Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

B.6 VRAGENRONDE (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Bob Konings (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Guy Van den Broek (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Vervolgens worden vragen en opmerkingen geformuleerd door:

Tom Bevers

Open brief Chiro Happy-Dorp

Op zondag 23 april ontvingen alle raadsleden een open brief van Chiro Happy-Dorp.
Het raadslid had graag geweten hoe het college gaat reageren op de gestelde vragen:

  • De Open Industry Day was een groot succes, maar Chiro Happy-Dorp heeft de indruk dat hun evenement niet op dezelfde steun kon rekenen.
    Hoe kan dat voorkomen worden ?

  • Waarom is de financiële steun van de gemeente Essen bij bouwprojecten van jeugdbewegingen zoveel minder gunstig dan die in Kalmthout ?

  • Bij onze overname van het Parochiecentrum was ons beloofd dat er een oplossing was voor alle gebruikers.  Is dat wel voldoende afgestemd met Chiro Happy-Dorp, want nu geven zij aan gedwongen te worden om een sneller en minder goed bouwproject uit te voeren dan ze van plan waren ?

  • Waarom loopt in het algemeen de samenwerking met het gemeentebestuur zo stroef ?

     

Antwoord:          Schepen Arno Aerden geeft aan dat de Industry Trail inderdaad een groot succes was. Maar Chiro Happy Dorp heeft niet op minder steun kunnen rekenen dan op andere jaren. Wat de organisatie van de Industry Trail betreft, deze is vertrokken vanuit het oudercomité en niet zozeer vanuit de jeugdvereniging Chiro Horendonk, maar het is wel ten bate van de Chiro. Die organisatie is eerst klein begonnen, maar is dan uit zijn voegen gebarsten en is geëvolueerd naar een opendeurdag van 80 bedrijven uit de Rijkmaker. Het is nog maar de vraag of de steun vanuit de gemeente dan zoveel minder is voor het evenement van Chiro Happy Dorp.

                                Hoe de steun bij bouwprojecten verloopt, is een beleidskeuze uit het verleden. Eerder deze gemeenteraad heeft schepen Brigitte Van Aert in haar antwoord over de voetbalclubs er ook al naar verwezen. Bovendien zijn de bouwprijzen en de rente altijd maar aan het stijgen. Dit is voor verenigingen een zware domper voor als ze willen bouwen. We zullen dus die steun moeten herbekijken naar de toekomst toe. Of dat met toelages gaat zijn, zal nog moeten blijken.

                                De opmerking in verband met de overname van het parochiecentrum is vreemd want begin dit jaar (23 januari) is er hierover nog overleg geweest met Chiro Happy Dorp. Toen is aan hen geantwoord dat op het moment dat zij effectief uit het parochiecentrum zullen moeten, er een oplossing zal zijn. Die is misschien tijdelijk met bijvoorbeeld een container. Dat moet nog blijken want de afbraak zal niet in deze zomer zijn maar eerder begin 2024. Men weet dat sinds dat overleg begin dit jaar. Het is raar dat men nu vanuit de Chiro zegt dat ze sneller moeten gaan bouwen omdat het cultuurcentrum komt. Dat is dus niet waar. Vanuit de gemeente waren naast de schepen meerdere diensten aanwezig bv ruimtelijke ordening, financiën en jeugd. Vanuit die gemeentelijke delegatie is toen expliciet de vraag gesteld naar de plannen en hun ideaal scenario. Om te bekijken hoe zij zo dicht mogelijk bij hun einddoel kunnen eindigen. De deur van de gemeente staat altijd open, maar tot nu toe hebben wij nog niets vernomen van de vereniging over die plannen en scenario.

                                Toen de schepen op zondagavond de mail zag binnenkomen, was dit als een donderslag bij een heldere hemel.

