dat het daarom noodzakelijk is een gemeentelijk reglement vast te stellen met betrekking tot het aansluiten van woningen bij nieuwbouw of verbouwingen;

  • Overwegende dat het wenselijk is het oppervlakte- en grondwater te beschermen en dat het daarom noodzakelijk is een gemeentelijk reglement vast te stellen met betrekking tot de afkoppeling, buffering en berging van hemelwater afkomstig van bestaande woningen die gelegen zijn aan een openbare weg die met gescheiden riolering uitgerust wordt of is of waar de gemeente een afkoppelings-, bufferings- en/of infiltratieproject gedefinieerd heeft;

  • Overwegende dat de nodige kredieten voor het uitvoeren van de afkoppelingsprojecten per begrotingsjaar zullen voorzien worden;

  • Overwegende dat per project een visum zal gevraagd worden aan de financieel directeur;



Beslist,

Enig artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement inzake ‘Afkoppelen van regen- en afvalwater bij bestaande woningen 2025-2031’ als volgt goed.

 Artikel 1: Definities

 

  1. 1 Afvalwater:

  • Water met afvalstoffen en/of verontreinigingen waarvan de houder zich ontdoet of moet ontdoen.

 

  1. 2 Omgevingsvergunning:

Vóór 2018 waren onderstaande vergunningen van toepassing

  1. Stedenbouwkundige vergunning (voor bouwen, verbouwen, verkavelen…)

  2. Milieuvergunning (voor het exploiteren van hinderlijke inrichtingen, afvalwaterlozingen…)

Sinds 2018 worden in Vlaanderen verschillende vroegere vergunningen samengevoegd onder één naam: de omgevingsvergunning.

Door deze samenvoeging wordt de procedure eenvoudiger en wordt alles via één aanvraag, één openbaar onderzoek en één beslissing geregeld.

  • Een omgevingsvergunning is een vergunning die nodig is voor activiteiten die invloed hebben op de leefomgeving, zoals:

  • Het bouwen of verbouwen van een gebouw

  • Het uitbaten van een inrichting (bijvoorbeeld een bedrijf)

  • Het aanleggen van een verkaveling

  • Het kappen van bomen

  • Het lozen van afvalwater, enz.

 

  1. 3 Hemelwater:

  • Verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater.

 

  1. 4 Huishoudelijk afvalwater is water afkomstig van:

  • Normale huishoudelijke activiteiten.

  • Sanitaire installaties.

  • Keukens.

  • Het reinigen van gebouwen zoals woningen, kantoren, plaatsen waar groot- of kleinhandel wordt gedreven, zalen voor vertoningen, kazernen, kampeerterreinen, gevangenissen, onderwijsinrichtingen met of zonder internaat, klinieken, hospitalen en andere inrichtingen waar niet besmettelijke zieken opgenomen en verzorgd worden, zwembaden, hotels, restaurants, drankgelegenheden, kapsalons.

  • Wassalons, waar de toestellen uitsluitend door het cliënteel zelf worden bediend.

 

  1. 5 Gescheiden riolering:

  • Een dubbel stelsel van leidingen of openluchtgreppels waarvan het ene stelstel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater en het andere stelsel bestemd voor hemelwater.

 

  1. 6 Semi-gescheiden riolering:

  • Een dubbel stelsel van leidingen of openluchtgreppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater en het andere stelsel bestemd is voor de afvoer van hemelwater waarvan deze laatste in hoofdzaak beperkt is tot het hemelwater van de wegverharding en de huisaansluitingen die reeds gescheiden kunnen aanvoeren. De overige bestaande huisaansluitingen voeren nog gemengd aan op de leiding van afvalwater.

 

  1. 7 2-DWA stelsel:

  • Leiding gedimensioneerd om 2 keer het verwachte afvalwaterdebiet per dag af te voeren (2 keer omdat het afvalwater niet evenredig over 24 uur verdeeld wordt in de praktijk. Er is niet in capaciteit voorzien voor bijkomend regenwater).

