Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
20. B.4 SOCIAAL BELEID. HERZIENING REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE.
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
- Judith Francken (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
HERZIENING REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE - Amendement behouden totale bedrag
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Totaal aantal voorstanders: 8
Totaal aantal tegenstanders: 14
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Jan Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
Tegenstanders
- Arno Aerden
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Ellen Maas
- Kevin Ooye
- Dirk Smout
- Katrien Somers
- Steve Suykerbuyk
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Met als gevolg,
De leden van de raad stemmen openbaar
HERZIENING REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE - AGENDAPUNT HERZIENING ZORGTOELAGE
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Totaal aantal voorstanders: 14
Totaal aantal tegenstanders: 6
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Voorstanders
- Arno Aerden
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Ellen Maas
- Kevin Ooye
- Dirk Smout
- Katrien Somers
- Steve Suykerbuyk
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Tegenstanders
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Jan Suykerbuyk
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Marc Scheepers
- Kenny Van Dyck
Met als gevolg,
goedgekeurd
B.4 SOCIAAL BELEID. HERZIENING REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE.
HERZIENING REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE.
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 11 september 2012 tot vaststelling van het reglement op de zorgtoelagen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 28 mei 2021 over de tenuitvoerlegging van BelRAI en de wijziging van diverse besluiten binnen het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;
Gelet op het raadsbesluit van 22 februari 2022 tot aanpassing van dit reglement;
Overwegende dat het bestaande reglement voor de gemeentelijke zorgtoelage is gebaseerd op de BEL-profielschaal, die sinds 2021 niet langer erkend wordt door de Vlaamse overheid;
Overwegende dat de evaluatie van het reglement vier belangrijke tekortkomingen aan het licht bracht, met name: een verouderde werkwijze, onvoldoende gerichtheid op de meest kwetsbaren, nood aan een doelgericht zorgmodel en beperkte toegankelijkheid;
Overwegende dat het bestaande reglement leidt tot een hoge administratieve last, omslachtige opvolging en subjectieve beoordeling;
Overwegende dat de toelage in de huidige vorm niet altijd terechtkomt bij wie ze het meest nodig heeft, en dat sommige minder zorgbehoevenden meer steun ontvangen dan zwaar zorgbehoevenden;
Overwegende dat er nood is aan een reglement dat eenvoudiger, transparanter en doelgroepgericht is, met digitale en persoonlijke ondersteuning;
Overwegende dat een opsplitsing per doelgroep wenselijk is, omdat kinderen/jongeren en volwassenen uiteenlopende zorgnoden en contexten hebben, en dat een apart reglement per doelgroep de ondersteuning duidelijker maakt en beter afstemt op hun specifieke situatie en behoeften;
Overwegende dat er diverse Vlaamse en federale tegemoetkomingen bestaan voor zorgbehoevenden, waaronder het zorgbudget, de integratietegemoetkoming, het Groeipakket en het persoonlijk assistentiebudget;
Overwegende dat de dienst Zorg & Gezondheid burgers actief begeleidt bij het aanvragen van deze tegemoetkomingen;
Overwegende dat uit een vergelijking met omliggende gemeenten blijkt dat veel lokale besturen werken met duidelijke, objectieve criteria zoals de medisch-sociale schaal en het recht op verhoogde tegemoetkoming;
