Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Kortenberg , zitting van 12 september 2022, 18:00

Datum publicatie: 16 september 2022

Openbare behandeling van agendapunt

14. Belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing voor de aanslagjaren 2022 – 2025 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Gemeenteraadslid)
  • Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
  • Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
  • Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
  • Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
  • Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
  • Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
  • Maarten Willems (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
  • Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
  • Marinus van Greuningen (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Ann Van de Casteele

Secretaris: Leen Ceuppens

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

De gemeenteraad keurde de belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing, goed.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Axel Degreef
  • Carla Demaertelaere
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Maarten Willems

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Axel Degreef
  • Carla Demaertelaere
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Ann Van de Casteele
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Tine Vanneste
  • Maarten Willems

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

14 Belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing voor de aanslagjaren 2022 – 2025

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurde de belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels,  attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing, goed.


Gemeenteraad, 


  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, met in bijzonder artikels 40§3, 41 tweede lid 14°, 286 en 330;

  • Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet

  • Gelet op het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen; 

  • Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO); 

  • Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning 

  • Gelet op besluit van de vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2016 betreffende de retributie op het afleveren van een uittreksel uit het gemeentelijk plannen-en vergunningenregister of stedenbouwkundig uittreksel; 

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2017 betreffende belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning; 

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning en voor het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels en attesten voor de aanslagjaren 2020-2025;

  • Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2022 betreffende de belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning en op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels en attesten voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing i.v.m. crisisopvang vluchtelingen;

  • Overwegende dat projecten die een grote impact hebben op de omgeving omwille van complexe ruimtelijke vraagstukken, meer mobiliteit, een hogere woondichtheid,… en waarvoor een omgevingsvergunning zal worden aangevraagd, een grondige kwaliteitstoets vereisen;

  • Overwegende dat het wenselijk is om dergelijke projecten te laten adviseren door een onafhankelijke team van experten;

  • Overwegende dat een integraal, geïntegreerd en onafhankelijk advies, de kwaliteit van het project zelf, de woonkwaliteit en de goede ruimtelijke ordening ten goede komt;

  • Overwegende dat de initiatiefnemer van een project dat beoordeeld wordt door een kwaliteitskamer, na afloop een omstandig adviesrapport ontvangt op basis van een externe objectieve beoordeling;

  • Overwegende dat de kostprijs van de organisatie van de kwaliteitskamer ten laste valt van de initiatiefnemen van het project;

  • Overwegende dat voor de organisatie van de kwaliteitskamer een kost dient te worden aangerekend overeenkomstig de reële kost met een minimum van 3.000,00 euro;


Beslist,

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement ‘Belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing voor de aanslagjaren 2022 – 2025’ als volgt goed:

Belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning, op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels, attesten en organisatie van een kwaliteitskamer voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing voor de aanslagjaren 2022 – 2025

GR 12 september 2022

Artikel 1: §1. Er wordt voor de aanslagjaren 2022 – 2025 een belasting gevestigd op de aanvragen tot stedenbouwkundig attest, omgevingsvergunning of voor de melding van stedenbouwkundige handelingen en het exploiteren van een IIOA (ingedeelde inrichtingen of activiteiten) in toepassing van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014. De belasting wordt als volgt vastgesteld: 

a) Dossiers waarvoor de gemeente de vergunningverlenende overheid is: 

1. aanvraag eenvoudige procedure voor: 80 euro;

2. aanvraag gewone procedure voor: 160 euro; 

stedenbouwkundige handelingen: 160 euro per begonnen 300m³ met een minimum van 160 euro 

gemengd project: hetzij 160 euro voor de IIOA, hetzij 160 euro per begonnen 300m³ met een minimum van 160 euro voor de stedenbouwkundige handelingen waarbij enkel het hoogste bedrag geldt; 

aanvraag tot verkavelen van gronden zonder wegenis: 80 euro per bouwlot; 

aanvraag tot verkavelen van gronden met wegenis: 160 euro per bouwlot; 

bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis: 80 euro per bouwlot; 

bijstelling van een verkavelingsvergunning/omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis: 80 euro per bouwlot; 

