Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
B.3 KUNSTONDERWIJS. Aanpassing academiereglement Muzarto. (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Guy Van den Broek (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Ludo Somers
Secretaris: Ivan Kockx
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Aanpassing academiereglement Muzarto
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
B.3 KUNSTONDERWIJS. Aanpassing academiereglement Muzarto.
Korte openbare beschrijving:
KUNSTONDERWIJS. Aanpassing academiereglement Muzarto.
gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikels 3, 38, 58 en 60;
Gelet op het academiereglement Muzarto, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 mei 2020;
Overwegende dat het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs een academiereglement verplicht stelt voor elke academie;
Overwegende dat het academiereglement de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouder gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben, regelt;
Overwegende dat het academiereglement een aantal verplichte elementen moet bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Overwegende dat de wijzigingen vooral betrekking hebben op kleine praktische aanpassingen voortvloeiend uit de hedendaagse werking van de academie, eventuele uitschrijving voor 30 september, aan- en afwezigheden van leerlingen, verfijnde afspraken mbt evaluatie specialisatie en actuele lijst van uitgaven;
Gelet op de toelichting door schepen Dirk Konings waarin hij aangeeft dat er kleinere aanpassingen zijn in artikel 15 tegenover de versie die met de agenda is verstuurd, namelijk voor betalen werd in het verleden vanuit de dienst financiën een factuur verstuurd naar de leerlingen. Er is nu geregeld dat dit ook digitaal kan en niet langer met aparte facturen moet. Het kan ook door het secretariaat van de school zelf gebeuren, maar dit moet opgenomen zijn in het reglement. Ook het versturen van aanmaningen en de kosten die eraan verbonden zijn of het eventueel inschakelen van een incassobureau moet in het reglement zijn opgenomen. Het is een soort platform waarmee gewerkt wordt, te vergelijken met Ticketgang, waar een dienstverlening wordt aangeboden en waar een klein bedrag tegenover staat om die dienstverlening uit te voeren. De administratieve kost daarvan is ten laste van de gemeente, maar uiteraard gaat er ook moeite mee bespaard worden omdat er geen brieven, facturen, postzegels en dergelijke meer nodig zijn, maar het op een modernere manier gaan innen;
Na beraadslaging;
Beslist,
Het huidige academiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 mei 2020, wordt opgeheven.
Goedkeuring wordt gehecht aan het academiereglement Muzarto als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1
§1 Dit academiereglement regelt de verhouding tussen het schoolbestuur zijnde het gemeentebestuur van Essen en de leerlingen/ouders van Muzarto, academie voor muziek, woordkunst-drama en dans, met als administratieve zetel Kerkstraat 3 – 2910 Essen.
§2 Het is van toepassing op alle leerlingen van de academie en ouders van minderjarige leerlingen.
§3 Het is eveneens van toepassing op de personen die leeractiviteiten op maat volgen, met uitzondering van de bepalingen opgenomen in de hoofdstukken 4 (inschrijvingsgeld en bijdrageregeling) en 8 (leerlingenevaluatie).
§4 De bepalingen opgenomen in het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs en de bijhorende uitvoeringsbesluiten blijven onverkort van toepassing.
Artikel 2
§1 Dit academiereglement wordt voorafgaand aan de eerste inschrijving schriftelijk of via elektronische drager (website www.muzarto.be) ter beschikking gesteld aan de leerlingen of de ouders. Zij worden schriftelijk of via elektronische drager op de hoogte gehouden van de wijzigingen. De academie stelt een papieren versie ter beschikking voor de leerlingen of ouders die dit wensen.
§2 De betrokken personen verklaren zich via het inschrijvingsformulier schriftelijk of elektronisch akkoord met het academiereglement en het artistiek pedagogisch project van de academie. Dit is een inschrijvingsvoorwaarde.
§3 Bij elke wijziging van het reglement en/of artistiek pedagogisch project verklaren de betrokken personen zich opnieuw schriftelijk of elektronisch akkoord met de wijzigingen. Indien zij zich niet met de wijzigingen akkoord verklaren, kan de leerling niet worden ingeschreven het daaropvolgende schooljaar.
Artikel 3 Begrippen
Voor de toepassing van dit academiereglement wordt verstaan onder:
1° Aangetekend: Met aangetekende brief, tegen afgifte van een gedateerd ontvangstbewijs of een gecertificeerde elektronische aangetekende zending.
2° Academie: Het pedagogisch geheel waar deeltijds kunstonderwijs wordt georganiseerd en dat onder leiding staat van een directeur.
3° Artistiek-pedagogisch project: Het geheel van de fundamentele uitgangspunten dat het schoolbestuur voor de academie en haar werking heeft bepaald.
4° Betrokken personen: de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben of de meerderjarige leerling zelf.
5° Directeur: De directeur van de academie of zijn afgevaardigde.
6° Leerling: De persoon die ingeschreven is aan de academie overeenkomstig de reglementaire toelatingsvoorwaarden.
7° Ouders: de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben
8° Schoolbestuur: De rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de academie, namelijk het gemeentebestuur van Essen, Heuvelplein 23.
9° Werkdag: elke weekdag met uitzondering van zowel zon- en feestdagen als dagen die tijdens de herfst-, kerst-, krokus-, paas- en zomervakantie vallen.
Hoofdstuk 2 Engagementsverklaring
Artikel 4
§1 Leerlingengegevens
De betrokken personen houden zich eraan om enkel correcte en actuele gegevens aan de academie te verstrekken en om de academie op de hoogte te brengen zodra er zich wijzigingen in de leerlingengegevens voordoen.
§2 Oudercontacten
De academie organiseert voor domeinoverschrijdende initiatie en voor de tweede graad muziek-, woord-, dans- en beeldatelier minstens één keer per jaar oudercontacten. De data worden schriftelijk of via elektronische drager gecommuniceerd. De ouders en de academie kunnen op eigen initiatief bijkomende oudercontacten voorstellen. Van de ouders wordt verwacht dat ze de oudercontacten bijwonen.
§3 Aanwezigheid
De leerling woont elke lesactiviteit bij en is op tijd. In het geval een leerling drie keer ongewettigd en niet-verwittigd afwezig is, neemt de academie (leerkracht of secretariaat) contact op met de betrokken personen.
§4 Specifieke onderwijsbehoeften
Sommige leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften. In dat geval bezorgen de betrokken personen aan de academie alle relevante documenten en informatie met betrekking tot de leerzorg en de evolutie ervan en dit in het belang van de leerling. In overleg met de betrokken personen (en eventueel met de minderjarige leerling) wordt nagegaan op welke manier de leerling de lessen kan volgen en welke aanpassingen wenselijk en mogelijk zijn.
De betrokken personen ondersteunen op een positieve manier de maatregelen die in samenspraak genomen zijn.
§5 Taal
De onderwijstaal van de academie is Nederlands. Ouders moedigen hun minderjarig kind aan om Nederlands te leren en te gebruiken. Meerderjarige leerlingen nemen de nodige initiatieven om Nederlands te leren en te gebruiken.
§6 Zelfstudie
De leerlingen volgen de eventuele instructies in verband met zelfstudie buiten de lessen nauwgezet op. Deze instructies worden via een agenda aan de leerling van de tweede graad muziek en eventueel betrokken personen gecommuniceerd. Betrokken personen moedigen hun minderjarig kind aan tot zelfstudie rekening houdend met deze instructies.
§7 Leefregels
Betrokken personen stimuleren hun minderjarig kind om de leefregels en richtlijnen van de academie na te leven. Meerderjarige leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de leefregels en richtlijnen van de academie.
§8 Leerloopbaanbegeleiding
De academie geeft gericht advies over de onderwijsloopbaan die het beste aansluit bij de leervraag en competenties van de leerling.
Hoofdstuk 3 Inschrijving
Hoofdstuk 4 Artikel 5 §1 Iedereen die voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in het decreet betreffende het deeltijds
Hoofdstuk 5 kunstonderwijs kan inschrijven in Muzarto. De graad en/of leerjaar waarin men terecht komt wordt enerzijds bepaald door dit decreet en anderzijds door de competenties die men reeds heeft verworven.
Hoofdstuk 6 §2 Aangezien onze academie een officiële onderwijsinstelling is, is het nodig alle informatie te bezorgen om een juist leertraject en/of juiste begeleiding te kunnen bepalen.
Hoofdstuk 7 Artikel 6 §1 De inschrijvingen starten op de eerste werkdag na 1 juni en lopen tot en met 30 september.
Hoofdstuk 8 §2 Herinschrijvingen gebeuren uiterlijk op 15 juli ten einde het recht op voorrang niet te verliezen.
Artikel 7 §1 De volgende personen die zich als leerling willen inschrijven, worden in eerste instantie op een wachtlijst ingeschreven:
- leerlingen die willen inschrijven voor een tweede instrument of een tweede optie van hetzelfde domein;
- niet-financierbare leerlingen volgens het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
- niet-regelmatige leerlingen volgens het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
§2 De leerling uit §1 kan enkel definitief worden ingeschreven als op 30 september de capaciteit nog niet is bereikt door de inschrijving van financierbare leerlingen zoals bedoeld in het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
§3 De inschrijving van niet-regelmatige leerlingen volgens het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs, kan worden geweigerd.
Artikel 8 §1 Is de leerling al ingeschreven in hetzelfde domein in een andere academie, dan moeten de betrokken personen dit expliciet vermelden bij de inschrijving.
§2 Een leerling die één of meerdere vakken van eenzelfde optie in een andere academie wil volgen (50%-regeling) bezorgt hiervoor een met reden omklede motivatie. De directeur beslist of de motivatie een 50%-regeling verrechtvaardigt en aldus kan toegekend worden.
§3 Volgde de leerling eerder al een opleiding in een andere academie, dan moeten de betrokken personen dit expliciet vermelden bij de eerste inschrijving, samen met de resultaten ervan.
