Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 26 maart 2024, 19:00

Datum publicatie: 2 april 2024

Openbare behandeling van agendapunt

B.7 VRAGENRONDE (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)

               Vervolgens worden vragen en opmerkingen geformuleerd door :

 

             Joris Brosens

  • Aankoop gronden Erasmus Nieuwstraat

Het raadslid vraagt naar de stand van zaken.

 

                   Antwoord:     Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de onderhandeling nog lopende is en dat er al heel wat over een weer is gecommuniceerd.  In het kader van de onderhandelingen kan ze nog niet in detail gaan. De collegenota kan indien gewenst opgevraagd worden.

                                            Raadslid Joris Brosens geeft aan dat hij de nota heeft gelezen maar ze niet helemaal duidelijk was. Er zouden plannen zijn en eisen vanuit de school. Hij vraagt of er bestemmingen zijn  gepland om een parking aan te leggen en ter beschikkking te stellen van de school.

                                             Brigitte Quick antwoordt dat zij nog geen plannen heeft gezien waar die parking wordt ingepland.
Burgemeester Gaston Van Tichelt bevestigt dat er nog geen plannen zijn en dat eerst de onderhandelingen worden afgewacht.

 

  • Evenement voorstelling nieuwe vrijetijdsinfrastructuur
    Het raadslid verwijst naar het college verslag van 6 maart 2024 waarin 40.000 euro wordt uitgetrokken voor een evenement voor de voorstelling van de nieuwe vrijetijdsinfrastructuur.   Het raadslid vraagt wat hiervan juist de bedoeling is.

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat dit reeds toegelicht is in een commissie vrije tijd.
Het is de bedoeling om de mensen kennis te laten maken met de plannen rond de nieuwe vrijetijdsinfrastructuur via een evenement. Aanvankelijk was het de bedoeling om het evenement te organiseren in juli of de eerste helft van augustus maar uiteindelijk is beslist dit beter te verplaatsen naar zondag 8 september.  De plannen hiervoor worden nog verder uitgewerkt.
 

             Bianca De Backer

 

  • Pasfotobox

Het raadslid vraagt naar de stand van zaken in verband met de slechte werkende pasfotobox. Ze vraagt of er ook al is geïnformeerd naar de digitale werking.

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat er door de dienst al gekeken is naar de mogelijkheid maar nog geen aanvraag  gedaan.  De pannes zijn dan weer te wijten aan het succes van de box. Door het veelvuldig gebruik geraakt het geldbakje vol en blokkeert het apparaat.
Raadslid Bianca De Backer vraagt of we dit niet intern kunnen oplossen en het geldbakje zelf kunnen leeg maken.

                              Schepen Brigitte Quick antwoordt dat het hier om een huurcontract gaat en dat de opbrengst voor die firma is. We kunnen ook niet overal aan.

                              Raadslid Joris Brosens vraagt naar de mogelijkheid om de foto’s digitaal af te drukken.

                              Schepen Brigitte Quick antwoordt dat hier al achter is geïnformeerd.

                              Raadslid Dirk Konings vraagt of hij dat nog gaat meemaken.

  • Wateroverlast Woonbos

Het raadslid verwijst naar de problemen met de wateroverlast in het Woonbos en vraagt of er al een aanspreekpunt bekend gemaakt is en of Fluvius al een brief heeft klaarliggen.

              

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de gemeente een brief heeft klaarliggen.
Raadslid Bianca De Backer vraagt in welke vorm deze brief is opgesteld? Zijn er actiepunten vermeld vanuit de gemeente en eventuele contactgegevens.
Schepen Brigitte Quick antwoordt dat alles erin staat.


             Tom Bevers

 

  • Beeld ‘Atleten’

Het raadslid verwijst naar de vraag naar restauratie na vandalisme enkele jaren geleden
In de gang is nu te zien dat het beeld is hersteld. Hij bedankt iedereen die hiertoe heeft bijgedragen en vraagt welke bestemming het herstelde beeld nu gaat krijgen.