 

  1. 8 DWA-stelsel:

  • Droogweerafvoer(leiding): leiding voor uitsluitend afvalwater zonder hemelwater.

 

  1. 9 RWA-stelsel:

  • Regenwaterafvoer(leiding): leiding voor uitsluitend hemelwater.

 

  1. 10 Afkoppelingsdeskundige:

  • Wordt door de gemeente aangesteld. Informeert de bewoners, maakt het afkoppelingsplan, de kostenraming, volgt de uitvoering van de afkoppelingswerken op en controleert de facturen.

 

  1. 11 Dakoppervlak:

  • Horizontale projectie van de buitenafmetingen van het dak.

 

  1. 12 Bestaande gebouwen

  • Gebouwen waarvoor een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd zonder de verplichting van het afvalwater en het hemelwater gescheiden af te voeren.

 

  1. 13 Woonentiteit:

  • Lokaal of geheel van aansluitende lokalen hoofdzakelijk bestemd voor de huisvesting van een persoon of een groep van samenlevende personen. Worden niet beschouwd als afzonderlijke woonentiteiten: entiteiten die deel uitmaken van toeristische accommodaties of van collectieve verblijfsaccommodaties (tehuizen voor bejaarden, verpleeginrichtingen, kazernes, internaten, verblijfsaccommodatie voor studenten opgericht door erkende onderwijsinstellingen, kloosters, opvangcentra, gevangenissen …).

 

  1. 14 Bedrijfsafvalwater:

  • Alle afvalwater dat niet voldoet aan de bepalingen van huishoudelijk afvalwater.

 

  1. 15 Infiltratievoorziening:

  • Infiltratie bed, zink- of besterfput, drainagebuizen of een specifieke technische ingreep voor het doorsijpelen van hemelwater in de bodem op eigen terrein

 

  1. 16 Verharde oppervlakte:

  • Verharding (bodemafdekking en bodemafdichting zijn synoniemen) wordt uitgedrukt als de oppervlakte waarvan de aard en/of toestand van het bodemoppervlak gewijzigd is door het aanbrengen van artificiële, (semi-)ondoorlaatbare materialen waardoor essentiële ecosysteemfuncties van de bodem verloren gaan.

 

  1. 17 OPPERVLAKTEWATER:

  • Alle oppervlaktewater met uitzondering van de kunstmatige afvoerwegen voor hemelwater en de openluchtgreppels, behorend tot de openbare riolering.

 

  1. 18 HEMELWATERPUT:

  • Reservoir voor het opvangen en stockeren van hemelwater.

 

  1. 19 INDIVIDUELE WATERZUIVERINGSINSTALLATIE (IBA):

  • Een 'mini' rioolwaterzuiveringsinstallatie die per perceel of per woning het vrijkomende huishoudelijk afvalwater zuivert.

  • Optimale afkoppeling: bij open en halfopen bebouwing dient alle hemelwater gescheiden van afvalwater afgevoerd te worden. Bij gesloten bebouwing dient het hemelwater gescheiden van het afvalwater afgevoerd te worden, behalve indien hiervoor leidingen door of onder de woning dienen aangelegd te worden.

 

  1. 20 RIOOLRECHT

Rioolrecht is een eenmalige kost die een gemeente of haar aangestelde aanrekent voor het gebruik van de riolering en dit per aansluiting.

 

Artikel 2: Bepalingen, algemene voorwaarden en verplichtingen

 

2.1 BEPALINGEN:

 

  • De gemeente bepaalt per begrotingsjaar afhankelijk van de reductiedoeleinden waar afkoppelingsprojecten worden uitgevoerd en bij welke woningen individuele waterzuiveringsinstallaties worden geplaatst.

 

  • Afkoppelingsprojecten worden door de gemeente of haar aangestelde uitgevoerd volgens prioriteit:

  • Rioleringswerken voor de aanleg van gescheiden riolering (2 DWA) in uitvoering.

