Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
B.4 Vragenronde (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
Dirk Smout
Bomen Horendonk
Het raadslid geeft aan in de commissie het onderwerp van zijn vraag ook al kort te hebben aangehaald. Op de nieuwe Over d’ Aa ziet men veel nieuwe bomen die dood zijn. Hetzelfde doet zich ook voor op Dreveneind en Horendonksesteenweg. Het is opmerkelijk want het is dit jaar geen droge zomer geweest. Hij vraagt of die dode bomen worden vervangen en wie dat gaat betalen.
Antwoord: Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat van de bomen die zijn aangeplant op Over d’ Aa er een 8-tal dood zijn en er zijn er ook een aantal in slechte staat. Tot twee jaar na de oplevering, die in 2021 was, is de aannemer verantwoordelijk voor heraanplant van de bomen.
Raadslid Dirk Smout vraagt of dit dan wil zeggen dat de gemeente het al heeft aangekaart bij de aannemer en hem daartoe heeft aangemaand.
Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat de heraanplant van die bomen nog dit plantseizoen zal gebeuren. De bomen die door de gemeente zelf zijn aangeplant zal de gemeente ook zelf heraanplanten.
Bob Konings
Sloop huis naast zaal Rex – sloop Parochiecentrum
Het raadslid verwijst naar het huis, naast zaal Rex, dat een jaar geleden is gekocht door de gemeente. Dit zou worden gesloopt, net zoals het voormalige parochiecentrum ook zal moeten worden gesloopt. Hij vraagt wanneer die werken nu worden aangevat, want anders hadden bijvoorbeeld verenigingen er nog niet uitgemoeten.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoordt dat voor de nieuwe polyvalente zaal, na een vertraging, de architect net is aangesteld. Die architect staat ook in voor de afbraak van het parochiecentrum. Het dossier om te slopen met o.a. het asbestverslag en sloopverslag is opgestart. Tegen begin volgend jaar zal het rond zijn zodat dan kan worden gestart met de afbraakwerken. Dezelfde timing is er voor de woning naast zaal Rex.
De gemeentelijke patrimoniumbeheerder heeft al samengezeten met de brandweer voor een eventuele brandweg. Bovendien zitten veel nutsleidingen van Rex ook onder het perceel. Maar die afbraak is dus ook voorzien begin 2024.
Concessie voormalige jongensschool Hoek
Het raadslid vraagt wat de stand van zaken van zaken is in de oproep voor een nieuwe concessie in de voormalige jongensschool in Hoek.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoordt dat momenteel de bespreking van de enige ingediende offerte in de finale fase zit. De criteria die voorop zijn gesteld zijn, zoals naast de concessievergoeding ook een investeringsprogramma, ervaring in horeca enz., worden nu bekeken.
Het dossier wordt één van de komende weken afgerond.
Geert Vandekeybus
FSI gronden (naast robotland)
Het raadslid verwijst naar beweging die merkbaar is op het terrein van FSI naast Robotland. Hij vraagt wat er daar allemaal gebeurt en waarom en door wie er een hek is geplaatst.
Antwoord: Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat de gronden eigendom zijn van het federale ministerie van financiën. Zij hebben een gebruiksovereenkomst afgesloten met Robotland met de verplichting het terrein op te ruimen. De spoorwegen heeft er vroeger veel gestockeerd en het was nu een industrieel stort waar ook spullen lagen zoals slaapzakken, spuitbussen, … Een tweede verplichting van FSI aan Robotland was het plaatsen van een omheining omwille van gevaar wanneer mensen de site betreden. Op het terrein was niet alleen veel afval, maar ook betonnen en kleine, maar diepe putten. Om het risico te verminderen heeft FSI geëist dat er een omheining komt. Er zijn gelukkig tot nu toe geen ongelukken gebeurd, maar het is goed dat er nu een omheining is geplaatst. Vandaag is er nog een plaatsbezoek geweest met ANB waarbij de burgemeester ook aanwezig was. Er is gekeken naar verdere plannen van Robotland en zij moeten daartoe o.a. nog een toegankelijkheidsreglement opstellen. Vanuit de gemeente is erop aangedrongen dat ondanks dat het een privé-eigendom is (ook al is het van FSI), er op een goede en transparante manier wordt gecommuniceerd naar de buurt en dat dit best in samenspraak met de gemeente gebeurt.
Raadslid Geert Vandekeybus vraagt of dat dan wil zeggen dat niet zomaar alles mag worden gekapt.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt bevestigend. Er is een kapmachtiging aangevraagd met het oog op het plaatsen van de omheining. De oude paden zijn hersteld en vrijgemaakt en het stort is verwijderd. Het is zeker en vast niet de bedoeling om zomaar bomen te kappen.
Bijplanten van hagen
Het raadslid merkt op dat de gemeente toch stilaan meer aan het vergroenen is.
Hij vraagt of er nog plannen zijn om hagen aan te planten of het creëren van verbindingszones.
Antwoord: Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat indien iemand opportuniteiten kent van haalbare locaties die altijd mogen worden gegeven.
