Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 19 december 2023, 19:06
Datum publicatie: 29 december 2023
Openbare behandeling van agendapunt
B.1C FINANCIEN. Goedkeuring meerjarenplan deel OCMW en definitieve vaststelling van het hele beleidsrapport voor lokaal bestuur Essen (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Goedkeuring meerjarenplan deel OCMW en definitieve vaststelling van het hele beleidsrapport voor lokaal bestuur Essen
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Bianca De Backer
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Bianca De Backer
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Totaal aantal voorstanders: 13
Totaal aantal tegenstanders: 8
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Arno Aerden
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Marita Verpalen
Tegenstanders
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Bianca De Backer
- Kevin Ooye
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Geert Vandekeybus
Met als gevolg,
goedgekeurd
Openbare titel besluit:
B.1C FINANCIEN. Goedkeuring meerjarenplan deel OCMW
Korte openbare beschrijving:
Goedkeuring meerjarenplan deel OCMW
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017,
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids –en beheerscyclus van de lokale besturen.
Gelet op Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids –en beheerscyclus van de lokale besturen.
Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen van 2020 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids –en beheerscyclus
Gelet op de Omzendbrief 2020/3 van 18 september 2020 over aanpassing van de strategische meerjarenplannen van 2020 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids –en beheerscyclus,
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2023 m.b.t. de goedkeuring van de jaarrekeningen 2022,
Overwegende dat minimum éénmaal per jaar de aanpassing van het meerjarenplan voorgelegd moet worden,
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020 2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad na goedkeuring door OCMW-raad en gemeenteraad, elk voor hun deel, zodat het vervolgens in zijn geheel kan worden goedgekeurd,
Overwegende dat gebruik wordt gemaakt van alle verplichte schema’s zoals bepaald door de Vlaamse Overheid,
Overwegende dat de resultaten van de jaarrekening 2022 verwerkt worden,
Overwegende dat de aanpassing van de meerjarenplanning een aanpassing voor 2023 bevat en de kredieten voor 2024 vast stelt,
Overwegende dat de ontwerpen van de aanpassingen besproken werden op de gemeenteraadscommissie van 11 december 2023,
Gehoord de toelichting door schepen Dirk Konings;
Gehoord raadslid Tom bevers die, net zoals de schepen in zijn toelichting, de diensten bedankt voor de opmaak van de stukken voor de wijzigingen van het meerjarenplan en de toelichting op de commissie. Zijn dank geldt voor alle diensten die moeten voorbereiden, uitwerken en ondergaan bij het uitvoeren wat de raad beslist. Hij wijst erop dat vorig jaar zijn fractie als enige gepleit heeft voor investeringen in de infrastructuur van verenigingen. Hij is dus blij dat men na één jaar toch geluisterd heeft. Maar als men één jaar de tijd heeft gehad, dan is er toch tijd genoeg geweest om meer in detail uit te werken hoe dit praktisch gaat verlopen. De plannen voor de culturele zaal zijn al langer gekend. Het is belangrijk dat de zaal er komt, maar hij verwijst naar de voorkeur van zijn fractie om de zaal aan het Hemelrijk te realiseren. Maar ook nu weer wordt er niets financieel voorzien voor de exploitatie van de zaal. Het bestuur laat uitschijnen dat dit niets kost en niets gaat opbrengen. Ofwel zal de uitbating in een concessie gebeuren. Ofwel weet het college het niet ofwel wil het college het nu nog niet zeggen. Hij vermoedt het laatste: laten uitschijnen dat het niets kost en toch kunnen verenigingen er terecht. Het is voor hen beter om het pas bekend te maken na de verkiezingen. De plannen uit het meerjarenplan waren aan het begin van de legislatuur onvoldoende ambitieus. Hij heeft hier jaarlijks op gewezen en dat is nu ook zo. Bijvoorbeeld rond fietsinfrastructuur had er meer mogen zijn. In de raadscommissie is aangehaald dat er deze legislatuur € 8.000.000 meer aan belastingen is ontvangen dan voorzien. Daar had iets extra mee mogen gebeuren.
