Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
13. B.3 INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING MET IGEAN DIENSTVERLENING DIE OPTREEDT ALS ZELFSTANDIGE GROEPERING TER ONDERSTEUNING VAN HET LOKAAL BESTUUR.
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
- Judith Francken (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
- Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING MET IGEAN DIENSTVERLENING DIE OPTREEDT ALS ZELFSTANDIGE GROEPERING TER ONDERSTEUNING VAN HET LOKAAL BESTUUR.
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
B.3 INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING MET IGEAN DIENSTVERLENING DIE OPTREEDT ALS ZELFSTANDIGE GROEPERING TER ONDERSTEUNING VAN HET LOKAAL BESTUUR
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING MET IGEAN DIENSTVERLENING DIE OPTREEDT ALS ZELFSTANDIGE GROEPERING TER ONDERSTEUNING VAN HET LOKAAL BESTUUR
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit dat Essen integraal deel uitmaakt van Igean Dienstverlening & Igean Milieu & Veiligheid;
Overwegende dat IGEAN dienstverlening sinds 2021 voor een aantal activiteiten optreedt als zelfstandige groepering;
Overwegende dat de samenwerking is gericht op het verlenen door IGEAN dienstverlening van noodzakelijke, ondersteunende diensten aan de lokale besturen bij de uitvoering van hun taken;
Overwegende dat alle engagementen ten einde lopen op 31/12/2025;
Overwegende dat IGEAN daarom nieuwe projectfiches per activiteit heeft voorbereid met het aanbod vanaf 01/01/2026 (aanbod, kostprijselementen en wijze van verdeling en raming);
Overwegende dat aan de gemeente wordt gevraagd via een gemeenteraadsbeslissing te laten weten voor welke activiteiten het bestuur beroep wil (blijven) doen op het aanbod van IGEAN dienstverlening;
Overwegende dat projectfiches met uitleg per activiteit zijn opgenomen als bijlage bij deze toelichting;
Overwegende dat het gaat om volgende activiteiten;
Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening en milieu
Inhoud:
Igean ondersteunt de lokale besturen voor handhaving ruimtelijke ordening en voor handhaving milieu. De gemeente kan kiezen om op beide onderdelen in te tekenen of op één van beide.
Handhaving RO
De huidige werking wordt verder gezet.
Nieuw t.o.v. huidige werking is dat ‘Opmaak PV of verslag’ en ‘bestuurlijke handhaving’ onder 1 ondersteuningsniveau worden gebracht (niveau 2). Als de gemeente intekent op handhaving RO, tekent ze minstens in op dit niveau 2.
Niveau 1 omvat zachte handhaving, m.n. raadgevingen/aanmaningen na klacht of vaststelling.
Handhaving milieu
Dit is nieuw toegevoegd om handhaving RO en handhaving milieu maximaal op elkaar af te stemmen. De huidige intergemeentelijke samenwerking inzake milieuhandhaving via IGEAN milieu & veiligheid (beheersoverdracht) wordt stopgezet.
De gemeente kan kiezen uit 2 opties. Optie 1 is gericht op lokale besturen die een gemeentelijke toezichthouder hebben. Hierbij is er enkel ondersteuning vanuit IGEAN. Optie 2 is gericht op lokale besturen die dat niet hebben of geen beroep wensten te doen op de gemeentelijke toezichthouder. Hierbij gebeurt de voorbereiding van het dossier, onderzoek ter plaatse, opmaak raadgeving of aanmaning, opmaak PV en verslag van vaststelling door IGEAN.
Kosten:
Bij de opstart van de samenwerking wordt een raming voor het eerste werkjaar gemaakt. Dit wordt als voorschot bij de gemeente opgevraagd. Jaarlijks wordt het verschil in werkelijke kost en raming verrekend.
