Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 30 april 2024, 18:00
Datum publicatie: 8 mei 2024
Openbare behandeling van agendapunt
B.5 VRAGENRONDE (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
Vervolgens worden vragen en opmerkingen geformuleerd door :
Dirk Smout
Toewijzing percelen industriezone
Het raadslid vraagt nu de uitbreiding van de industriezone is goedgekeurd hoe de toewijzing van de percelen concreet gaat verlopen. Hij verwijst naar veel vragen rond procedure, timing, toewijzingscriteria en herlokaliseren van bedrijven. Er zijn veel geïnteresseerden maar op de website POM is er niet veel concrete informatie te vinden.
Antwoord: Burgemeester Gaston Van Tichelt wijst erop dat het een goede zaak is dat de bestemmingswijziging is goedgekeurd. Nu kan POM starten met de fysieke realisatie.
We kunnen samen bepalen welke de selectiecriteria zijn. Dit hebben we destijds ook zo gedaan met Igean rond Peepolderderlaan. Voor de bedrijven die willen investeren wordt een stedenbouwkundig dossier opgemaakt voor de kwaliteitskamer met advies. We voorzien in het najaar, september of oktober dit jaar een infovergadering waarna we kunnen starten met de procedure voor de selectie van de kandidaten om te landen half volgend jaar.
Er moet ook nog een aanbesteding voor de aanleg van de wegeniswerken volgen.
Raadslid Dirk Smout verwijst naar het gerucht dat de ronde doet dat één bedrijf al verschillende percelen zou toegewezen gekregen hebben.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat er op Essens grondgebied nog geen enkele toewijzing of belofte is gebeurd. Gaat dit misschien over Kalmthouts grondgebied?
Kleiduifschieten Wouwse Plantage
Het raadslid vraagt wat het resultaat is van de onlangs gehouden “omgevingsdialoog” in Nederland. Is hierover al navraag gedaan bij de gemeente Woensdrecht..
Antwoord: Schepen Helmut Jaspers verwijst naar het infomoment dat plaatsvond op 27 maart 2024 op initiatief van de eigenaar van de schietstand. De historiek, de plannen en de werking van de schietstand werden toegelicht. De schepen geeft aan dat hij zelf niet aanwezig was maar raadslid Geert Vandekeybus wel naar het schijnt. Niet alle buurtbewoners waren uitgenodigd, vooral bewoners van Woensdrecht. De presentatie was niet de” omgevingsdialoog” waarover het in het schrijven van de gemeente Woensdrecht wel ging. Het idee leeft bij de buren, omdat ze zo verspreid wonen over de verschillende gemeentes, om zich te verenigen en te gaan samenzitten. Het kan niet zijn dat onze inwoners overlast ervaren. We blijven het dossier goed opvolgen. De eigenaar zou tegen 1 april een verslag uitbrengen met acties en bevindingen.
Ik heb gevraagd aan onze administratie om contact op te nemen met de gemeente Woensdrecht om te informeren achter de stand van zaken.
Joris Brosens
Mobiliteitsplan
Het raadslid vraagt naar de stand van zaken en de timing.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoordt dat het mobiliteitsplan uit zeven hoofdstukken bestaat waarvan 6 hoofdstukken knelpunten, kansen, doelstellingen en parallelle studies.
Het is goed uitgewerkt en voor Essen een leidraad om mee verder te kunnen om o.a. centra mee uit te werken. Hoofdstuk 7 bestaat uit een 150-tal acties welke verdeeld zijn in korte termijn-, middellange,- en langetermijn acties. De laatste twee hebben een grote impact op het volgende bestuur. Het gaat hier om het volledig ontharden of downsizen van wegen op Horendonk en Hoek. Het schepencollege heeft beslist enkel de kortetermijndoelstellingen uit te voeren. Het is niet de bedoeling op het einde van deze legislatuur alles op zijn kop te zetten voor grote doelstellingen met grote budgettaire impact voor de volgende 6 jaar. Het mobiliteitsplan is afgewerkt uitgezonderd de acties. Het is ook genoeg bevraagd in commissies en langs andere kanalen.
Raadslid Joris Brosens geeft aan dat hij dat graag nog eens op een commissie wil bespreken.
Hij vraagt zich af of fase 1 van het Woonbos daar ook in kadert?