  • Oplossen van wateroverlast in woongebieden en knelpuntgebieden.

  • Straten met reeds aangelegd gescheiden rioleringsstelsel.

  • Beperken van overstorten in ecologisch waardevolle gebieden en later in alle oppervlaktewaters.

  • Gebieden met goede infiltratiecapaciteit voor maximaal rendement van de investeringen.

  • Sociale correcties – sociale wijken.

  • Afkoppelingen die op initiatief van de inwoners kunnen gerealiseerd worden.

  • Aansluiten van woningen in gerioleerd gebied, die momenteel nog afvalwater in de bodem lozen.

 

  • Volgens het meerjarenplan 2026-2031 en de jaarlijkse goedgekeurde kredieten voorziet de gemeente een budget voor het uitvoeren van afkoppelingswerken op het privaat domein van bestaande woningen.

 

2.2 ALGEMENE VOORWAARDEN:

  • De afkoppelingsplicht rust bij de eigenaar van de woning.

  • Voor de aanvang van de werken worden duidelijke afspraken gemaakt tussen de gemeente en de eigenaar(s) en/of huurder(s) van het gebouw, betreffende hun wederzijdse rechten en plichten.

  • Deze afspraken worden vastgelegd in een schriftelijke “overeenkomst inzake afkoppeling van regen- en afvalwater.” De afkoppelingsdeskundige informeert de eigenaar volledig over het proces van afkoppeling. Daarbij worden de voor- en nadelen, evenals de mogelijke risico's van zowel het aansluiten van de regenwaterafvoer op de openbare riolering als het infiltreren van regenwater op eigen terrein, uitvoerig toegelicht. De gemeente of haar aangestelde maakt in overleg met de eigenaar of rechthebbende een inventaris op van de bestaande situatie van de afvalwater- en regenwaterafvoer. Op basis hiervan maakt de gemeente of haar aangestelde een plan en een beschrijvende nota die de afkoppelingswerken en de scheiding van afval- en regenwater toelichten (de geplande toestand). Deze nota omvat minimaal een omschrijving van de verharding of plantvakken die moeten worden opgebroken en hersteld.

  • Dit reglement is van toepassing op particuliere woningen en op gebouwen of eigendommen waar hoofdzakelijk huishoudelijk afvalwater wordt geproduceerd, maar ook kantoren, praktijken of andere niet-industriële functies zonder omgevingsvergunningsplicht (milieu).

  • Uitsluitingen:

Eigendommen waarvoor een milieuvergunning vereist is en/of waar bedrijfsafvalwater wordt geproduceerd, vallen niet onder dit reglement. Dit betreft onder meer productiebedrijven, industriële activiteiten of andere inrichtingen waarbij het afvalwater niet uitsluitend van huishoudelijke aard is. Voor deze eigendommen gelden afzonderlijke bepalingen.

 

2.3 VERPLICHTINGEN GEMEENTE:

  • De gemeente voorziet in de begeleiding van de diverse afkoppelingsprojecten door de aanstelling van een afkoppelingsdeskundige.

  • Voor de aanvang van de werken stelt de afkoppelingsdeskundige een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming op.

  • De afkoppelingswerken worden uitgevoerd volgens het door de gemeente goedgekeurd ontwerpplan en beschrijvende nota – onder begeleiding van de afkoppelingsdeskundige.

  • Tijdens de gemeentelijke afkoppelingswerken kan de bewoner de plaatsing van een hemelwaterput facultatief aanvragen waarvan de kosten ten laste van de betrokken eigenaar en/of bewoner zijn.

  • Na beëindiging van de afkoppelingswerken staat de gemeente in voor een eerste keuring van de privéwaterafvoer.

  • De gemeente voorziet in de aanstelling van een erkende keurder voor de privéwaterafvoer.