Artikel 9 Een leerling, die meent over de nodige competenties van een bepaald leerjaar of een bepaalde graad te beschikken, kan toegelaten worden tot een hoger leerjaar of een hogere graad na het voorleggen van de nodige bewijsstukken en met in achtneming van een toelatingsperiode. Indien de leerling tijdens de toelatingsperiode alsnog blijk geeft van onvoldoende competenties wordt hij terug gezet in het lagere leerjaar of de lagere graad.
Artikel 10 Een leerling die op basis van de regelgeving meent geheel of gedeeltelijk vrijgesteld te kunnen worden voor een vak, legt hiervoor de nodige bewijsstukken voor bij voorkeur op het ogenblik van zijn inschrijving en uiterlijk op 15 september.
Artikel 11 §1 Om toegelaten te kunnen worden tot de optie specialisatie van een kortlopende studierichting zoals bedoeld in het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs, moet de leerling ten minste de leeftijd van 15 jaar bereikt hebben op de dag van 31 december die volgt op de aanvang van het schooljaar en beschikken over de basiscompetenties van de derde graad.
§2 Om toegelaten te kunnen worden tot een optie van een kortlopende studierichting zoals bedoeld in het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs, met uitzondering van de optie specialisatie, moet de leerling ten minste de leeftijd van 16 jaar bereikt hebben op de dag van 31 december die volgt op de aanvang van het schooljaar.
Artikel 12 Leerlingen die zich voor een tweede instrument of een tweede optie willen inschrijven, worden slechts ingeschreven als:
- ze dit melden bij hun inschrijving
- de directeur en de leerkracht van het eerste instrument vinden dat de leerling voldoende inzet vertoont;
- er voldoende capaciteit is;
- de leerling tenminste in de derde graad zit;
- hij in de derde graad, naast het vak instrument, ook minstens het vak MCV van die optie volgt
- de leerling extra inschrijvingsgeld betaalt;
- de leerling zelf voor een instrument zorgt bij uitputting van de schoolvoorraad.
Kandidaten worden op een wachtlijst gezet en kunnen ten vroegste vanaf 1 oktober geplaatst worden.
Artikel 13 §1 Een vrije leerling is een leerling die niet voldoet aan een van volgende voorwaarden:
- beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden;
- ingeschreven zijn voor het geheel van de vakken van een bepaald leerjaar behoudens eventuele vrijstelling;
- daadwerkelijk en regelmatig de vakken volgen met als doel op het einde van het schooljaar deel te nemen aan de evaluaties;
- het eventueel vereiste inschrijvingsgeld hebben betaald.
§2 Vrije leerlingen worden niet toegelaten in instrumentlessen.
§3 Vrije leerlingen kunnen deelnemen aan de evaluatiemomenten maar kunnen geen leerbewijzen of bewijs van competenties halen.
Artikel 14 Specialisatie
§1 De kortlopende studierichting Specialisatie kan in elk domein worden georganiseerd. Ze is gericht op het geïndividualiseerd kunstenaarschap.
De studierichting is bedoeld om excellente leerlingen de kans te geven zich tijdens of na de 4de graad verder te verdiepen/verbreden in hun vak.
§2 Tot de kortlopende studierichting worden de leerlingen toegelaten die blijk geven van
- meer dan gemiddeld talent;
- onontgonnen groeipotentieel;
- voldoende motivatie om zich nog verder te bekwamen.
Het aantal leerlingen dat toegelaten wordt tot de specialisatie, is beperkt. De studierichting is geen verlenging van de leerloopbaan. De directeur beslist in samenspraak met de externe jury en de betrokken leerkrachten om de leerling al dan niet toe te laten.
§3 De leerling voldoet aan volgende voorwaarden:
- De leerling is minimaal 15 jaar op 31 december van het schooljaar waar hij voor inschrijft;
- De leerling beschikt over de basiscompetenties van de 3e graad;
- De leerling is bereid om mee te werken aan de uitstraling van de academie (zoals het opluisteren van academische zittingen, meewerken aan academieprojecten);
- De leerling presenteert zich voor aanvang van en tijdens de specialisatieopleiding op een openbaar evaluatiemoment met externe jury;
- De leerling dient uiterlijk een week voor zijn openbaar evaluatiemoment in mei/juni een schriftelijke motivatie in bij de directie en verduidelijkt deze motivatie na zijn evaluatiemoment tijdens een intakegesprek met directie, externe jury en leerkracht(en).
§4 De kortlopende studierichting Specialisatie loopt over 2 schooljaren en telt 2 wekelijkse lesuren. Rekeninghoudend met de vraag van de leerling naar verdieping of verbreding van de opleiding, wordt in overleg bepaald welke vakken hij zal volgen. Deze vakken betekenen een meerwaarde en dragen altijd bij tot de verdere artistieke ontwikkeling van de leerling.
Hoofdstuk 9 Inschrijvingsgeld en bijdrageregeling
Artikel 15 Wettelijk vastgelegd inschrijvingsgeld
1° De bedragen van het wettelijk inschrijvingsgeld én de voorwaarden en vereiste documenten om in aanmerking te komen voor het verminderd wettelijk inschrijvingsgeld zoals bepaald in de onderwijsregelgeving worden jaarlijks voor de start van de inschrijvingen bekendgemaakt via een begeleidend schrijven bij het inschrijvingsformulier en via de website.
2° Een leerling die uiterlijk op 30 september niet schriftelijk of elektronisch aan het secretariaat van de academie heeft laten weten de lessen niet meer te zullen volgen wordt beschouwd als ingeschreven en is het inschrijvingsgeld verschuldigd.
3° Het inschrijvingsgeld moet uiterlijk op 31 oktober van het lopende schooljaar betaald zijn. Indien het inschrijvingsgeld niet tijdig betaald wordt, zal de academie een betalingsherinnering bezorgen. Voor een eerste betalingsherinnering worden geen kosten aangerekend. Voor een aangetekende herinnering wordt het inschrijvingsgeld met 12,50 euro administratiekosten verhoogd. Blijft het inschrijvingsgeld dan nog steeds onbetaald, eigent het schoolbestuur zich het recht toe een derde partij (bv. incassobureau) in te schakelen om het verschuldigde bedrag in te vorderen.
4° Het inschrijvingsgeld wordt bij voorkeur via elektronische weg betaald. Indien dit niet mogelijk is, ontvangt de leerling een overschrijving.
5° Het inschrijvingsgeld kan enkel na schriftelijke of elektronische mededeling aan het secretariaat van de academie van stopzetting van de lessen uiterlijk op 30 september terugbetaald worden.
6° De bewijsdocumenten die recht geven op het verminderd inschrijvingsgeld moeten worden ingediend uiterlijk op 31 oktober. Ze kunnen in schriftelijke of elektronische vorm voorgelegd worden. Een leerling met een UiTPAS met kansentarief op naam hoeft geen extra bewijsdocumenten voor te leggen.
7° Met eventuele vragen of problemen met betrekking tot het betalen van het inschrijvingsgeld kan je terecht bij de directie.
Artikel 16 Retributie voor organiseren van DKO
Het schoolbestuur legt een retributie op voor het organiseren van deeltijds kunstonderwijs in haar academie.
Artikel 17 Andere retributies (bijdrageregeling)
§1 Het schoolbestuur biedt tegen betaling de volgende diensten en materialen aan in het kader van de opleiding of om de opleiding te verlevendigen:
- bruikleen van muziekinstrumenten (zie bijlage 2);
- auteursrechten;
- kopies;
- deelname aan pedagogisch-didactische uitstappen;
- deelname aan projecten;
- deelname aan feestactiviteiten.
§2 Jaarlijks wordt voor de start van de inschrijvingen een lijst met de uitgaven die tijdens het betrokken schooljaar worden gevraagd of kunnen worden gevraagd, bekendgemaakt via de website. Voor uitgaven waarvan de kostprijs nog niet duidelijk kan worden vastgelegd, wordt een benaderende of richtprijs opgegeven (zie bijlage 1)
§3 De aanrekening voor auteurs- of reprografierechten wordt verrekend in de retributie van artikel 16;
§4 Het huishoudelijk reglement voor bruikleen van instrumenten vind je in bijlage 2; de waarborg en huur voor muziekinstrumenten wordt verrekend via factuur, die met een overschrijving te betalen is binnen de 30 dagen.
§4 Het schoolbestuur int de bijdragen voor extra-murosactiviteiten via een factuur voor de leerlingen van de 3e graad muziek en 3de en 4de graad woordkunst-drama. De factuur is via overschrijving te betalen binnen de 30 dagen.
§5 Extra-murosactiviteiten, die pas in de loop van het schooljaar worden vastgelegd, worden door de leerlingen cash betaald.
Artikel 18 Betrokken personen die het moeilijk hebben om het inschrijvingsgeld en/of de bijdragen te betalen, kunnen zich wenden tot de dienst financiën van het gemeentebestuur van Essen. Het schoolbestuur kan, na advies van de directeur en in samenspraak met de betrokken personen een spreiding van betaling toestaan.
Artikel 19 Eventuele vrijstellingen voor een vak of de verkregen toestemming om leeractiviteiten te mogen volgen in een alternatieve leercontext kunnen geen aanleiding geven tot een afwijkende regeling van de bepalingen van dit hoofdstuk.
Hoofdstuk 10 Aan- en afwezigheid van de leerling
Artikel 20 Behalve als de leerling gewettigd afwezig is, neemt hij vanaf 1 september (of van zodra zijn inschrijving definitief is in september) tot en met 30 juni deel aan alle lessen en activiteiten van de opleiding waarvoor hij is ingeschreven.
Artikel 21 §1 De leerling respecteert het begin- en einduur van de lessen. De leerlingen zijn ten vroegste 5 minuten voor het begin van de klassikale lessen aanwezig op de speelplaats. In uitzonderlijke gevallen kan een leerling de academie voor het einde van de les verlaten. Dit kan enkel na toestemming van de directeur, het secretariaat of de leraar. Voor minderjarige leerlingen is ook de schriftelijke toestemming van de betrokken personen vereist.
§2 Minderjarige leerlingen mogen de academie niet verlaten tijdens de lesonderbrekingen.
Artikel 22 Als een leerling de lesactiviteit niet kan bijwonen, moet de academie hiervan vooraf en zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht.
