Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 20 juni 2023, 18:10

Datum publicatie: 30 juni 2023

Openbare behandeling van agendapunt

B.4B COÖRDINATIE BELEIDSVOERING. Aanpassing huishoudelijke reglementen gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur. (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Bob Konings (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Aanpassing huishoudelijke reglementen gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Arno Aerden
  • Annemie Baeyaert
  • Joris Brosens
  • Bianca De Backer
  • Tuur Goormachtig
  • Jokke Hennekam
  • Robin Jacobs
  • Bob Konings
  • Dirk Konings
  • Steff Nouws
  • Kevin Ooye
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Ludo Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Kirsten Tobback
  • Brigitte Van Aert
  • Gaston Van Tichelt
  • Geert Vandekeybus
  • Marita Verpalen

Effectieve stemmers

  • Arno Aerden
  • Annemie Baeyaert
  • Joris Brosens
  • Bianca De Backer
  • Tuur Goormachtig
  • Jokke Hennekam
  • Robin Jacobs
  • Bob Konings
  • Dirk Konings
  • Steff Nouws
  • Kevin Ooye
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Ludo Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Kirsten Tobback
  • Brigitte Van Aert
  • Gaston Van Tichelt
  • Geert Vandekeybus
  • Marita Verpalen

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

B.4B COÖRDINATIE BELEIDSVOERING. Aanpassing huishoudelijke reglementen gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur.


Korte openbare beschrijving:

COÖRDINATIE BELEIDSVOERING. Aanpassing huishoudelijke reglementen gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur.


de gemeenteraad,


  • Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

    Gelet op het huishoudelijk reglement gemeenschapscentrum zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 februari 2017

    Gelet op het gebruiksreglement Sportkaffee zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 november 2020;;


  • Overwegende dat de middelen van het gemeentefonds sinds 2016 niet langer geoormerkt zijn en de lokale besturen dus niet langer de termen ‘gemeenschapscentra’ en ‘cultuurcentra’ moeten gebruiken i.k.v. het verkrijgen van middelen voor het gemeentefonds;

    Overwegende dat de formele benamingen ‘gemeenschapscentrum’ en ‘cultuurcentrum’ dan ook overbodig zijn geworden;

    Overwegende dat er geen onderscheid meer moet gemaakt worden tussen de gemeenschapscentra zaal Rex, zaal Wildert en de Oude Pastorij en de Jot, LDC ’t Gasthuis en de lokalen van Muzarto;

    Overwegende dat de huishoudelijke reglementen van de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur op verschillende vlakken aan actualisatie en vereenvoudiging toe zijn;

    Gelet op het positieve advies van de beheerraad gemeenschapscentra van 5 juni 2023;

    Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

     

    Gehoord de toelichting door burgemeester Gaston Van Tichelt;

    Gehoord raadslid Anne Somers die vraagt naar het standpunt en de stand van zaken van de gemeente in verband met de verplichting voor verenigingen om herbruikbare bekers te gebruiken;

    Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat dit inderdaad een hekele kwestie is waar de gemeente nog mee bezig is. Er is eerst getracht met andere besturen en samen met IGEAN tot een oplossing te komen. Corona is daar echter tussengekomen. Nadien heeft het gecontacteerde bedrijf echter laten weten dat ze het toch niet gaan aankunnen. Daardoor is het project van IGEAN stopgezet. Enkele weken geleden is op het college over de kwestie van de herbruikbare bekers nog gesproken om te bekijken hoe verenigingen toch goed kunnen worden ondersteund. Hij geeft ook aan dat het goed is om de markt in het oog te blijven houden om te zien dat de realiteit ons niet al heeft ingehaald. Te verwachten is dat spelers zoals drankhandelaars alsnog met een aanbod gaan komen, maar het ziet ernaar uit dat er toch een gat zal moeten worden overbrugd. Organisaties van zeer grote evenementen hebben al afwijking van de maatregel aangevraagd. Hij geeft aan dat de gemeente een gezonde positie wil innemen. De gemeente moet een gezond verstand principe toepassen. Verenigingen moeten zich voorbereiden en organiseren en de gemeente moet bekijken wat in de markt groeit en waar ondersteund kan worden. Het is niet de bedoeling om met een bulldozer te gaan handelen;

    Gehoord raadslid Anne Somers die de vraagt stelt omdat het wel is opgenomen in het huishoudelijk regelement;

    Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat er geen paniek moet zijn. De gemeente is met het dossier bezig;

    Na beraadslaging;;



Beslist,

Artikel 1

Art. 1           Het huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur goed te keuren als volgt:

Artikel 2

Art. 2           De benaming ‘gemeenschapscentrum’ te schrappen en volgende infrastructuur onder de noemer ‘gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur’ te groeperen:

  • Zaal Rex

  • Zaal Wildert

  • Oude Pastorij

  • LDC ’t Gasthuis

  • Lokalen Muzarto

  • De Jot

 

 

Hoofdstuk 1. Beheer

 

Art. 1              De gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur omvat de gebouwen: de Oude Pastorij, zaal Wildert, zaal Rex, LDC ’t Gasthuis, de JOT en lokalen Muzarto. Zij worden beheerd door het college van burgemeester en schepenen van gemeente Essen. De gemeentelijke vrijetijdsdiensten zijn belast met de praktische uitvoering van het beheer.