Schepen Brigitte Quick antwoordt dat dit al bekeken is met Vectris. Ook de doortocht van de Nolsebaan, Velodreef en Steenovenstraat op een fietsvriendelijke manier, met klinkers in het midden, versmallingen enz.…. Uiteraard werd ook hier rekening gehouden worden met alles wat er is ontwikkeld.
Infrastructuursubsidies verenigingen
Het raadslid vraagt naar de stand van zaken en de timing.
Antwoord: Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat er vorige week in het College is beslist op basis van het beschikbare budget dat de gemeenteraad heeft toegewezen. Er is gekozen voor nominatieve subsidie met telkens overeenkomst tussen bestuur en betrokken vereniging
Er is een modelovereenkomst besproken met bepaalde modaliteiten
Morgen is er geen college maar we hopen het volgende week terug te bekijken en een doorgang te vinden. Nadien gaan we aan de slag om het te bekijken met jeugd en sport, vooral voetbalverenigingen.
Raadslid Dirk Smout vraagt zich af of er nu gesproken wordt met de betrokken verenigingen zonder vastgesteld reglement.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat er inderdaad geen reglement komt. Het zal zijn zoals in andere gemeentes en in het verleden ook in Essen We geven de voorkeur aan een globaal budget waarin nog ruimte is voor maatwerk. Werken met een subsidiereglement zou dat kunnen beperken. Een behoorlijk bestuur mag niet werken met twee maten en gewichten.
Daarom hebben we deze modelovereenkomst in het College besproken. Verenigingen die investeringsdossiers hebben, moeten terug op de gemeenteraad gebracht worden om omgezet te worden in een nominatieve subsidie en opgenomen in het meerjarenplan.
De laatste stap is dat de gemeenteraad met budgetwijziging het budget goedkeurt op basis van de overeenkomst die is onderhandeld.
Raadslid Dirk Smout vraagt zich af of verenigingen zich ergens kunnen melden.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat er nu eerst een basis gemaakt moet worden en daarna de verenigingen worden gecontacteerd.
Raadslid Joris Brosens vraagt zich af of ook andere verenigingen in aanmerking komen met een eigen infrastructuur.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat het hier gaat om alle sportclubs met een eigen infrastructuur.
Raadslid Joris Brosens geeft aan dat er al berichten zijn verschenen op sociale media van bepaalde raadsleden. Misschien zijn er nog andere clubs die wensen er ook van gebruik te maken en zich daarom achteruit gesteld voelen.
Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat de focus nu ligt op de eigen infrastructuur van sport- en jeugdverenigingen.
Robin Jacobs
Mobilhomeparkings
Het raadslid vraagt naar de stand van zaken en de timing. Het voorstel is destijds samen met Tom Bevers ingediend met veel enthousiasme. We zijn ondertussen 8 jaar verder en er zijn er ondertussen meer parkings verdwenen dan bijgekomen. In de gemeenteraad krijgen we altijd het antwoord dat ze ermee bezig zijn.
Antwoord: Raadslid Brigitte Van Aert antwoordt dat 8 jaar inderdaad lang is, maar er is ondertussen al veel veranderd in de visie van toerisme Vlaanderen en het beleidsplan van Toerisme Provincie Antwerpen, waaraan wij verbonden zijn. Het TPA (Toerisme Provincie Antwerpen) wil een fijnmazig kwaliteitsvol en belevingsvol netwerk uitbouwen voor campers en kampeerders.
Ze willen niet meer toerisme maar vooral beter toerisme aanbieden. Zij raden lokale besturen af om zelf parkings of kampeerplekken uit te bouwen of aan te leggen. Omdat dit oneerlijke concurrentie is tussen het overheidsinitiatief en privé-initiatief. Ze willen het privé initiatief aanmoedigen en vragen aan de lokale besturen om mee te zoeken naar geschikte plaatsen voor campergastbedrijven en hen te begeleiden naar een toeristisch ambassadeurschap.
VVV neemt dit nauw op en moedigt campergastbedrijven aan, ze bekijken interessante plekken bv bij toeristische beleving of een start van wandelknooppunten of fietskruispunt. Een campergasbedrijf moet aan heel wat eisen voldoen.
Helaas hebben we niet alles in de hand zoals de sluiting van de Berk.