 

2.4 VERPLICHTINGEN VAN DE EIGENAAR EN DE BEWONER:

  • De eigenaar en bewoner laten toe dat de afkoppelingsdeskundige het gebouw betreedt en een inventaris opmaakt van de bestaande toestand inzake afval- en hemelwaterafvoer.

  • De eigenaar en bewoner stellen de bestaande plannen ter beschikking van de afkoppelingsdeskundige.

  • De eigenaar en bewoner maken hiervoor, in voorkomend geval, de nodige afspraken met elkaar.

  • De eigenaar, bewoner en afkoppelingsdeskundige maken samen een plan van een geplande toestand die een gescheiden afvoer van afval- en hemelwater mogelijk maakt. Hierbij wordt rekening gehouden met de voorschriften en voorwaarden, opgelegd door andere instanties of overheden, om tot maximale afkoppeling te komen.

  • De eigenaar en de bewoner verbinden zich er, bij de ondertekening van de overeenkomst, toe om de werken door de door de gemeente aangestelde aannemer te laten realiseren en ze verbinden zich er toe deze werken te laten beëindigen uiterlijk op datum van de voorlopige oplevering van het afkoppelingsproject.

  • De overeenkomst gaat in op de dag van haar ondertekening om van rechtswege te eindigen na het uitvoeren van de afkoppeling, inclusief de afwerking conform de opgemaakte plannen.

  • Alvorens een geschil aan de bevoegde rechtbank voor te leggen, verbinden partijen zich ertoe te goeder trouw en met in acht name van de redelijke belangen van de andere partij te onderhandelen met het oog op een minnelijk schikking.

  • Het Belgisch recht is op deze overeenkomst van toepassing.

 

2.5 VERPLICHTINGEN AANGAANDE AFVALWATER:

  • Afvalwater wordt verplicht aangesloten op de openbare riolering indien een openbare riolering aanwezig is of op de individuele behandelingsinstallatie.

 

2.6 VERPLICHTINGEN AANGAANDE HEMELWATER:

  • Hemelwater wordt maximaal afgekoppeld van de vuilwaterriolering, overeenkomstig artikel 4 van de Vlaamse Hemelwaterverordening. Het afkoppelen van dak- en verhard oppervlaktewater is verplicht waar technisch haalbaar.

  • Bij de aanleg van een hemelwaterinstallatie is hergebruik van hemelwater verplicht, conform artikel 5 van de Vlaamse Hemelwaterverordening. Dit moet gebeuren via een pompinstallatie die minimaal aangesloten is op: één toilet en één binnenkraan of één wasmachine en één buitenkraan.
    Een pompinstallatie is niet verplicht indien de aftappunten gravitair gevoed kunnen worden (zoals ook bevestigd in de provinciale hemelwaterverordening Vlaams-Brabant, artikel 7).

  • De overloop van de hemelwaterput wordt bij voorkeur aangesloten op een infiltratievoorziening, met een buffervolume afgestemd op de bodemdoorlatendheid en de grootte van het aangesloten verharde oppervlak. Deze verplichting geldt onder artikel 6 van de Vlaamse Hemelwaterverordening.

  • Indien infiltratie op perceelsniveau technisch niet mogelijk is, mag de overloop van de hemelwaterput mits grondige motivatie worden aangesloten op een:

 

  • Openbare infiltratievoorziening, kunstmatige afvoerweg voor hemelwater (bv. gracht, wadi) en/of oppervlaktewater zoals toegestaan onder artikel 9 van de provinciale hemelwaterverordening Vlaams-Brabant.

  • Indien bovenstaande niet mogelijk is, mag het hemelwater, via een bufferinstallatie, worden geloosd op de openbare gemengde riolering of de gescheiden riolering. Dit is een uiterst laatste stap, zoals gespecificeerd in artikel 6 van de Vlaamse Hemelwaterverordening.