 

Art. 2              De gemeente stelt de Oude Pastorij, zaal Wildert, zaal Rex, LDC ’t Gasthuis, de JOT en lokalen Muzarto ter beschikking tegen betaling van retributie zoals vastgesteld in het retributiereglement.

 

 

Hoofdstuk 2. Accommodatie

 

Art. 3              De gebouwen Oude Pastorij, zaal Wildert, LDC ’t Gasthuis en lokalen Muzarto beschikken over de volgende lokalen die bestemd zijn voor de organisatie van: tentoonstellingen, vergaderingen, cursussen, voordrachten,... . De lokalen worden niet verhuurd voor privé-feesten, recepties, party’s,... Enkel vernissages zijn toegelaten

 

Oude Pastorij

  • Prelaat Hermanszaal (1ste verdieping)                                  60 personen

  • Prelaat Piërazaal (1ste verdieping)                                         10 personen

  • Tongerlozaal (gelijkvloers)                                                     35 personen

  • Totaal gebouw de Oude Pastorij                                                          120 personen

 

Zaal Wildert

  • Lokaal zaal Wildert                                                                 100 personen

 

LDC ’t Gasthuis

  • Lokaal 1 (cafetaria)                                                                 50 personen

  • Lokaal 2                                                                                   30 personen

  • Lokaal 3                                                                                   30 personen

 

Muzarto

  • Parnassos                                                                                120 personen

  • Danszaal                                                                                  100 personen

  • Woordklas                                                                              40 personen

 

Art. 4              zaal Rex is een gemeentelijke polyvalente zaal waar fuiven, dansavonden en andere activiteiten kunnen georganiseerd worden. Deze andere activiteiten kunnen zijn: muziek- of toneeloptredens, tentoonstellingen, academische zittingen, lessenreeksen, en andere socio-culturele activiteiten die, rekening houdend met de uitrusting en de configuratie van de zaal, in de zaal kunnen plaatsvinden.

 

  • zaal Rex                                                                                    550 personen

 

Art. 5De JOT is een multifunctionele ruimte waar zowel (jeugd)fuiven als andere kleinschalige activiteiten kunnen plaatsvinden. De ruimte omvat:

 

  • een polyvalente ruimte                                                                        130 personen

  • toiletten

  • keuken

  • bergruimte

 

 

Hoofdstuk 3. Reservaties

 

Art. 6              Aanvragen

De aanvragen voor het gebruik van de lokalen gebeuren via reservaties.essen.be, via mail of aan de vrijetijdsbalie.

 

Annuleringen en wijzigingen van reservaties moeten minstens 24 uur voor de activiteit gemeld worden via het online reservatiesysteem, via mail of aan de vrijetijdsbalie.

 

Art. 6.1           de Oude Pastorij en zaal Wildert

De aanvragen kunnen maximaal 14 maanden voor de datum van aanvang ingediend worden.

 

Het ter beschikking stellen van meerdere lokalen op eenzelfde tijdstip in de Oude Pastorij aan verschillende gebruikers is slechts mogelijk na advies van de bevoegde gemeentelijke diensten. Bij betwistingen heeft het college van burgemeester en schepenen de beslissingsbevoegdheid.

 

De aanvragen worden chronologisch behandeld op basis van datum van indiening.

 

Tentoonstellingen hebben voorrang op voorwaarde dat zij voor 1 maart een aanvraag doen voor het daaropvolgend werkjaar (september - juni). Betwistingen en probleemgevallen worden behandeld door het college van burgemeester en schepenen.

 

De maximale periode van ter beschikkingstelling van de Oude Pastorij door eenzelfde gebruiker bedraagt 1 maand.

 

Repetitieve activiteiten hebben voorrang op voorwaarde dat zij voor 1 april een aanvraag doen voor het daaropvolgend werkjaar (september-juni) en minimum 6 maanden op voorhand geboekt worden.

 

Art. 6.2 zaal Rex

De aanvraag dient ten vroegste 1 jaar en ten laatste 1 week vóór de activiteit te worden ingediend.

