Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 28 november 2023, 19:00

Datum publicatie: 1 december 2023

Openbare behandeling van agendapunt

B.1 PERSONEEL EN ORGANISATIE. Aanpassing arbeidsreglement. (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Bob Konings (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Aanpassing arbeidsreglement

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Arno Aerden
  • Annemie Baeyaert
  • Tom Bevers
  • Joris Brosens
  • Bianca De Backer
  • Tuur Goormachtig
  • Jokke Hennekam
  • Helmut Jaspers
  • Bob Konings
  • Dirk Konings
  • Steff Nouws
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Ludo Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Brigitte Van Aert
  • Gaston Van Tichelt
  • Geert Vandekeybus
  • Marita Verpalen

Effectieve stemmers

  • Arno Aerden
  • Annemie Baeyaert
  • Tom Bevers
  • Joris Brosens
  • Bianca De Backer
  • Tuur Goormachtig
  • Jokke Hennekam
  • Helmut Jaspers
  • Bob Konings
  • Dirk Konings
  • Steff Nouws
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Ludo Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Brigitte Van Aert
  • Gaston Van Tichelt
  • Geert Vandekeybus
  • Marita Verpalen

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

B.1 PERSONEEL EN ORGANISATIE. Aanpassing arbeidsreglement.


Korte openbare beschrijving:

Aanpassing arbeidsreglement.


De gemeenteraad,


  • Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere aanpassingen;

    Gelet op de geldende rechtspositieregeling;

    Gelet op de wet op de arbeidsreglementen d.d. 8 april 1965 en latere aanpassingen;

    Gelet op het nieuwe ontslagdecreet voor statutairen d.d. 1 oktober 2023;

    Gelet op de goedkeuring van het arbeidsreglement op de gemeenteraad van
    26 november 2019;

    Gelet op de gevraagde adviezen aan het syndicaal overlegcomité;

    Gelet op de unanieme goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen aan het arbeidsreglement binnen het syndicaal overlegcomité d.d. 19 september 2023;

    Gelet op de kennisname in het college/vast bureau d.d. 25 oktober 2023;

    Overwegende dat het huidig geldend arbeidsreglement dateert van 26 november 2019 en hiermee 4 jaar oud is;

    Overwegende dat een aantal artikels niet meer geldig zijn en aan vernieuwing toe zijn;

    Overwegende dat op basis van hogere wetgeving een aantal artikels aangepast dienen te worden;

    Overwegende dat er een aantal nieuwe bijlagen toegevoegd dienen te worden aan het arbeidsreglement (absenteïsme- en re-integratiebeleid; klokkenluidersregeling; gebruik van alcohol, drugs en medicatie op de werkvloer;

    Overwegende dat dit de gelegenheid is om het volledige arbeidsreglement te actualiseren en alle nodige wijzigingen te doen;

    Overwegende dat volgende artikels een aanpassing behoeven:

    • Art.1 toepassingsgebied:  art.60&7 medewerkers van het OCMW en jobstudenten uit AR halen en voor hen apart reglement voorzien.

    • Art.10 arbeidstijdregeling: aanpassing en vereenvoudiging van geldende uurroosters binnen ons bestuur met het oog op het flexibeler maken inzet schoonmaakpersoneel, zaterdagrooster bibliotheek vernieuwen, uurrooster flexwerken uitbreiden door stamtijd op woensdagmiddag weg te halen

    • Art.13 jaarlijkse vakantie: nieuwe regeling ziekte tijdens vakantie voor contractuele medewerkers vallend onder privaat stelsel opnemen.

    • Art.14 ziekte of ongeval: verwijzen naar goedgekeurd absenteïsme- en re-integratiebeleid

    • Art.18 omstandigheidsverlof: aanpassen van de maximaal toegestane afwezigheid omdat modaliteiten voor bepaalde gebeurtenissen ondertussen gewijzigd zijn

    • Art. 33,34,38 aanpassen ontslagregeling statutaire medewerkers aan nieuwe decretale ontslagregeling die van kracht is vanaf 01.01.2023

    • Art.40 sancties: tuchtstraffen ontslag van ambtswege en afzetting dienen geschrapt te worden omdat ze volgens decretale ontslagregeling niet meer mogelijk zijn.

