Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
A.2A ONDERWIJS. Wijziging functiebeschrijvingen Muzarto. (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden ( Gemeenteraadslid )
- Annemie Baeyaert ( Gemeenteraadslid )
- Tom Bevers ( Gemeenteraadslid )
- Joris Brosens ( Gemeenteraadslid )
- Tuur Goormachtig ( Gemeenteraadslid )
- Jokke Hennekam ( Gemeenteraadslid )
- Robin Jacobs ( Gemeenteraadslid )
- Helmut Jaspers ( Gemeenteraadslid )
- Bob Konings ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Konings ( Gemeenteraadslid )
- Steff Nouws ( Gemeenteraadslid )
- Kevin Ooye ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Quick ( Gemeenteraadslid )
- Marc Scheepers ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Smout ( Gemeenteraadslid )
- Anne Somers ( Gemeenteraadslid )
- Ludo Somers ( Gemeenteraadslid )
- Jan Suykerbuyk ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Van Aert ( Gemeenteraadslid )
- Liesje Van Loon ( Gemeenteraadslid )
- Gaston Van Tichelt ( Gemeenteraadslid )
- Guy Van den Broek ( Gemeenteraadslid )
- Geert Vandekeybus ( Gemeenteraadslid )
- Marita Verpalen ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Ludo Somers
Secretaris: Ivan Kockx
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
wijziging functiebeschrijvingen Muzarto
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden ( Gemeenteraadslid )
- Annemie Baeyaert ( Gemeenteraadslid )
- Tom Bevers ( Gemeenteraadslid )
- Joris Brosens ( Gemeenteraadslid )
- Tuur Goormachtig ( Gemeenteraadslid )
- Jokke Hennekam ( Gemeenteraadslid )
- Robin Jacobs ( Gemeenteraadslid )
- Helmut Jaspers ( Gemeenteraadslid )
- Bob Konings ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Konings ( Gemeenteraadslid )
- Steff Nouws ( Gemeenteraadslid )
- Kevin Ooye ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Quick ( Gemeenteraadslid )
- Marc Scheepers ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Smout ( Gemeenteraadslid )
- Anne Somers ( Gemeenteraadslid )
- Ludo Somers ( Gemeenteraadslid )
- Jan Suykerbuyk ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Van Aert ( Gemeenteraadslid )
- Guy Van den Broek ( Gemeenteraadslid )
- Liesje Van Loon ( Gemeenteraadslid )
- Gaston Van Tichelt ( Gemeenteraadslid )
- Geert Vandekeybus ( Gemeenteraadslid )
- Marita Verpalen ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Liesje Van Loon
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Totaal aantal voorstanders: 24
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Liesje Van Loon
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Met als gevolg,
goedgekeurd
Openbare titel besluit:
A.2A ONDERWIJS. Wijziging functiebeschrijvingen Muzarto.
Korte openbare beschrijving:
ONDERWIJS. Wijziging functiebeschrijvingen Muzarto.
de gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikel 117;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs;
Gelet dat sinds 1 september 2021 in het onderwijs een nieuwe regeling van functiebeschrijvingen en evaluatie van kracht is waarbij in de functiebeschrijvingen enkel nog de kerntaken mogen vastgelegd worden en formele evaluatiegesprekken worden voorbehouden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld;
Gelet op het protocol van akkoord van het ABOC van 22 november 2021;
Na beraadslaging;
Beslist,
Besloten wordt de functiebeschrijving voor het ambt van administratief medewerker vast te leggen als volgt:
A. TAKEN EIGEN AAN DE FUNCTIE |
A.1 LEERLINGENADMINISTRATIE Instaan voor het administratief leerlingendossier. Instaan voor de verwerking en elektronische zendingen met betrekking tot de leerlingenadministratie. Dossiers voor schoolongevallen samenstellen en opvolgen. Administratieve ondersteuning bieden met betrekkingen tot de leerlingenevaluatie conform de afspraken binnen de onderwijsinstelling. Administratieve ondersteuning bieden met betrekking tot dossiers van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Beheren van het huurinstrumentendossier
|
A.2 PERSONEELSADMINISTRATIE Instaan voor het verzamelen van de relevante personeelsgegevens in functie van de personeelsadministratie. Instaan voor de verwerking en elektronische zendingen met betrekking tot de personeelsadministratie. Dossiers voor arbeidsongevallen samenstellen en opvolgen. Mededelingen en omzendbrieven voorleggen aan het personeel en aan de afwezige personeelsleden conform de interne afspraken. |
A.3 ADMINISTRATIEVE ONDERSTEUNING VAN DE DIRECTEUR Meewerken aan de voorbereiding, organisatie, verslaggeving en opvolging van vergaderingen van de onderwijsinstelling. De toegewezen administratieve, beleidsvoorbereidende taken op correcte en efficiënte wijze uitoefenen. Aanspreekpunt en verantwoordelijke (opvolgen noden, signaleren mankementen) voor de vestigingsplaats in Essen of Kalmthout
|
A.4 LEERLINGENBEGELEIDING Opmerkzaam zijn voor en reageren op ongewoon gedrag van leerlingen. Mee instaan voor de opvang van leerlingen die de orde verstoren en gepast reageren conform de afspraken binnen de onderwijsinstelling. Toezicht houden bij afwezigheid toezichter
|
B. DE PROFESSIONALISERING |
De nodige professionalisering volgen in functie van de noden en afspraken binnen de onderwijsinstelling.