Artikel 23 Gewettigde afwezigheid
§1 Iedere afwezigheid moet gewettigd of gerechtvaardigd zijn.
§2 De afwezigheid moet aan de hand van één van de volgende documenten worden gestaafd en zo snel als mogelijk aan de academie worden bezorgd:
1° Afwezigheid wegens ziekte: een rechtsgeldig medisch attest uitgereikt door een in België of in het buitenland gevestigd arts, arts-specialist, psychiater, orthodontist, tandarts of door de administratieve diensten van een in België of in het buitenland gevestigd ziekenhuis of erkend lab. Het attest moet duidelijk ingevuld, ondertekend en gedateerd worden en de relevante identificatiegegevens bevatten zoals naam, adres, telefoonnummer en het RIZIV-nummer (voor België) of het vergelijkbaar erkenningsnummer (voor het buitenland) van de verstrekker. Er wordt ook op aangegeven welke de begin- en de einddatum zijn van de ziekteperiode.
2°Afwezigheid om een begrafenis- of huwelijksplechtigheid bij te wonen van een bloed- of aanverwant of van een persoon die onder hetzelfde dak woont:
- Bij een begrafenisplechtigheid: overlijdensbrief
- Bij een huwelijksplechtigheid: attest van de gemeente.
3° Afwezigheid om een religieuze feestdag te vieren van een door de Belgische Grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging: verklaring van de ouders.
4° Afwezigheid als de vestigingsplaats van de academie onbereikbaar of ontoegankelijk is: verklaring van de directeur.
5° Afwezigheid wegens een oproeping of dagvaarding voor een rechtbank: dagvaarding of proces-verbaal van de oproeping.
6° Afwezigheid wegens maatregelen van de bijzondere jeugdzorg: officieel attest van de bevoegde instantie
7° Afwezigheid om een familieraad bij te wonen: attest van het vredegerecht
8° Afwezigheid om actief deel te nemen aan een sportmanifestatie, stage, toernooi of wedstrijd als topsportbelofte voor een individuele selectie of als topsporter met een A- of B-statuut:
- attest van topsportstatuut A of B
- of attest van de betrokken sportvereniging
9° Afwezigheid om actief deel te nemen aan een culturele manifestatie als de leerling een topkunstenstatuut A of B heeft voor het betrokken schooljaar: attest van topkunstenstatuut A of B voor dat schooljaar
10°Afwezigheid wegens deelname aan een examen voor de Examencommissie secundair onderwijs: attest van de Examencommissie
11°Afwezigheid door een zwangerschap: maximum 1 week voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot maximum 9 weken na de bevalling: attest van de arts met de vermoedelijke bevallingsdatum
12°Afwezigheid door de uitvoering van een orde- of tuchtmaatregel: attest van de directeur
13°Afwezigheid wegens school- of beroepsverplichtingen: attest van de school of werkgever
14°Afwezigheid wegens bepalingen in de verblijfsregeling van kinderen van gescheiden ouders:
- attest van de bevoegde instantie
- of ondertekende verklaring van één van de ouders
§3 De directeur kan aan een leerling per schooljaar maximaal drie afwezigheden per vak toestaan wegens omstandigheden van persoonlijke aard. Die afwezigheden worden beschouwd als gewettigd.
1° afwezigheid door ziekte zonder medisch attest: verklaring (van de ouders)
2° afwezigheid door ziekte van een huisgenoot: verklaring
3° afwezigheid om deel te nemen aan een activiteit van een jeugd-, sport- of cultuurvereniging: bericht met melding van de activiteit
4° afwezigheid om schoolvakanties in Nederland wanneer de leerling in Nederland les volgt of les geeft: attest van de school
5° afwezigheid door communie of lentefeest: verklaring (van de ouders)
6° afwezigheid omdat het instrument van de leerling stuk is en/of bij de hersteller is: verklaring (van de ouders)
7° afwezigheid door examens op de hoge school of universiteit
8° of elke andere afwezigheid waarvan de directeur oordeelt dat die gewettigd is op basis van een verklaring (van de ouders).
Artikel 24 Ongewettigde afwezigheid
§1 Elke afwezigheid die niet gewettigd of gerechtvaardigd is zoals beschreven in artikel 23, wordt beschouwd als een ongewettigde afwezigheid.
§2 Bij een veelvuldige ongewettigde en niet-verwittigde afwezigheid van een minderjarige leerling neemt de academie contact op met de betrokken personen.
§3 Onverminderd de gevolgen die het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs voorschrijven, kunnen ongewettigde afwezigheden aanleiding geven tot één van de sancties vermeld in hoofdstuk 10.
§4 Een leerling die meer dan een derde van de lessen ongewettigd afwezig was op datum van 1 februari, wordt geschrapt als officiële leerling.
Hoofdstuk 11 Organisatie van de leeractiviteiten
Artikel 25
§1 De jaarkalender, de leslocaties en het lessenrooster worden voor de start van de lessen bekend gemaakt.
§2 De leslocaties en het lessenrooster kunnen in de loop van het eerste trimester in uitzonderlijke gevallen wijzigen. De academie brengt de leerling/ouders hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte.
§3 Een aanpassing van de leslocatie of het lessenrooster kan voor leerlingen/ouders geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, retributie of bijdragen terug te vorderen.
Artikel 26 Het schooljaar start op 1 september en de laatste lesdag valt ten laatste op 30 juni.
Artikel 27
§1 De vakantieregeling wordt in het begin van het schooljaar bekend gemaakt. De leerlingen moeten er rekening mee houden dat een vakantieperiode doorgaans begint op een maandag. De zaterdag voorafgaand aan een vakantie wordt er nog les gegeven, tenzij anders vermeld in de vakantieregeling.
§2 Omwille van het specifiek karakter van het Deeltijds Kunstonderwijs kunnen in bepaalde gevallen ook activiteiten ingericht worden op zondagen en feestdagen.
Artikel 28 De lessen zijn niet toegankelijk voor betrokken personen of derden, tenzij anders vermeld.
Artikel 29 Toezicht
Het schoolbestuur is enkel verantwoordelijk voor de leerlingen voor de duur van de lessen. Leerlingen die te vroeg aanwezig zijn of te laat worden opgehaald vallen volledig onder de verantwoordelijkheid van de betrokken personen.
Artikel 30 Lesverplaatsing
Een les kan om individuele artistieke redenen of deelname aan professionaliseringsactiviteiten door de leraar worden verplaatst met akkoord van de directeur.
De betrokken personen worden vooraf schriftelijk of elektronisch van elke lesverplaatsing op de hoogte gebracht door de leerkracht die de les verplaatst.
Artikel 31 Schorsing van de lessen
§1 De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens administratieve en inschrijvingsformaliteiten, pedagogische studiedagen, facultatieve vakantiedagen of evaluatiemomenten. Deze data worden in het begin van het schooljaar bekendgemaakt en verder aangevuld in de loop van het schooljaar via de website en de nieuwsbrief.
§2 De lessen kunnen onverwacht voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens staking, verkiezingen, volksraadpleging of overmacht of afwezigheid van de leraar. De academie brengt de betrokken personen als volgt op de hoogte.
- de academie verwittigt de betrokken personen voorafgaandelijk indien mogelijk; is dit slechts beperkt mogelijk, dan wordt voorrang gegeven aan de leerlingen die het verst wonen;
- de schorsing om een andere reden dan de afwezigheid van de leerkracht wordt via de website en/of sociale media van de academie gemeld; de schorsing om reden van afwezigheid van de leerkracht wordt per email aan de betrokken personen gemeld (ingeval van overmacht: indien mogelijk);
- opvang wordt voorzien indien geen van de voorgaande maatregelen mogelijk is; minderjarige leerlingen mogen enkel naar huis ingeval van afwezigheid van de leraar als de betrokken personen hiervoor toestemming hebben geven.
§3. Het schorsen van lessen kan geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, retributies of bijdragen terug te vorderen.
Artikel 32 Agenda
Iedere leerling van de tweede graad MCV beschikt over een papieren of elektronische agenda. Hierin worden de opdrachten en/of de te kennen leerstof genoteerd, evenals eventuele aanwijzingen voor de studie en mededelingen. De agenda wordt ook gebruikt als communicatiemiddel tussen de leraar en de ouders.
Artikel 33 Kunstmanifestaties
De leerlingen worden uitgenodigd hun medewerking te verlenen aan openbare voorstellingen, tentoonstellingen of aan andere kunstmanifestaties die door de academie worden ingericht. Participerende leerlingen vallen volledig onder de schoolverzekering.
Artikel 34 Buitenschoolse leeractiviteiten
§1 Buitenschoolse leeractiviteiten (extra-murosactiviteiten, studie-uitstappen en dergelijke) die door de academie worden georganiseerd, maken deel uit van het leertraject. Tenzij anders bekendgemaakt, wordt van de leerlingen verwacht dat zij deelnemen aan de buitenschoolse extra-murosactiviteiten die voor hen worden georganiseerd, zelfs indien deze buiten het lessenrooster van de leerling of buiten de normale openingsuren van de academie worden georganiseerd. Indien de betrokken personen menen een ernstige reden te hebben om aan een van deze verplichte activiteiten niet deel te nemen, dan bespreken ze dit vooraf met de directeur. In dat geval wordt een vervangactiviteit of –taak voorzien.
§2 Buitenschoolse leeractiviteiten worden op voorhand aan de leerlingen meegedeeld. Voor minderjarige leerlingen worden de betrokken personen schriftelijk of elektronisch geïnformeerd.
§3 Voor het vervoer van de leerlingen naar de buitenschoolse leeractiviteiten kan de academie een beroep doen op vrijwillige chauffeurs (meerderjarige leerlingen, ouders, derden). Vervoer naar en van de activiteit valt onder de autoverzekering van de betrokken personen.