Een hogere inflatie is voor mensen niet goed, maar wel voor een lokaal bestuur want de belastingen stijgen sneller. Ook daar heeft hij jaarlijks op gewezen. Zoals naar gewoonte worden investeringen verwezen naar het einde van de legislatuur. Hij vraagt zich of dit allemaal realistisch is om nog te realiseren. Hij had graag meer uitleg gekregen waarvoor het budget voor de aankoop van gebouwen zal worden gebruikt, of de gronden aan Hemelrijk worden gekocht want er is nog steeds budget voor opgenomen en hoe het heraanleggen tot een park exact is voorzien;
Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die aangeeft hierop graag te willen antwoorden of in dialoog gaan. Het is natuurlijk eigen aan fracties om negatieve, maar ook positieve punten uit het meerjarenplan te belichten. Dat is positief voor deze gemeenteraad. In andere gemeentes verloopt dit vaak anders, maar het is goed dat in Essen er gezamenlijk en constructief wordt gesproken met het beste voor inwoners voor ogen. Hij bedankt alle raadsleden daarvoor. Als antwoord op de vragen van het raadslid geeft hij aan dat er een maatschappelijk gedragenheid is voor de vrijetijdsinfrastructuur. Het bestuur is niet van mars, dus na de investering komt er natuurlijk een exploitatiekost. De diensten en de schepen zijn verder aan het uitwerken hoeveel mensen er gaan werken, hoeveel de onderhouds- en programmatiekost zou bedragen. Er is nu al vooruitgekeken tot 2026. Het gros van de exploitatiekosten is pas in loop of eerder eind van 2026 te verwachten. Als er al een eerste steenlegging is in 2024, dan in zullen er in 2025 en deel 2026 bouwkosten zijn. Ten vroegste ergens in 2026 komen dus pas de exploitatiekosten. Uiteraard komen die nog maar het is dus niet onlogisch dat ze nu nog niet zijn opgenomen. Geen enkele van de 300 gemeentes had 5 jaar geleden gedacht te staan waar we nu staan, en dit dan ondanks corona- en Oekraïnecrisis. Het is wat betreft inkomsten niet enkel de inflatie maar ook de invloed van het kadastraal inkomen en investeringen die in de gemeente zijn gebeurd waar geen zicht op was in het begin. Maar ook de risico ’s in de kost waren op voorhand niet te voorzien. Bijvoorbeeld de inflatie leidt ook tot een hogere personeelskost door de meerdere indexsprongen. De bouwprijzen zijn door de materiaalkost omhoog gegaan. Er zijn ook meer taken naar lokale besturen gekomen van hogere overheden. Dat is niet altijd te becijferen, maar ook komen de middelen niet altijd mee met de bevoegdheid. Als achteruit wordt gekeken dan is de balans positief. Dat had men enkele jaren geleden in volle coronaperiode niet kunnen zien aankomen. Men was toen veel meer pessimistisch voor de toekomst. Wat de aankoop van gebouwen betreft is de gemeente nog altijd in overleg met het gemeenschapsonderwijs voor een gedeelte van het Atheneum. Er zijn ook nog andere patrimonia op het oog die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld binnen een groter masterplan is er de optie om de technische diensten richting Rijkmaker te verhuizen. Voor het park aan Hemelrijk kijkt hij naar de bevoegde schepenen, maar er zijn goede plannen in de maak en die zullen ter bespreking naar de gemeenteraad komen zodat iedereen er kan over meedenken;
Gehoord raadslid Tom Bevers die vraagt naar het antwoord van de bevoegde schepenen;
Gehoord schepen Brigitte Quick die verwijst naar de vorige raad waarop ze had aangegeven dat de plannen voor het park aan Hemelrijk naar een raadscommissie gaan komen. Het ontwerp zal bestaan uit een fase op korte termijn te realiseren en een visie voor de langere termijn. Zij hoopt het punt in de raadscommissie van februari te kunnen toelichten. De aankoop van de FSI-grond zal pas gebeuren als er zekerheid is over de verbinding met het station. Een verbinding die ook essentieel is in het kader van de toegankelijkheid van de perrons. Het is frustrerend dat uit het overleg met NMBS, wat ook uit die verslagen blijkt, naar voor komt dat de landelijke gebieden achteruit worden gesteld en voorrang uitgaat naar steden. Maar de hele site gaat tot aan de Grensstraat waarbij de gemeente toch al eigenaar is van het grootste gedeelte. Het moet een zone worden waar mensen zich kunnen ontspannen;