3. melding: 80 euro; 

4. mededeling met vraag tot omzetting van milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning: 80 euro; 

5. omzetting omgevingsvergunning na klassenverhoging door wijziging van de indelingslijst: 80 euro; 

6. aanvraag planologisch attest: 2.500 euro; 

7. aanvraag stedenbouwkundig attest: 80 euro;

b) Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse Overheid de vergunningverlenende overheid is: 

1. aanvraag eenvoudige procedure: 80 euro; 

2. aanvraag gewone procedure: 2.500 euro; 

3. aanvraag gewone procedure onderworpen aan een milieueffectrapport of veiligheidsrapport: 2.500 euro; 

§2. Voor de aanvragen vermeld §1 a) 2. geldt elk deel van een kubieke meter als gehele kubieke meter. De bepaling van het volume wordt berekend vanaf de buitenzijde van de constructiedelen. De bruikbare ondergrondse gedeeltes worden mee in het volume opgenomen, alsook overkappingen. Een gemeenschappelijke muur wordt vanaf het midden van deze muur meegeteld in de berekening. Het volume wordt berekend en bepaald door de dienst Omgeving van de gemeente Kortenberg. Bij discussie omtrent het vastgelegde volume is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om hierin uitsluitsel te brengen. 

§3. Bij een aanvraag tot het houden van een projectvergadering, zoals bepaald in artikel 8 van het Omgevingsvergunningendecreet is een belasting verschuldigd van 300 euro door de aanvrager van de vergadering. 

§4.Voor het publiceren van berichten in dag- of weekbladen, zoals bepaald in o.a. artikel 22 en 61 van het Besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014, is een belasting verschuldigd die overeenkomt met de reële kosten van de publicatie. 

§5. Voor de aanvragen vermeld onder artikel §1 wordt indien nodig een hydraulisch advies gevraagd aan Aquafin. De kosten voor dit hydraulisch advies worden afgestemd op de reële kosten. Deze kost is verschuldigd door de exploitant van de IIOA of de opdrachtgever die gehouden is tot het indienen van de aanvraag.

§6. De kosten voor de organisatie van een kwaliteitskamer worden afgestemd op de reële kosten, met een minimum van 3.000 euro. Deze kost is verschuldigd door de initiatiefnemer van een project.

§7. Voor de aanvragen vermeld onder §1 wordt indien nodig een openbaar onderzoek georganiseerd. De kosten voor dit openbaar onderzoek worden afgestemd op de reële kosten. Deze kost is verschuldigd door de exploitant van de IIOA of de opdrachtgever die gehouden is tot het indienen van de aanvraag. 

§8. Voor de aanvragen vermeld onder §1 wordt een bijkomende belasting gevestigd van 80 euro, te vermeerderen met de reële kost voor de beveiligde zendingen ter organisatie van het openbare onderzoek bij de toepassing van een administratieve lus zoals bepaald in artikel 13 van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014. 

§9. Voor aanvragen die analoog worden ingediend, zoals bepaald in artikel 14/1 van het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014, is een bijkomende kost verschuldigd van 80 euro. 

§10. Voor regularisatieaanvragen worden de tarieven, zoals opgenomen in artikel 1 §1, verdubbeld. 

§11. Zijn van belasting vrijgesteld: 

- Aanvragen en meldingen van openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut 

- Voor de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) of door de VMSW erkende maatschappijen 

- de (aanvragen) en meldingen voor tijdelijke bijkomende woongelegenheid voor burgers wiens woning onbewoonbaar is geworden door onvoorzien omstandigheden t.g.v. de oorlog in Oekraïne.