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat de magazijnier van de gemeente het beeld op een fantastische manier heeft hersteld. 
We bekijken waar het een plaats kan krijgen.  De voorkeur gaat uit naar het sportpark maar het beeld is vrij broos. De inkomhal van de sporthal is ook geen optie want dan staat het bij mogelijke evenementen in de weg.   Het krijgt alleszins een plaats in een publieke ruimte en niet in een kelder.

             Dirk Smout

  • Vlaamse verkeersdatabank

Het raadslid verwijst naar de navigatiesystemen GPS waze, Tomtom of google maps.

De wegomleggingen kloppen niet altijd.  Deze systemen werken met de Vlaamse verkeersdatabank.  De gemeentebesturen moeten de gegevensbank up-to-date houden en blijken dit niet altijd goed te doen. Hij vraagt achter de stand van zaken in Essen.

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat via Gipod alles wordt ingegeven, ook tijdelijke werken.
Dit werkt wel. De verkeersborden daarentegen worden niet allemaal bijgehouden op de verkeersborden data bank. 

                              Raadslid Dirk Smout vraagt zich af of we dit niet beter wel zouden doen.  Het is niet zo’n grote moeite en de mensen vertrouwen op het systeem.

                              Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat het voor omleidingen en evenementen wel goed gebeurt.  Bijvoorbeeld de Sint-jansstraat staat er wel in.  We moeten die ambitie ook wel hebben.
Raadslid Dirk Smout antwoordt dat het toch ook goed zou zijn de reguliere snelheden ook op te nemen.

 

             Geert Vandekeybus

  • Projectaanvragen Voorkempen

Het raadslid vraagt wat juist de bedoeling is i.v.m. de komende samenwerking voor projectaanvragen via Regionaal Landschap de Voorkempen voor ‘Verbinding tussen Horendonkse bossen en Kalmthoutse Heide’ en ‘Verbinding tussen Brabantse wal en Kalmthoutse Heide’. Wat is de stand van zaken ivm eventuele subsidies?

 

                   Antwoord:     Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat bij de Vlaamse Landmaatschappij gemeenten, provincies en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden tot 15 maart projecten konden indienen rond de uitvoering van het Vlaams houtkantenplan. Daarbij worden goedgekeurde projecten tot 70 % van de kostprijs gesubsidieerd. Via het Regionaal Landschap de Voorkempen hebben we twee aanvragen ingediend, gegroepeerd per deelgebied zoals aangegeven in de gestelde vraag.

                                            Uiterlijk eind mei zullen we duidelijkheid hebben of één of beide projecten al dan niet weerhouden zullen zijn. Hij geeft aan dat het raadslid alle info kan vinden in de collegenota terzake.

             Steff Nouws

  • Sociale huurwoningen

Het raadslid verwijst naar een foto die de fractie heeft ontvangen van een sociale woning met schimmel.  Hij geeft aan dat het zeer moeilijk is om de sociale woonmaatschappij in beweging te krijgen. Ook al is er een overdracht van woonmaatschappijen, we mogen meer verwachten van de Voorkempen.  Bewoners hebben al meerdere keren contact opgenomen maar worden van het kastje naar de muur gestuurd.  Hij vraagt om de toestand van de sociale huurwoningen te bespreken.  

 

                   Antwoord:     Schepen Arno Aerden vraagt achter de concrete gegevens van het dossier om dit aan te kaarten.
Raadslid Katrien Somers merkt op dat dit geen alleenstaand feit is en vraagt zich af waar de mensen terecht kunnen.
Schepen Arno Aerden antwoordt dat normaal de gemeente geen aanspreekpunt is.  Zij huren bij een sociale woonmaatschappij en hebben daar contactpunten.  Hij geeft aan dat de openingsuren beperkt zijn.  
Het patrimonium dat de Voorkempen nu krijgt van de Ideale Woning is niet in ideale staat, er zijn zelfs woningen met acuut woongevaar. Dit is niet het geval in Essen maar op andere plaatsen heeft de woonmaatschappij hieraan voorrang moeten geven.

                                            Hij geeft aan dat individuele dossiers altijd aan de schepenen mogen doorgegeven worden.

