Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 30 april 2024, 18:00
Datum publicatie: 8 mei 2024
Openbare behandeling van agendapunt
A.2 LEEFMILIEU KLIMAAT EN GROENBELEID. Rapportage lokaal energie- en klimaatpact 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Rapportage lokaal energie- en klimaatpact 2023
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Joris Brosens
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Marita Verpalen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Joris Brosens
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Marita Verpalen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
A.2 LEEFMILIEU KLIMAAT EN GROENBELEID. Rapportage lokaal energie- en klimaatpact 2023
Korte openbare beschrijving:
Rapportage lokaal energie- en klimaatpact 2023
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene doelstellingen en de 16 specifieke doelstellingen van de vier werven;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijkingen daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Gelet op het feit dat de gemeente Essen het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 26 oktober 2021;
Gelet op het feit dat op 28 februari 2023 het Energie- en Klimaatactieplan van de gemeente Essen door de gemeenteraad goedgekeurd werd;
Overwegende dat het Energie- en Klimaatactieplan alle maatregelen omvat die de gemeente Essen neemt in het kader van het Burgemeestersconvenant 2030 (SECAP) en het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP);
Overwegende dat de rapportage in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) aan Vlaanderen jaarlijks dient te gebeuren en de eerste maal voorzien is op 1 mei 2024;
Overwegende dat de rapportage in het kader van het burgemeestersconvenant (SECAP) aan Europa tweejaarlijks moet gebeuren en de eerste maal voorzien is op 1 maart 2025;
Overwegende dat de gemeente Essen daarom jaarlijks een rapport over de voortgang van het Energie- en klimaatactieplan ter kennisgeving zal voorleggen aan de gemeenteraad;
Overwegende dat voor dit rapport gebruik werd gemaakt van de format en de cijfergegevens die in het kader van het LEKP door het Agentschap Binnenlands Bestuur ter beschikking worden gesteld;
Overwegende dat de rapportage is opgebouwd op basis van algemene doelstellingen en de 4 werven van het ondertekende LEKP 1.0: Werf 1: Laten we een boom opzetten, Werf 2: Verrijk je wijk, Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar, Werf 4: Water. Het nieuwe goud;
Overwegende dat de acties uit het Energie- en Klimaatactieplan m.b.t. het LEKP werden gekoppeld aan de verschillende werven en opgenomen zijn in het rapport;
Gelet op het feit dat het rapport ook werd voorgelegd aan de adviesraad milieu, klimaat en energie op 28 maart 2024.
Gehoord raadslid Annemie Baeyaert die opmerkt dat Essen op heel wat domeinen al positieve resultaten heeft geboekt onder andere op het vlak van ontharden.
De doelstellingen moeten tegen 2030 worden gehaald. Op veel vlakken zitten we ver onder de vereiste vermindering met 30%, maar soms zitten we ook onder gewestelijke gemiddelden. Ze vraagt wat de planning is voor de komende jaren, want er is een inhaalbeweging nodig om de vereiste doelstellingen te halen;
Gehoord schepen Helmut Jaspers die antwoordt dat deze evaluatie een momentopname is en bovendien een eerste evaluatie. Voor het Vlaamse luik moet er jaarlijks voor 1 mei worden gerapporteerd. Dat is nu over een korte periode.
De opvolging gebeurt door de diensten continu. De ambitie in het plan waren vanaf het begin hoog. Maar het is ook onze verantwoordelijkheid om actie te ondernemen ten opzichte van onze volgende generaties. De Vlaamse gemiddeldes zijn gebaseerd enkel op gemeentes die hebben ingetekend en is bovendien een mix van steden, maar ook kleinere gemeentes. Bijvoorbeeld wordt het fietsfonds van de hogere overheden gebruikt voor de berekening van fietspaden. Essen heeft niets aangevraagd voor dit fonds en zou dan nul zijn voor fietspaden. Dat zou willen zeggen dat er niets is gebeurd aan fietspaden, wat natuurlijk niet correct is. Deze evaluatie is ondertussen ook toegelicht op de milieuraad en dat kan eventueel ook nog eens op een commissie.
Hij herhaalt dat het dus een korte periode is voor de evaluatie en dat er een interpretatie van cijfers bij hoort. Een ander voorbeeld daarvan zijn het aantal bomen. Daar zitten ook private bomen bij waardoor we particulieren zouden moeten motiveren ook te registreren op de website;
Gehoord raadslid Annemie Baeyaert die aangeeft vorige week thuis nog een boom te hebben aangeplant en dat inderdaad niet wist, want anders had ze dat ook kunnen ingeven;
Gehoord schepen Helmut Jaspers die de vergelijking maakt met het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen waarbij particulieren moeten worden gerekruteerd om gegevens te registreren. Hij stelt voor om op een volgende commissie te agenderen hoe wordt gemeten en gerapporteerd bij deze evaluatie;
Gehoord raadslid Annemie Baeyaert die verwondert is dat er mee op wordt gerekend dat particulieren mee gegevens moeten indienen. Maar ze merkt ook op dat de gemeente blijkbaar zelf ook niet over cijfers beschikt om te kunnen rapporteren, bijvoorbeeld over besparingen op het eigen patrimonium;
Gehoord schepen Helmut Jaspers die antwoord dat wij sommige cijfers van andere instanties moeten krijgen of overnemen. Natuurlijk heeft de gemeente ook gegevens van de eigen energieboekhouding;
Gehoord raadslid Annemie Baeyaert die het belang herhaalt dat cijfers moeten worden bijgehouden en dat moet worden getracht realistische doelstellingen te halen;
Gehoord raadslid Jan Suykerbuyk die aangeeft dat men in het rapport veel kan zien over het planten van bomen en hagen en ontharden. Maar dat men voor die cijfers mee rekent op het ingeven in de website door burgers. Zij doen dat niet omdat het te complex is of er geen zin in hebben. Hij heeft het zelf ook geprobeerd en heeft ervaren dat het niet eenvoudig is. Het zijn dus vooral cijfers van het openbaar domein en enkele van particulieren. Hij vraagt zich af of die die cijfers dan wel representatief zijn;
Gehoord schepen Helmut Jaspers die verduidelijkt dat de gemeente de cijfers moet aanleveren in een bepaalde format die Vlaanderen oplegt. Daarin is er weinig marge. Je zou kunnen stellen dat het na de planlastvermindering eerder terug een nieuwe verzwaring is. Sommige cijfers zijn gemakkelijk te verzamelen en andere moeten aangereikt en daar moet soms op worden gewacht. Bij de burgemeester convenant is de rapportering echter gemakkelijker, want daar zijn er duidelijkere acties en indicatoren;Na beraadslaging;
Beslist,
Besloten wordt kennis te nemen van de rapportage 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Deze beslissing wordt bekend gemaakt conform het Decreet Lokaal Bestuur.