Artikel 35 Besmettelijke aandoening
In het geval dat een leerling of iemand uit zijn gezin wordt getroffen door een besmettelijke aandoening, bespreken de betrokken personen met hun behandelende arts of de aanwezigheid van de leerling in de academie een gevaar kan zijn of geweest zijn voor de gezondheid van andere leerlingen/personeelsleden. Indien dit het geval is, doen de betrokken personen melding bij het secretariaat. De academie neemt de gepaste maatregelen.
Artikel 36 Verzekering
Heeft de leerling een ongeval op het traject van huis naar de academie of terug, dan moet de academie onmiddellijk worden verwittigd zodat er zo snel als mogelijk een verzekeringsdossier kan worden opgesteld. Enkel lichamelijke schade wordt gedekt.
Artikel 37 Werken van leerlingen
§1 De leerlingen worden uitgenodigd om alle werken die op de academie werden gemaakt in de loop van het schooljaar vrij ter beschikking te stellen van de academie.
Deze werken kunnen enkel worden gebruikt voor didactisch-pedagogische doeleinden (voorbeeldfunctie) of activiteiten die de academie naar buiten uit moeten vertegenwoordigen (tentoonstellingen, opendeurdagen, drukwerk...).
De leerlingen ontvangen hiervoor geen vergoeding.
§2 De academie verbindt er zich toe om, bij iedere activiteit waarbij op de één of andere manier gebruik wordt gemaakt van werken van leerlingen, de naam van de leerling te vermelden en het recht op eerbied voor deze werken te garanderen.
Hoofdstuk 12 Leren in een alternatieve leercontext
Artikel 38
§1 Een leerling die onder de voorwaarden van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs
een vak geheel of gedeeltelijk wil vervangen door leeractiviteiten in een alternatieve leercontext, legt zijn vraag tijdig en uiterlijk bij inschrijving voor aan de directeur en de betrokken leerkrachten via het formulier ‘leren in alternatieve leercontext’.Dit formulier is als bijlage 4 bij dit reglement gevoegd.
§2 Het leren in een alternatieve leercontext kan voor de duur van het volledige schooljaar.
§3 De leerling zit minimaal in de 3e graad.
§4 Domein muziek: in de 3e graad wordt het vak MCV gevolgd aan Muzarto of een andere academie. De repetities van de leercontext tellen enkel mee voor het vak groepsmusiceren.
§5 In de 4e graad kan enkel in de studierichting vertolkend muzikant, acteur of danser de alternatieve leercontext gevolgd worden.
Indien de directeur oordeelt dat een aanvraag voor ALC een meerwaarde betekent voor de opleiding in de studierichting creërend muzikant, acteur of danser kan hiervoor aan de leerling uitzonderlijk toestemming verleend worden.
§6 Domein muziek: Leerlingen die een instrument bespelen dat niet tot de standaardbezetting van een vereniging behoort, kunnen het vak groepsmusiceren enkel in graad 3 vervangen binnen die vereniging.
Artikel 39
§1 De aanvraag wordt enkel ingewilligd als elk van de volgende voorwaarden zijn vervuld:
- de alternatieve leercontext voldoet aan de kwaliteitsvoorwaarden zoals opgenomen in het door de inspectie gevalideerde toetsingsinstrument dat als bijlage 5 is gevoegd bij dit reglement;
- de alternatieve leercontext ondertekent de overeenkomst ‘leren in alternatieve leercontext’ van het schoolbestuur;
- de directeur oordeelt dat de alternatieve leercontext relevant is voor het verwerven van de basiscompetenties, specifieke eindtermen of het behalen van de beroepskwalificatie.
§2 De aanvraag, de concrete modaliteiten, de contactpersonen en het akkoord worden vastgelegd via het formulier ‘Leren in alternatieve leercontext’.
Artikel 40
§1 De verantwoordelijke van de leercontext staat in voor de structurele inhoudelijke begeleiding van de leerling met het oog op het realiseren van de einddoelen. Hij geeft de leerling regelmatig feedback en houdt alle relevante informatie beschikbaar voor de academie. Hij mag alle nuttige inlichtingen betreffende de leerling inwinnen bij de contactpersoon van de academie.
§2 De academie blijft eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het leerproces. De directeur, zijn afgevaardigde en de contactpersoon van de academie kunnen te allen tijde de leerling ter plekke observeren.
§3 Tussen de contactpersoon van de academie en de verantwoordelijke van de leercontext wordt regelmatig overleg gepleegd.
Artikel 41 §1 De leerling gedraagt zich welvoeglijk en voorkomend binnen de alternatieve leercontext. Hij eerbiedigt de belangen van de alternatieve leercontext.
§ 2 De leerling leeft de instructies en voorschriften eigen aan de alternatieve leercontext na evenals de veiligheidsvoorschriften.
§3 De leerling kan weigeren om taken uit te voeren die zijn fysische of psychische mogelijkheden te boven gaan. Hij maakt hiervan omstandig schriftelijk of elektronisch melding bij de directeur.
Artikel 42
§1 De leerling blijft onderworpen aan het gezag van de directeur of zijn afgevaardigde.
§2 Zowel de verantwoordelijke van de alternatieve leercontext als de academie kunnen te allen tijde de leerling aanspreken bij niet-naleving van gemaakte afspraken. De verantwoordelijke van de alternatieve leercontext meldt dit tevens aan de directeur.
Artikel 43
§1 De verantwoordelijke van de leercontext beoordeelt samen met de contactpersoon van de academie de leerling 2 keer per schooljaar.
§2 De leerling is niet vrijgesteld van de evaluatieactiviteiten.
Artikel 44
§1 De bepalingen rond aan- en afwezigheden zoals vastgelegd in dit academiereglement blijven onverkort van toepassing.
§2 In uitzonderlijke gevallen kan de leerling de alternatieve leercontext voor het einduur verlaten. Dit kan enkel na toestemming van de verantwoordelijke van de leercontext, de directeur of de contactpersoon van de academie. Voor minderjarige leerlingen is ook de schriftelijke toestemming van de ouders vereist.
§3 Een leerling die te laat komt op de alternatieve leercontext, geeft de reden hiervan door aan de verantwoordelijke van de alternatieve leercontext.
§4 De leerling verwittigt de alternatieve leercontext in geval van afwezigheid en bezorgt, indien van toepassing, de wettiging van de afwezigheid aan de alternatieve leercontext.
§5 Ingeval een activiteit van de alternatieve leercontext wegens overmacht niet kan plaatsvinden, verwittigt de alternatieve leercontext de leerling/ouders voorafgaandelijk indien mogelijk.
Artikel 45 De alternatieve leercontext staat in voor het effectief en continu toezicht op de leerling zodra de leerling de alternatieve leercontext betreedt tot hij ze verlaat. Het schoolbestuur draagt hierbij geen enkele verantwoordelijkheid.
Artikel 46 De leerlingen vallen onder de verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid en ongevallen) van de vereniging waar ze leeractiviteiten volgen in het kader van de alternatieve leercontext voor wat betreft de activiteiten beschreven op het formulier ‘Leren in alternatieve leercontext’.
Artikel 47
§1 De leerling betaalt het officiële inschrijvingsgeld bij Muzarto.
§2 De leerling maakt geen aanspraak op enige financiële tussenkomst voor het vervoer van en naar of voor de deelname aan de activiteiten van de alternatieve leercontext.
Artikel 48 Een leerling die gedurende de afgesproken periode de leeractiviteiten niet langer wil volgen in de alternatieve leercontext wordt ook geschrapt als leerling van de academie.
Artikel 49
§1 De alternatieve leercontext kan beslissen de leerling niet langer toe te laten:
- bij zware inbreuken tegen de afspraken;
- indien de leerling opzettelijk zware schade veroorzaakt;
- indien de leerling herhaald onwettig afwezig is;
- wanneer de leerling wangedrag vertoont;
- wanneer de leerling de activiteiten van de alternatieve context hypothekeert.
§2 De directeur kan de toestemming om de leeractiviteiten in de alternatieve leercontext te volgen, intrekken wanneer het leren in de alternatieve context inefficiënt of onnuttig is.
§3 Het leren in de alternatieve leercontext wordt van rechtswege beëindigd als de overeenkomst tussen de alternatieve leercontext en het schoolbestuur (al dan niet voortijdig) ten einde loopt.
§4 De directeur / alternatieve leercontext maken elke beslissing tot stopzetting schriftelijk en gemotiveerd bekend aan de leerling/ouders. De leerling moet het vak dan verder volgen in de academie volgens de modaliteiten die de directeur hem meedeelt.
Hoofdstuk 13 Leerlingenevaluatie
Artikel 50
§1 Elke leerling krijgt tweemaal per jaar (eind januari en eind juni) een evaluatiefiche, die door de leerkracht samen met de leerling en/of ouders wordt besproken.
§2 Deze fiche belicht zowel de permanente evaluatie alsook de prestaties bij publieke toonmomenten in de loop van het schooljaar en de evaluatiemomenten in mei/juni.
§3 Elke leerling, die niet beantwoordt aan het profiel van ‘volwassene’ is verplicht deel te nemen aan publieke toon- en/of evaluatiemomenten (tenzij om uitzonderlijke redenen anders afgesproken met de directeur).
§4 Volwassenen worden gestimuleerd om deel te nemen aan publieke toon- en/of evaluatiemomenten, maar worden hiertoe niet verplicht. Zij worden permanent geëvalueerd.
§5 Voor de algemene vakken wordt uitsluitend permanent geëvalueerd, voor kunstvakken worden ook de prestaties op toon- en/of evaluatiemomenten geëvalueerd.
§6 In uitzondering op §5 wordt op het einde van 2.4 en 2.3 tieners voor het vak MCV een voorbereide zangevaluatie georganiseerd.
§7 Op het einde van de 1e, 2e en 3e graad behaalt de leerling een leerbewijs van basiscompetenties; op het einde van de 4e graad behaalt de leerling een leerbewijs van beroepskwalificaties.
§8 Een leerling, die een individueel aangepast curriculum volgt, wordt permanent geëvalueerd en behaalt op het einde van elke graad een leerbewijs DKO.
§9 Een leerling, die een kortlopende studierichting volgt, behaalt een bewijs van behaalde competenties op het einde van de studierichting.