                                Wat de samenwerking met gemeente betreft, vindt hij het niet netjes hoe de Chiro de jeugdconsulent aanvalt. Net omdat zij heel correct is in haar communicatie. De schepen heeft met haar hierover gesproken. Zij zal de mensen van de Chiro uitnodigen en een datum wordt gezocht. Dan zal met hen hier verder over worden gesproken om zo de violen met de leiding en hun bouwcomité terug gelijk stemmen. Want er is ook het gevoel dat binnen de vereniging zelf de communicatie misschien ook niet vlot verloopt.

                                Raadslid Tom Bevers repliceert dat gelukkig de communicatie bij de gemeente intern wel altijd correct verloopt. Hij vraagt of het herbekijken van de steun eerder iets is voor de volgende legislatuur of toch iets voor op korte termijn. Al begrijpt hij ook dat dit niet tegen morgen zal zijn.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat dit afhangt van het meerjarenplan en bovendien schudt men zoiets niet zomaar uit de mouw. Wat het lokaal bestuur betreft zal men moeten zien hoe de raad hierover beslist, maar het college wil flexibel zijn. Het meerjarenplan staat niet in steen gebeiteld en is dus bespreekbaar. Maar als het over vele honderdduizenden euro’s gaat, is het wel iets anders. De eindbeoordeling zal bepalen of het binnen het meerjarenplan past of naar volgende legislatuur moet worden verschoven en nu al wel ambtelijke voorbereiding kan gebeuren. Iedereen van de raad wil een verenigingsvriendelijke gemeente zijn naar ondersteuning en naar dagdagelijkse relaties. Niet voor niets is er geïnvesteerd in een goed draaiende vrije tijdsdienst om het verenigingsleven te ondersteunen. Hij refereert ook naar de coronasteun destijds. Men kan altijd ideeën bij de ene gemeente plukken en bij andere iets anders. Maar verenigingen moeten zich gesteund voelen door het bestuur. Niemand moet daar meer achter zoeken. Het is een verantwoordelijkheid van de raad om een goed subsidiesysteem of reglement te voorzien. Zo had iedereen 10 jaar geleden andere inzichten. Bijvoorbeeld 15 jaar geleden had men niet kunnen weten dat er de  terugtrekking van de parochiale steun of zuil ging zijn. Het is een evolutie waar we niet blind moeten voor zijn. Alles kan niet zomaar worden ingevuld.

                                Raadslid Tom Bevers die vraagt of het correct is te stellen dat we dan door de realiteit worden ingehaald.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt bevestigend.

Bob Konings

Kampvervoer

Stand van zaken.

 

Antwoord:          Schepen Arno Aerden antwoordt dat de jeugddienst een apart toelagereglement daarvoor aan het uitwerken is.  Dit zal weldra worden voorgelegd.

                                Raadslid Bob Konings zegt dat de mensen moeten gaan plannen om op kamp te vertrekken. Ze willen meer weten om hun financiële toestand te bepalen.

                                Schepen Arno Aerden zegt dat ze geholpen zullen worden. Hij merkt op dat er grote verschillen zijn in de manier hoe de verenigingen het kampvervoer organiseren. Dit willen we rechttrekken met een heldere toelage.


Wintersluiting gebouwen

Kunnen de gemeentelijke gebouwen die tijdens de wintermaanden gesloten werden om energie te besparen terug gebruikt worden ?

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers geeft aan dat vanaf 1 april de gebouwen terug open zijn.

                                Raadslid Bob Konings vraagt of de gebruikers hiervan op de hoogte zijn.

                                Schepen Helmut Jaspers zegt dat dit duidelijk gecommuniceerd is en dat de gebruikers hiervan op de hoogte zijn. GC Wildert is al terug in gebruik en ook de Oude Pastorij.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt zegt dat sommige verenigingen tevreden zullen zijn.

                             

Concessieovereenkomst ETC

De concessieovereenkomst met ETC werd verlengd. Dat is een goede zaak, maar is dat geen bevoegdheid van de Raad van Bestuur van het AGB ?