 

Op eenzelfde weekend (van vrijdag tot en met zondag) kan van ‘activiteit D’ slechts 1 activiteit toegestaan worden.

 

Voor reservaties, andere dan ‘activiteit D’ op een vrijdag- of zaterdagavond, kan een bevestiging ten vroegste 1 jaar voor de activiteit gegeven worden. De aanvragen worden chronologisch behandeld op basis van datum van indiening.

 

Art. 6.3           de Jot

De aanvraag dient ten vroegste 1 jaar en ten laatste 1 werkdag voor 12.00 uur ’s middags voor het plaatsvinden van de activiteit te worden aangevraagd. De reservatie is pas definitief na bevestiging.

 

De aanvragen worden chronologisch behandeld op basis van datum van indiening.

 

Repetitieve activiteiten kunnen maximaal voor een periode van 1 jaar worden geboekt. Repetitieve activiteiten zijn niet toegelaten op vrijdag, zaterdag of zondag.

 

Op eenzelfde weekend (van vrijdag tot zondag) kan maximaal 1 fuif of optreden met dansgelegenheid worden toegestaan.

 

Aansluitend op een fuif of optreden met dansgelegenheid die ’s avonds plaatsvindt kan geen ochtendactiviteit de volgende dag plaatsvinden en vice versa.

 

Tijdens niet-sportevenementen in de Heuvelhal, mogen geen activiteiten georganiseerd worden in de JOT die niet overeenkomen met de uitbating van het evenement in de Heuvelhal.

 

Art. 6.4           LDC ’t Gasthuis

Lokaal 1 kan enkel ter beschikking gesteld worden tijdens de avonduren (vanaf 18.00 uur), weekends en feestdagen.

 

Gebruik van twee of drie lokalen op eenzelfde tijdstip kan enkel gebeuren voor eenzelfde organisatie.  

 

De aanvragen voor activiteiten ’s avonds, in het weekend en op feestdagen (tijdens de sluitingstijden van het LDC) kunnen maximaal 12 maanden voor de datum van aanvang van de activiteit ingediend worden.

 

De aanvragen voor activiteiten tijdens de openingsuren van het LDC kunnen maximaal 3 maanden voor de datum van aanvang van de activiteit ingediend worden. 

 

Bij de toewijzing van de zalen wordt rekening gehouden met de volgende voorrangsregel:

  • activiteiten van het LDC zelf kunnen eerst worden ingeboekt;

  • de andere aanvragen worden chronologisch behandeld op basis van de datum van indiening.

 

Art. 6.5           Lokalen Muzarto

Aanvragen moeten ten vroegste een jaar en ten laatste drie weken voor de activiteit worden ingediend.

 

Lesmomenten of eenmalige activiteiten van DKO Muzarto hebben altijd voorrang.

 

Art. 6.4.Dagdelen

Voor het gebruik van zaal Rex, de Oude Pastorij, LDC ’t Gasthuis en lokalen Muzarto wordt de verhuur opgesplitst in dagdelen:

  • Dagdeel voormiddag: 9.00-13.00 uur

  • Dagdeel namiddag: 13.00-18.00 uur

  • Dagdeel avond: vanaf18.00 uur

Art. 7              Categorieën gebruikers en activiteiten

Gebruikers en activiteiten worden onderverdeeld in categorieën. Deze werden opgenomen in de geldende retributiereglementen voor gebruik van de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur.

 

Art. 8              Sluitingsuur

 

Art. 8.1           de Oude Pastorij, zaal Wildert, lokalen Muzarto

Behoudens voorafgaande machtiging van de burgemeester geldt voor alle activiteiten het sluitingsuur als volgt:

  • voor activiteiten op vrijdag, zaterdag en de dag vlak voor een feestdag: 01.00 uur

  • voor activiteiten op zondag t.e.m. donderdag : 0.00 uur

 

Art. 8.2           LDC ’t Gasthuis

Behoudens voorafgaande machtiging van de burgemeester geldt voor alle activiteiten, zowel in de week als tijdens het weekend of op feestdagen, een sluitingsuur van 0.00 uur

 

Art. 8.3           zaal Rex en de JOT

Voor activiteiten van ‘activiteit D’ geldt het sluitingsuur als volgt:

  • voor fuiven van zondag t.e.m. vrijdag (eindigend respectievelijk op maandag t.e.m. zaterdag) geldt de Vlaremwetgeving: om 3.00 uur moet de dansgelegenheid gesloten zijn;

  • voor fuiven op zaterdag (eindigend op zondag) en dagen vlak voor een feestdag (eindigend op de feestdag) geldt het gemeentelijk politiereglement: om 3.30 uur muziek afzetten, om 4.30 uur deuren sluiten.