Artikel 51
§1 De Vlaamse Regering legt de basiscompetenties voor de 1e, 2e en 3e graad vast; in de 4e graad bepaalt zij de beroepskwalificaties.
§2 De te behalen basiscompetenties en de beroepskwalificaties zijn terug te vinden in de door de academie gehanteerde leerplannen.
§3 De evaluatiefiche geeft de competenties weer, waaraan dat jaar werd gewerkt.
§4 Op het einde van elke graad moeten alle competenties minstens 2 keer schriftelijk geëvalueerd en behaald zijn.
Artikel 52
§1 Er wordt geëvalueerd met -, -/+, +/- en + waarbij
- de lcompetentie is nog niet aanwezig
-/+ de competentie is te beperkt aanwezig
+/- de competentie is meestal aanwezig
+ de competentie is bereikt
aangeeft.
§2 Naast bovenstaande graadmeter wordt er ook woordelijke feedback gegeven waarin de sterke kanten en de werkpunten van de leerling worden aangebracht.
Artikel 53
§1 Bij het afsluiten van een graad doet de (jongere) leerling voor zijn kunstvak mee aan een openbaar evaluatiemoment.
§2 Dit openbaar evaluatiemoment wordt geëvalueerd door de betrokken leerkracht, een intern of extern jurylid en de directie.
Artikel 54 §1 Een leerling, die in de 1e, 2e en 3e graad de basiscompetenties en in de 4e graad de beroepskwalificaties niet bereikt, is niet geslaagd
§2 Indien een competentie niet wordt behaald wordt in de klassenraad (betrokken leerkrachten en directie) besproken in hoeverre deze competentie essentieel is om de volgende graad te starten. Op basis van deze deliberatie wordt de leerling alsnog toegelaten tot de volgende graad of moet hij het jaar overdoen. De leerling krijgt van deze beslissing een schriftelijke neerslag.
§3 Aangezien de competenties over de vakken heen worden behaald, komen bij twijfel alle leerkrachten van de betrokken leerling en de directie (hierna “klassenraad” genoemd) samen om een beslissing te nemen.
§4 Er zijn geen herevaluaties mogelijk.
§5 Een leerling kan per graad één keer een leerjaar overzitten, op voorwaarde dat de klassenraad beslist dat de leerling nog extra leerwinst kan boeken.
Artikel 55
§1 Een leerling die meer dan één derde van de lessen niet heeft bijgewoond zonder dat zijn afwezigheid gewettigd was, is niet geslaagd.
§2 Een leerling die wegens overmacht niet kan deelnemen aan het evaluatiemoment verwittigt onmiddellijk de academie en zorgt voor een gewettigd afwezigheidsattest (zie hoofdstuk 5, art. 23).
§3 Bij een gewettigde afwezigheid wordt een ander evaluatiemoment afgesproken.
§4 Bij een niet gewettigde afwezigheid is de leerling niet geslaagd.
Artikel 56 Bij betwisting van een resultaat betreffende de evaluatiefiche op het einde van het schooljaar
kan onmiddellijk of uiterlijk binnen de vijf werkdagen na ontvangst van de fiche door de betrokken personen bezwaar ingediend worden bij de directeur. Dit kan via een persoonlijk onderhoud met de directeur of zijn afgevaardigde. Tijdens dit onderhoud kunnen de betrokken personen inzage krijgen in het dossier en worden de elementen aangegeven die geleid hebben tot dit resultaat. De directeur of zijn afgevaardigde stelt een verslag op van dit onderhoud, dat wordt toegevoegd aan het evaluatiedossier van de leerling.
Er zijn drie mogelijkheden:
- Na het onderhoud zijn de betrokken personen ervan overtuigd dat de juiste beslissing is genomen. De betwisting is van de baan.
- Na het onderhoud meent de directeur dat de betrokken personen voldoende redenen hebben aangedragen die een nieuwe bespreking nodig maken. In dit geval roept hij de klassenraad zo spoedig mogelijk bijeen en wordt de aangevochten beslissing opnieuw overwogen. De klassenraad kan ofwel zijn beslissing herzien ofwel blijft de betwisting gehandhaafd.
- Na het onderhoud meent de directeur dat de aangebrachte elementen geen nieuwe bijeenkomst van de klassenraad noodzakelijk maakt. Dit wordt gemotiveerd aan de betrokken personen meegedeeld. Wanneer zij het daarmee oneens zijn en de genomen beslissing van de klassenraad onjuist blijven vinden, blijft de betwisting bestaan. In dit geval blijft de beslissing van de klassenraad bestaan.
De directeur brengt de betrokken personen binnen de 10 werkdagen op de hoogte van de beslissing.
Hoofdstuk 14 Leefregels
Artikel 57 Algemeen
§1 Iedere leerling onthoudt zich van gedrag dat:
- het ordentelijk verstrekken van onderwijs in gevaar brengt;
- de verwezenlijking van het artistiek pedagogisch project van de academie in het gedrang brengt;
- de veiligheid of de hygiëne in het gedrang brengt;
- ernstige of wettelijk strafbare feiten uitmaakt;
- de naam van de academie of de waardigheid van het personeel aantast;
- de academie materiële schade toebrengt.
§2 Iedere leerling volgt strikt de richtlijnen op en neemt een correcte en beleefde houding aan tegenover het personeel van de academie en tegenover de andere leerlingen.
§3 De leerling hanteert een beleefd en correct taalgebruik tegenover de directie, het personeel van de academie en tegenover iedereen die de academie betreedt.
Artikel 58 Lessen
§1 Iedere leerling zorgt ervoor dat hij de lessen niet stoort.
§2 Tijdens de lessen worden er zonder toestemming geen eigen toestellen gebruikt. Het gaat onder andere om mobiele telefoons, muziekdragers, tablets en camera’s.
§3 De leerlingen laten het leslokaal bij het einde van de les in voldoende ordelijke staat achter.
§4 Tijdens de lessen wordt er niet gegeten.
Artikel 59 Kledij, veiligheidsvoorschriften en hygiëne
§1 Iedere leerling volgt de instructies van de leraar of directie wat betreft
- het dragen van aangepaste kledij,
- het vaststeken van lang haar (in het bijzonder in de studierichting Dans),
om redenen van veiligheid of hygiëne.
§2 Iedere leerling moet de veiligheidsvoorschriften naleven met inbegrip van alle opleidingsspecifieke afspraken.
§3 Afval moet in de daartoe voorziene vuilnisbakken gedeponeerd worden.
Artikel 60 Materiële bezittingen en vandalisme
§1 De leerlingen laten hun persoonlijke bezittingen (boekentassen, rugzakken, muziekinstrumenten, mobiele telefoon, juwelen…) niet onbeheerd achter. De academie is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke diefstallen of eventuele beschadigingen.
§2 De leerlingen laten hun vervoersmiddel achter op de daartoe voorziene plaatsen.
§3 De leerlingen zijn ten allen tijde verantwoordelijk voor hun persoonlijke apparaten, instrumenten, partituren, boeken of ander materiaal.
§4 De leerlingen zijn aansprakelijk voor de schade die zij opzettelijk toebrengen aan:
- Lokalen, meubilair, apparatuur, toestellen, muziekinstrumenten of materiaal van de instelling;
- Materiaal, werken of muziekinstrumenten van andere leerlingen.
Dit houdt in dat zij de schade (herstelling, vervanging…) vergoeden, onverminderd de tuchtsancties die hen in dit verband kunnen worden opgelegd.
Artikel 61 Gebruik van infrastructuur
§1 De leerlingen gebruiken alle infrastructuur als normaal zorgvuldige personen met respect voor gebouwen, meubilair, apparatuur, toestellen, instrumenten, boeken, partituren of ander materiaal.
§2 Leerlingen kunnen met toestemming van de directeur een lokaal gebruiken om zich in het kader van hun opleiding te vervolmaken. De aanvraag gebeurt via het secretariaat, dat een lijst bijhoudt van elke leerling die zonder begeleiding het lokaal gebruikt.
De aanvrager is verantwoordelijk voor de sleutel, de orde van het lokaal, schade en andere onregelmatigheden die eventueel vastgesteld worden.
De afspraken omtrent het terug brengen van de sleutel worden gerespecteerd.
Artikel 62 Uitlening
§1 Na betaling van de retributie vermeld in artikel 17 en binnen de volgende voorwaarden kunnen aan de leerlingen van de eerste 3 jaar van de tweede graad muziekinstrumenten in bruikleen worden gegeven.
§2 Leerlingen die een instrument ter beschikking krijgen als tweede instrument kunnen dit slechts voor één jaar behouden. Een eventuele verlenging wordt jaar na jaar bekeken met een maximale duurtijd van 3 jaar.
§3 De leerling is verantwoordelijk voor het door hem geleende instrument.
§4 De leerling volgt strikt de richtlijnen van de leraar over het onderhoud van het geleende instrument.
§5 Leerlingen die in de loop van het schooljaar de studies stopzetten, dienen het ter beschikking gestelde instrument binnen de twee weken na hun uitschrijving in te leveren. Het huurgeld wordt niet terug betaald.
§6 Leerlingen die na het beëindigen van een schooljaar geen gebruik meer wensen te maken van het instrument dienen dit terug in te leveren uiterlijk de laatste week van augustus, anders zijn zij ertoe gehouden een boete te betalen waarvan het bedrag wordt vastgesteld door de gemeenteraad van Essen.
§7 Kosten als gevolg van regelmatig gebruik van het instrument zoals het vervangen van snaren, smeren van ventielen, … worden door de gebruiker gedragen. Voor het instrument terug wordt ingeleverd laat de leerling het nakijken door een vakman (leerkracht), De normale slijtagekosten zijn ten laste van de school.
§8 Het gemeentebestuur sluit een all-risk verzekering af voor alle instrumenten die ter beschikking gesteld kunnen worden. Bij schade aan het instrument dient zo snel mogelijk de directie of het secretariaat van de school verwittigd te worden.
De school laat een offerte maken van de kosten aan het instrument. Deze wordt aan de verzekeraar bezorgd.