De gesprekken lopen nog, voor een nieuwe overnemer. Ook T&T is gestopt als campergastbedrijf omdat de nieuwe overnemer Ter Eiken het niet wilde verderzetten.
Raadslid Robin Jacobs geeft aan dat hij het spijtig vindt dat de gemeenteraad het voorstel destijds heeft goedgekeurd en dat er jaren niets mis mee gedaan terwijl er ondertussen een nieuw beleidsplan is opgesteld.
Raadslid Jokke Hennekam antwoordt dat er drie parkeerplaatsen zijn aangelegd en ondertussen nog tien in de Berk.
Raadslid Brigitte Van Aert antwoordt, dat de samenleving in 8 jaar veranderd is en verwijst naar het tegelwippen i.p.v. verharden.
Raadslid Dirk Smout geeft aan dat de visie is veranderd door de gemeenteraad maar dat dat er eigenlijk niet toe doet. Het is niet netjes om het niet te doen.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat het iedereen aanbelangde dat er voldoende parkingplaatsen waren en dat Essen interessant was voor toeristen. De parkingplaatsen zijn er ook deels gekomen. Hij wenst hier niet ver over uit te weiden want het is een variapunt.
Kevin Ooye
Overlagingswerken Kraaienberg/Hofstraat
Het raadslid geeft een chapeau aan de aannemer omdat de werken vlot zijn verlopen. Hij is echter gecontacteerd geweest door verschillende bewoners van straten omdat zij geen bewonersbrief hebben gekregen. Daarom vraagt hij hoe er is gecommuniceerd. Voor de Kraaienberg heeft hij naar de dienst gebeld en kreeg de bevestiging dat de werken gingen doorgaan zoals gepland. Een arbeider op de werf zei dan weer dat het niet zou gebeuren door een probleem met een deksel dat te hoog was. Maar na de werken blijkt nu dat de asfalt 10 cm hoger is aangelegd dan vroeger en daardoor zijn de goten dieper en geraken mensen moeilijk op hun oprit, zeker met een aanhangwagen. Wanneer mensen daarover de dienst contacteerden kregen zij als antwoord dat ze er dan maar een mat in de goot moeten leggen.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoordt dat als het raadslid dat vorige week al wist hij dat dan zeker had gemeld op de raadscommissie waar de dienst aanwezig was. Over de communicatie kan ze een vraag beantwoorden. De technische problemen van de hoogte van de asfalt was beter schriftelijk naar onze dienst gericht. De asfalt moet niet hoger worden aangelegd dan voordien. Als het antwoord was om een mat in de goot te leggen, dan is er foutief geantwoord.
Burgemeester Gaston Van Tichelt merkt op dat het college altijd zijn uiterste best doet om de vragen van variaronde die vooraf zijn gesteld te beantwoorden. De vraag die schriftelijk is ingediend is anders dan die hier nu mondeling wordt gesteld. Het college bereidt zich voor en krijgt dan een op de zitting een andere vraag, dat is niet correct.
Raadslid Kevin Ooye die antwoordt dat hij verwacht dat de schepen weet wat op de dienst gebeurt.
Schepen Brigitte Quick die repliceert dat zij over de hoogte van de asfalt niet op de hoogte is en dat die melding best op mail naar de dienst en haar in cc wordt gezet.
Het freeswerk is vroeger begonnen dan voorzien, maar de asfaltwerken zijn gebeurd zoals gepland. Bij de freeswerken kan men altijd nog tot aan zijn huis geraken, maar wel aan aangepaste snelheid. Ook via sociale media zijn de werken gecommuniceerd en daar staat altijd bij dat de werken afhankelijk zijn van weersomstandigheden. Bij asfalteren kan men 3 à 4 uur niet van of aan zijn woning geraken. Er was één geval geweest tijdens het asfalteren en daar is toen door de aannemer dan ook een oplossing voor gevonden.
Annemie Baeyaert
Fietssuggestiestroken
Het raadslid geeft aan dat de recent aangelegde fietssuggestiestroken erg glad zijn en vraagt of deze veiliger kunnen worden gemaakt. Er is iemand uitgeschoven op een fietssuggestiestrook.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoord dat ze op de meest veilige manier zijn aangelegd.