 

Alle activiteiten in de categorieën A,B en C moeten eindigen om 1.00 uur.

 

Voor alle activiteiten geldt dat de dag volgend op de activiteit de zaal om 13.00 uur volledig ontruimd en uitgekeerd moet zijn. Alle gebruikte materialen en afval moeten verwijderd zijn uit de zaal.

 

Art.9Toegang

Het openen en sluiten van de ter beschikking gestelde zalen gebeurt door de gebruiker zelf. Na gebruik van de infrastructuur moet de gebruiker controleren dat de lokalen correct werden afgesloten.

 

Hoofdstuk 4. Algemene gebruikersvoorwaarden

 

Art. 10            Machtiging

De verleende machtiging geldt uitsluitend voor het lokaal of de lokalen die in de machtiging vermeld zijn, voor de tijdsduur en de activiteiten daarin bepaald, onder de voorwaarden zoals bepaald door het college van burgemeester en schepenen. Afwijking hiervan is slechts mogelijk mits een nieuwe machtiging van het college van burgemeester en schepenen. De gebruikers zullen ten alle tijde toestaan dat de gemachtigde ambtenaar controle uitoefent in de ter beschikking gestelde lokalen. De gereserveerde lokalen mogen enkel gebruikt worden voor het doel zoals beschreven op het reservatieformulier.

 

Art. 11            Schade

Wanneer bij het betreden van de lokalen en/of het park en tijdens het gebruik ervan enige beschadiging wordt vastgesteld moet de gebruiker hiervan een foto maken en dit zo snel mogelijk doorgeven aan de gemachtigde ambtenaar. Deze maakt hiervan een verslag op, dat wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Tenzij de gebruiker aangifte doet op de hierboven aangewezen manier zal de hij de schade moeten vergoeden, welke na zijn gebruik aan de lokalen en hun inhoud of aan het park wordt vastgesteld.

 

Art. 11.1Herstelling

Herstelling van schade mag enkel gebeuren door de gebruiker en/of derden bij voorafgaande machtiging vanw het college van burgemeester en schepenen. De gebruiker moet de aangebrachte schade betalen en kan deze niet afwentelen op afzonderlijke deelnemers aan de activiteiten die door hem werden georganiseerd, noch op het aanwezige publiek.

 

Art. 11.2Toestand bij aflevering

De lokalen, installaties, meubelen, andere roerende goederen en het park moeten na gebruik afgeleverd worden in dezelfde toestand waarin ze zich bevonden voor het gebruik ervan. Wanneer de gebruiker de lokalen zodanig achterlaat dat een extra onderhoudsbeurt of schoonmaak nodig is, dan zal hij de kosten moeten betalen.

 

Volgende punten moet de gebruiker specifiek in acht nemen:

  • reinigen van drank- en eetgerief;

  • opruimen van de verplaatste toestellen:

  • terugplaatsen van tafels, stoelen en andere materialen volgens plan en inventaris;

  • verwijderen van alle materialen die in de zaal worden binnengebracht;

  • reinigen van de toog (als er een toog aanwezig is);

  • uitvegen van de zaal;

  • Schoonmaken van het sanitair;

  • verwijderen van alle afval.

 

Het gemeentebestuur staat zelf in voor een grondige reiniging van de zaal.

 

Art. 12            Tentoonstellingen

De inrichter is verantwoordelijk voor eventuele beschadigingen en/of diefstal van de tentoongestelde voorwerpen en moet zichzelf hiervoor verzekeren.

 

De gebruiker blijft aansprakelijk tegenover derden of om het even welk gezagsorgaan, bestuur of instantie, bijvoorbeeld voor het betalen van auteursrechten, taksen, belastingen, verzekeringen,…

 

Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade en/of diefstal van materiaal dat achtergelaten wordt door de gebruiker.

 

De gebruiker staat in voor de permanentie tijdens de openingsuren van de tentoonstelling.

 

Indien het lokaal/lokalen 7 dagen wordt afgehuurd voor de tentoonstelling krijgt de gebruiker drie dagen extra voor mogelijk op- en afbraak. Voor deze extra periode wordt geen gebruik aangerekend.

 

Art. 13            Veiligheid

De gebruiker moet zich als een goede huisvader gedragen. Hij of zij treft alle nodige voorzorgen ter voorkoming van schade of brand. Hij blijft verantwoordelijk tegenover derden voor ongevallen. Voor alle aangerichte schade, verlies of ontvreemding ten nadele van de gemeente Essen, wordt de gebruiker die op het ogenblik van de schade, verlies of ontvreemding, de zaal daadwerkelijk heeft gebruikt, verantwoordelijk gesteld. De geleden schade wordt verrekend aan de gebruiker.