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat dit is bekeken en het is geen bevoegdheid van de Raad van Bestuur van het AGB. De overeenkomst zal ter kennisname voorgelegd worden aan de Raad van Bestuur. Dit zal voor de volgende keer zijn. De termijn van 9 jaar wordt niet overschreden, dus kan via het directiecomité.

 

        Dirk Smout

’t Smal Padje (pad vanuit de Beliestraat)

Stand van zaken verbreding.

  

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick geeft aan dat de plannen zijn opgemaakt en het schattingsverslag is afgerond. De betrokken eigenaars krijgen eerstdaags een brief van Igean voor een afspraak in te plannen en de onderhandeling tot verwerving te starten.  

                                Raadslid Dirk Smout weet dat het een moeilijke vraag is, maar vraagt toch wat de timing is.

                                Schepen Brigitte Quick hoopt dat dit zo snel mogelijk is. Dit is afhankelijk van hoe vlot de onderhandelingen lopen. Er moet grond verworven worden, er is geen onteigeningsplan. Daarom is er een degelijk schattingsverslag opgemaakt. Igean heeft dat in handen en met het schattingsverslag wordt nu met de mensen contact opgenomen met de vraag om hun grond te verkopen en of ze akkoord zijn met de geschatte prijs.

                                Raadslid Dirk Smout informeert naar hoeveel eigenaars er zijn.

                                Schepen Brigitte Quick antwoordt dat vooraan de Beliestraat voornamelijk twee grote eigenaars zijn (weilanden). Verderop zijn de achterliggende tuintjes van de Kapelstraat gelegen, loopt de eigendom tot midden van het huidige pad, welk vroeger een servitudeweg was, dus deze mensen worden ook gecontacteerd.
Alles zal afhankelijk zijn van de voorste eigenaars.

Ronald Goormachtig

Verkeersborden en signalisatie op voetpaden

Wat is de regelgeving m.b.t het plaatsen van verkeersborden en signalisatie op voetpaden ? Soms worden borden midden op het voetpad geplaatst. Het is vanuit veiligheid en toegankelijkheid toch bepaald om deze niet in het midden te plaatsen?

            

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de verkeersborden terug geplaatst zijn waar ze stonden. Er is dus geen nieuw bord geplaatst. Er is bij de regelgeving gekeken naar Inter Vlaanderen. Hierbij wordt aangegeven dat een boom of een verkeersbord op een pad een puntvernauwing wordt genoemd en het geen versmalling is. De breedte moet min. 1 meter zijn naast de paal of boom en de vrije doorgangshoogte moet 2,2 meter zijn. Anders loop je er tegen. Een paal mag niet aan de kant van de rijbaan geplaatst worden want anders rij je er met de fiets tegen. Het mag ook niet aan de andere kant van het voetpad geplaatst worden want dan staat het op privé terrein en het moet dus op openbaar domein staan.

                                Schepen Brigitte Quick geeft aan dat het bord van de foto (dat raadslid Ronald Goormachtig had bezorgd) 20 à 30 cm had opgeschoven kunnen worden. Dat was beter geweest. De vrije doorgang naast het bord is nog altijd min. 1 meter wat het adviserende is. Er is dus geen inbreuk gepleegd.
Het was beter in overleg geweest, want is ook in schoolomgeving.

                                Het bord is op dezelfde plaats geplaatst en is dus niet in overtreding, maar het had beter 20 of 30 cm opzij geschoven geweest. Bij de Nieuwstraat zal hiermee rekening gehouden worden.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat als het beter kan, kan het beter.

Snelheidscontroles Essen

Status snelheidscontroles in Essen

  • Worden er regelmatig snelheidscontroles uitgeoefend in Essen en wat zijn de resultaten?

  • Is er een evolutie merkbaar in bepaalde zones en worden deze onderzocht/geëvalueerd? (statistieken).