Ze worden niet geschilderd, maar afgewerkt met thermoplast, Triflex met korrels die het schuiven tegengaan. Dit is zelfs zo aanbevolen door Fietsberaad. Bij gemeente en politie zijn er momenteel geen meldingen gekomen van valpartijen. Is dit een verhaal op sociale media?
Als het regent kan het ook plaatselijk glad zijn op putdeksels, zebradpaden of de stoep. We kunnen niet vermijden dat mensen eens vallen. Maar gaan we ze dan niet meer aanleggen?
Op dit moment gebruiken we de meest veilige methode die te vinden is op de markt.
Raadslid Annemie Baeyaert vraagt zich of er niet kan nagevraagd worden bij de aannemer of er wel de correct korrels zijn gebruikt? Sommige suggestiestroken zijn te zien met korrel, maar niet allemaal. Zou dit een fout kunnen zijn?
Raadslid Brigitte Quick antwoordt dat de laag warm wordt aangelegd en zich tussen het asfalt zet. Er zal nagevraagd worden welk de intensiteit van de korrel is.
Jan Suykerbuyk
Kazerne Nispen
Het raadslid heeft vernomen dat het afgelopen weken uitgebreid in de media ter sprake is gekomen dat er Nispen een nieuwe kazerne komt, niet ver van de grens.
Dit heeft veel effect op de Essense woonkernen met allerlei gevolgen denk aan veiligheid, geluidsoverlast, openbaar vervoer en economie. Hij vraag zich af hoe Essen wordt betrokken bij de besluitvorming?
Antwoord: Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat dit een pertinente vraag is.
De gemeente is op correct manier van het voornemen door defensie Nederland op de hoogte gebracht. Het gaat momenteel nog om een voornemen dat overgaat naar een verkenningsfase. Volgens de Nederlandse wetgeving duurt de verkenningsfase die nu is gestart tot eind 2025.
In die tijd wordt onderzocht wat de impact van de eventuele bouw op de omliggende omgeving is, ook op Essen en op welke manier hierover best gecommuniceerd wordt.
In eerste stap wordt in het kader van het impact op de omgeving een milieueffectenrapport opgesteld.. Reikwijdte en detailplan worden daarbij opgesteld.
Er wordt bekeken op welke domeinen moet worden onderzocht. Ook daarop mogen wij inspraak hebben tegen eind mei. Daarmee gaat men aan de slag tot eind 2025 eind van de verkenningsfase. Nu zitten we nog niet in de beslissing- of inspraakfase. Op 15 mei is er afgesproken met burgemeester van Roosendaal om van gedachten te wisselen.
Tegen uiterlijk eind mei wordt onze zienswijze ingediend.
Raadslid Katrien Somers stelt de vraag of het al niet 100 % zeker is dat het doorgaat.
Zij heeft gehoord dat er al een boer zou gecontacteerd zijn om tegen 2030 onteigend te worden.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat Nederlanders zakelijk zijn ingesteld.
Er kan pas beslist wordt na onderzoek, er moeten eerst nog verschillende stappen gezet worden. Er zijn enkel nog maar voornemens geuit.
Anne Somers/Marc Scheepers
Aziatische hoornaars
Het raadslid Anne Somers vraagt wat de stand van zaken is rond de aanpak tegen de Aziatische hoornaars. De gemeente heeft namelijk veel aanvragen gekregen. De gemeente zou 50 lokvallen aankopen Zij vraagt of dat ook is gebeurd?
Raadslid Marc Scheepers stelt de vraag of er zijn aangekocht, maar die zouden allemaal al weg zijn, en men zou nu contact moeten opnemen met de Ambrosiusgilde. Hij vraagt of er info kan komen over deze problematiek en dat men moet opletten met snoeien.
Antwoord: Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat de laatste vraag opmerkelijk is omdat de gemeente hier al lang mee bezig is en ook raadslid Anne Somers in de gemeenteraad hier al vaak vragen over heeft gesteld. Hij geeft aan dat er aan de provincie is gevraagd om een coördinerende rol op te nemen zoals bij de processierups. Zij gaan dit ook opnemen. In april is er een artikel over de Aziatische hoornaar verschenen in Esseninfo. Ook op de gemeentelijke website is er een hele pagina met daarbij rechtstreekse linken naar o.a. brandweer en Vespawatch.be. De brandweer bestrijdt de primaire nesten bij de inwoners, maar bij te hoge nesten, de secundaire, treedt de gemeente bij in de kosten waardoor die maximaal € 45 is voor de burger. Voor de lokvallen moest er worden gewacht op Agentschap voor Natuur en Bos. Er komt volgende week een nota op het college om voor de vallen met de vraag of de gemeente intekent op de groepsaankoop. Ook op milieuraad had gevraagd de problematiek toe te lichten en binnen de groendienst zijn de arbeiders ook opgeleid hoe te reageren op nesten van hoornaars. Er is beslist zelf 50 lokvallen aan te kopen. De imkervereniging zou er zelf ook nog 40 hebben.