 

De burgemeester kan de sluiting van de inrichting bevelen, zolang de voorschriften van het reglement niet nageleefd worden of wanneer de openbare veiligheid door nalatigheid, het verzuim of de onwil van de gebruiker in het gedrang worden gebracht.

 

De gemeente Essen is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen te wijten aan de activiteit van eender welke gebruiker, noch voor de diefstal van kledij of goederen. De Burgerlijke Aansprakelijkheid van de gebruiker t.o.v. derden wordt niet gedekt door de verzekering van de gemeente Essen. De gebruiker dient zelf eventueel een verzekering af te sluiten.

 

De gebruiker zal te allen tijde de toegang tot de zaal verlenen aan de burgemeester en/of de gemachtigde ambtenaar.

 

De gemeente Essen voorziet een reglementaire EHBO-koffer.

 

De gebruiker moet de nodige maatregelen treffen opdat het maximum aantal aanwezige bezoekers in de zaal niet wordt overschreden.

 

Art. 14            Elektriciteit

Het is de gebruiker verboden enige wijziging aan te brengen aan de aanwezige elektriciteitsleidingen of elektrische installaties. De gebruiker moet de lichten na gebruik van de zaal of het lokaal doven.

 

Art. 15            Huisdieren

Met uitzondering van assistentiehonden is het de gebruiker verboden huisdieren in de lokalen binnen te brengen.

 

Art. 16            Parkeren

De gebruiker zorgt ervoor dat auto’s, fietsen en bromfietsen op de daartoe voorziene plaatsen worden achtergelaten.

 

Art. 17            Vergunningen en auteursrechten

De gebruiker dient zich in regel te stellen met alle wettelijke bepalingen, belastingen en vergunningen eigen aan de aard van de activiteit.

 

Betreffende de auteursrechten dient de gebruiker rechtstreeks aangifte te doen en deze te vereffenen aan Unisono. Voor de billijke vergoeding heeft het gemeentebestuur een jaarcontract aangegaan voor de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur, de daaraan verbonden kosten vallen ten laste van het gemeentebestuur.

 

Art. 18            Rookverbod
De gebruiker moet erover waken dat het algemeen rookverbod wordt nageleefd. Bij niet-naleving zal een sanctie toepast worden

 

Art 19             Toiletten

Het gebruik van toiletten moet gratis worden aangeboden.

 

De organisatoren zorgen ervoor dat tijdens de ganse duur van de activiteit de toiletten in zindelijke staat gehouden worden.

 

 

Hoofdstuk 5. Specifieke gebruiksvoorwaarden  zaal Rex

 

Art. 18            Aankleding zaal

Het is verboden in de ramen, deuren, muren of vloeren te nagelen of te nieten. Het aanbrengen van affiches en/of toegelaten decoratiemateriaal is enkel toegestaan met verwijderbare plakband of kleefpasta op het daartoe voorziene bord. Tijdens de activiteit is dit ook toegelaten op de grijze muren in de zaal.

 

Art. 19            Veiligheid en Verwarming

Het is de gebruiker verboden :

  • de verwarmingsinstallatie te bedienen;

  • in de zaal werken uit te voeren waarvoor door het college van burgemeester en schepenen geen uitdrukkelijke toelating werd verleend;

  • bijkomende verwarmingsinstallaties te plaatsen en te gebruiken;

  • maatregelen te nemen waardoor de veiligheid van de aanwezige personen in het gedrang kan komen.

 

Art. 20            Elektriciteit en geluid

 

Art. 20. Stroomafname

Voor alle activiteiten met discobar geldt dat de gebruiker verplicht is de stroomafname voor de volledige geluidsinstallatie van de discobar aan te sluiten op de elektriciteitskast op het podium.

 

Art. 20.2 Elektriciteitskast

Het afgesloten gedeelte van de elektriciteitskast op het podium mag geenszins geopend worden, en de daarin opgestelde geluidsbegrenzer, en de daaraan verbonden installaties, mogen niet gemanipuleerd worden. Bij manipulatie van deze installaties tijdens de gebruiksperiode is de gebruiker volledig verantwoordelijk voor alle hieraan oorzakelijk verbonden gevolgen.

 

Art. 21            Dranken

In de zaal kunnen dranken geschonken en verkocht worden. De gebruiker staat zelf in voor

het schenken van de dranken tegen tarieven die hij afficheert.

 

De gebruiker is verplicht de dranken af te nemen bij de drankenhandel, aangeduid door het college van burgemeester en schepenen. De afrekening hiervan gebeurt rechtstreeks tussen de gebruiker en de drankenhandel zonder dat het gemeentebestuur hierin tussenkomt.