    • Art. 43,44,45 welzijn en veiligheid op het werk : aanpassing bestaande tekst en toevoeging alinea rond aangepaste kledij en aandacht voor neutraliteit aan balies/front office

    • Art.46 bescherming op het werk: bestaande tekst werd herschreven met het oog op verduidelijken en verhogen leesbaarheid

    • Artikel 47 Bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk: bijkomende tekst toegevoegd waaruit moet blijken dat geweld, pesten en ongewenst seksueel gedrag op het werk niet getolereerd worden.

    • Artikel 48 Definities: definitie psychosociale risico’s toegevoegd.

    • Artikel 50 Aanduiding preventieadviseur en vertrouwenspersoon: namen, gegevens externe instanties, vertrouwenspersonen geactualiseerd.

    • Artikel 51,53 Register voor extern geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk: bestaande tekst uit artikel gehaald en bij artikel 53 geplaatst en aan tekst procedure en  link naar register toegevoegd.

    • Artikel 56: Gebruik sociale media toegevoegd bij gebruik ter beschikking gestelde hulpmiddelen:  artikel 56 bis rond gebruik sociale media werd extra toegevoegd.

    • Artikel 59: Gebruik van muziek op de werkvloer: dit artikel werd toegevoegd om in orde te zijn met de licentiewetgeving rond Sabam en Unisono, waarbij een billijke vergoeding betaald zou moeten worden als wij muziek op de werkvloer zouden toelaten.

    • Bijlagen: herschikking bijlagen en toevoeging volgende nieuwe bijlage: absenteïsme- en re-integratiebeleid, gebruik van alcohol, drugs en medicatie op de werkvloer, klokkenluidersregeling

    • Bijlage 10: actualisering adressenlijst van derden.

                    Gehoord de toelichting door burgemeester Gaston Van Tichelt;

                    Gehoord raadslid Joris Brosens die vraagt waarom zo een document niet eerst op een commissie kan komen zodat iedereen mee is met de inhoud. Hij vraagt om in het kader van het respect naar de gemeenteraadsleden en het personeel toe dit op een commissie te agenderen, ineens samen met de stand van zaken over de invulling van het organogram;

                    Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die repliceert dat alles wel op een commissie kan agenderen, maar de toelichting van stukken is een duidelijke neerslag van de bespreking in het syndicaal overleg. Dit hoeft niet persé eerst op een commissie te worden ‘voorgekauwd’;

                    Gehoord raadslis Joris Brosens die aangeeft niet te weten hoe het er in de vorige legislatuur aan toe ging, maar hij heeft het gevoel dat er niet veel meer op commissies kan worden besproken. Hij geeft aan dit interessant te vinden, maar het allemaal in zijn vrije tijd moet ontleden en er zich in verdiepen. Het college heeft er ongetwijfeld wel een toelichting over gehad;

                    Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat het raadslid het niet zo zwaar moet oppakken. Het college staat altijd open voor alle vragen. Hij denkt niet dat het bestuur zich moet schamen ten opzichte van andere besturen rond de commissiewerking en het democratisch gegeven;

                    Gehoord raadslid Dirk Smout die verwijst naar het verbod dat wordt opgenomen om muziek op de werkvloer te mogen afspelen. Hij vraagt wat de kost is die de gemeente zou moeten betalen indien het wel is toegestaan;

                    Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat dit ongeveer € 3.500 per jaar zou zijn en dat bedrag als te hoog wordt beoordeeld;

                    Gehoord algemeen directeur Ivan Kockx die aanvult dat de vergoeding geldt per schijf van 50 medewerkers en wordt berekend op het totaal aantal VTE en niet afhankelijk is van het aantal mensen die effectief muziek zouden luisteren;

            Na beraadslaging;



Beslist,

Artikel 1

Besloten wordt goedkeuring te verlenen aan de voorgestelde wijzigingen aan het arbeidsreglement.

Artikel 2

Het arbeidsreglement wordt vastgesteld en vervangt de versie die was goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 november 2019.

Deze oude versie blijft enkel nog bestaan voor jobstudenten en artikel 60’ers van het OCMW tot er voor hen een specifiek reglement is.

Artikel 3

Onderhavig besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet Lokaal bestuur.