Na goedkeuring door de verzekeraar van het schadedossier laat de school het instrument herstellen. De factuur wordt achteraf door de verzekeraar betaald.
§9 Indien de verzekeraar het schadedossier niet goedkeurt zal de gebruiker op eigen kosten de herstellingen aan het instrument laten uitvoeren bij een gespecialiseerde vakman, na overleg met de directeur. In geen geval mag hij het instrument in eigen naam in herstelling geven.
§10 Indien dezelfde leerling een tweede maal schade toebrengt aan het instrument zijn de kosten ten laste van de leerling.
Artikel 63 Genotsmiddelen
§1 Binnen de volledige academie, met inbegrip van zowel de gebouwen als de speelplaatsen en andere open ruimten is het verboden:
- te roken;
- alcohol te gebruiken m.u.v. toonmomenten, infoavonden en proclamatie;
- drugs te gebruiken;
- enig voorwerp als wapen te gebruiken of wapens in de academie binnen te brengen.
§2 Leerlingen mogen zich niet in de academie aanbieden onder invloed van roesopwekkende middelen (zoals alcohol, drugs,…).
§3. De bepalingen in §§1 en 2 zijn eveneens van toepassing tijdens verplichte extra-murosactiviteiten.
§4 Bij overtreding van deze bepalingen kan de leerling gesanctioneerd worden volgens het orde- en tuchtreglement zoals opgenomen in hoofdstuk 10 van dit academiereglement.
§5 Elk personeelslid van de academie is gemachtigd om een leerling, die betrapt wordt op roken, te verplichten onmiddellijk te stoppen of het schooldomein te verlaten. Bij minderjarige leerlingen worden de ouders onmiddellijk op de hoogte gebracht.
§6 Ouders die het rookverbod overtreden, zullen verzocht worden te stoppen met roken of het schooldomein te verlaten.
Artikel 64 Smartphone, tablet, laptop, trackers of andere gelijkaardige toestellen, internet en sociale media
§1 Het is niet toegestaan om beeld- of geluidsopnamen te maken op het domein van de academie zonder toestemming van de academie. Overeenkomstig de privacywetgeving en het recht op afbeelding mogen er geen beeld- of geluidsopnamen van medeleerlingen, personeelsleden of andere personen gemaakt of verspreid worden zonder hun uitdrukkelijke toestemming.
§2 Er worden geen films, geluidsfragmenten, foto’s enz. op sociale websites geplaatst die betrekking hebben op de academie zonder dat daar uitdrukkelijk toestemming voor wordt gegeven door de academie. Dit geldt voor de leerlingen, ouders en grootouders en alle personen die onder hetzelfde dak wonen als de leerling. Onder sociale media worden websites zoals Facebook, Instagram, Twitter, enz. verstaan.
§3 Bij communicatie via sociale media worden de normale fatsoennormen in acht genomen. Cyberpesten is verboden.
§4 Downloaden, installeren en verdelen van illegale software in de academie is verboden.
Artikel 65 Initiatieven van leerlingen
§1 Alle teksten die leerlingen wensen te verspreiden in de academie, moeten vooraf ter goedkeuring aan de directeur worden voorgelegd.
§2 Een geldomhaling in de academie door de leerlingen kan slechts gebeuren na schriftelijke of elektronische goedkeuring van de directeur.
§3 Leerlingen die deelnemen aan wedstrijden of kunstmanifestaties buiten de academie en daarbij de naam van de academie willen gebruiken, moeten daarvoor de schriftelijke of elektronische toestemming van de directeur bekomen.
§4 Activiteiten die leraars, leerlingen of derden op eigen initiatief organiseren voor een bepaalde leerlingengroep, vallen niet onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur.
Artikel 66 Geweld, pesten, grensoverschrijdend gedrag
Leerlingen onthouden zich van iedere daad van geweld, pesten en grensoverschrijdend gedrag. Bij vermoeden van inbreuk neemt de academie gepaste maatregelen om de fysieke en psychische integriteit van de leerlingen te beschermen.
Artikel 67 Auteursrecht
§1 De leerlingen respecteren te allen tijde het geldende auteursrecht.
§2 Voor het kopiëren van partituren is in principe de toestemming vereist van de auteur, zijn uitgever of een andere rechthebbende.
§3 Bladmuziek mag nooit worden gekopieerd zonder toestemming van de rechthebbende.
§4 Het schoolbestuur heeft een licentieovereenkomst afgesloten met de erkende beheersvennootschap van muziekuitgevers SEMU. De leerlingen eerbiedigen te allen tijde de voorwaarden die voortvloeien uit deze overeenkomst:
- elke reproductie van een beschermd werk wordt gemaakt aan de hand van een origineel uitgegeven en aangekocht exemplaar van de muziekpartituur op grafische drager, dat in het bezit is van de academie, van de leerkracht of van de leerling
- de reproductie gebeurt uitsluitend op grafische drager, met uitdrukkelijke uitsluiting van elke digitale drager
- de reproductie wordt uitsluitend binnen het Deeltijds Kunstonderwijs gebruikt, binnen de lesactiviteiten, de toon- en evaluatiemomenten en de andere activiteiten van de academie zoals bekendgemaakt in een officiële activiteitenkalender
- de reproductie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld
- de reproducties mogen onder geen enkel beding worden verkocht
§5 Het maken van integrale reproducties van methode- of studieboeken valt niet onder deze toestemming en is bijgevolg niet toegestaan.
Artikel 68 Privacy
De leerlingen respecteren te allen tijde de bepalingen zoals opgenomen in de privacyverklaring van het schoolbestuur. Deze privacyverklaring wordt bekendgemaakt via bijlage 3 en de website.
Hoofdstuk 15 Maatregelen in geval van schending van de leefregels
Artikel 69 Ordemaatregelen
§1 Als een leerling de leefregels schendt, kunnen volgende ordemaatregelen worden genomen:
1. een mondelinge vermaning;
2. een schriftelijke vermaning via een door de betrokken personen te ondertekenen nota;
3. een extra taak – melding gebeurt aan de betrokken personen via een te ondertekenen nota;
4. een verwijdering uit de les tot uiterlijk het einde van de les en onder toezicht van de academie – melding gebeurt voor de minderjarige leerling aan de ouders via een te ondertekenen nota;
5. een gesprek tussen de directeur en de leerling – melding gebeurt voor de minderjarige leerling aan de ouders via een te ondertekenen nota;
6. voor de minderjarige leerling: de directeur neemt contact op met de ouders en bespreekt het gedrag van de leerling, al dan niet samen met de leraar. Van dit contact wordt een verslag gemaakt dat door de ouders wordt ondertekend voor kennisneming;
7. voor de meerderjarige leerling: de directeur bespreekt het gedrag van de leerling met de leerling, al dan niet samen met de leraar. Van dit contact wordt een verslag gemaakt dat door de meerderjarige leerling wordt ondertekend voor kennisneming.
Deze opsomming sluit niet uit dat andere maatregelen kunnen worden genomen die meer aan het onbehoorlijk gedrag van de leerling zijn aangepast.
§2 Deze ordemaatregelen kunnen worden genomen door elk personeelslid van de academie die toezicht op de leerling uitoefent.
§3 Tegen geen enkele ordemaatregel is er beroep mogelijk.
Artikel 70 Tuchtmaatregelen: tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen
§1 Tuchtmaatregelen kunnen worden genomen indien de leerling de leefregels van de academie zodanig schendt dat:
- het ordentelijk verstrekken van onderwijs werkelijk in gevaar is of ernstig wordt belemmerd;
- de verwezenlijking van het artistiek pedagogisch project van de academie in het gedrang komt;
- zijn handelingen een gevaar of ernstige belemmering vormen voor de fysieke of psychische integriteit en veiligheid van één of meer leden van de academiepopulatie;
- zijn handelingen ernstige of wettelijk strafbare feiten uitmaken;
- zijn handelingen de naam van de academie of de waardigheid van het personeel aantasten;
- zijn handelingen de academie materiële schade toebrengen.
§2 Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:
1° Een tijdelijke uitsluiting zoals bepaald in artikel 50 §1 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
2° Een definitieve uitsluiting zoals bepaald in artikel 50 §2 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
§3 Er is geen mogelijkheid tot collectieve uitsluiting: elk tuchtdossier wordt individueel behandeld.
§4 Tuchtmaatregelen kunnen slechts genomen worden nadat de tuchtprocedure werd gevolgd.
Artikel 71 Bewarende maatregel: preventieve schorsing
§1 In afwachting van een eventuele tijdelijke of definitieve uitsluiting, kan de directeur de leerling preventief schorsen als bewarende maatregel.
§2 Bij preventieve schorsing wordt de leerling het recht ontnomen om in de loop van het schooljaar de leeractiviteiten werkelijk en regelmatig te volgen en dit gedurende een periode van maximaal veertien opeenvolgende dagen.
Het college van burgemeester en schepenen kan, na motivering aan de betrokken personen, beslissen om deze periode eenmalig met maximaal veertien opeenvolgende dagen te verlengen indien door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen de eerste periode kan worden afgerond.
§3 De schorsing kan onmiddellijk uitwerking hebben en wordt aan de betrokken personen mondeling én schriftelijk ter kennis gebracht.
§4 Tegen een preventieve schorsing is geen beroep mogelijk.
Artikel 72 Tuchtprocedure
§1 Tuchtmaatregelen worden genomen door de directeur.
§2 Alvorens tot een tuchtmaatregel over te gaan, volgt de directeur de volgende procedure:
1° De directeur wint voorafgaandelijk het advies in van de betrokken leerkrachten.
2° De directeur deelt de intentie om een tuchtmaatregel te nemen, schriftelijk of op elektronische wijze mee aan de betrokken personen.
3° Aan de betrokken personen wordt schriftelijk of elektronisch meegedeeld dat zij na afspraak inzage hebben in het tuchtdossier.
4° De betrokken personen worden opgeroepen om te worden gehoord over de vastgestelde feiten en de voorgestelde maatregel. De directeur bepaalt wanneer dit gesprek plaatsvindt, dit kan ten vroegste vijf werkdagen na verzending van de oproep. De betrokken personen mogen zich laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat door de betrokken personen wordt ondertekend voor kennisneming.