 

Het schenken van dranken met een alcoholgehalte van 20° en meer is verboden in de zaal.

 

Voor alle activiteiten geldt een verbod tot het gebruik van plastieken wegwerpbekers. De gebruiker is verplicht herbruikbare bekers of glazen te gebruiken. Hiervoor kan hij eventueel gebruik maken van de harde plastieken bekers die voorzien zijn in de zaal.

 

Art. 22 Toiletten

De gebruiker van  zaal Rex houdt rekening met het feit dat de toiletten gemeenschappelijk gebruikt worden door de zaal- en de cafébezoekers.

 

Art. 23 Opruim

Voor alle activiteiten geldt dat de dag volgend op de activiteit de zaal om 13.00 uur volledig ontruimd en uitgekeerd moet zijn. Alle gebruikte materialen en afval moeten verwijderd zijn uit de zaal. Het gemeentebestuur staat zelf in voor de grondige reiniging van de zaal.

 

Art. 24 Veiligheid

 

Art 24.1 Bewakingsdienst

De gebruiker dient zich te houden aan de heersende politiewetgeving, inzonderheid betreffende veiligheidsvoorzieningen.

 

Art. 24.2. Nooduitgangen

Het is uitdrukkelijk verboden de nooduitgangen te belemmeren of voorziene in- en uitgangen af te sluiten. De opschriften, noodverlichting of pictogrammen die de nooduitgangen aanduiden, mogen niet bedekt of verborgen worden en moeten duidelijk zichtbaar zijn. De toegang tot de hydranten moet steeds vrij blijven.

 

Art. 24.3. Hulpdiensten

De fuifzaal moet voortdurend bereikbaar zijn voor de brandweer en andere hulpdiensten zowel langs de zijde Spoorwegstraat als langs de zijde Kerkstraat.

 

Art.24.4 Brandvoorkoming

In verband met brandvoorkoming moet de gebruiker het volgende in acht nemen:

  • Materialen die gemakkelijk brandbaar zijn of een giftige rook kunnen ontwikkelen zoals rietmatten, stro, karton, boomschors, papier alsmede brandbare textielstoffen en kunststoffen, mogen noch als versiering, noch als opbouwmaterialen gebruikt te worden;

  • Ballonnetjes gevuld met brandbaar en/of giftig gas mogen niet in de inrichting aanwezig zijn;

  • Het gebruik van open vuren, verplaatsbare verwarmingstoestellen, kaarsen, vuurwerk,… is verboden;

  • Alleen elektrische verlichting is toegelaten;

  • De brandbestrijdingsmaterialen moeten te allen tijde gemakkelijk bereikbaar zijn;

  • Het gebruik van bak-, oven- of frituurtoestellen is verboden.

 

Art. 25. Repetitieve activiteiten

Wekelijkse repetitieve activiteiten worden niet toegestaan op vrijdag, zaterdag en zondag.

 

Hoofdstuk 6. Specifieke gebruiksvoorwaarden De JOT

 

Art. 26            Aankleding zaal

Het is verboden in de ramen, deuren, muren of vloeren te nagelen of te nieten. Het aanbrengen van affiches en/of toegelaten decoratiemateriaal is enkel toegestaan met verwijderbare plakband of kleefpasta op de muren in de ruimte.

 

Art. 27            Verwarming

De verwarmingsinstallatie moet beheerd worden als een goede huisvader. Deze wordt geregeld via een thermostaat en moet na iedere activiteit terug op 15° worden gezet. Het is verboden om bijkomende verwarmingsinstallaties te plaatsen.

 

Art. 28 Elektriciteit

Het is de gebruiker verboden enige wijziging toe te brengen aan de aanwezige elektriciteitsleidingen of elektrische installaties.

 

Art. 29 Dranken

In de zaal kunnen dranken geschonken en verkocht worden.

  • De uitbating van de JOT is in handen van vzw Kobie;

  • De gebruiker staat zelf in voor het schenken van de dranken tegen tarieven die hij afficheert.

  • De verbruikte dranken worden na afloop door vzw Kobie gefactureerd aan de gebruiker aan de vastgestelde tarieven.

  • Het is de gebruiker verboden eigen dranken mee te nemen en te verbruiken.

  • Het schenken van dranken met een alcoholgehalte van 20° en meer is verboden in de zaal.

 

Voor alle activiteiten geldt een verbod tot het gebruiken van plastieken wegwerpbekers. Gebruikers kunnen gebruik maken van de aanwezige glazen. Bij activiteiten in de categorie A en B kan de gebruiker bijkomende herbruikbare bekers aanvragen.

