Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
A.4 FINANCIEN. Opvolgingsrapportering 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
Openbare titel besluit:
A.4 FINANCIEN. Opvolgingsrapportering 2023
Korte openbare beschrijving:
Opvolgingsrapportering 2023
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 m.b.t. de beheers -en beleidscyclus 2020;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 m.b.t. de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat het BVR voorziet dat een opvolgingsrapportering minstens dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor eind september van het lopende jaar over het eerste semester;
Overwegende dat het meerjarenplan een hogere graad van autorisatie van kredieten heeft, waardoor er minder bijsturing nodig is voor de beschikbare budgetten;
Overwegende dat de rapportering tot doel heeft om de raadsleden te informeren over de evolutie van de ontvangsten en de uitgaven tijdens het lopende jaar;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering het geplande beleid vergelijkt met het gerealiseerde beleid;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering een overzicht geeft van de uitvoering van de prioritaire en niet-prioritaire beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties;
Overwegende dat de voorgelegde opvolgingsrapportering het geplande beleid vergelijkt met het gerealiseerde beleid voor gemeente en OCMW ;
Overwegende dat er ook aandacht gaat naar de gewijzigde economische omstandigheden;
De opvolgingsrapportering behandelt achtereenvolgens:Opvolging prioritaire en niet prioritaire acties – bij de opmaak van het
MJP 2020-2025 werd ook voor de niet prioritaire acties een rapportering voorop gesteld. Deze rapportering wordt tweemaal per jaar bezorgt aan de raadsleden
(bij deze opvolgingsrapportering en bij de jaarrekening)Standopgave van de prioritaire actieplannen en acties
Schema J1 – doelstellingenrekening per 28/08/2023 en schema T2 – Standopgave ontvangsten en uitgaven naar economische aard
Budgetopvolging (schema Vlofin) met volgende details:
Budgetuitvoering
Debiteurenopvolging
Leveranciersschulden
Thesaurietoestand
Wijziging van de assumpties en financiële risico’s, met bijzondere aandacht voor:
Aanpassingen ramingen gemeentefonds en fonds open ruimte
Ramingen dividenden
Aanpassingen raming aanvullende belastingen
Inflatie en loonindexeringen
Energiecrisis
Na beraadslaging;
Beslist,
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van 2023.
Dit besluit is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht zoals bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur en zal ook conform worden bekend gemaakt.