5° Na dit gesprek neemt de directeur een gemotiveerde beslissing omtrent de tuchtmaatregel die in overeenstemming is met de ernst van de feiten. De gemotiveerde beslissing wordt aangetekend meegedeeld aan de betrokken personen binnen de vijf werkdagen na het gesprek vermeld in 4°. In geval van definitieve uitsluiting vermeldt deze schriftelijke mededeling de mogelijkheid tot het instellen van het beroep én de bepalingen uit het academiereglement die hier betrekking op hebben. De beslissing wordt ter kennisgeving meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 73 Tuchtdossier
§1 Het tuchtdossier van een leerling wordt opgesteld en bijgehouden door de directeur.
§2 Het tuchtdossier omvat een opsomming van:
- de gedragingen van de leerling die aanleiding geven tot een tuchtmaatregel en de bewijsvoering ter zake;
- de reeds genomen ordemaatregelen;
- het tuchtvoorstel;
- het advies van de betrokken leerkrachten.
Artikel 74 Beroepsprocedure tegen definitieve uitsluiting
§1 Het beroep tegen een definitieve uitsluiting kan tot uiterlijk 5 kalenderdagen volgend op de schriftelijke mededeling van de sanctie worden ingediend door middel van een gedateerd en ondertekend beroepsschrift dat aangetekend wordt ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Het beroepsschrift vermeldt op straffe van nietigheid ten minste het voorwerp van het beroep en de feitelijke omschrijving en motivering van de ingeroepen bezwaren. Er kunnen overtuigingsstukken worden bijgevoegd.
§2 Het beroep wordt binnen de 10 werkdagen behandeld door het college van burgemeester en schepenen dat beslist tot:
- gemotiveerde afwijzing van het beroep omwille van niet-ontvankelijkheid;
- of bevestiging van de definitieve uitsluiting;
- of vernietiging van de definitieve uitsluiting.
De beslissing wordt uiterlijk na 5 werkdagen aangetekend ter kennis gebracht aan de betrokken personen. Bij overschrijding van deze termijn is de omstreden definitieve uitsluiting van rechtswege nietig.
§3 De beroepsprocedure schort de uitvoering van de beslissing tot definitieve uitsluiting niet op.
Hoofdstuk 16 Leerlingengegevens
Artikel 75
§1 Betrokken personen kunnen zich op de onderwijsregelgeving beroepen om recht op inzage in en toelichting bij de gegevens die op de leerling betrekking hebben, waaronder de evaluatiegegevens, te vragen. Betrokken personen die dit wensen richten zich tot het secretariaat van de academie met een vraag tot inzage van het dossier van de leerling.
§2 De betrokken personen kunnen een kopie krijgen van deze gegevens.
Iedere kopie die op deze wijze verkregen wordt, dient persoonlijk en vertrouwelijk te worden behandeld. Dergelijke kopieën mogen niet verspreid worden of publiek worden gemaakt en mogen enkel gebruikt worden in functie van de onderwijsloopbaan van de leerling.
§3 Als bepaalde gegevens ook een derde betreffen en volledige inzage in de gegevens door de betrokken personen afbreuk zou doen aan de privacy van deze derde, wordt de toegang tot de gegevens verstrekt via een gesprek, gedeeltelijke inzage of rapportage.
Artikel 76
§1 De academie zal geen leerlingengegevens meedelen aan derden, tenzij voor de toepassing van een wettelijke of reglementaire bepaling of in het kader van een overeenkomst die de academie afsluit met verwerkers voor leerplatformen, leerlingenvolgsysteem, leerlingenadministratie en dergelijke meer.
§2 Gemeenteraadsleden hebben het recht op inzage in alle dossiers, stukken en akten die het bestuur ven het gemeentelijk onderwijs betreffen overeenkomstig artikel 29 van het decreet over het lokaal bestuur. Dit betekent dat gemeenteraadsleden inzage hebben in alle dossiers, stukken en akten die nodig zijn om het bestuur van het gemeentelijk onderwijs te controleren en die van gemeentelijk/gemengd belang zijn (individuele leerlingendossiers vallen hier niet onder).
Bij de uitoefening van het inzagerecht kunnen persoonsgegevens verwerkt worden. In voorkomend geval moet er rekening worden gehouden met de algemene verordening gegevensbescherming.
§3 Ook in het kader van het lidmaatschap bij de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG) en de daaruit voortvloeiende dienstverlening kunnen er leerlingengegevens worden meegedeeld.
§4. Elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid vereist een protocol, gesloten tussen de betreffende instanties. Het schoolbestuur maakt elk protocol dat het in toepassing hiervan afsluit, bekend op zijn website.
Artikel 77 Bij verandering van academie worden de leerlingengegevens overgedragen naar de nieuwe academie tenzij de betrokken personen zich hiertegen expliciet verzetten nadat ze op hun verzoek die gegevens hebben ingezien.
Bijlage 1: lijst met uitgaven schooljaar 2022-2023
Wettelijk inschrijvingsgeld | Te betalen bij inschrijving | Tarieven: Ingedeeld in volgende categoriën en wettelijk bepaald: Volwassenen vanaf 24 jaar: - Normaal tarief: 343 euro - Verminderd tarief: 145 euro - UiTPAS aan kansentarief: 68,60 euro Jongeren tussen 18 en 24 jaar: - Tarief: 145 euro - UiTPAS aan kansentarief: 68,60 euro Jongeren onder 18 jaar: - Normaal tarief: 74 euro - Verminderd tarief: 49 euro - UiTPAS aan kansentarief: 14,80 euro |
Bijkomend inschrijvingsgeld schoolbestuur | Te betalen bij inschrijving | 15 euro |
Deelname aan extra-murosactiviteiten voor leerlingen graad 3 muziekatelier jongeren |
Te betalen bij inschrijving |
15 euro |
Deelname aan extra-murosactiviteiten
|
Te betalen bij de activiteit | A rato van de helft van de kostprijs, inclusief vervoer, met een maximum van 20 euro per schooljaar |
Aankoop boeken graad 2 muziekatelier | Te betalen bij aankoop | Maximaal 30 euro
|
Aankoop danskledij | Te betalen bij aankoop | Vanaf 35 euro |
Aankoop partituren | Te betalen bij aankoop | Maximaal 75 euro |
Aankoop toebehoren instrument
| Te betalen bij aankoop | Afhankelijk van de keuze van instrument (informatie bij leerkracht en secretariaat) |
Inschrijving niet-financierbare leerlingen 2de instrument/2de optie
| Te betalen bij inschrijving | 100 euro / 40 euro voor kinderen/jongeren 25 euro per vak |
Bruikleen instrumenten | Te betalen bij het begin van het schooljaar | Bruikleen: afhankelijk van het instrument tussen de 60 en de 90 euro Waarborg: afhankelijk van het instrument tussen de 75 en de 250 euro (eenmalig) (lijst op website)
|
Potlood, gom, balpen, kaft | Te betalen bij aankoop | Ongeveer 8 euro
|
Voor BAK: basispakket potloden, gom, schaar, lijm, slijper, … | Te betalen bij aankoop | Ongeveer 40 euro |
Bijlage 2: huishoudelijk reglement bruikleen instrumenten
Hoofdstuk 1 – Muzarto
Art. 1 Het gemeentebestuur van Essen is schoolbestuur van Muzarto, Academie voor muziek, woordkunst-drama en dans van Essen – Kalmthout. Het secretariaat van de academie is gevestigd Kerkstraat 3 te Essen.
Art. 2 In het kader van haar leeropdracht beschikt de academie over een aantal instrumenten waar de leerlingen in de school en/of thuis – in dit geval mits het betalen van een waarborg en huurgeld – gebruik kunnen van maken.
Art. 3 In uitzonderlijke gevallen kan het gemeentebestuur instrumenten die aangekocht werden door het gemeentebestuur van Essen ter beschikking stellen aan derden. Het retributiereglement bepaalt het bedrag van de te betalen retributie.
Hoofdstuk 2 – huur door leerlingen
Art. 4 Leerlingen van de tweede graad kunnen gedurende maximum 3 schooljaren een instrument huren, als dit instrument in het aanbod van huurinstrumenten werd opgenomen. Vanaf het laatste jaar van de tweede graad moet een leerling zelf voor een instrument zorgen.
Art. 5 Een leerling met een sociale correctie op het inschrijvingsgeld kan, indien nodig en op
eigen vraag, langer huren voor zover het instrument niet nodig is voor nieuwe leerlingen.
Art.6 Een leerling die gebruik wenst te maken van een instrument, moet tijdig en volledig ingeschreven zijn. Een huurcontract tussen leerling en Muzarto wordt opgesteld.
Art. 7 De leerling behandelt en onderhoudt het instrument met respect. Normale onderhoudskosten zijn voor rekening van de leerling.
Art. 8 Slijtagekosten zijn ten laste van de academie.
Art. 9 Het schoolbestuur sluit een all-riskverzekering af voor alle instrumenten. Bij een tweede schadegeval aan hetzelfde instrument door dezelfde leerling worden de kosten verhaald op de leerling.
Art.10 Als een leerling het instrument verliest, betaalt hij zelf de aankoopprijs van het instrument terug.
Art. 11 Het huurgeld is niet terugvorderbaar als de leerling in de loop van het schooljaar stopt.
Art. 12 Een leerling die in de loop van het schooljaar overstapt van een kinderinstrument naar een groter exemplaar ontvangt een nieuw huurcontract met –indien van toepassing– een bijkomende factuur voor huur en een nieuwe factuur voor waarborg (na terugbetaling vorige waarborg).
Art.13 Na de huurperiode wordt het instrument uiterlijk de eerste week van september ingediend nadat een vakman (de leerkracht) het instrument heeft nagekeken.
Bijlage 3: privacy beleid schoolbestuur
Privacy beleid Gemeente Essen
Binnen de gemeente Essen wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld bij de burgers voor het goed uitvoeren van de gemeentelijke wettelijke taken. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met de persoonsgegevens omgaat. In deze tijd gaat ook de gemeente mee met nieuwe ontwikkelingen.
Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een steeds meer digitale overheid stellen andere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. De gemeente is zich hier van bewust en zorgt dat de privacy gewaarborgd blijft, onder andere door maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging, dataminimalisatie, transparantie en gebruikerscontrole. Het bestuur en management spelen een cruciale rol bij het waarborgen van privacy.
De gemeente Essen geeft middels dit beleid een duidelijke richting aan privacy en laat zien dat zij de privacy waarborgt, beschermt en handhaaft. Dit beleid is van toepassing op de gehele organisatie, alle processen, onderdelen, objecten en gegevensverzamelingen van de gemeente. Dit privacy beleid van gemeente Essen is in lijn met het algemene beleid van de gemeente en de relevante lokale, regionale, nationale en Europese wet- en regelgeving.
Uitgangspunten
De gemeente gaat op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteert de privacy van betrokkenen. De gemeente houdt zich hierbij aan de volgende uitgangspunten:
Rechtmatigheid, behoorlijkheid, transparantie
Persoonsgegevens worden in overeenstemming met de wet en op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt.
Grondslag en doelbinding
De gemeente zorgt ervoor dat persoonsgegevens alleen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen worden verzameld en verwerkt. Persoonsgegevens worden alleen met een rechtvaardige grondslag verwerkt.
Dataminimalisatie
De gemeente verwerkt alleen de persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel. De gemeente streeft naar minimale gegevensverwerking. Waar mogelijk worden minder of geen persoonsgegevens verwerkt.
Bewaartermijn
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om de gemeentelijke taken goed uit te kunnen oefenen of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven.
Integriteit en vertrouwelijkheid
De gemeente gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelt deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht en voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Daarbij zorgt de gemeente voor passende beveiliging van persoonsgegevens. Deze beveiliging is vastgelegd in het informatieveiligheidsplan.
Delen met derden
In het geval van samenwerking met externe partijen, waarbij sprake is van gegevensverwerking van persoonsgegevens, maakt de gemeente afspraken over de eisen waar gegevensuitwisseling aan moet voldoen. Deze afspraken voldoen aan de wet. De gemeente controleert deze afspraken regelmatig.
Subsidiariteit
Voor het bereiken van het doel waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt, wordt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken burger zoveel mogelijk beperkt.
Proportionaliteit
De inbreuk op de belangen van de betrokkene mag niet onevenredig zijn in verhouding tot en met de verwerking van het te dienen doel.
Rechten van betrokkenen
De gemeente honoreert alle rechten van betrokkenen.
Dit privacy beleid treedt in werking na vaststelling door het college van burgemeester en schepenen. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig herzien. De meest actuele versie van het beleid is te vinden op www.essen.be
Bijlage 4: aanvraag ‘leren in een alternatieve leercontext’
AANVRAAG ‘LEREN IN EEN ALTERNATIEVE LEERCONTEXT’
Academie: Muzarto, academie voor muziek, woord en dans
Instellingsnummer: 049965
Schoolbestuur: Gemeentebestuur van Essen
DEEL I: IN TE VULLEN DOOR DE LEERLING
LEERLING
Naam en voornaam |
|
Geboortedatum |
|
Adres |
|
Telefoon / GSM |
|
|
|
VAK WAARVOOR DE AANVRAAG WORDT INGEDIEND
Vak en optie
Studierichting
|
|
Graad en leerjaar
|
|
Voor muziek: instrument |
|
Periode |
schooljaar 20……/20……
|
IK BEN MIJ BEWUST VAN DE VOORWAARDEN VOOR MIJZELF, NAMELIJK:
Ik maak deel uit van de vereniging. Hierdoor engageer ik mij om deel te nemen aan de concerten/evenementen van de vereniging.
|
O akkoord
|
Ik ben aanwezig op de repetities van de vereniging.
|
O akkoord
|
Ik ben verplicht om deel te nemen aan concerten/opvoeringen: dit behoort mee tot de evaluatie.
Afwezigheid kan enkel verantwoord worden met een officieel afwezigheidsattest (zie hiervoor het academiereglement van Muzarto, hoofdstuk 5 en 7)
Afwezigheid zonder officieel attest houdt in dat er een alternatieve proef wordt afgelegd die wordt bepaald door de academie.
|
O akkoord
|
Wanneer ik de leeractiviteiten in de vereniging stopzet, word ik ook geschrapt als leerling in de academie en kan ik niet langer les volgen bij Muzarto.
|
O akkoord
|
Ik verklaar kennis te hebben genomen van de bepalingen van het academiereglement met betrekking tot het leren in een alternatieve leercontext.
Datum: ………..………………………………………………………………………………………………………….
Naam van de leerling / ouder: ……………………………………………………………………………………….
Handtekening leerling / ouder: ……………………………………………………………………………………….
|
Opgemaakt in viervoud:
O 1 exemplaar voor de leerling
O 1 exemplaar voor de alternatieve leercontext
O 1 exemplaar voor de directeur
O 1 exemplaar voor de contactpersoon van de academie
DEEL II: IN TE VULLEN DOOR ALTERNATIEVE LEERCONTEXT WAAR DE LEERLING HET VAK WIL VOLGEN
Naam |
|
Officieel adres / zetel |
|
Statuut |
O Vzw O Feitelijke vereniging O Andere, namelijk …………………………………
|
Vertegenwoordiger van de alternatieve leercontext
Naam
Telefoon
GSM-nummer
|
………………………………………………………..
………………………………………………………..
………………………………………………………..
………………………………………………………..
|
Persoon die binnen de alternatieve leercontext fungeert als inhoudelijk verantwoordelijke (bv. dirigent)
Naam
Telefoon
GSM-nummer
|
………………………………………………………..
………………………………………………………..
………………………………………………………..
………………………………………………………..
|
Dag van de leeractivteiten |
|
Tijdstip van de leeractiviteiten (van…tot…) |
|
Adres van de leeractiviteiten |
|
Voor akkoord (naam, datum en handtekening van de vertegenwoordiger van de alternatieve leercontext)
|
|
DEEL III: BESLISSING VAN DE DIRECTEUR – IN TE VULLEN DOOR DE ACADEMIE
De alternatieve leercontext beantwoordt aan het toetsingsinstrument zoals gevalideerd door de inspectie op datum van februari 2019
O JA, vastgesteld bij collegebesluit van 9 januari 2019
O NEEN, motivering: ……………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….……….. | |
Datum waarop met de alternatieve leercontext de samenwerkingsovereenkomst ‘leren in alternatieve leercontext’ is afgesloten: juni 209 | |
Pedagogisch coördinator van de academie die instaat voor de inhoudelijke opvolging
| Kris Van Meel 1 september 20……… |
Contactpersoon van de academie
Naam Telefoon / GSM |
Kris Van Meel +32 495 76 72 23 kris.vanmeel@muzarto.be |
Beslissing directeur | O akkoord O niet akkoord
Motivering ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… |
Datum, naam en handtekening directeur | Sabine Vermeersch 1 september 20………
|
Bijlage 5 : toetsingsinstrument ALC
TOETSINGSINSTRUMENT ALC
gevalideerd door de inspectie op 25 februari 2022
De alternatieve leercontext biedt een kwaliteitsvolle leeromgeving aan:
- De visie en de werking van de vereniging sluiten aan bij het Artistiek Pedagogisch Project (APP) en de visie op evalueren van de academie.
- De vereniging heeft een gegarandeerd beheersingsniveau, relevant voor de opleiding van de leerlingen.
- De operationeel artistiek begeleider van de ALC (bv. dirigent, coach, regisseur, choreograaf,…) beschikt over de nodige competenties en expertise om de leerlingen te begeleiden in het leerproces. De academie eigent zich het recht toe om een CV of een portfolio op te vragen waaruit blijkt dat de begeleider van de ALC wel degelijk over voldoende competenties/ervaring beschikt om de leerlingen te leiden naar het bereiken van de einddoelen.
- De vereniging past de geldende regelgeving inzake bescherming van de privacy toe.
De alternatieve leercontext voorziet structurele inhoudelijke begeleiding van de leerling die het realiseren van de basiscompetenties, specifieke eindtermen of beroepskwalificaties mee garandeert:
- De vereniging engageert zich om leerlingen die in aanmerking komen toe te laten vanaf 1 september, ongeacht de geplande artistieke activiteiten van de vereniging.
- De vereniging engageert zich om de begeleiding van de leerlingen in overleg met het leerkrachtenteam, directie en coördinatoren permanent te evalueren en waar nodig bij te sturen
- De vereniging evalueert schriftelijk, samen met de coördinator van de academie, de leerlingen 2 keer per schooljaar. In deze evaluatie wordt zowel het dagelijks werk als het toonmoment beoordeeld. Dit gebeurt via de evaluatiefiches van de academie aan de hand van de door de academie bepaalde criteria voor het betreffende vak. Het volledige evaluatiereglement vindt men terug in het academiereglement, dat aan de vereniging wordt bezorgd.
- De vereniging en Muzarto beschouwen mekaar als partners in het leerproces: om specifieke competenties te verdiepen vraagt Muzarto aan de vereniging om leerlingen te stimuleren deel te nemen aan artistieke projecten van de academie.
- De taal van de leeractiviteiten in de vereniging is Nederlands.
De leeractiviteiten in de alternatieve leercontext vinden plaats in een gebouw dat voldoet aan de normen inzake bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne:
- De vereniging organiseert haar activiteiten in een daartoe aangepaste ruimte die kwaliteitsvol werken toelaat (voldoet aan de reguliere wetgeving betreffende de controle van erkenningsvoorwaarden bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne van de Vlaamse onderwijsinspectie).
- De vereniging beschikt over voldoende didactisch materiaal en een aangepaste uitrusting.
- De vereniging engageert zich om de geldende voorschriften inzake rookverbod in schoolgebouwen toe te passen.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking gesteld aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Het academiereglement treedt in werking op 1 september 2022.