|
C. HET OVERLEG EN DE SAMENWERKING MET DIRECTIE, COLLEGA’S, GEMEENTELIJKE DIENSTEN OUDERS EN EVENTUELE EXTERNE ACTOREN |
Instaan voor het onthaal van bezoekers. Volgens de richtlijnen van de onderwijsinstelling instaan voor de eerstelijnscommunicatie met leerlingen, ouders, gemeentelijke dienst en derden. Rapporteren aan directie en collega’s van relevante tussenkomsten en klachten. |
Besloten wordt de functiebeschrijving voor het ambt van directeur vast te leggen als volgt:
A. TAKEN EIGEN AAN DE FUNCTIE |
A.1 BELEID De directeur voert een gedragen, geïntegreerd en samenhangend onderwijskundig beleid vertrekkend vanuit het (artistiek) pedagogisch project. De directeur voert een systematische, cyclische en betrouwbare evaluatie van de werking van de onderwijsinstelling uit om de onderwijskwaliteit te bewaken en te verbeteren. De directeur voert een beleid op het vlak van fysieke en mentale veiligheid van de leef-, leer- en werkomgeving De directeur staat in voor het voorbereiden, opmaken en coördineren van beleidsadviezen en beleidsvoorstellen aan het schoolbestuur op vraag van het schoolbestuur of op eigen initiatief De directeur installeert een cultuur van leren en vernieuwen in de onderwijsinstelling. De directeur introduceert onderwijsonderzoeken in de onderwijsinstellings- en klaspraktijk.
|
A.2 PLANNING EN ORGANISATIE VAN DE ONDERWIJSINSTELLING De directeur voert een motiverend personeelsbeleid met aandacht voor samenwerking, resultaten en effecten en professionalisering. De directeur wendt de toegekende omkadering aan op basis van duidelijke en onderhandelde criteria. De directeur past adequaat en correct de regelgeving inzake personeel, leerlingen en organisatie toe. De directeur waakt over een passende begeleiding voor elke leerling met het oog op optimale ontwikkel- en leerkansen. De directeur bepaalt participatief de professionaliseringsinitiatieven rekening houdend met de gestelde prioriteiten in het onderhandelde professionaliseringsplan |
A.3 LEIDING GEVEN De directeur ondersteunt de teamleden om de visie van de onderwijsinstelling vorm te geven. De directeur ondersteunt de teamleden in het implementeren van het referentiekader onderwijskwaliteit en andere. De directeur is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding in de onderwijsinstelling. De directeur begeleidt en coacht de teamleden in hun dagelijks functioneren. |
A.4 FINANCIEEL EN ADMINISTRATIEF BEHEER De directeur is verantwoordelijk voor de verwerking van personeelsadministratie en de leerlingenadministratie. De directeur voert, in samenspraak met het schoolbestuur, een gezond en evenwichtig financieel beleid. |
A.5 COMMUNICATIE EN VERTEGENWOORDIGING De directeur communiceert helder en gericht naar internen en externen over het gevoerde beleid. De directeur neemt deel aan bovenschoolse/intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. De directeur is zowel intern als extern het aanspreekpunt van de onderwijsinstelling. |
B. DE PROFESSIONALISERING |
De directeur staat zelf model voor leer- en veranderingsbereidheid door te reflecteren en zich systematisch te professionaliseren. |
C. HET OVERLEG EN DE SAMENWERKING MET HET PERSONEEL, GEMEENTELIJKE BELEIDSVERANTWOORDELIJKEN, GEMEENTELIJKE DIENSTEN, LEERLINGEN, OUDERS, EN EVENTUELE EXTERNE ACTOREN |
De directeur zet samenwerkingsverbanden uit die voor elke leerling het leren, de optimale ontwikkelkansen, het psycho-motorisch en sociaal functioneren ten goede komen. De directeur communiceert transparant over de werking met alle betrokkenen en zorgt voor een optimale informatiedoorstroming. |
Besloten wordt de functiebeschrijving voor het ambt van begeleider vast te leggen als volgt:
A. TAKEN EIGEN AAN DE FUNCTIE |
A.1 DE PLANNING EN DE VOORBEREIDING VAN DE BEGELEIDINGEN De begeleidingen voorbereiden, conform de specifieke afspraken binnen de academie De repetities efficiënt inplannen conform de afspraken binnen de academie In functie van een kwaliteitsvolle begeleiding het eigen artistiek niveau op peil houden
|
A.2 DE BEGELEIDING ZELF: HET ONDERSTEUNEN VAN DE LESSEN INSTRUMENT, ZANG EN/OF DANS Op een deskundige en muzikaal verantwoorde manier de leerlingen begeleiden De leerlingen motiveren en bijdragen tot de artistieke vorming van de leerlingen - Een leer- en leefklimaat creëren in overeenstemming met het artistiek pedagogisch project - De repetities soepel en efficiënt laten verlopen |
A.3 IN OVERLEG MET DE BETREFFENDE LEERKRACHT DE LEERLINGEN COACHEN - In overleg met de betreffende leerkracht of bij zijn/haar afwezigheid, de leerlingen tijdens de repetities coachen en zo nodig bijsturen In samenspraak met de betreffende leerkracht de leerlingen mee ondersteunen tijdens het leerproces
|
B. DE PROFESSIONALISERING |
Inhouden (ervaringen, attitudes) en vaardigheden uit de kunstwereld of recente ontwikkelingen binnen de vakgebieden volgen, analyseren, verwerken en in de begeleidingen aanwenden De begeleider reflecteert over eigen denken en handelen en stuurt bij waar nodig. De begeleider volgt de nodige professionalisering.