 

Art. 30Toiletten

De organisator zorgt ervoor dat tijdens de ganse duur van de activiteit de toiletten in zindelijke staat gehouden worden.

 

Art. 31 Veiligheid

 

Art 31.1 Bewakingsdienst

De gebruiker dient zich te houden aan de heersende politiewetgeving, inzonderheid betreffende veiligheidsvoorzieningen.

 

Art. 31.2 Nooduitgangen

Het is uitdrukkelijk verboden de nooduitgangen te belemmeren of voorziene in- en uitgangen af te sluiten. De opschriften, noodverlichting of pictogrammen die de nooduitgangen aanduiden, mogen niet bedekt of verborgen worden en duidelijk zichtbaar zijn. De toegang tot de hydranten moet steeds vrij blijven.

 

Art. 31.3. Hulpdiensten

De fuifzaal moet voortdurend bereikbaar zijn voor de brandweer en andere hulpdiensten.

 

Art. 31.4. Maximum aanwezigen

Het maximaal aantal toegelaten aanwezigen bedraagt 130. De gebruiker dient de nodige maatregelen te treffen opdat dit maximum aantal niet overschreden wordt.

 

Art.31.5 Brandvoorkoming

In verband met brandvoorkoming dient het volgende in acht genomen :

  • Materialen die gemakkelijk brandbaar zijn of een giftige rook kunnen ontwikkelen zoals rietmatten, stro, karton, boomschors, papier alsmede brandbare textielstoffen en kunststoffen, mogen noch als versiering, noch als opbouwmaterialen gebruikt te worden;

  • Ballonnetjes gevuld met brandbaar en/of giftig gas mogen niet in de inrichting aanwezig zijn;

  • Het gebruik van open vuren, verplaatsbare verwarmingstoestellen, kaarsen, vuurwerk,… is verboden;

  • Alleen elektrische verlichting is toegelaten;

  • De brandbestrijdingsmaterialen moeten te allen tijde gemakkelijk bereikbaar zijn;

  • Het gebruik van bak-, oven- of frituurtoestellen is verboden.

 

Art. 32 Type activiteit

Hoofddoel van de Heuvelhal blijft sportbeoefening. Activiteiten die in de JOT worden georganiseerd mogen hieraan geen hinder geven.

 

 

Hoofdstuk 7. Specifieke gebruiksvoorwaarden de Oude Pastorij en zaal Wildert

 

Art. 33            Aankleding zaal

Het is de gebruiker verboden iets aan te brengen aan de muren, ramen, deuren of vloeren van de gebouwen.

 

Art. 34            Verwarming

De verwarmingsinstallatie wordt geregeld door de beheerder. Het is de gebruiker verboden de verwarming zelf te regelen of bijkomende verwarmingsinstallaties te plaatsen en te gebruiken.

 

Art. 35 Dranken

 

de Oude Pastorij

De uitbating van cafetaria ‘Schonkzaal’ is in handen van vzw Kobie. Vzw Kobie bepaalt de prijzen van de dranken.

 

De gebruiker zet zelf de koffie en thee.

 

De gebruiker kan gebruik maken van de toog in de ‘Schonckzaal’ tijdens de duur van de activiteit.

In de ‘Schonckzaal’ kan de gebruiker dranken schenken en verkopen tegen de tarieven die hij afficheert.

De gebruiker ruimt zelf de ‘Schonckzaal’ na gebruik op (afwassen, toog reinigen, etc.).

 

De verbruikte dranken worden na afloop door vzw Kobie gefactureerd aan de gebruiker aan de vastgestelde tarieven.

 

Het is de gebruiker verboden eigen dranken mee te brengen en te verbruiken.

 

Het gebruik van de keuken in het kader van een activiteit in  de Oude Pastorij is toegestaan.

 

Voor alle dranken geldt een verbod op het gebruik van wegwerpbekers. Gebruikers kunnen gebruik maken van de aanwezige glazen in de ‘Schonckzaal’.

 

zaal Wildert

Als de gebruiker drank wil verbruiken is afname verplicht bij de leverancier die wordt aangeduid door het college van burgemeester en schepenen.

 

Het is de gebruiker verboden eigen dranken mee te brengen en te verbruiken.

 

Voor alle dranken geldt een verbod op het gebruik van wegwerpbekers.

 

Art. 36 Repetitieve activiteiten

Wekelijks repetitieve activiteiten worden in de Oude Pastorij niet toegestaan op vrijdagavond, zaterdag en zondag.

 

Art. 37 Toiletten

De organisator zorgt ervoor dat tijdens de ganse duur van de activiteit de toiletten in zindelijke staat gehouden worden.