Overwegende dat sommige gemeenten bij het toekennen van een lokale zorgtoelage reeds werken met automatische gegevensdeling via het Groeipakket, wat de administratieve last verlaagt en de toegankelijkheid verhoogt;
Overwegende dat het nieuwe reglement voorziet in een automatische toekenning voor kinderen en jongeren via het Groeipakket, en een duidelijke beoordeling voor volwassenen op basis van de medisch-sociale schaal;
Overwegende dat het nieuwe reglement beter inspeelt op de noden van zorgbehoevende inwoners en de efficiëntie van de toekenning verhoogt;
Gehoord de toelichting door schepenen Robin Jacobs en Arno Aerden;
Gehoord raadslid Eva Eyckmans die twee opmerkingen heeft waarvan er één niet aan bod kwam in de commissie. Ze vraagt wanneer het éénmalige bedrag wordt uitbetaald, want nu zijn de mensen gewoon om dit maandelijks te krijgen;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat dit te bekijken is bij de praktische uitwerking of we het in twee delen of één gaan doen en dat dat zal afhangen van het aantal aanvragen;
Gehoord raadslid Eva Eyckmans die zegt akkoord te zijn met de aanpassingen en dat daardoor de mensen van de dienst Zorg meer tijd hebben voor begeleiding en huisbezoeken. Waar ze wel niet mee akkoord is, is de grote hap die wegvalt uit het budget. Meer mensen worden geholpen, maar het totale bedrag daalt. En er hangt al veel boven het hoofd door besparingen van de hogere overheid;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat dit niet gezien moet worden als een besparing. Zo werd dit niet bekeken. Er kregen mensen 800€ per maand die er geen recht op hadden. En in vergelijking met andere gemeentes, zat Essen ver boven het gemiddelde;
Gehoord schepen Arno Aerden die bevestigt dat dit allerminst een besparingsoperatie is. In de toelichting en op de commissie is gezegd dat het bedrag een raming is.
Maar recht op verhoogde tegemoetkoming van ziekenfonds komt erbij. De meest zorgbehoevende zal meer krijgen dan nu. We zullen zien in de rekening wat dat geeft; Gehoord raadslid Eva Eyckmans die zegt dat er toch maximale bedragen in het reglement staan;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat we geen glazen bol hebben om te zien hoeveel mensen in aanmerking zullen komen;
Gehoord raadslid Eva Eyckmans die vraagt of het overschot dan anders aan zorg zal worden besteed;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat er in het nieuwe meerjarenplan veel voor zorg zal staan. Het is geen besparingsoperatie. Het wordt nu wel eerlijker en rechtvaardiger;.
Gehoord raadslid Eva Eyckmans die zegt dat er mensen zullen zijn die minder krijgen;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat degenen die minder krijgen, er eigenlijk misschien geen recht of deels geen recht op hadden en dat we het nu vooral eerlijker willen doen;
Gehoord raadslid Dirk Konings die stelt dat er vroeger ook waren die premies van Vlaanderen kregen en dat daardoor de Essense toelage wegviel. Dat mist hij nu, nl. bij mensen die geen recht hebben op een Vlaamse premie bijspringen;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat er nu objectieve criteria zijn en dat het de keuze is om die te hanteren;
Gehoord raadslid Brigitte Quick die stelt dat we er toch van uit mogen gaan dat de vorige jaren de maatschappelijke assistenten hun werk hebben gedaan en dat er geen geld gestort is aan mensen die hierop geen recht hadden. Een besparing van 55.000 € op de maximale kostenraming vindt ze toch wel jammer. Ze vervolgt dat ze dat jammer vindt voor Essen, dat er voor de cd&v nooit sprake kon zijn van besparingen op zorg en dat ze vaststelt dat dat nu wel het geval is;
Gehoord schepen Robin Jacobs die antwoordt dat de maatschappelijk assistenten hun werk deden maar dat de parameters die ze moesten hanteren niet sluitend waren.
