Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
29. Goedkeuring gebruiksreglement Jeugdhuis Den Aap (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sofie Lapiere (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde het ‘Algemeen verhuurreglement jeugdinfrastructuur’ en de daaruitvloeiende gebruiksreglementen per jeugdlokaal goed. Het gebruiksreglement zorgt voor goede afspraken tussen de hoofdgebruiker van de jeugdlokalen en occasionele huurder.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Totaal aantal voorstanders: 21
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Voorstanders
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sofie Lapiere
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Tine Vanneste
- Chris Wynants
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Bart Nevens
- Mia Vandervelde
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
29. Goedkeuring gebruiksreglement Jeugdhuis Den Aap
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde het ‘Algemeen verhuurreglement jeugdinfrastructuur’ en de daaruitvloeiende gebruiksreglementen per jeugdlokaal goed. Het gebruiksreglement zorgt voor goede afspraken tussen de hoofdgebruiker van de jeugdlokalen en occasionele huurder.
Gemeenteraad,
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, artikel 41, 23°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 december 2019 houdende definiëring begrip dagelijks bestuur;
Gelet op het Algemeen verhuurreglement jeugdlokalen goedgekeurd door de gemeenteraad op 4 september 2023;
Overwegende dat het gebruiksreglement werd opgemaakt in overleg met de jeugdraad, en dus het bestuur van jeugdhuis Den Aap;
Beslist,
Volgend gebruiksreglement voor Jeugdhuis Den Aap wordt goedgekeurd:
GEBRUIKSREGLEMENT JEUGDHUIS DEN AAP |
1.Algemene informatie
Het beheer van Jeugdhuis Den Aap, gelegen te Louis Andriesstraat 7A, 3078 Meerbeek (hierna ook “de infrastructuur”), is in handen van Jeugdhuis Den Aap (hierna “de infrastructuurbeheerder”).
De infrastructuur wordt ter beschikking gesteld van verenigingen, particulieren, bedrijven en overheden in overeenstemming met het ‘Algemeen verhuurreglement jeugdinfrastructuur’, welk samen met dit gebruiksreglement en de gebruiksovereenkomst van de chirolokalen integraal van toepassing is op elk gebruik van de infrastructuur.
2.Sleutels en/of badges
Sleutels en/of badges voor de gereserveerde infrastructuur dienen voorafgaand aan de geplande activiteit te worden afgehaald bij de voorzitter van het jeugdhuis, met wie op voorhand een afspraak werd vastgelegd.
De overhandiging gebeurt tegen ondertekening van een ontvangstbevestiging en, waar toepasselijk, na betaling van de waarborg.
De sleutel(s) en/of badge(s) worden onmiddellijk na de activiteit teruggegeven aan de voorzitter van het jeugdhuis, zoals afgesproken werd bij de ophaling van de sleutel of gedeponeerd in de brievenbus van het jeugdhuis.
3.Algemene regels inzake het gebruik van de infrastructuur
De jeugdlokaalverantwoordelijke of een andere vertegenwoordiger zal voor aanvang van de activiteit met de verantwoordelijke van de betrokken vereniging, de huurder, een checklist invullen waarbij wordt nagegaan of alle lokalen zich in een propere toestand bevinden, waarop eventuele gebreken zullen genoteerd worden, waarbij nagegaan wordt of alle materiaal aanwezig is en zich op de correcte plaats bevindt, …
De huurder kan hierop ook opmerkingen noteren en hij zal de checklist aftekenen als teken dat hij akkoord gaat met de punten genoteerd op de checklist.
Het is de huurder niet toegelaten eigen drank mee te nemen of te koop aan te bieden tijdens de activiteit. Drank dient afgenomen via en betaald te worden aan het jeugdhuis. De prijs van verkoop wordt afgesproken met één van de verantwoordelijken.
Geen enkele wijziging aan de infrastructuur is toegelaten. Meubilair en toestellen die zich bij de aanvang van de gebruiksperiode in de infrastructuur bevinden, mogen de infrastructuur niet verlaten zonder de toelating van de infrastructuurbeheerder.
Materialen en toestellen mogen enkel worden binnengebracht worden in de infrastructuur mits toelating van de infrastructuurbeheerder.
Het gebruik van bevestigingsmaterialen zoals nagels, haken, vijzen, duimspijkers enz. is verboden.
Bij het verlaten van de infrastructuur dient de gebruiker alle ramen te sluiten, de elektrische apparaten uit te schakelen, de radiatorkranen op 2 te draaien, de thermostaat op 15°C te zetten, de lichten te doven en alle deuren op slot te doen. Indien nodig dienen hiervoor de nodige afspraken gemaakt te worden met de andere aanwezige verenigingen of huurders.
Blijven slapen in de lokalen is niet toegestaan.