     

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat voor statistieken en evoluties de nulmeting een goed instrument is. Dit wordt al 15 jaar gebruikt. Telkens rond dezelfde periode en op dezelfde plekken wordt gedurende een  week een meting uitgevoerd. Er wordt gekeken welke soort auto’s passeren, aan welke snelheid,…. Het is een goede bron om evolutie te zien van snelheid.
Hij heeft bij de politie navraag gedaan. De resultaten zijn terug te vinden op de website, maar deze zijn waarschijnlijk niet goed zichtbaar of toegankelijk. De burgemeester heeft gevraagd naar cijfers.

Jaartal

 

Aantal
auto-mobilisten

Aantal overtredingen

Percentage

2020

70 km

18.642

1.605

8,6 %

 

50 km

37.642

1.076

2,9 %

 

30 km

430

195

45,3 %

 

 

 

 

 

2021

70 km

18.839

1.606

8,5 %

 

50 km

44.086

1.468

3,3 %

 

30 km

414

23

5,6 %

 

 

 

 

 

2022

70 km

17.242

1.931

11,2 %

 

50 km

28.846

741

2,6 %

 

30 km

1.143

182

15,9 %

                                            

                  Statistieken zijn een bron van informatie.

                                Raadslid Ronald Goormachtig vraagt of in de fietsstraten ook controles worden gehouden.
Burgemeester Gaston Van Tichelt zegt dat de Kloosterstraat erbij zat.

Marc Scheepers

Inschakelen van kerkfabrieken in de opvang van asielzoekers

Naar aanleiding van een bevraging van De Standaard begin maart jl. gaven 143 Vlaamse gemeenten heel duidelijk aan geen extra asielzoekers en vluchtelingen meer te willen opvangen. Steeds meer blijkt dat niet alleen bij de bevolking maar ook bij de lokale besturen het draagvlak voor het creëren van extra opvangplaatsen voor asielzoekers compleet wegebt.

Niettemin houdt federaal staatssecretaris voor Asiel en Migratie de Moor vast aan een blijvende zoektocht naar nieuwe opvangplaatsen voor asielzoekers in onze steden en gemeenten. Zij ziet een mogelijkheid daartoe in een medewerking van de kerkfabrieken. Het kabinet van de staatssecretaris zou intussen aan de parochiale afdelingen, de congregaties en de kerkfabrieken van de bisdommen gevraagd hebben of ze opvangplaatsen voor asielzoekers kunnen vrijmaken. Ook de kerkfabrieken in onze gemeente zouden daaraan kunnen meewerken.

De fractie Vlaams Belang heeft dan ook volgende vragen:

  • Zijn de kerkfabrieken in onze gemeente reeds gecontacteerd door staatssecretaris de Moor, haar kabinet of door Fedasil in het kader van de opvang van asielzoekers? Zo ja, wat hield dat contact in en wat was de reactie van de kerkfabriek?

  • Indien de kerkfabrieken alsnog gecontacteerd worden in het kader van de opvang van asielzoekers, wat zal dan de houding van het gemeentebestuur daartegenover zijn? Het gemeentebestuur moet er rekening mee houden dat meewerken aan die opvang voor de kerkfabriek een extra kost kan betekenen en dat die desgevallend mee door de gemeente moet gedragen worden. De gemeente heeft immers de plicht de tekorten van de exploitatie van de kerkfabrieken bij te passen.

  • Indien een kerkfabriek (eventueel op eigen initiatief) te kennen geeft te willen meewerken aan de opvang van asielzoekers in onze gemeente zal het gemeentebestuur dat dan faciliteren of ontraden? Met ander woorden: welke houding zal het gemeentebestuur dan aannemen?

  • Heeft het gemeentebestuur in het kader van de opvang van asielzoekers al overleg gehad met de kerkfabrieken in onze gemeente? Zo ja, tot welk besluit kwam dat overleg?