Nu zijn er objectieve parameters;
Gehoord schepen Arno Aerden die zich specifiek richt tot de collega’s van de cd&v en zegt dat niet wordt bespaard op zorg. Enerzijds is de cd&v akkoord met het voorstel en de objectieve criteria. Maar er waren geen profielschalen te hanteren. Op vraag van de administratie vragen we die te hanteren, alsook na vergelijking met andere gemeentes in heel Vlaanderen. Hij daagt de raadsleden uit om gemeentes te vinden waar men zo gul is met zorgtoelage;
Gehoord raadslid Dirk Konings die hierop voorstelt het bedrag dan te behouden;
Gehoord schepen Arno Aerden die herhaalt dat het moet terechtkomen waar het nodig is. Dus de vraag die hij nu hoort is om nog meer te geven of de premies te verhogen;
Gehoord raadslid Brigitte Quick die voorstelt het potje inderdaad te houden zoals het was;
Gehoord schepen Arno Aerden die zegt dat wat nu op tafel ligt al heel gul is ten opzichte van andere gemeentes. Bij de +21jarigen zal er geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd worden;
Gehoord raadslid Dirk Konings die stelt dat het bedrag dus kan opgetrokken worden als het niet opgeraakt;
Gehoord schepen Arno Aerden die zegt dat dit nu zo niet voorzien is in het voorstel;
Gehoord Dirk Konings die voorstelt dat dit dan kan worden opgenomen in de evaluatie;
Gehoord schepen Robin Jacobs die afrondt met te zeggen dat er gestart zal worden zoals het voorligt en dat dan geëvalueerd zal worden;
Gehoord raadslid Steff Nouws die een amendement indient om het totale bedrag van de zorgtoelages te behouden en bijgevolg meer te geven aan de mensen die recht hebben op de zorgtoelage;
Beslist,
Artikel 1.
Besloten wordt het reglement gemeentelijke zorgtoelage zoals goedgekeurd op 22 februari 2022 op te heffen.
Art. 2.
Besloten wordt goedkeuring te geven aan twee afzonderlijke reglementen inzake de gemeentelijke zorgtoelage:
Reglement gemeentelijke zorgtoelage -21
Reglement gemeentelijke zorgtoelage +21
als volgt:
REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE -21
Artikel 1 – Doelstelling
De gemeente Essen streeft naar een warme en inclusieve samenleving en ondersteunt
gezinnen die instaan voor de zorg van een kind met een zorgnood, beperking of
aandoening.
Artikel 2 – Toekenningsvoorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de zorgpremie, moet aan de volgende
voorwaarden worden voldaan:
De zorgbehoevende jongere moet in het kalenderjaar waarvoor de toelage wordt aangevraagd, officieel gedomicilieerd zijn in de gemeente Essen.
De jongere mag in datzelfde kalenderjaar de leeftijd van 22 jaar nog niet bereikt hebben.
De jongere moet in dat jaar recht hebben op een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte via het Groeipakket.
Kinderen die (tijdelijk) geplaatst zijn in een voorziening, maar die nog steeds officieel gedomicilieerd zijn in Essen en verder voldoen aan de hierboven vermelde voorwaarden, komen in aanmerking.
Artikel 3 – Bedrag
De zorgtoelage bedraagt:
€150 per zorgbehoevende per jaar indien er enkel recht is op de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte via het Groeipakket.
€250 per zorgbehoevende per jaar indien er zowel recht is op de zorgtoeslag
voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte als op de sociale toeslag via het Groeipakket.
Dit bedrag wordt jaarlijks uitbetaald op de rekening waar de rechthebbende het Groeipakket uitgekeerd krijgt.
Artikel 4 – Aanvraag
De gemeente Essen werkt s ²amen met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket om te bepalen welke kinderen in aanmerking komen voor de gemeentelijke zorgtoelage, op basis van de voorwaarden zoals beschreven in artikel 2 van dit reglement.
Gezinnen van wie het kind aan deze voorwaarden voldoet, ontvangen een brief van het Agentschap Uitbetaling Groeipakket. In deze brief staat vermeld dat het kind recht heeft op de zorgtoeslag binnen het Groeipakket, en daardoor ook op de gemeentelijke zorgtoelage. Het bedrag van deze toelage is afhankelijk van het al dan niet bijkomend recht op een sociale toeslag.
Gezinnen hoeven zelf geen aanvraag in te dienen. De toelage wordt automatisch uitbetaald door de gemeente Essen, op basis van de gegevens die het Agentschap Uitbetaling Groeipakket doorgeeft. Deze gegevens worden versleuteld gedeeld met gemeente Essen. Er wordt een protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens afgesloten tussen Agentschap Uitbetaling Groeipakket en gemeente Essen. Hierbij worden de regels van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gevolgd.