            Marc Scheepers

  • Fietspad Beliestraat naar Spijker

Het raadslid geeft aan dat in het verleden meermaals gesproken is om van dit fietspad een volwaardig fietspad te maken waar fietsers elkaar op een comfortabele manier kunnen kruisen.
Het fietspad is veel gebruikt en met het mooie weer in het vooruitzicht zal het nog drukker worden.
Het raadslid vraagt zich af hoever de plannen al zijn gevorderd en of er al een datum van uitvoering is bekend?

 

                   Antwoord:     Schepen Brigitte Quick antwoordt dat dit een goede variavraag is, kort en over Essen. Ze geeft aan dat dit punt op de prioriteitenlijst staat om nog dit jaar uit te voeren. Er is kort geleden een overeenkomst gesloten met de cruciale eigenaar om een doorgang te kunnen maken. Igean heeft het plan klaar zodat het dossier snel naar de gemeenteraad kan.  Zij geeft aan dat Igean ook een achterstand heeft met de dossiers en dat ze erachter gaat zitten.

 

  • Paardenweide Steenovenstraat

Het raadslid vraagt naar meer duidelijkheid over de bestemming van het stuk grond gelegen op de hoek van de Steenovenstraat en de Nolsebaan. Hij vraagt zich of het gewestplan hier van toepassing is.  Er doen verschillende versies de ronde.


     Antwoord:
   Schepen Arno Aerden verduidelijkt dat de bestemming niet is gewijzigd, het gewestplan is nog van toepassing.
                             Raadslid Marc Scheepers verwijst naar de versie dat er weer een chaletpark zou komen met plannen op het gemeentehuis.

                                            Schepen Arno Aerden bevestigt dat hij geen weet  heeft van plannen bij de dienst over een chaletpark.

                                            In theorie kan er iets gebouwd worden maar in het beleidsplan is de bestemming open ruimte. Als het dus impact gaat hebben op open ruimte moet het toch eerst langs het college passeren om te oordelen of het past of niet. Formeel is er nog geen aanvraag.
Raadslid Marc Scheepers verwijst naar het feit dat alle paarden tegen 1 maart weg moeten zijn.
Burgemeester Gaston Van Tichelt bevestigt dat hier al een kleine 10 jaar over gespeculeerd wordt.

                                            Dit heeft eerder te maken met plannen van de eigenaar dan met plannen die bij de gemeente gekend zijn.

 

  • Toegankelijke stemlokalen

Het raadslid stelt een vraag i.v.m. de toegankelijkheid van het openbaar domein. Hij verwijst naar eerdere nieuwsbrieven over het charter ‘Toegankelijke bushaltes’ en het charter ‘Naar een toegankelijke gemeente’. Beide waren initiatieven van het Agentschap Inter. Dat agentschap komt nu met een digitale infosessie naar aanleiding van de verkiezingen. Speciaal voor de toegankelijkheid van stemlokalen, maar evenzeer rond communicatie en het onthaal in de stemlokalen organiseert Inter een informatiesessie. Daarin zullen verschillende onderwerpen worden behandeld en zal de meest relevante wetgeving worden verduidelijkt.

Dit jaar zijn er op twee momenten verkiezingen. Een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van de stemlokalen is belangrijk om iedereen de kans te geven een stem uit te brengen. Om lokale besturen alle relevante informatie te bieden, organiseerde het Agentschap Inter verschillende gratis online infosessies, meer bepaald op 7, 8 en 20 februari.

 

Het raadslid vraagt zich af

o        of de gemeente deel neemt aan deze infosessies? Zo ja, welke nieuwe informatie leverde dit op? Zo nee, waarom niet?

o        welke maatregelen het schepencollege voorziet om alle stemlokalen vlot   bereikbaar en toegankelijk te maken?


     Antwoord:
   Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat de mensen ermee bezig zijn.  Hij verwijst ernaar dat er net zoals bij de vorige verkiezingen maximum rekening wordt gehouden met toegankelijkheid.
                             Telkens is er één hokje voor rolstoelen met een lager schab. Elk bureau wordt  maximaal toegankelijk gemaakt met overrijdbare drempels.  De promotie die errond bestaat, hebben we ook ontvangen.
                              Voor ons is dit niets nieuws, we deden dit vroeger ook al en nu ook.