Raadslid Anne Somers stelt de vraag of die van de gemeente zijn.
Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat dit er andere zijn. Dit zijn er die zij zelf hebben.
Raadlid Anne Somers stelt voor dat wanneer er dan toch zo een grote interesse, het dan niet beter is om er meer aan te kopen.
Marc Scheepers
Gratis pasfoto – dienstverlening of broodroof
Het raadslid verwijst naar de gemeenteraad van vorige maand waarbij het in de vragenronde ook al ging over de fotocabine. Hij heeft sinds toen wat opgezocht en op papier gezet:
Om identiteitsfraude tegen te gaan, nemen intussen 7 op de 10 lokale besturen het initiatief om zelf pasfoto’s van hun inwoners te nemen bij de aanvraag van een identiteitskaart, rijbewijs of reispas. Zij doen dat bovendien gratis.
Het initiatief maakt deel uit van het Live Enrollment-project waarmee de federale overheid gemeenten wil aansporen om zelf pasfoto's te nemen bij de aanvraag op het gemeentehuis. Om tegen te gaan dat mensen identiteitsdocumenten aanvragen met valse foto's, kreeg de federale overheid geld van de Europese Unie. Daarmee stelt zij nu gratis fotoapparatuur ter beschikking van de lokale besturen, die de echtheid van een foto kunnen verzekeren door die zelf te nemen. Het initiatief wil niet alleen identiteitsfraude bestrijden, maar ook een einde maken aan discussies over de geldigheid, conformiteit of ouderdom van de pasfoto’s. Steden en gemeenten verkopen het tevens als een nieuwe dienstverlening voor de inwoners.
Voor de lokale fotografen knelt het schoentje daar waar de lokale besturen deze dienstverlening gratis aanbieden. De vereniging voor fotografen spreekt in dit opzicht zelfs van regelrechte broodroof. Voor de (lokale) beroepsfotografen zouden pasfoto’s namelijk een belangrijke bron van inkomsten vormen en die dreigt weg te vallen. De vereniging verwijst naar andere landen die ook inzetten op de bestrijding van identiteitsfraude, maar het maken van pasfoto’s toch overlaten aan de privésector. Frankrijk en Engeland zijn twee voorbeelden van dergelijke landen.
Vragen;
•Heeft onze gemeente ingetekend op dit project?
•Zo ja, hoe zal dit worden gecommuniceerd aan de inwoners?
•Heeft onze gemeente overleg gepleegd met de lokale fotografen over de impact van deze beslissing op hun inkomsten?
Het raadslid vraagt nu de uitbreiding van de industriezone is goedgekeurd hoe de toewijzing van de percelen concreet gaat verlopen. Hij verwijst naar veel vragen rond procedure, timing, toewijzingscriteria en herlokaliseren van bedrijven. Er zijn veel geïnteresseerden maar op de website POM is er niet veel concrete informatie te vinden.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick wijst op de titel van deze variavraag is: dienstverlening of broodroof. Dit is duidelijk een dienstverlening. Zij vraagt voor welke fotograaf in Essen dit dan broodroof zou zijn? Dat is de zoveelste keer een algemene vraag die het raadslid stelt. Zij roept hem op om vragen te stellen over Essen. Er is vorige gemeenteraad heel expliciet over de fotocabine gesproken en nu wordt een vraag gesteld die zo algemeen is dat ze over eender welke gemeente kan gaan. Zij herhaalt dat het een dienstverlening is en dat ze er niet meer over wil zeggen.
Raadslid Marc Scheepers vraagt of die dienstverlening gratis kan worden gemaakt.
Schepen Brigitte Quick antwoordt dat dit blijft aan een kleine toelage.