Artikel 5 – Uitvoering en wijzigingen
Het College van Burgemeester en Schepenen is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit reglement. Het is bevoegd om alle noodzakelijke onderzoeken te laten instellen, eventueel via de dienst Zorg & Gezondheid, met betrekking tot de toepassing van de artikelen in dit reglement.
Elke wijziging in de situatie van de zorgbehoevende, of indien niet meer voldaan wordt aan één of meerdere van de in artikel 2 opgesomde voorwaarden, moet verplicht worden gemeld aan de dienst Zorg & Gezondheid van het gemeentebestuur Essen.
Bij foutieve of onvolledige informatie kan de toelage worden geweigerd of teruggevorderd.
Artikel 6 – Algemene bepalingen
Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt het raadsbesluit genomen tijdens de zitting van 22 oktober 2022.
REGLEMENT GEMEENTELIJKE ZORGTOELAGE +21
Artikel 1 – Doelstelling
De gemeente Essen verleent een zorgtoelage als ondersteuning zodat mensen die zorg nodig hebben langer thuis kunnen blijven wonen.
Artikel 2 – Toekenningsvoorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de zorgtoelage, moet op het moment van indiening van de aanvraag aan alle onderstaande voorwaarden worden voldaan:
De zorgbehoevende is officieel gedomicilieerd in de gemeente Essen in het kalenderjaar waarvoor de toelage wordt aangevraagd.
De zorgbehoevende heeft de leeftijd van 21 jaar bereikt.
Zorgbehoevenden die verblijven in een residentiële voorziening komen niet in aanmerking. Zorgbehoevenden die in een assistentiewoning (serviceflat) wonen, wel.
Een attest van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid bevestigt een vermindering van zelfredzaamheid met minstens 7 punten op de medisch-sociale schaal:
Categorie A: 7 tot 8 punten
Categorie B: 9 punten of meer
De zorgbehoevende heeft in het jaar van aanvraag recht op het statuut verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds, bevestigd door een kleefbriefje of een attest van het ziekenfonds.
Alle voorwaarden moeten cumulatief vervuld zijn op het moment van indiening van de aanvraag.
Artikel 3 – Bedrag
Het bedrag van de jaarlijkse zorgtoelage is afhankelijk van de mate van zorgbehoefte:
Categorie A (7 tot 8 punten): € 150 per jaar
Categorie B (9 punten of meer): € 250 per jaar
Het bedrag wordt jaarlijks op het einde van het kalenderjaar waarin de aanvraag werd ingediend uitbetaald op het rekeningnummer van de zorgbehoevende.
Artikel 4 – Aanvraag
De aanvraag voor de zorgtoelage kan op verschillende manieren worden ingediend:
Via een online aanvraagformulier, met alle benodigde bewijsstukken.
Door een ingevuld aanvraagformulier, samen met de benodigde bewijsstukken, in te dienen bij de dienst Zorg en Gezondheid van de gemeente Essen.
De aanvraag moet jaarlijks gebeuren en uiterlijk op 15 december van het lopende kalenderjaar worden ingediend.
Artikel 5 – Uitvoering en wijzigingen
Het College van Burgemeester en Schepenen is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit reglement. Het is bevoegd om alle noodzakelijke onderzoeken te laten instellen, eventueel via de dienst Zorg & Gezondheid, met betrekking tot de toepassing van de artikelen in dit reglement.
Elke wijziging in de situatie van de zorgbehoevende, of indien niet meer voldaan wordt aan één of meerdere van de in artikel 2 opgesomde voorwaarden, moet verplicht worden gemeld aan de dienst Zorg & Gezondheid van het gemeentebestuur Essen.
Bij foutieve of onvolledige informatie kan de toelage worden geweigerd of teruggevorderd.
Artikel 6 – Algemene bepalingen
Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt het raadsbesluit genomen tijdens de zitting van 22 oktober 2022.
Art. 3.
Besloten wordt het nieuwe reglement in werking te laten treden op 1 januari 2026.
Art. 4.
Besloten wordt deze beslissing bekend te maken conform het Decreet Lokaal Bestuur.