  • Publieke laadpalen

Het raadslid verwijst naar de berichtgeving op 15 februari jl. in verschillende kranten over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De aandacht ging hierbij in het bijzonder naar publieke laadpalen en meer bepaald naar de kostprijs voor de gebruiker bij iedere laadbeurt. De plaatsing van openbare laadpalen werd door de overheid, maar ook door steden en gemeenten via openbare aanbestedingen toegewezen. De gunning werd toegewezen aan de partij die het meest voordelige (lees: het laagste) energietarief heeft geboden. Dit tarief, te betalen door de gebruiker bij iedere laadbeurt aan de partij die de aanbesteding binnenhaalde, is gebaseerd op de energieprijzen op het moment van de inschrijvingsprocedure. Concreet betekent dit dat de prijs die de gebruiker betaalt voor een laadbeurt, kan verschillen van laadpaal tot laadpaal binnen eenzelfde stad/gemeente als deze laadpalen op een ander moment zijn geplaatst. Uiteraard wordt de prijs per laadbeurt aangepast aan de energieprijs. Alleen verloopt dit niet zoals bij de prijzen voor benzine en diesel. Voor een laadbeurt aan een openbare laadpaal gelden andere regels. Hoeveel keer en op basis van welke index deze prijzen kunnen aangepast worden, staat beschreven in de contracten van de toegekende concessies. Er is dus variatie mogelijk, maar slechts op een beperkt aantal momenten. Nu de energieprijzen fel gedaald zijn ten opzichte van het (voorlopig) hoogtepunt in 2022, rijzen dus vragen omtrent de prijzen die worden doorgerekend aan de gebruiker. Als sociale volkspartij protesteren wij al langer tegen de kunstmatig hoge brandstofprijzen en moeten we onze aandacht nu ook richten op de al even kunstmatig hoge prijzen aan de openbare laadpalen.

Het raadslid verwijst naar het feit dat het aanbod aan publieke laadpalen toe neemt . Voor de uitbating wordt stelselmatig gekozen voor een concessieovereenkomst. Recente berichtgeving in de pers maakt echter duidelijk dat dergelijke overeenkomsten ook een belangrijk nadeel hebben: de prijs voor een laadbeurt volgt de dalende evolutie van de energieprijzen vaak onvoldoende.

 

Het raadslid stelt volgende vragen:

o        Welke concessie(s) werd(en) afgesloten voor de exploitatie van de publieke laadpalen in onze gemeente?

o        Welk energietarief wordt op dit moment gebruikt bij een laadbeurt? Sinds wanneer is dit tarief van kracht?

o        Hoe vaak kan het energietarief wijzigen volgens deze concessieovereenkomst(en)?

o        Welke index wordt gehanteerd voor deze wijzigingen?


     Antwoord:
    Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de eerste palen werden geplaatst door Fluvius.
                              Later is de gemeente ingestapt in de samenaankoop die Vlaanderen organiseerde en waarbij Engie als goedkoopste uit de bus kwam met het laagste tarief. Er is een mogelijke indexaanpassing vier keer per jaar.

 

  • Brandpreventie rookmelders

Het raadslid verwijst naar de recente berichtgeving: in de maand januari alleen vielen 15 doden bij woningbranden. Dat zijn er ruim dubbel zoveel als tijdens dezelfde periode vorig jaar. Oost-Vlaanderen en Antwerpen zijn koploper, met elk 4 doden. Daarna volgen Vlaams-Brabant en de provincie Luxemburg waar telkens twee doden geteld zijn. In Waals-Brabant, Henegouwen en West-Vlaanderen was er telkens één dode te betreuren. Hallucinante cijfers, zeker omdat er al veel wordt ingezet op brandpreventie. Zo zijn rookmelders verplicht in alle woningen sinds 2020. Deze kunnen echter een vals gevoel van veiligheid geven: soms plaatsen mensen er te weinig en vaak wordt vergeten deze op regelmatige tijdstippen te controleren of te testen.

Sommige lokale besturen bieden rookmelders te koop aan in samenwerking met de lokale hulpverleningszone. Op deze manier is de koper zeker dat de rookmelders kwalitatief in orde zijn. Daarnaast kan een lokaal bestuur ook inzetten op preventie via een infocampagne in het lokaal informatiemagazine en via sociale media. Zo’n campagne kan allerlei nuttige tips bekend maken bij de bevolking (eventueel in samenwerking met de hulpverleningszone). Het is een maatregel die niets hoeft te kosten, maar mensenlevens kan redden.