Artikel 2 

§1. Er wordt voor de aanslagjaren 2022 – 2025 een belasting gevestigd op de aanvragen van uittreksels uit het plannen- en vergunningenregister of stedenbouwkundig uittreksel die aangevraagd worden om enerzijds als verkopende partij aan de verplichting te voldoen om bij verkoop van een onroerend goed de stedenbouwkundige informatie aan de kopende partij te verschaffen en anders te voldoen aan de deontologische verplichting van de notaris inzake het opstellen van notariële akten; 

§2. De belasting voor de aanvragen uit artikel 2§1 bedraagt 100 euro per kadastraal perceel. 

§3. Een aanvraag tot stedenbouwkundig uittreksel bevat steeds een uittreksel uit zowel het plannen- als het vergunningenregister. Beide uittreksels zijn gebundeld tot één uittreksel en kunnen niet afzonder worden afgeleverd. 

§4. In het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister of stedenbouwkundig uittreksel worden volgende zaken opgenomen: 

- De identificatie van de aanvrager; 

- De identificatie van het onroerend goed aan de hand van de adresgegeven van het perceel, naam en adres van de huidige eigenaars en indien bekend ook van de toekomstige eigenaars; 

- Een overzicht van de plannen (gewestplan, algemeen plan van aanleg, bijzonder plan van aanleg, gemeentelijk/provinciaal/gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, rooilijnplan, onteigeningsplan, ruil- of herverkavelingsplan, verkavelingsverordening, gemeentelijke bouwverordening, gemeentelijke/provinciale/gewestelijke stedenbouwkundige verordening); 

- Een overzicht van de vergunningen; 

- Een overzicht inzake milieu en natuur; 

- Een overzicht inzake huisvesting, grond- en pandenbeleid en economie; 

- Een rubriek met bepalingen rond de bescherming van het Onroerend Erfgoed; 

- Een overzicht van de gemeentelijke belastingen en heffingen; 

§5. Een aanvraag tot stedenbouwkundig uittreksel kan uitsluitend elektronisch worden aangevraagd via het de door de gemeente Kortenberg aangemaakte digitale aanvraagdocument. 

§6. Er wordt gestreefd om het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister af te leveren binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag van ontvangst van de aanvraag. Deze termijn houdt enkel een inspanningsverplichting in en geen resultaatverbintenis. 

§7. Het uittreksel uit het plannen-en vergunningenregister heeft uitsluitend informatieve waarde. 

§8. Zijn van belasting vrijgesteld: 

- Aanvragen en meldingen van openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut 

- Voor de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) of door de VMSW erkende maatschappijen 

Artikel 3: 

De belasting is verschuldigd door degene die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant. De belasting is verschuldigd na het indienen van een aanvraag of melding en wordt vereffend na toezending van de factuur door het gemeentebestuur van Kortenberg. Indien de belasting niet wordt betaald zal de belasting worden gevorderd via een kohier. De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 4: 

De belasting is eveneens verschuldigd na aflevering van een negatief stedenbouwkundig attest, weigering van een vergunning of na ‘geen aktename’ van een melding. Indien een aanvraag voortijdig wordt ingetrokken, zijn uitsluitend de reëel gemaakte kosten verschuldigd. De belasting is niet verschuldigd wanneer de aanvraag onontvankelijk wordt verklaard. 

Artikel 5: 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of kennisgeving van de aanslag. De indiening kan gebeuren door beveiligde zending of overhandiging. 

Artikel 6: 

De vestiging en invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen en latere wijzigingen. 

Artikel 7: 

Dit reglement treedt in werking met onmiddellijke ingang. 

Artikel 8: 

Dit belastingreglement wordt verzonden aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. 

Artikel 9:

Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2022 betreffende de belasting op de aanvragen voor of melding van stedenbouwkundige handelingen, het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten in het kader van een omgevingsvergunning en op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, uittreksels en attesten voor de aanslagjaren 2022 – 2025 – aanpassing i.v.m. crisisopvang vluchtelingen wordt opgeheven.