Raadslid Geert Vandekeybus geeft aan net voor de gemeenteraad met het diensthoofd van milieu nog een punt te hebben besproken dat niet mogelijk blijkt te zijn. Het verbindingswegje tussen de Oude Baan en Olympialaan waaraan het OCMW-bosje is gelegen, is eigendom van aangelanden. Er is daar geen mogelijkheid om houtkanten aan te planten.
Schepen Helmut Jaspers geeft mee dat de gemeente wel samen met het Agentschap Onroerend Erfgoed (IOED) bezig is met een inventarisatie van historische houtkanten om die terug in een goede staat te brengen. Dit ook als opstap om klaar te zijn als er een Vlaams houtkantenplan komt.
Raadslis Geert Vandekeybus geeft aan dat het goed zichtbaar is dat de bermen aan het verarmen zijn, waardoor er veel nieuwe bloemen en planten aan het komen zijn.
Raadslid Helmut Jaspers geeft aan dit een werk van lange adem is.
Jan Suykerbuyk
De Voorkempen
Het raadslid verwijst naar de commissie BBB in juni waarop de directeur van
De Voorkempen meedeelde dat de gemeente en de woonmaatschappij vlak voor of na het bouwverlof zouden samenzitten aangaande Dr. J. Goossenaertsstraat – Burgemeester Dierckxsensstraat. Hij vraag wat de stand van zaken is en wat het standpunt van de gemeente hierin is.
Antwoord: Schepen Arno Aerden antwoordt dat bij zijn weten het overleg nog niet heeft plaatsgevonden. De gemeente is wachtende op een voorstel van Voorkempen. Hij heeft wel gehoord dat dat het de wens van Voorkempen is om mogelijks enkele woningen te verkopen. Om welke woningen het gaat, is hem niet gekend. Hij moet erachter informeren.
Raadslid Jan Suykerbuyk geeft aan dat hij wil op de hoogte worden gebracht wanneer er een ambtelijk overleg heeft plaatsgevonden.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat hij niet verwacht dat dat al het geval is geweest, want dan zou het met een verslag op het college moeten gebracht zijn.
Tanken aan de grens
Het raadslid verwijst naar het accordeoneffect in drukte bij het tanken aan de grens. Hij vraagt of het niet nodig is om maatregelen te nemen nu het tanktoerisme vooral op het Spijker weer lijkt toe te nemen. Zeker afgelopen vrijdag was het niet te doen.
Antwoord: Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat het inderdaad een accordeonverhaal is: het is moeilijk op voorhand te voorspellen wanneer het druk gaat zijn. Bij het begin van de drukte door de Oekraïnecrisis zijn er afspraken gemaakt met de uitbaters. Er zijn toen verschillende maatregelen genomen zoals het plaatsen van borden tot het inzetten van stewards bij Gabriels om het verkeer in goede banen te leiden. We hebben er toen zelf op aangedrongen bij de uitbaters en zij hebben dat goed opgepakt. Ook nu zijn er weer plotse pieken merkbaar. Waarschijnlijk gaan die pieken gepaard met aankondigingen in Nederland van prijsstijgingen. We erkennen als gemeente dat we dit niet actief in het oog houden. Het is misschien goed dat we de verantwoordelijkheid weer bij de uitbaters leggen. Dat zij structureel inplannen wanneer er weer piekmomenten zijn en dan zelf maatregelen nemen. Dit is de les die we genomen hebben van de voorbije maanden.
Tuur Goormachtig
Toegankelijkheid handelszaken
Op 30 mei 2023 werd door de gemeenteraad, met eenparigheid van stemmen, de opdracht gegeven aan het college van burgemeester en schepenen om DITO aan te stellen als partner voor de gemeente en de handelaars, winkeliers en horeca om hen te adviseren en te ondersteunen.
Het raadslid vraagt:
Wat is de stand van zaken:
of er al de nodige afspraken/overeenkomsten zijn gemaakt met DITO?
Wat de volgende stap en timing is in deze samenwerking/partnership.
Antwoord: Schepen Brigitte Van Aert antwoordt dat de gemeentelijke diensten inderdaad al in overleg zijn gegaan met DITO. DITO zal een convenant opstellen, die dan ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan het college. Daarna zal er een oproep gebeuren naar vrijwilligers die handelszaken willen nakijken. De communicatie gebeurt door onze diensten via de kanalen van de lokale economie en communicatiedienst. We hopen te starten met bezoek aan de handelszaken in december. De levering voor een bellend of hellend vlak bedraagt 6 tot 8 weken na het bezoek.
Na 1 jaar zullen we dan samen met Dito evalueren.
Raadslid Tuur Goormachtig vraagt of het hier om alle handelszaken gaat?
Schepen Brigitte Van Aert antwoordt dat het eerst enkel gaat om het winkelkerngebied, daarna volgt een uitbreiding.