 Rookmelders zijn sinds 2020 verplicht in elke woning, maar kunnen ook een vals gevoel van veiligheid geven. Mensen plaatsen er wel, maar vaak te weinig of vergeten deze op regelmatige tijdstippen/voldoende te testen.


Het raadslid stelt volgende vragen:

  • Een infocampagne, waarbij ook verwezen wordt naar de informatie op de webstek van de hulpverleningszone, zou een meerwaarde zijn op dit vlak. Is het schepencollege bereid om een communicatiecampagne op te zetten via de verschillende gemeentelijke kanalen omtrent brandveiligheid en het correct plaatsen van rookmelders? Zo ja, tegen wanneer zal dit gebeuren? Zo nee, waarom niet?

  • Sommige gemeenten bieden, in samenwerking met de hulpverleningszone, rookmelders te koop aan. Door samen te werken met de hulpverleningszone zijn de gemeente en de kopers zeker van kwalitatieve toestellen. De gemeente Lochristi, bijvoorbeeld, biedt dit aan in samenwerking met hulpverleningszone Centrum. Is het schepencollege bereid om rookmelders aan te bieden in samenwerking met de hulpverleningszone? Zo ja, tegen wanneer zal dit gebeuren? Zo nee, waarom niet?


     Antwoord:
    Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat de de laatste info hierover is geweest november 2019.

                             Gisteren was er nog een interessante BIN vergadering over rookmelders. 
                             Het is ook het moment om nog eens promotie maken via essen info.
                             In 2011-2012 is er een actie geweest om samen aan te kopen.  De tijden zijn wel veranderd.  De mensen kunnen nu gemakkelijker rookmelders aankopen.
                             Een goede rookmelder kost zo’n 15 euro.  We zullen dit samen bekijken met de brandweerzone of er nog nood aan is om eventueel actie starten.  Hij geeft aan dat hij daar vandaag geen antwoord op kan geven.

 

  • Cashbetalingen

Het raadslid stelt een vraag over de cashbetalingen die steeds meer in het verdomhoekje worden geduwd. Het Vlaams Belang hamert al langer op het belang om baar geld als volwaardig betaalmiddel te behouden. Vorig jaar werd een wetsvoorstel hierover echter nog weggestemd in de Kamer. Toch beginnen sommigen stilaan het licht te zien. Begin februari werd namelijk een wetsontwerp van de federale regering goedgekeurd. De inhoud? Handelaars verplichten om cashbetalingen te aanvaarden. Vooral een mooi staaltje kopieerwerk van het voorstel dat oorspronkelijk van onze partij kwam… De benaming ‘handelaars’ uit het goedgekeurde wetsontwerp gaat echter ver: ook verenigingen en lokale besturen vallen hieronder. Een verplichting waar veel lokale besturen op dit moment (nog) niet aan voldoen. Voor lokale besturen moet er wel een onderscheid gemaakt worden tussen ‘openbare dienstverlening’ en ‘andere activiteiten’. Elk aanbod dat valt onder de noemer ‘openbare dienstverlening’ valt niet onder deze nieuwe wetgeving. Denk hierbij concreet aan het afleveren van rijbewijzen en identiteitskaarten of het lokaal containerpark. Wanneer op het lokaal containerpark enkel met de kaart kan betaald worden, is dit conform de wetgeving. Onder de noemer ‘andere activiteiten’ valt het aanbod dat men lokaal zelf uitbouwt. Denk hierbij concreet aan de verkoop van een lokale cadeaubon of het inrichten van sport- of themakampen en aanvragen voor lokale evenementen. Voor al deze activiteiten moet het lokaal bestuur ieder wettelijk betaalmiddel aanvaarden.

Sinds vorige zomer moeten alle handelaars betalingen met bankkaarten of betaalapps aanvaarden. Intussen is ook een wetsvoorstel goedgekeurd dat handelaars verplicht om cashbetalingen te aanvaarden. Cash is immers een volwaardig betaalmiddel.
De term ‘handelaars’ is ruim te interpreteren: zo vallen ook lokale besturen onder deze noemer. Voor onze stad/gemeente betekent dit dus ook dat de inwoners met alle betaalmiddelen moeten kunnen betalen.