Handhaving RO
Niveau 2
20.705,55 euro
Niveau 1 en 2
23.905,55 euro
Handhaving milieu
Optie 1
14.421,04 euro
Optie 2
18.152,77 euro
Voorstel:
Intekenen op intergemeentelijke handhaving Ruimtelijke ordening niveau 1 en niveau 2
De gemeente kiest ervoor om in te tekenen op zowel niveau 1 als niveau 2 van de intergemeentelijke handhaving Ruimtelijke Ordening via IGEAN, met het oog op een versterkte, efficiënte en geïntegreerde aanpak van handhavingsdossiers. Waar momenteel enkel beroep wordt gedaan op niveau 2 (opmaak van processen-verbaal, verslagen en bestuurlijke handhaving), biedt de uitbreiding naar niveau 1 de mogelijkheid om ook in te zetten op ‘zachte handhaving’, zoals terreinonderzoek, raadgevingen en aanmaningen bij klachten of vaststellingen.
Deze keuze draagt bij aan een snellere en laagdrempelige opvolging van meldingen, verhoogt de preventieve werking van het handhavingsbeleid en zorgt voor een naadloze overgang tussen informele en formele stappen. Door beide niveaus te combineren, ontstaat een logisch opgebouwd handhavingsproces waarbij IGEAN de gemeente ontzorgt in zowel de voorbereidende als de sanctionerende fases. Dit verlaagt de druk op gemeentelijke diensten en draagt bij tot een kwalitatieve en gestructureerde handhavingsaanpak.
Bovendien sluit deze aanpak aan bij de hervormde structuur van milieuhandhaving, waarin IGEAN eveneens een centrale rol opneemt. Met de keuze voor beide niveaus krijgt de gemeente de kans om ruimtelijke en milieugerelateerde dossiers op een samenhangende en professionele manier te laten opvolgen, wat bijdraagt aan een uniforme en duurzame handhavingsaanpak.
Intekenen op intergemeentelijke handhaving milieu optie 2
De gemeente Essen heeft reeds in 2011 een beheersoverdracht afgesloten met IGEAN milieu & veiligheid voor het volledige takenpakket; IGEAN treedt op als toezichthouder om onder meer klachten te beoordelen, plaatsbezoeken, het opmaken van technische verslagen, aanmaningen of raadgevingen, het opmaken van PV, bestuurlijke maatregelen opleggen of voorbereiden voor de burgemeester.
Echter worden enkel de meest dringende en/of complexe dossiers behandeld.
Een intergemeentelijk team dat handhaving van ruimtelijke ordening en milieugerelateerde dossiers gecombineerd geeft een enorme meerwaarde omdat hierdoor een volledigere dossieropbouw in kader van de handhavingsprocedure kan volgen.
De gemeentelijke milieudienst kan zich daarbij meer focussen op de eerstelijnszorg milieuklachten.
Een gestructureerde handhavingsaanpak door een intergemeentelijk team zal de diensten RO en milieu ten volle ondersteunen.
FINANCIEEL EFFECT t.o.v. huidige samenwerking:
RO +20.000 euro per jaar
MILIEU +18.000 euro per jaar
Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid
Inhoud:
Het aanbod is gebaseerd op het besluit van de Vlaamse regering van 2025 inzake lokaal woonbeleid. Er zijn subsidies voorzien vanuit Vlaanderen voor een intergemeentelijke werking.
De huidige IVLW’s – Interlokale Vereniging voor Lokaal Woonbeleid – houden op te bestaan. Het werkingsgebied van IGEAN wordt voortaan onderverdeeld in verschillende projecten, waarbij Essen valt onder Project Grens. Voor deze projecten wordt door IGEAN een subsidieaanvraag ingediend bij Wonen in Vlaanderen. Enkel een intergemeentelijk samenwerkingsverband kan een subsidieaanvraag indienen. Een lokaal bestuur dat geen deel uitmaakt van een intergemeentelijke werking moet voldoen aan de wettelijke verplichtingen, maar krijgt hiervoor geen financiële ondersteuning.