 

2.7 VERPLICHTING TOT AANGAAN VAN EEN VERZEKERING DOOR DE AANNEMER:

  • Voor de aanvang van de werken aan het afkoppelingsproject ziet de gemeente of haar aangestelde erop toe dat de aannemer een verzekering afsluit. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid voor schade aan het gebouw en de bijbehorende eigendommen die rechtstreeks het gevolg zijn van de werken.

  • Eventuele schadegevallen moeten door de eigenaar worden gemeld aan de aannemer. Als de eigenaar de melding doet bij de gemeente of haar aangestelde, zorgt de gemeente of haar aangestelde ervoor dat deze informatie wordt doorgestuurd naar de aannemer.

  • De gemeente of haar aangestelde zal de eigenaar ook informeren over de voortgang van de schadebehandeling.

 

Artikel 3: Voorwaarden en werkwijze voor afkoppelingsprojecten waarbij door de gemeente rekening houdend met de op dat ogenblik heersende wetgeving een DWA en RWA-aansluiting kan aangeboden worden.

 

3.1       BEGELEIDING EN VOORBEREIDING:

  • De gemeente of haar aangestelde voorziet in de begeleiding van de afkoppelingsprojecten door de aanstelling van een afkoppelingsdeskundige, op kosten van de gemeente behalve bij onderstaande specifiek beschreven uitzonderingen waarbij de opgelegde omgevingsvergunning niet correct nageleefd werd.

  • De afkoppelingsdeskundige controleert vóór de aanvang van de werken de correcte uitvoering van de omgevingsvergunning.

 

Woningen zonder rioolaansluiting:

 

  • De afkoppelingsdeskundige zal vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor een DWA en  RWA-aansluiting.

 

Woningen met niet-gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning niet verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • De afkoppelingsdeskundige zal vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor een RWA-aansluiting.

 

Woningen met gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • Bij een correcte scheiding van DWA en RWA zal de afkoppelingsdeskundige vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor een RWA aansluiting.

 

  • Bij een niet-correcte scheiding van DWA en RWA kan op vraag van de eigenaar de afkoppelingsdeskundige vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor een correcte scheiding van RWA en DWA afvoer.

 

3.2       UITVOERING VAN DE WERKEN:

  • De afkoppelingswerken worden uitgevoerd volgens het door de gemeente goedgekeurde ontwerpplan en beschrijvende nota onder begeleiding van de afkoppelingsdeskundige.
    De uitvoering gebeurt door een geregistreerde en erkende aannemer, in opdracht van de gemeente en onder toezicht van een aangestelde van de gemeente.

 

3.3       FINANCIERING VAN DE WERKEN:

 

Woningen zonder rioolaansluiting:

 

  • Na akkoord van de eigenaar, worden de werken die nodig zijn voor de RWA-aansluiting en DWA-aansluiting uitgevoerd op kosten van de gemeente, met een maximum ten belope van tweemaal het op dat moment geldende rioolrecht. De eventuele meerkosten boven dit bedrag is ten laste van de eigenaar van het betrokken perceel.

 

Woningen met niet-gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning niet verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • Na akkoord van de eigenaar, worden de werken die nodig zijn voor de RWA-aansluiting uitgevoerd op kosten van de gemeente, met een maximum ten belope van tweemaal het op dat moment geldende rioolrecht. De eventuele meerkosten boven dit bedrag zijn ten laste van de eigenaar van het betrokken perceel.

 

Woningen met gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • Bij een correcte uitvoering van de omgevingsvergunning en na akkoord van de eigenaar, worden de werken die nodig zijn voor de RWA-aansluiting uitgevoerd op kosten van de gemeente, met een maximum ten belope van tweemaal het op dat moment geldende rioolrecht." De eventuele meerkosten boven dit bedrag is ten laste van de eigenaar van het betrokken perceel.