 

Het raadslid stelt volgende vragen:

  • Zal het schepencollege de handelaars (en inwoners) informeren over deze nieuwe verplichting en handelaars begeleiden waar nodig? Zo ja, hoe en tegen wanneer zal dit gebeuren? Zo nee, waarom niet?

  • Is binnen onze gemeente zelf betaling met alle volwaardige betaalmiddelen al mogelijk bij elke dienst? Zo nee, bij welke diensten is welk betaalmiddel nog niet mogelijk en tegen wanneer zal deze verplichting nageleefd worden?  


     Antwoord:    Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat het de taak is als gemeente om op dit vlak te sensibiliseren.
                             Er zijn verschillende beroepsfederaties zoals Comeos. We zouden het kunnen opnemen in de ondernemingsbrief maar als gemeentebestuur hebben we geen handhavende taak.
                             Onze financiële dienst geeft aan in orde te zijn met die regelgeving, maar het blijft toch aangewezen om maximaal in te zetten op digitaal betalen.
                             Er zijn nog altijd mensen digitaal minder geletterd.  Voor hen blijft de mogelijkheid om cash te betalen.

 

  • Verenigingsloket

Het raadslid verwijst naar de recente oprichting door De Vlaamse overheid van een digitaal Verenigingsloket. Dit loket heeft als doelstelling ‘dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen’. Verenigingen krijgen minder administratieve rompslomp en kunnen zich focussen op hun activiteiten. Ook lokale besturen kunnen profiteren van dit digitaal platform. Zij bieden namelijk vaak digitaal producten en diensten aan verenigingen aan. Daarnaast beheren (en  publiceren) zij ook (contact)gegevens van hun lokale verenigingen. Voor besturen die al werken met platformen zoals ‘Mijn Burgerprofiel’ of ‘e-loketondernemers’ zijn de aanpassingen zelfs vrij eenvoudig. Door gebruik te maken van dit nieuwe loket bespaart de lokale overheid dus werkuren omdat ook de administratieve rompslomp voor de eigen personeelsleden afneemt. Verenigingen kunnen dan weer nutteloze verplaatsingen en communicatie vermijden omdat zij bij de aangesloten besturen online subsidies, attesten en vergunningen kunnen aanvragen en ontvangen. Bovendien moet eerder ingegeven informatie niet telkens herhaald worden, enkel zo nodig aangevuld of aangepast. Duidelijk een win-winsituatie voor verenigingen en lokaal bestuur.
Toelichting:
Sinds 30 januari jl. is het Verenigingsloket actief. Dit is een digitaal platform dat de dienstverlening aan verenigingen wil transformeren en vereenvoudigen.

Het raadslid stelt de vraag of de gemeente gebruik maakt van het digitaal Verenigingsloket?
Zo ja, welke ervaring hebben onze diensten hier intussen mee? Zo nee, waarom niet en zal het schepencollege dit alsnog implementeren?

 

                   Antwoord:     Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat we hierop nog niet zijn aangesloten.  Hij wijst erop dat dit met de oude website niet mogelijk was.  Met de nieuwe website kunnen we dit wel integreren. De laatste periode is er hard ingezet om bepaalde activiteiten te digitaliseren bv. het reserveren van zalen en zelfs nu ook de gemeenschapscentra.  Een aantal zaken moeten we zelf nog stroomlijnen. Het verenigingsregister moet nog op punt gesteld  en vanaf het kan, zouden we kunnen instappen op het loket. De intake gesprekken lopen nog tot het eerste kwartaal 2025. Nog geen enkele buurgemeente is er momenteel klaar voor.


            Tuur Goormachtig

  • Grenssite

Het raadslid verwijst dat er een aantal keren de voormalige grenssite ter sprake is gekomen met de wens deze te vergroenen. Een ideaal onthardingsproject om deze ringweg terug te brengen tot een  tweebaansweg met natuurbuffer.

Hij vraagt wat de stand van zaken is in dit dossier.

