Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
A.6 PERSONEEL. Absenteismebeleid (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Absenteismebeleid
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Bianca De Backer
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Bianca De Backer
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
A.6 PERSONEEL. Absenteismebeleid
Korte openbare beschrijving:
Absenteismebeleid
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de codex welzijn op het werk;
Overwegende dat er binnen ons bestuur nood is aan een geïntegreerd beleid rond afwezigheden en terugkeer naar de werkvloer;
Overwegende dat afwezigheden nadelig zijn voor heel de organisatie;
Overwegende dat zorg voor welzijn van onze medewerkers een gunstig effect heeft op de volledige werking van de organisatie;
Overwegende dat het de bedoeling is om binnen het bestuur afwezigheden bespreekbaarder en transparanter te maken om op deze manier het verzuim te verlagen;
Overwegende dat het de bedoeling is afwezigheden op een positieve manier op te volgen en zieke medewerkers zo snel als mogelijk terug naar de werkvloer te begeleiden;
Overwegende dat conceptdocument absenteïsmebeleid tot stand gekomen is binnen de werkgroep HRM van het bestuur en medewerkers uit heel de organisatie eraan meegewerkt hebben;
Overwegende dat het conceptdocument absenteïsmebeleid deel uitmaakte van verschillende besprekingen binnen directieteam en het diensthoofdenoverleg van
6 oktober 2022;Gelet op de bespreking van het conceptdocument binnen het syndicaal overlegcomité van
13 juni 2023 waarin het overlegcomité akkoord is gegaan met de verdere uitrol van het absenteïsmebeleid zonder toevoeging van op- of aanmerkingen.;Overwegende dat het voor de verdere uitrol van het absenteïsmebeleid van belang is dat het beleid door iedereen binnen de organisatie gedragen wordt;
Overwegende dat binnen het beleid duidelijke rollen en verantwoordelijkheden voor alle partijen worden uitgewerkt;
Overwegende dat er preventief en proactief wordt gehandeld om langdurig verzuim te vermijden;
Overwegende dat het absenteïsmebeleid samengevat wordt in een brochure “Langdurig afwezig, wat nu?” en dat deze brochure samen met een begeleidende brief bezorgd zal worden aan medewerkers die langer dan 4 weken ziek zijn;
Overwegende dat volgend stappenplan wordt voorgesteld om het absenteïsmebeleid binnen de organisatie verder uit te rollen:
Organisatie infomomenten voor medewerkers (tussen half september en half oktober 2023)
Verplichte infosessies voor leidinggevenden rond het voeren van de verschillende gesprekken met medewerkers (najaar 2023 – voorjaar 2024)
Bezorgen van de brochure “Langdurig afwezig, wat nu?” aan medewerkers die langer dan 4 weken ziek zijn, dit samen met een begeleidend schrijven van het bestuur.
Het absenteïsme- en re-integratiebeleid als bijlage toevoegen aan het arbeidsreglement.
Gehoord raadslid Jokke Hennekam die vraagt dat als voor dit agendapunt een goedkeuring van de gemeenteraad wordt gevraagd dit dan niet een B-punt moet zijn;
Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat het niet zo is dat
A-punten niet moeten worden goedgekeurd en B-punten wel. De splitsing heeft dus niet te maken of erover moet worden beslist maar eerder of het een punt is waar een verdere discussie voor nodig is of te verwachten is;Gehoord raadslid Jokke Hennekam die vraagt hoe mensen die nu ziek zijn zullen worden geïnformeerd. Want zij kunnen niet naar de voorziene infomomenten komen;
Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat dit in eerste instantie dan via de voorziene brochure zal gebeuren, maar ook via hun leidinggevende.
Het is net de bedoeling dat leidinggevenden daar een belangrijke rol in opnemen.Zij krijgen daar ook een gerichte opleiding toe;
Na beraadslaging;
Beslist,
Besloten wordt goedkeuring te verlenen aan het uitgewerkte absenteïsme- en re-integratiebeleid en dit als bijlage toe te voegen aan het geldende arbeidsreglement.
Kennis wordt genomen van de brochure “Langdurig afwezig. Wat nu?” en het begeleidend schrijven voor medewerkers.
Kennis wordt genomen van de verdere uitrol van het beleid binnen het bestuur.
Onderhavig besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet Lokaal bestuur.