 

  • Bij een niet correcte uitvoering van de omgevingsvergunning staat de eigenaar volledig zelf in voor de kosten van de afkoppelingsdeskundige en van de werken voor de afkoppeling en aansluiting op de RWA afvoer. Deze werken kunnen desgevallend wel uitgevoerd worden via de door de gemeente aangestelde aannemer, maar zijn volledig ten laste van de eigenaar.

 

3.4       EXTRA WERKEN EN VOORZIENINGEN:

  • Op verzoek van de eigenaar kan de plaatsing van een hemelwaterput worden opgenomen in de werken. De kosten voor zowel het materiaal als de uitvoering van deze bijkomende werken zijn volledig ten laste van de eigenaar.

 

3.5       AFREKENING AFKOPPELKINGSWERKEN EN RIOOLRECHT:

  • De afrekening van de kosten voor afkoppeling die hoger zijn dan 2 keer het rioolrecht zullen gefactureerd worden aan de eigenaar door de gemeente of haar aangestelde.

  • Naast de afrekening van de afkoppelingswerken dient een rioolrecht betaald te worden. Na uitvoering van de werken wordt door de gemeente of haar aangestelde het rioolrecht geïnd volgens het aantal gerealiseerde aansluitingen. Indien het gebouw meerdere woonentiteiten omvat, wordt dit bedrag proportioneel verdeeld onder de eigenaars van de verschillende woonentiteiten.

 

Artikel 4: Voorwaarden en werkwijze voor afkoppelingsprojecten waarbij door de gemeente rekening houdend met de op dat ogenblik heersende wetgeving enkel een DWA-aansluiting kan aangeboden worden.

4.1. BEGELEIING EN VOORBEREIDING:

    • De gemeente of haar aangestelde voorziet in de begeleiding van de afkoppelingsprojecten door de aanstelling van een afkoppelingsdeskundige, op kosten van de gemeente behalve bij onderstaande specifiek beschreven uitzonderingen waarbij de opgelegde omgevingsvergunning niet correct nageleefd werd.

 

  • De afkoppelingsdeskundige controleert vóór de aanvang van de werken de correcte uitvoering van de omgevingsvergunning.

 

Woningen zonder rioolaansluiting:

 

  • De afkoppelingsdeskundige zal vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor een DWA aansluiting  en  infiltratie van regenwater.

 

Woningen met niet-gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning niet verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • De afkoppelingsdeskundige zal vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor infiltratie van regenwater.

 

Woningen met gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • Bij een correcte scheiding van DWA en RWA zal de afkoppelingsdeskundige vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan, beschrijvende nota en een kostenraming opstellen voor infiltratie van regenwater.

 

  • Bij een niet-correcte scheiding van DWA en RWA kan op vraag van de eigenaar de afkoppelingsdeskundige vóór de aanvang van de werken een ontwerpplan en beschrijvende nota voor een correcte afkoppeling en een kostenraming opstellen voor infiltratie van regenwater.

 

4.2. UITVOERING VAN DE WERKEN:

  • De afkoppelingswerken worden uitgevoerd volgens het door de gemeente goedgekeurde ontwerpplan en beschrijvende nota onder begeleiding van de afkoppelingsdeskundige.

De uitvoering gebeurt door een geregistreerde en erkende aannemer, in opdracht van de gemeente en onder toezicht van een aangestelde van de gemeente.

 

4.3 FINANCIERING VAN DE WERKEN:

Woningen zonder rioolaansluiting:

 

  • Na akkoord van de eigenaar, worden de werken die nodig zijn voor de DWA-aansluiting en infiltratie van regenwater uitgevoerd op kosten van de gemeente, met een maximum ten belope van tweemaal het op dat moment geldende rioolrecht." De eventuele meerkosten boven dit bedrag is ten laste van de eigenaar van het betrokken perceel.

 

Woningen met niet-gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning niet verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • Na akkoord van de eigenaar, worden de werken die nodig zijn voor infiltratie van regenwater uitgevoerd op kosten van de gemeente, met een maximum ten belope van tweemaal het op dat moment geldende rioolrecht." De eventuele meerkosten boven dit bedrag is ten laste van de eigenaar van het betrokken perceel.