Gehoord raadslid Tom Bevers die aangeeft dat het voor hem nog steeds niet duidelijk is over welk gebouw het gaat. Maar hij hoopt dat dit in die raadscommissie in februari dan ook duidelijk zal worden en waaraan € 1.000.000 voor gronden zal worden besteed. Hij verwijst naar de tussenkomst van de burgemeester waarin die zei dat niemand alles 5 jaar geleden al kon voorzien. Al maar goed want iedereen had een schrik gepakt. Financieel is alles meegevallen en positief uitgedraaid. Hij heeft wel sympathie voor de opmerking dat extra taken naar lokale besturen zijn gekomen en wil wel eens zien wat de gemeente meer moet doen dan 6 jaar geleden;
Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die ook vindt dat het eens interessant zou om dat op te lijsten. Hij geeft aan fier te zijn op de wendbaarheid van de ambtenaren en ook van de vrijwilligers. Want vrijwilligers kent men veel minder in stedelijkere context. Hij herhaalt dat voor de infrastructuur voor de polyvalente zaal nog niet is opgelijst hoeveel meer mensen er gaan komen en over die plannen spreken zou hier nu ook te ver leiden;
Gehoord raadslid Steff Nouws die hulde brengt aan schepen van financiën Dirk Konings die als een goede waakhond waakt over de financiële middelen.
Hij is zelf ook persoonlijk tevreden over de ondersteuning die onze jeugd- en sportverenigingen zullen krijgen om nieuwe projecten op te starten. Hij heeft zich vorig jaar ook in die richting uitgesproken. Financien zijn uiteraard van groot belang maar ook de “rentmeesterschap” is zeer belangrijk en ze moeten ook verder in de toekomst kunnen plannen.
Men kan geen omelet maken zonder eieren te breken. Ondanks het vele slecht weer, wat vertraging met zich mee brengt, hebben de mensen uit Wildert hopelijk na het voorjaar een vernieuwde Sint Jansstraat. De eerste concepttekeningen van de nieuwe polyvalente zaal lijken veelbelovend. De fietssuggestiestroken in Stationsstraat en Nieuwstraat zijn een goede verbetering voor de verkeersveiligheid. Essen zal de eerste gemeente zijn die in 2024 volledig haar openbare verlichting heeft verled door o.a. het werk van schepen Brigitte Quick. De ramen van Wigo worden vernieuwd en er komen werken aan de serviceflats met onder andere zonnewering. De inwoners gaan zich nog veilger kunnen voelen door middelen voor camera ’s en gemeenschapswacht.
In het Zorgpunt kan men terecht voor een RX-toestel en met de PIT worden levens gered. Met CD&V wil hij graag meewerken aan een nog betere gemeente en zal het meerjarenplan dan ook goedkeuren. Er zullen in 2024 twee verkiezingen zijn met bijhorende koorts, maar hopelijk kan die uit de gemeenteraad gehouden worden en wordt er verder constructief samengewerkt. Hij heeft al heel wat uitnodigingen van Nieuwjaarsrecepties van andere partijen gezien, die van CD&V is nog in druk maar iedereen is welkom;Gehoord raadslid Jokke Hennekam die jaarlijks de tussenkomst van Steff Nouws moet bijtreden. Ook haar fractie dankt de algemeen en financieel directeur om alle cijfertjes aan haar uit te leggen. Financieel gezond zijn en een beleid op mensenmaat is belangrijk. Vooruit zal daar pal achterstaan. Misschien dat niet alles volgens de oorspronkelijk voorziene volgorde is gerealiseerd. Op de eerste plaats komt de armoede aanpakken: hierin zijn al adequate stappen gezet.
Ze bedankt voorzitter van het bijzonder comité, Brigitte Van Aert, om onder andere maatschappelijk assistenten op scholen te plaatsen, dit is een schot in de roos.