Naast de verplichte basisinitiatieven voorziet IGEAN ook eigen initiatieven (nieuw):
Verplicht conformiteitsattest CA en het ontzorgingstraject
Sanctionerend beleid conformiteitsattest
= Bewaken van de woningkwaliteit pro-actief (initiatief 1) en repressief (initiatief 2) met maximale ontzorging voor de gemeente
Woonthema’s voor intermediairs – bouwstenen voor woonproblematieken
Het aanbod van IGEAN wordt aangepast. Er wordt jaarlijks een minimum aantal dossiers voor woningkwaliteit ter beschikking gesteld van de deelnemende besturen. Voor Essen zijn dit er 18 (van 500 te verdelen dossiers). Bovenop dit minimum kan een lokaal bestuur extra dossiers aanvragen. (max. te verdelen dossiers: 1074 dossiers) Dit aantal ligt vast voor een periode van 3 jaar. Elke gemeente bepaalt zelf voor hoeveel bijkomende dossiers van woningcontrole ze beroep wenst te doen op IGEAN.
Kosten:
De parameters, op basis waarvan de subsidiebedragen worden bepaald, zijn gewijzigd, waardoor er vanaf 2026 minder subsidies zijn. De subsidies zijn ontoereikend om de kostprijs van de intergemeentelijke werking te dekken. Het saldo wordt bijgevolg verdeeld over het aantal dossiers voor woningkwaliteit.
Lokaal woonbeleid
18 dossiers minimum
1.942,78 euro
42 dossiers extra*
4.533,14 euro
Totaal: 60 dossiers
6.475,92 euro
Extra dossier
325 euro
*inschatting door IGEAN op basis van huidige woningcontroles
Voorstel:
Intekenen op intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid voor in totaal 60 dossiers. Dit zal zeker voor de volgende 3 jaar voldoende moeten zijn. (Na 3 jaar is er de mogelijkheid om dit te herzien.)
In de budgetten moet rekening gehouden worden met de verhoogde kost van de woningcontroles.
FINANCIEEL EFFECT t.o.v. huidige samenwerking:
+9.000 euro per jaar
Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)
Inhoud:
Het aanbod van IGEAN is gebaseerd op het besluit van de Vlaamse regering van 2018. Voor intergemeentelijke werking m.b.t. energie en klimaat (energiehuizen) zijn er subsidies voorzien.
De huidige werking (energiehuis) met de verplichte basistaken, wordt verder gezet:
- loketwerking (om de 14 dagen), dit is inwoners informeren, adviseren en begeleiden aan loket m.b.t. energievragen en vragen over woonkwaliteit
Extra loketten zijn mogelijk tegen (extra) betaling.
- verstrekken van de Mijn Verbouwlening
- invulling van Mijn Verbouwbegeleiding.
Andere bijkomende taken of opdrachten waar de gemeente op kan intekenen zijn:
Opmaak en verdelen papieren versie EnergieKe krant (aan kostprijs)
Extra loket (400 euro voor een halve dag)
Extra acties, zoals o.m. Noodkoop (aan de afgesproken kostprijs)
EnergieK huis
Basiswerking
14.858,99 euro
Algemene ondersteuning
1.500 euro
Extra acties – jaarlijks te bekijken
Kosten worden
bepaald per actie
Voorstel:
Intekenen op intergemeentelijke werking EnergieK huis.
I.v.m. de bijkomende taken:
- niet intekenen op ‘papieren versie EnergieKe krant. We nemen deze EnergieKe krant (2-jaarlijks) op als middenkatern in Essen info
- niet intekenen op extra loket. Op dit moment is er geen extra loket nodig. De maximum capaciteit is nog niet bereikt.