Raadslid Tuur Goormachtig vraagt of Unizo ook betrokken is
Schepen Brigitte Van Aert antwoordt dat de mensen terug worden gecontacteerd en dat de info door onze diensten via de juiste kanalen zal worden verspreid naar de betrokkenen. Ze geeft mee dat RoGep, dit is de organisatie die zich in de commissie Welzijn heeft voorgesteld, hun inclusie aanbod aan de lagere scholen terug gratis heeft aangeboden. De lagere school Vinho is op het aanbod ingegaan. Op 13 november zullen de leerlingen van het 5 en 6de leerjaar samen een ganzenbordspel spelen, waarbij de leerlingen op speelse wijze kennis maken met de verschillende beperkingen en hulpmaatregelen. Indien er interesse is, kunnen ze dat dan laten weten.
Resultaat fietsrapport
Recent verscheen er in Het Laatste Nieuws een artikel dat Essen in het Fietsrapport een score van 6/10 behaald wat niet echt een gunstig cijfer is. Het ligt zelfs nog iets lager dan het vorige fietsrapport in 2020. Dit rapport verbaasde hem enigszins aangezien er toch al flink geïnvesteerd werd in fietspaden, fietsstraten, belijning,.. in Essen. Daarom vraagt hij of geweten is waarom de gemeente zo laag heeft gescoord.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de enquête slechts door 57 Essenaren is ingevuld. De enquete is niet representatief, niemand heeft het rapport gezien. Als je natuurlijk een oproep doet, dan zal je een grotere respons hebben en een heel andere score. De gemeente heeft echter zelf ook een grotere enquête lopen gehad waaraan meer dan 700 mensen hebben deelgenomen. Daar was ook een luik verkeersveiligheid. Deze is dus veel meer representatief en het is beter daarover te spreken.
Raadslid Tuur Goormachtig die opmerkt dat Wuustwezel door het rapport nu kan meedingen naar een prijs. De gemeente kan met de eigen enquête moeilijk een eigen prijs uitreiken.
Schepen Brigitte Quick antwoordt dat als je de enquête heel breed communiceerde, via sociale media en Essen info de respons groter zou zijn geweest. Een fietsenquete in het Laatste Nieuws is niet echt respresentatief.
Bijkomende signalisatie fietsers
Sinds 2019 moet je als auto/vrachtwagen bestuurder buiten de bebouwde kom 1,5 meter afstand houden wanneer je een fietser voorbijrijdt. Als er te weinig ruimte is, moet je als bestuurder achter de fietser blijven tot de situatie het wel toelaat.
Deze regel is er gekomen om de veiligheid van de fietser te verbeteren maar in de praktijk gebeurt dit helaas niet of toch zeer weinig. Eén van de redenen is dat de nodige signalisatie ontbreekt op de wegen waar er geen aparte of afgescheiden fietspaden aanwezig zijn.
In landen zoals Spanje en Portugal zijn deze borden al langer aanwezig en respecteren de automobilisten, vrachtwagen chauffeurs deze regel. Momenteel zie je ook in Frankrijk al meer van deze borden.
Door de nodige borden/signalisatie te plaatsen zorg je er al voor dat deze regel wordt nageleefd en zal er op termijn een mentaliteitswijziging ontstaan bij de bestuurders.
Enkele voorbeelden van wegen waar deze signalisatie kan geplaatst worden zijn Horendonk, Postbaan, Kalmthoutsesteenweg, Nolsebaan en Verbindigsstraat.
Ter info:
Binnen de bebouwde kom blijft de te bewaren afstand 1 meter.
Rekening houdende met de recente lage score van 6/10 in het Fietsrapport lijkt me dat deze aanpassingen zeker verantwoord zijn.
Vraag van het raadslid:
Kan de nodige signalisatie “Opgelet fietsers” (Bord SB250 - A25 - Zijde 400 mm – HI) + onderbord“auto - 1.5 m fietser” voorzien worden op de wegen waar geen apart of afgescheiden fietspad aanwezig is.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick antwoordt dat dit besproken kan worden.
We gaan dit eerst verder onderzoeken. Het schepencollege is hier zeker voorstander van.
Jokke Hennekam
Gevaarlijke situatie Smeyerspad
Het fiets- en voetpad dat uitkomt op het speelpleintje van het Smeyerspad zorgt voor een heel gevaarlijke situatie doordat er geen zicht is op het aankomend fietsverkeer van links. Dit geeft geregeld conflicten. Er zouden nu haaientanden geschilderd zijn. Maar kinderen gaan zich niet laten stoppen door geschilderde haaientanden. Daarom pleiten de omwonenden voor een spiegel.
Antwoord: Schepen Brigitte Quick stelt het raadslid gerust. Er komt een spiegel. De werkbon is al aangemaakt en de haaientanden zijn al geschilderd.
vraag in besloten zitting:
Tom Bevers
Adjunct algemeen directeur
Het raadslid vraagt naar de stand van zaken omtrent de langdurige afwezigheid van de adjunct-algemeendirecteur en of er zicht is op een eventuele re-integratie.
Antwoord: Burgemeester Gaston Van Tichelt en algemeen directeur Ivan Kockx beantwoorden de vraag en geven info over de situatie.