 

 Antwoord:         Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat hij hierop kort kan antwoorden. Formeel heeft noch Fedasil, noch het kabinet, noch een andere federale overheidsinstantie contact opgenomen met de kerkfabrieken. Op nationaal niveau is de minister met haar diensten op zoek naar een locatie voor opvang. In dat kader is bv. de bisschoppenconferentie aangesproken, maar niet één op één vragen gesteld aan de lokale kerkfabrieken.

                                Op de andere vragen moeten we niet antwoorden. We kunnen ons de vraag stellen wat zouden we doen indien dat,.. Maar dat bekijken we dan. Er worden momenteel geen vragen gesteld vanuit het kabinet van staatssecretaris de Moor of haar instanties aan lokale kerkfabrieken of er plaatsen vrij zijn.

Vernieuwing dwarsliggers bommenspoor

Er was nog een stuk spoor in onze gemeente dat nog moest voorzien worden van betonnen dwarsliggers. Aangezien er op dat stuk in de oorlog een munitietrein tot ontploffing werd gebracht was het moeilijk om een aannemer te vinden die dit werk op zich zou nemen aangezien men er in het verleden al verschillende keren obussen werden bovengehaald.
Nu zouden deze werken dan uiteindelijk plaatsvinden op 18-19-20 en 21 mei.

Vlaams Belang heeft dan ook volgende vragen:

  • Is het gemeentebestuur op de hoogte van deze werken?

  • Welke veiligheidsperimeter gaat men instellen om deze werken te kunnen uitvoeren?

  • Hoe gaan de kinderen uit Kalmthout veilig naar school kunnen?

  • Zijn de treinreizigers ook al op de hoogte gebracht dat er die dagen geen treinen rijden?


    Antwoord:          Schepen Brigitte Quick geeft aan dat dit punt begin en eind maart reeds werd besproken tijdens het schepencollege. Er komt een gespecialiseerde firma om de dwarsliggers te vervangen.

                                Voor het verkeer van de fiets-o-strade wordt een omleiding voorzien.

                                De werken vinden plaats tijdens het weekend van Hemelvaart waardoor er geen school is en dus ook geen gevaar voor de schoolkinderen.

                                Ook het weekend van Pinksteren is ingecalculeerd. Hierdoor zullen er helaas tijdens enkele weekends weer geen treinen rijden.

                                Op dat bommenspoor zullen geen grote bommen meer te vinden zijn. Al 50 jaar rijden treinen hier overheen. Er is dus geen explosie gevaar. Het kan wel dat er kruitresten aanwezig zijn, maar deze worden door een gespecialiseerde firma verwijderd.

                                Raadslid Marc Scheepers vraagt of DOVO ook aanwezig zal zijn.

                                Schepen Brigitte Quick antwoordt dat alles aanwezig zal zijn. Er is ook een coördinatievergadering geweest en in het allerslechtste geval wordt een veiligheidsoefening gemaakt.
Alles wordt dus uitgesloten: er wordt voor de fietsers een omleiding voorzien en de schoolgaande kinderen moeten op het moment van de werken niet naar school. Tijdens het Pinksterweekend zullen ook de Straatfeesten in Kalmthout plaatsvinden.  Het is wel jammer omdat er veel jeugd naar de straatfeesten komt. Kalmthout is hiervan op de hoogte.
Er wordt een omleiding voorzien. In de verslagen van het schepencollege van 8 en 29 maart werd dit punt reeds besproken.

  

Joris Brosens

Security bij fuiven en evenementen

   Stand van zaken overleg en zoektocht naar oplossingen.