- intekenen op extra acties – jaarlijks te bepalen naargelang aanbod en kostprijs
FINANCIEEL EFFECT t.o.v. huidige samenwerking :
+ 5.000 euro per jaar
Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter
Inhoud:
IGEAN treedt op als intergemeentelijk aanwijzend schatter om (i.s.m. de federale overheid) de schattingen voor te bereiden die aanleiding geven tot aanpassing van het kadastraal inkomen.
De huidige werking, bestaande uit controle op aanwezigheid van comfortelementen in de woning (badkamer en centrale verwarming), wordt verder gezet en vormt de basisdienstverlening vanaf 2026.
Deze basisdienstverlening kan uitgebreid worden met:
Controle op wijzigingen in de nuttige oppervlakte van de woning
Controle op langlopende openstaande (omgevings)vergunningen
Omgevingsvergunningen die langer dan 2 jaar “open” staan controleren op het al dan niet beëindigd zijn van de betrokken werken.
Kosten:
Aanwijzend schatter
250 tot 300 dossiers
22.720 euro
Voorstel:
De gemeenteraad van Essen neemt nota van het voorstel om IGEAN op te laten treden als intergemeentelijk aanwijzend schatter. Het uitgangspunt van deze maatregel (het komen tot een correct en rechtvaardig kadastraal inkomen) wordt ten volle onderschreven. Een actuele en eerlijke vaststelling van het kadastraal inkomen draagt immers bij tot rechtszekerheid voor eigenaars en vormt de basis voor een gelijkwaardige behandeling van alle belastingplichtigen.
Toch stelt de gemeenteraad vast dat er op dit moment nog onvoldoende duidelijkheid bestaat over de concrete praktische uitvoering. Met name het feit dat het kadaster de vraag niet volledig kan volgen roept vragen op bij ons bestuur. Bovendien is thans de vereiste personele en administratieve inzet (naast de budgettaire) nog onbekend. Deze elementen zijn van wezenlijk belang om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen en om te vermijden dat Essen onvoorbereid extra verplichtingen of lasten zou moeten opnemen.
In dit licht acht de gemeenteraad het momenteel niet aangewezen om IGEAN aan te wijzen als intergemeentelijk aanwijzend schatter. Dit betekent echter niet dat de deur gesloten wordt: de gemeente zal de verdere ontwikkelingen nauwgezet opvolgen en houdt de mogelijkheid open om, zodra er meer klaarheid is en de voorwaarden gunstiger zijn, alsnog te participeren in dit traject dat in wezen een rechtvaardig en verdedigbaar karakter heeft.
FINANCIEEL EFFECT t.o.v. huidige samenwerking :
+22.720 euro per jaar – met terugverdieneffect via OOV (Opcentiemen Onroerende Voorheffing)
Gehoord de toelichting door burgemeester Geert Vandekeybus;
Gehoord raadslid Steff Nouws die opmerkt dat overal richtbedragen bijstaan.
Alles opgeteld is het € 50.000 extra per jaar. Zo wordt bijvoorbeeld bij handhaving van ruimtelijke ordening niveau 1 dan wel toegevoegd, maar is er ook sprake van een meerkost van € 23.000. Hij vraagt of de kosten dan zo zijn gestegen want er is aangegeven dat het aantal dossiers hetzelfde blijft;
Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die antwoordt dat inderdaad de stijgende eenheidsprijzen van Igean enorm zijn;Gehoord schepen Helmut Jaspers die zegt dat ze extra aanwervingen doen;
Gehoord schepen Arno Aerden die aangeeft dat het dubbel is, het is een uitbreiding en hun personeelskosten stijgen;
Gehoord raadslid Steff Nouws die de vraag stelt of dit wil zeggen dat de gemeentelijke handhaving uitdooft en of we dan extra handhavers via Igean gaan aanstellen;Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die verduidelijkt dat niveau 1 de gemeente tot nu toe zelf deed. Maar dat is soms gevoelig of lastig omdat het iemand van de gemeente zelf betrof. Nu gaat het onmiddellijk, ook het zachte, door naar Igean.