De nooduitgangen moeten te allen tijde vrij van obstakels zijn en de noodverlichtingen moeten steeds zichtbaar zijn.
4.Gebruik keuken (toog)
De keuken/toog mag uitsluitend gebruikt worden als ‘kleine keuken’: voor het bereiden van koude gerechten, het opwarmen van bereide maaltijden of het frituren van hapjes. De keuken is niet uitgerust voor de organisatie van restaurantdagen.
De huurder die gebruikt maakt van de keuken/toog van de infrastructuur is als enige volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor een correct gebruik van de inboedel en voor de netheid ervan. In geen enkel geval mag er op de werktafels gesneden worden, zonder hiervoor de aangepaste onderleggers te gebruiken.
Na het gebruik van elektrische toestellen worden deze onmiddellijk uitgeschakeld. De apparaten mogen nooit gereinigd worden met een waterstraal. Hierdoor zouden waterdeeltjes kunnen binnendringen in het elektrische gedeelte van de apparaten en aldus de goede werking ervan verstoren.
De friteuse mag nooit ingeschakeld worden zonder dat deze gevuld is met een maximum toegelaten hoeveelheid frituurolie (geen frituurvet). Na gebruik dient alle olie degelijk verwijderd te worden en de friteuse ontvet te worden. De frituurolie wordt meegenomen door de organisator. Frituren gebeurt steeds buiten!
Alle materialen worden op de voorziene plaats teruggezet. Alle eetgerei wordt grondig afgewassen en terug in de kasten geplaatst en de kasten worden gesloten.
Alle meegebrachte materialen en resterende eetwaren worden terug meegenomen en al het afval wordt verwijderd.
De vloer van de keuken/toog wordt met water en detergent gekuist.
5.Opruimen en kuisen
De huurder is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de orde en de netheid van de ter beschikking gestelde infrastructuur en materialen. Bij het verlaten van de infrastructuur dienen stoelen en tafels proper te zijn. Alle meubilair en materiaal moeten geplaatst worden zoals bij aanvang bij de activiteit werd aangetroffen. Meubilair en materiaal mogen niet over de vloer gesleept worden maar moeten gedragen worden. Er mag geen afval of vuil op de vloer achterblijven. Zo nodig moet het lokaal uitgeborsteld worden.
Bij het inschakelen van derden voor het onderhoud van lokalen blijft uiteindelijk de huurder verantwoordelijk voor de netheid en eventuele schade. De overeenkomst tussen de huurder en deze personen valt volledig buiten de verantwoordelijkheid van de jeugdlokaalverantwoordelijke. De jeugdlokaalverantwoordelijke noch gemeente Kortenberg zal op geen enkel ogenblik tussen komen in geschillen tussen beide partijen.
Bij activiteiten dient de organisator zelf voor de nodige vuilniszakken te zorgen. De groene restafvalzakken dienen gedeponeerd te worden achter het jeugdhuis naast de nooduitgang. PMD-zakken van de gemeente Kortenberg moeten eveneens gedeponeerd worden achter het jeugdhuis naast de nooduitgang. Papier en karton kan, na dat het verscheurd werd, gedeponeerd worden achter het jeugdhuis naast de nooduitgang. Glas en andere afval dient door de gebruikers meegenomen te worden.
Voor een aantal ruimtes gelden meer specifieke kuisonderrichtingen die hieronder opgesomd worden. Het nodige kuisgerief is te vinden aan de toog. Kuisproduct is beschikbaar onderaan de kast met de glazen. Borstels, schuurborstels en aftrekkers bevinden zich links naast die kast. Vodden en handdoeken bevinden zich naast de koelkasten.
Centrale ruimte
Na gebruik dienen alle tafels, stoelen en eventueel ander meubilair terug op de daartoe voorziene plaatsen opgeborgen te worden. Verder dient de zaal grondig uitgeborsteld te worden.
Keuken/toog
Na elk gebruik moeten alle gebruikte glazen proper afgewassen en afgedroogd terug gezet worden. De huurder zorgt zelf voor de nodige afdrooghanddoeken. De keuken/toog (aanrecht, spoelbak), koelkast en gebruikte keukentoestellen dienen grondig gereinigd te worden. De vloer van de keuken/toog moet met water gekuist worden.
Toiletten
De huurder zorgt er mee voor dat de toiletten proper blijven. Na gebruik dienen de toiletten en de vloer met water gekuist te worden.
6.Controle na gebruik
De controle gebeurt na gebruik door de jeugdlokaalverantwoordelijke of een vertegenwoordiger. Indien niet voldaan aan de voorwaarden opgesteld in dit reglement, vooral met betrekking tot opruimen en kuisen, worden de kosten verrekend in het eindfactuur.