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat er een overleg is geweest met de politie, de schepen van jeugd, hijzelf en een kleine afvaardiging van de jeugdverenigingen.  Er is goed geluisterd naar de noden en er werd bevestigd wat we al wisten, de markt van de security bedrijven is veel kleiner dan vroeger.
Na corona zijn er veel security mensen ander werk gaan zoeken waardoor er dus minder aanbod is. Naar aanleiding van een conflict op een fuif in Kalmthout heeft een bepaald security bedrijf afgehaakt en wensen zij geen diensten meer te leveren in Essen.  Er zijn momenteel niet veel oplossingen. De prijs is niet het probleem, maar het aanbod is gewoon veel kleiner. Daarop inspelend werd tijdens de vergadering met de politie adressen en telefoonnummers uitgewisseld aan verenigingen om hen wegwijs te maken om andere firma’s te contacteren.

                                Afhankelijk van het risiconiveau van het evenement is er ook geopperd om bijvoorbeeld mobiele camera’s in te schakelen, Voor een stuk kan dit helpen het risico terug te schroeven vanwege het afschrikkend effect.
We blijven de vinger aan de pols houden.  De burgemeester heeft zelf al contact opgenomen met die bepaalde security firma. Daar is toen niets uitgekomen maar misschien kan een nauwer contact wel zorgen dat de firma in afzienbare tijd terug wil werken in Essen.  De grote fuiven zoals Baltazar en Beach Party zijn een ander soort fuiven dan in Essen.

                                Raadslid Joris Brosens vraagt of de camera’s op openbaar domein worden geplaatst.
Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat deze waarschijnlijk wel op openbaar domein worden geplaatst.

                                Raadslid Joris Brosens vraagt of deze op het terrein van het evenement zelf worden geplaatst.
Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat er veel regels moeten opgesteld worden. Er is een protocol met de gemeente afgesloten waarin staat dat de korpschef advies aan de burgemeester moet geven en dat de burgemeester dan zelf kan beslissen om de camera’s te plaatsen. Voor de meeste fuiven geeft een camera aan de poort aan de ingang al een goed resultaat, maar dit is niet voor een fuif van 300 man.    

                                Raadslid Tom Bevers vraagt of dit bijvoorbeeld voor het Pullenbal is.  

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat dit een mogelijkheid is.

                                Raadslid Jan Suykerbuyk vraag of er een verslag is van deze vergadering die heeft plaatsgevonden.
Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat hij enkel zijn eigen notities heeft.

                                Raadslid Jan Suykerbuyk geeft aan dat tijdens de commissie van februari dit punt is aangekaart en dat toen gevraagd werd om op de hoogte gehouden te worden, maar nu moeten we er toch zelf achter vragen.

                                Raadslid Joris Brosens geeft aan dat hij ook gehoopt had om op de hoogte gehouden te worden.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoord dat hiermee rekening gehouden zal worden.

Jokke Hennekam

RX in het zorgpunt

   Stand van zaken.

Antwoord:         Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat dit een goede vraagstelling is. Toevallig staat morgen het verslag van de Klankbordgroep Zorgpunt Grens – Essen op de agenda van het schepencollege. Dus het verslag is vanaf volgende week opvraagbaar. In de Klankbordgroep zetelen schepen Dirk Konings, schepen Brigitte Van Aert, Klina en de verschillende paramedische diensten in Essen.
Drie onderwerpen kwamen ter sprake tijdens de vergadering met de Klankbordgroep, alsook in het structureel overleg dat gemeente Essen heeft met Klina.
Naar het RX toestel is een grote vraag en ook de huisartsen zijn vragende partij. Tot vandaag hebben we hiervoor nog geen doorbraak binnen Klina.  We vertrouwen erop dat het toestel komt, maar momenteel is het er nog niet. 
Voor Low Care Dialyse is er een probleem met de uitrol. Een aantal personeelsleden van AZ Voorkempen zijn vertrokken. Er is momenteel onvoldoende personeel ter beschikking op dat vlak. Dat moet eerst terug in orde komen.
De PIT (paramedical intervention team) is er nog niet, maar vanuit Klina is een officiële vraag aan FOD volksgezondheid gesteld om de PIT te stationeren in Essen.  PIT is een ziekenwagen bemand door een gespecialiseerd verpleegkundige. Het gaat hjer om een pioniersproject.