 

Woningen met gescheiden riolering waarbij de omgevingsvergunning verplicht tot gescheiden afvoer van hemelwater en afvalwater:

 

  • Bij een correcte uitvoering van de omgevingsvergunning en na akkoord van de eigenaar, worden de werken die nodig zijn voor de infiltratie van het regenwater op eigen terrein uitgevoerd op kosten van de gemeente, met een maximum ten belope van tweemaal het op dat moment geldende rioolrecht." De eventuele meerkosten boven dit bedrag is ten laste van de eigenaar van het betrokken perceel.

 

  • Bij een niet correcte uitvoering van de omgevingsvergunning staat de eigenaar volledig zelf in voor de kosten van de afkoppelingsdeskundige en van de werken voor de afkoppeling en infiltratie van het regenwater op eigen terrein. Deze werken kunnen desgevallend wel uitgevoerd worden via de door de gemeente aangestelde aannemer, maar zijn volledig ten laste van de eigenaar.

 

4.4 EXTRA WERKEN EN VOORZIENINGEN:

  • Op verzoek van de eigenaar kan de plaatsing van een hemelwaterput worden opgenomen in de werken. De kosten voor zowel het materiaal als de uitvoering van deze bijkomende werken zijn volledig ten laste van de eigenaar.

 

4.5 AFREKENING AFKOPPELINGSWERKEN EN RIOOLRECHT:

  • De afrekening van de kosten voor afkoppeling die hoger zijn dan 2 keer het rioolrecht zullen gefactureerd worden aan de eigenaar door de gemeente of haar aangestelde.

  • Indien de eigenaar alle regenwater op het eigen terrein infiltreert en reeds over een DWA-aansluiting beschikte, wordt geen rioolrecht geïnd. Bij een nieuwe DWA aansluiting zal bovenop de eventuele afrekening van de afkoppelingswerken rioolrecht geïnd worden.

 

Artikel 5: Aansprakelijkheid

 

5.1       TOESTEMMING VOOR REALISATIE VAN HET AFKOPPELINGSPROJECT:

  • Bij ondertekening van de overeenkomst geeft de eigenaar of rechthebbende van het gebouw toestemming aan de gemeente of haar aangestelde en haar erkende onderaannemers om het afkoppelingsproject uit te voeren, zoals beschreven in de "geplande toestand". Deze toestemming is geldig vanaf de datum van ondertekening tot en met de voorlopige oplevering van de rioleringswerken.

  • Ondertekening betekent dat de eigenaar een keuze heeft gemaakt tussen het aansluiten van de regenwaterafvoer op de openbare riolering of het laten infiltreren van regenwater op eigen terrein. De wijze van uitvoering is in overeenstemming met artikels beschreven in de ondertekende “overeenkomst inzake afkoppeling van regen- en afvalwater.”. De ondertekening impliceert ook dat de keuze duidelijk en volledig is toegelicht.

  • De eigenaar is verantwoordelijk voor de keuze die is gemaakt volgens de ondertekende “overeenkomst inzake afkoppeling van regen- en afvalwater.”  De eigenaar kan noch de gemeente, noch haar aangestelde aansprakelijk stellen voor deze keuze.

 

Artikel 6: Handhavingsreglement

  • Bij het niet naleven van deze verplichting zal een belasting worden opgelegd voor het niet optimaal afkoppelen van hemelwater en dit volgens het heersende handhavingsreglement bij gemeenteraadsbeslissing.

  • De aanpassingswerken om na de uitvoering van de werken voor het afkoppelingsproject toch te kunnen voldoen aan deze verplichting zijn volledig ten laste van de eigenaar.

 

Artikel 7: Inwerkingtreding

  • Dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2025 en loopt tot 31 december 2031.

 

Artikel 8: Bekendmaking

  • Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.