|
C. HET OVERLEG EN DE SAMENWERKING MET DIRECTIE EN COLLEGA’S |
De begeleider werkt samen en overlegt op constructieve wijze met de directeur en collega’s. Regelmatig overleg plegen met collega’s en directie in functie van de te begeleiden leerlingen
|
Besloten wordt de functiebeschrijving voor het ambt van leraar wordt vast te leggen als volgt:
A. TAKEN EIGEN AAN DE FUNCTIE |
A.1 DE PLANNING EN DE VOORBEREIDING VAN LESSEN De leraar houdt rekening met de beginsituatie en zoveel als mogelijk met de leervraag van de leerlingen bij het vormgeven van het leerproces. De leraar selecteert en formuleert leerdoelen uit het academie-eigengemaakt gevalideerd doelenkader. De leraar structureert gekozen leerinhouden in een samenhangend geheel. De leraar bepaalt een methodische aanpak in relatie tot de beginsituatie en de geselecteerde doelen en inhouden. De leraar houdt rekening met en volgt de interne afspraken op rond administratieve taken. |
A.2 HET LESGEVEN ZELF - De leraar creëert een stimulerende leeromgeving rekening houdend met de beginsituatie - De leraar expliciteert de leerdoelen en de criteria bij de leerlingen - De leraar hanteert een onderbouwde en doelgerichte didactiek. - De leraar biedt een passende, actieve en samenhangende leerinhoud aan.
|
A.3 DE KLASEIGEN LEERLINGENBEGELEIDING De leraar biedt begeleiding aan op het vlak van leren en studeren, psycho-motorisch en sociaal functioneren en in de onderwijsloopbaan. De leraar biedt een passende begeleiding aan met het oog op optimale ontwikkel- en leerkansen voor elke leerling. De leraar heeft kennis van en houdt rekening met de aanwezige diversiteit bij de leerlingen in functie van effectieve leerlingenbegeleiding. De leraar streeft bij elke leerling naar zoveel mogelijk leerwinst en welbevinden. |
A.4 DE EVALUATIE VAN DE LEERLINGEN De leraar observeert en evalueert breed volgens de academie-eigen visie op leerlingevaluatie. De leraar reflecteert en past het pedagogisch-didactisch handelen aan op basis van de evaluatiegegevens in functie van de realisatie van de geselecteerde doelen De leraar geeft doelgerichte en effectieve feedback aan de leerlingen. De leraar rapporteert over het behalen van de vooropgestelde doelen bij de leerlingen. |
B. DE PROFESSIONALISERING |
De leraar brengt relevante recente ontwikkelingen uit de kunstwereld en vernieuwende elementen aan in de eigen onderwijspraktijk indien dit wenselijk is, in relatie tot de onderwijsbehoeften en de noden binnen de academie. De leraar reflecteert over eigen denken en handelen (onder andere op basis van de leerresultaten) en stuurt bij waar nodig. De leraar volgt de nodige professionalisering.
|
C. HET OVERLEG EN DE SAMENWERKING MET DIRECTIE, COLLEGA’S, OUDERS EN EVENTUELE EXTERNE ACTOREN |
De leraar werkt samen en overlegt op constructieve wijze met de directeur, de collega’s, de ouder(s) en andere externe partners (deze laatste indien relevant voor zijn functie). De leraar communiceert en gaat in dialoog over het leren en de ontwikkeling van de leerling met de collega’s, ouders en eventuele andere verantwoordelijken. De leraar draagt de visie van de academie op het artistiek leerproces loyaal uit. |
Deze beslissing wordt bekend gemaakt conform het Decreet Lokaal Bestuur.