Er is ingezet op biodiversiteit, er zijn acties voor duurzame energie en aandacht voor klimaatneutraal zijn. Jammer dat de realisatie van de deelauto ’s zo lang op zich heeft moet wachten. Over een maand gaat dit uit de startblokken. Tegen de lente zal dit gerealiseerd zijn. De inspanningen voor verkeersveiligheid juicht ze toe. Binnen de vervoersregio verbetert de verbinding naar Klina en Mick niet. Dit blijft een pijnpunt; Verplaatsingen zijn binnenkort minder nodig door een RX-toestel in het Zorgpunt, de uitrol van de Zorgfoon en een extra crèche op Heikant. Ze heeft reikhalzend uitgekeken naar budgetten voor cultuur en fondsen voor infrastructuur van jeugd- en sportverenigingen. Het bestuur heeft aandacht voor de zwakkere in de samenleving: mensen met een beperking, met een migratieachtergrond. Ook al heeft de gemeenteraad haar voorstel voor extra opvang van asielzoekers niet goedgekeurd, toch is Essen een gemeente met een warm hart, ongeacht genderneutraliteit of roots;
Gehoord raadslid Geert Vandekeybus die verwijst naar de tussenkomst van raadslid Steff Nouws en vraagt of hij het goed begrepen heeft dat er zonnewering is gepland in de serviceflats;
Gehoord schepen Brigitte Quick die antwoordt dat de budgetten voorzien zijn voor zonnewering en werken aan de verluchting en terrassen;
Gehoord Tom Bevers die aangeeft dat zijn fractie tegen zal stemmen op de aanpassing van het meerjarenplan omdat het een aanpassing is van een meerjarenplan waar zij vanaf het begin niet mee akkoord waren. Voor de andere punten, zoals de dotaties zullen zij wel voorstemmen;
Na beraadslaging;
Beslist,
De aanpassing 2023-2024 van het meerjarenplan 2020-2025 – deel OCMW , zoals vastgesteld in de OCMW-raad van 19 december 2023, wordt goedgekeurd.
De aanpassing 2023-2024 van meerjarenplan 2020 2025 voor lokaal bestuur Essen – deel gemeente – wordt vastgesteld met volgende financiële evenwichten :
| REK 2020 | REK 2021 | REK 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beschikb. Budg. resultaat | 5.762.182 | 6.579.361 | 7.378.565 | 4.590.025 | 1.895.691 | 2.678.008 | 3.113.840 |
AFM | 2.610.199 | 3.329.102 | 3.834.416 | 3.019.319 | 1.512.296 | 2.123.178 | 2.246.493 |
De aanpassing 2023 van het volledige MEERJARENPLAN 2020 2025 voor lokaal bestuur Essen wordt vastgesteld, na vaststelling door de raad voor maatschappelijke welzijn, raad van bestuur AGB en de gemeenteraad voor hun respectievelijke delen. Het geconsolideerd financieel evenwicht is als volgt samengesteld :
| REK 2020 | REK 2021 | REK 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 8.845.261 | 9.575.213 | 9.162.192 | 5.011.038 | 1.108.270 | 520.907 | 387.369 |
Gemeente en OCMW | 8.192.172 | 9.009.350 | 8.660.730 | 4.607.066 | 736.758 | 149.583 | 16.232 |
AGB | 653.089 | 565.863 | 501.462 | 403.971 | 371.511 | 371.324 | 371.137 |
AFM | -1.813.428 | 3.295.729 | 2.648.700 | 1.729.002 | 329.863 | 754.498 | 1.678.123 |
Gemeente en OCMW | 2.522.867 | 3.382.955 | 2.690.126 | 1.755.016 | 336.323 | 753.685 | 1.677.310 |
AGB | -4.336.296 | -87.226 | -41.426 | -26.014 | -6.460 | 813 | 813 |
De digitale rapportering wordt onmiddellijk overgemaakt aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en de bijhorende beleidsrapporten worden in uitvoering van artikel 285-287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt op de gemeentelijke web toepassing. De gemeenteoverheid brengt de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur op de hoogte van de bekendmaking.