 

                   Antwoord:     Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat hij destijds een dossier heeft opgestart om bij het departement omgeving Vlaanderen dit te bepleiten.
Op ambtelijk vlak was er onlangs nog contact met de stad Roosendaal. Op de agenda stond het gedeelte van de Ringweg ontharden, zoals aan Nederlandse kant al is gedaan,  met minder rijstroken, en ook om de site zelf te ontharden . Ook de gouverneur is hierover aangesproken bij haar bezoek. Zij zou bemiddelen bij de Vlaamse administratie maar op het moment hebben we vanuit de Vlaamse overheid nog maar weinig gehoor ondanks aandringen.
Wij blijven vragende partij in dit dossier.
Intussen bekijken we of er ook mogelijkheden zijn of we ook Europese subsidies, zoals Interreg zouden kunnen aanspreken.  In het kader van de Blue Deal zijn daar ook mogelijk subsidiekanalen. We zijn bovendien ook niet de enige gemeente met dergelijke grenssite.  Ook de grensovergang in Rekkem is één grote betonvlakte. Mogelijk kunnen vanuit Vlaanderen beide gekoppeld worden.

                                            Raadslid jan Suykerbuyk verwijst naar het feit dat het daar ook enorm smerig is en dat er enorm veel afval ligt.  Hij vraagt zich af in hoeverre de gemeente hiervoor mee moet instaan.
Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat er een gedeelte Belgisch is en een gedeelte Nederlands.

                                            Aan de oostzijde is het volledig privaat.  Hij geeft toe dat het geen visitekaartje is als je het land binnenrijdt. Er is onlangs contact geweest met de diensten in Roosendaal om de eigenaar aan te schrijven om het afval op te ruimen.

  • Fietspad Huybergsebaan

Het raadslid Het raadslid verwijst ernaar dat om de veiligheid en het fietsen te promoten de aanleg en het doortrekken van het fietspad  Huybergsebaan – Collegelaan nog steeds actueel  is. Tot op heden is hier nog geen duidelijkheid over en ontbreekt de nodige info.
Hij vraagt naar een update en welke stappen er intussen werden ondernomen.

 

                   Antwoord:     Schepen Brigitte Quick antwoordt dat tijdens de vorige legislatuur het plan van tafel is geveegd door ANB omdat het stuk aan die zijde Europees beschermd natuurgebied is. Een gedeelte is uitloper van de Kalmthoutse heide. Aan de andere zijde moet elke voortuin die er ligt, verworven worden om fietspad te maken maar dat is niet opgenomen in het plan.

                                            Raadslid Tom Bevers vraag zich af of hierover al  niet is gestemd een tijd geleden om het voorstel  deze legislatuur op te nemen?

 

            Jan Suykerbuyk

  • Uitpas

Het raadslid verwijst naar de cijfers waaruit blijkt dat het aantal pashouders met kansentarief hoger ligt dan het aantal pashouders zonder kansentarief. Enigszins logisch, maar kan je ander kant, niet kansen niet optrekken Komen er nog Uitpaspartners bij?

 

                   Antwoord:     Schepen Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat de cijfers niet veel verschillen met andere besturen.
Alle mensen die kans hebben zijn op naam aangeschreven en daar is veel respons op gekomen. Dit verklaart ook wel de verhouding.  Dat was ook één van de doelstellingen. We moeten wel opletten dat het niet stigmatiserend werkt. Iemand met een uitpas mag niet louter pashouder zijn. Er moet een gezonde balans zijn .Daarom trachten we interessante aanbiedingen te geven en te promoten om het puntensysteem te gebruiken. Wat betreft partners zijn er ondertussen al 13 verenigingen aangesloten naast onze eigen evenementen en vzw Kobie. Recent is de badmintonclub nog toegetreden en er lopen nog gesprekken met andere verenigingen.  Er worden nog infomomenten georganiseerd maar toch blijft er nog koudwatervrees bij sommige verenigingen. We proberen eraan te werken met een coördinator.

                                            Raadslid Jan Suykerbuyk vraagt zich af er al gesprekken lopen met de organisatie van Hans Francken invites.
Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat er vorig jaar een sponsorpakket is aangekocht en dat we dit gaan meenemen in de gesprekken en bekijken wat er mogelijk is.