 

 

Hoofdstuk 8. Specifieke gebruiksvoorwaarden LDC ‘t Gasthuis

 

Art. 38            Aankleding zaal

Het is de gebruiker verboden iets aan te brengen aan de muren, ramen, deuren of vloeren van de gebouwen.

 

Art. 39            Verwarming

De verwarmingsinstallatie wordt geregeld door de beheerder. Het is de gebruiker verboden de verwarming zelf te regelen of bijkomende verwarmingsinstallaties te plaatsen en te gebruiken.

 

Art. 40 Dranken

In de zaal kunnen dranken geschonken en verkocht worden:

  • De uitbating van LDC ’t Gasthuis is in handen van het gemeentebestuur;

  • De prijzen van de dranken worden bepaald door het college van burgemeester en schepenen;

  • De gebruiker staat zelf in voor het schenken van de dranken tegen tarieven die hij afficheert;

  • De verbruikte dranken worden na afloop door het gemeentebestuur gefactureerd aan de gebruiker aan de vastgestelde tarieven;

  • Het is de gebruiker verboden eigen dranken mee te nemen en te verbruiken;

  • Het schenken van dranken met een alcoholgehalte van 20° en meer is verboden in het LDC:

  • Het is verboden om eigen glazen of bekers mee te brengen. De gebruiker moet gebruik maken van de aanwezige glazen;

  • Bij weekdagen overdag is de praktische uitbating van de toog in handen van het LDC en kunnen de gebruikers geen aparte prijzen afficheren of zelf de tap bedienen.

 

Art. 41Keuken

Het gebruik van de keuken van het LDC is toegestaan tijdens de avonduren en in het weekend. Wanneer het LDC geopend is, kan de keuken niet gebruikt worden. Na gebruik moet de keuken steeds worden schoongemaakt door de gebruiker.

 

Hoofdstuk 9. Specifieke gebruiksvoorwaarden lokalen Muzarto

 

Art. 42            Aankleding zaal

Het is de gebruiker verboden iets aan te brengen aan de muren, ramen, deuren of vloeren van de gebouwen.

 

Art. 43            Verwarming

De verwarmingsinstallatie wordt geregeld door de beheerder. Het is de gebruiker verboden de verwarming zelf te regelen of bijkomende verwarmingsinstallaties te plaatsen en te gebruiken.

 

Art. 44            Materialen

 

Art. 44.1 Parnassoszaal

Gebruikers van de Parnassoszaal kunnen ook gebruik maken van de aanwezige piano. Gebruik van de piano wordt afgestemd met DKO Muzarto.

 

Art. 44.2 Danszaal

Gebruikers van de danszaal kunnen gebruik maken van het aanwezige materiaal (o.a. piano, baren, geluidsinstallatie, etc.). Gebruik van dit materiaal wordt afgestemd met DKO Muzarto

 

Art 44.3 Woordklas

Gebruikers van de woordklas mogen geen gebruik maken van de aanwezige attributen.

 

Art. 45Schoolse activiteiten

 

Art. 45.1

Voor alle activiteiten geldt dat de schoolse activiteiten van DKO Muzarto niet mogen lijden onder het gebruik van de infrastructuur door derden. Dit houdt in dat alle gebruikte lokalen moeten achtergelaten worden in de staat waarin ze werden betreden en dat de lokalen niet verhuurd kunnen worden op ogenblikken waarop lessen, examens, voordrachten of andere schoolactiviteiten plaatsvinden in de zaal.

 

Art. 45.2

Het is verboden de andere klaslokalen te betreden die niet gehuurd worden door de gebruiker. De gebruiker mag eventuele lessen van DKO Muzarto die doorgaan tijdens de periode van gebruik niet st oren.

 

Art. 46 Danszaal

De danszaal mag enkel betreden worden met sportschoeisel met gladde zool en balletschoenen. Ook het gebruik van voorwerpen, welke schade kunnen toebrengen aan de vloer, op de vloer is niet toegestaan (pupiters, stoelen, meubilair)

 

Art. 47 Woordklas

De woordklas kan enkel gebruikt worden als backstageruimte voor activiteiten in zaal Rex.

 

Hoofdstuk 10. Slotbepalingen

 

Art.48. Onvoorziene situaties

Alle voorvallen die niet voorzien zijn in dit reglement worden behandeld door de beheerraad.

Artikel 3

Dit huishoudelijk reglement vervangt de versie die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 februari 2017 en 24 november 2020.

Artikel 4

Onderhavig besluit wordt in afschrift overgemaakt aan de betrokken diensten en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 5

Dit reglement gaat in op 1 september 2023.