Het vaststellen blijft wel bij de gemeente gebeuren, maar de verdere briefwisseling enzovoort wordt ineens formeler doordat Igean het nu gaat doen;Gehoord raadslid Steff Nouws die nogmaals wijst op de waanzinnige stijging van de prijs. Hij vraagt of dit in verhouding is. Handhaving is nodig, maar Igean heeft ook een monopoly;
Gehoord raadslid Dirk Konings die ingaat op het laatste punt van het besluit: het niet intekenen op de aanwijzend schatter. Sommige besturen hebben hier een proef gedaan en de gemeente kiest nu om niet in te tekenen. Wat waren de bevindingen van die proefgemeenten;
Gehoord raadslid Robin Jacobs die antwoordt dat er praktische problemen werden ondervonden, bijvoorbeeld het kadaster dat nog niet kan volgen. Daarnaast zou het financieel het sop de kool niet waard zijn. Het brengt meer ruis tussen burger en overheid dan opbrengst;
Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die aanvult dat het nog niet op punt staat bij Igean zelf;
Gehoord raadslid Dirk Konings die repliceert dat Igean het toch nog wel aanbiedt;
Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die antwoordt dat je niet verplicht bent om in te tekenen;
Gehoord raadslid Steve Suykerbuyk die opmerkt dat Igean meer laten doen rond handhaving ook zal bijdragen als één van de oplossingen omtrent het veiligheidsprobleem. Dat er wordt opgetreden is een goede maatregel. Hij vraagt of de conclusie van het niet aanstellen van de aanwijzend schatter is dat in Essen het kadastraal inkomen niet gaat worden aangepast;Gehoord schepen Robin Jacobs die bevestigt dat dit voorlopig niet aan de orde is;
Beslist,
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende projectfiches en bijhorende bijlagen met het concrete aanbod van IGEAN dienstverlening per activiteit in het kader van de zelfstandige groepering (bijlage 1 bij het inwendig reglement) die uit volgende onderdelen bestaan:
1. Voorwerp van de opdracht
2. Het concrete aanbod van IGEAN
3. De kostprijselementen en de wijze van verdeling (parameters)
4. De raming voor 2026.
Art. 2.
De gemeenteraad wenst beroep te doen op IGEAN dienstverlening die
optreedt als zelfstandige groepering, voor volgende activiteiten:
Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening en milieu
De gemeente onderschrijft:
Handhaving Ruimtelijke Ordening ondersteuningsniveau 2 én wenst eveneens ondersteuningsniveau 1 te onderschrijven.
Handhaving Milieu en hierbij voor optie 2
Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid
Deze keuze impliceert de goedkeuring van het subsidiedossier incl. plannen van aanpak zoals IGEAN voorbereid heeft (zie bijlage bij de projectfiche).
De gemeente wenst beroep te doen op IGEAN voor 60 dossiers voor woningkwaliteit.
Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)
De gemeente onderschrijft eveneens volgende bijkomende opdrachten
extra taken – jaarlijks te bepalen naargelang aanbod en kostprijs
Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter – basisdienstverlening
Voorlopig geen intekening op deze opdracht
Art. 3.
De meerkost van de voorgestelde samenwerking wordt begroot op + 52.000 euro per jaar en zal mee opgenomen worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Art. 4.
De intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening -die optreedt als zelfstandige groepering neemt een aanvang op 1.01.2026.
Art. 5.
IGEAN dienstverlening zal jaarlijks per activiteit aan alle deelnemers het bedrag van de raming opvragen bij wijze van voorschot. Het voorschot voor 2026 zal opgevraagd worden tegen uiterlijk 31.10.2025. Daarna zal het voorschot opgevraagd worden nadat de jaarlijkse afrekening voorgelegd werd.
Art. 6.
Een ondertekend exemplaar van deze beslissing zal digitaal bezorgd worden aan IGEAN dienstverlening.